Kierroksien mukaan "säätyvä" jännite?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Stone, 19.10.2004.

  1. Stone

    Stone 3rd gear

    Tällänen helposti havaittava vika Moparissa (-80 Dodge Mirada):
    Varsinkin kylmänä tyhjäk-kierroksilla esim valojen kirkkaus laskee huomattavasti, samoin kaikki muutkin sähkölaitteet hiipuu, lämppäri jne.
    Ajossa normaaleilla käyntikierroksilla kaikki toimii ok.

    Laturissa putoaa latausjännite(kö)/virta(kö) vai jännitteensäädin tööt? Ei kai akun kunto vaikuta?

    Nyt olis talvella mukava tuokin puoli laittaa linjaan seisonnan aikana.

    ...virtakö? :lol:
     
  2. timppa

    timppa Gearhead

    Mittaa jännite laturin pääjohdostä sekä kentästä jos laturi antaa jännitettä niin sitten mittaa säätimen jälkeen, jos sielläkin kaikki ok niin laturista loppuu ampeerit kesken. pitäs lataa n.12,5-14,5v kierroksista riippuen.

    Tietysti kannattaa akkukin tarkastaa.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikään laturi ei lykkää tyhjäkäyntikierroksilla nimellisvirtaansa. Homma ei ole ongelma normaali käytössä. Mutta jos se häiritsee, hommaa isompi laturi tai muuta hihnapyörän kokoa. T Pasik
     
  4. petro_din

    petro_din Gearhead

    sama homma chevyssä itellä(6.2 kiisseli) tyhjäkäynillä pyörii jännite oman mittarinsa mukaan jossain 11-12 ja sitten ajossa nätisti siinä 13 päällä niinkun varmaan pitääkin olla, kyllä tuo on vielä käyntiin lähteny joka aamu ja on kärsiny valojakin poltella ilman että on käynnissä ollu että kyllä se ainenkin kierroksilla lataa :)

    onko kulutus vaan niin iso ettei laturi "jaksa" tyhjäkäynnilä vai onko laturi tai säädin tulossa tiensä päähän?
     
  5. jyha

    jyha 1st gear

    isomman laturin hommaaminen ei taida olla tarpeellista, riittää nykyisen huolto tai uusi vastaava! ja totta on ettei laturi anna nimellisvirtaansa tyhjäkäynnillä, mutt ei ole tarviskaan! riittää että antaa enemmän kuin järjestelmä kuluttaa![/quote]
     
  6. Harri

    Harri 1st gear

    Kannattaa ensin katsoa laturin hiilet ja jos ne on okei, niin kuulostaisi vahvasti siltä että säädin on tullut eläkeikään
     
  7. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Omassa -68 Belvederessä on kyllä uusi laturi ja jännitteensäädin mutta säädin on sitä vanhempaa mekaanista mallia mitä joutu silloin aikoinaan hieman säätelemään. Tyhjäkäynnillä se ei lataa oikeastaan kai ollenkaan ja valotkin kirkastuu selvästi kun kierroksia nostaa hieman että se rupeaa lataamaan. Mutta eipä tuo ole haitannut, kunhan akku on muuten kunnossa niin ei ole käynnistyvyysongelmia tms.
     
  8. Ropelihattu

    Ropelihattu 1st gear

    Oma Dodge Ram -90 tekee ihan samaa. Kun odottelee liikennevaloissa, niin kaikki hiipuu pikkuhiljaa, eikä sitä huomaa. Kaasua painettaessa alkaa puhallin puhaltaa kovemmin ja jos vilkku on päällä, niin sekin lisää tahtia. Hiacessa huomaa saman ilmiön. Ja kummassakin on upea nippon denso laturi. Dodgessa se on 120 amppeerinen ja vasta remontoitu, joten ei se tehosta ole kiinni, varsinkaan kun ei mitään kummempia kuormia noin palikassa autossa ole. Näyttäisi enempi ominaisuudelta. Haittaa siitä ei kuitenkaan taida olla. Jännite on tyhjäkäynnilläkin ihan riittävä.

    Boschin latureissa en tuommoisia ole huomannut ja vaikuttavat muutenkin paremmilta kuin nipponit.
     
  9. rocketman

    rocketman Gearhead

    vaihda laturin hihnapyörä pienempään tai kampuralla suurempaan
     
  10. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Rikkinäinen tasasuuntausdiodi tekee tollasta. Pienillä kierroksilla laturin tuottama teho ei 2-vaihetasasuuntauksella riitä joten jännite tippuu, kun taas korkeammilla kierroksilla jäljellä olevat 2 diodia tuottavat tarpeeksi virtaa jotta jännite nousee normaaliin haarukkaan (13.5-14.5V).
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    on todella harvinaista että laturi antaa joutokäynnillä täyden jännitteen
    luultavinta on ettei ole mitään vikaa latauksessa jos kierroksilla saat akkujännitteeksi 13.7-14.2 volttia ... ei kannata olla huolissaan ollenkaan tuon ilmiön takia olen autosähköasentaja ja tehnyt 20 v. noita hommia joten pitäs olla tietoo...
     
  12. jyha

    jyha 1st gear

    etellisessä autossani ,rellu laguuni, jännite joutokäynnillä 13.7 akulta mitattuna! auto mallia -96 ja alkuperäinen laturi! tuntuis että topikin kirjailijalla on jotain vikaa sähköissä! voisko autosähköasentaja jolla on tietoo, antaa vaikka pari vinkkkiä! vai onko auto suunniteltu käyvän akulla liikennevaloissa?
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tässäpä teille faktaa:

    http://www.mako.com.tr/turkish/products ... 25-45A.htm

    Vaikka kyseessä on 45A laturin ominaiskäppyrä, on se muodoltaan sama kuin tehokkaammissakin. 45A löytyy kierroksilta 3000 ja jos hinapyörä on n. 2:1 niin koneessa pitää olla 1500rpm. Tyhjäkäynti on jotain muuta...

    T Pasik
     
  14. jyha

    jyha 1st gear

    mitä tolla tiedolla tehdää?
    ei auton sähköjärjestelmä kuluta lähellekkään laturin nimellisvirtaa, jos kaikki on kunnossa!
     
  15. jyha

    jyha 1st gear

    edes tyhjäkäynnillä!
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei kannata olla huolissaa!!! :eek: :-? ,jos vilkku lakkaa kokonaan vilkkumasta ja valot on ku kynttilälyhdyt.HALLOO
     
  17. jyha

    jyha 1st gear

    tsekkaa ensin kumpi on pielessä, virran kulutus vai tuotto!
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kulutus / tuotto on kyllä hyvä arviointi peruste. Mutta suurin kysymysmerkki on akun varaustila. Auton käynnistäminen vie ISON palan akun kapasiteetista. Akku pikaladataan pienessä ajassa, joten akun ottama latausvirta on kymmeniä amppeereja käynnistyksen jälkeen.

    Esim 88 Ah tunnin akusta riittää n 10 käynnistyskertaan -> starttauskerta vie siis 8,8 Ah. Jos tamä pitää ladata takaisin niin normaali hyätysuhteella menee 10A latausvirralla 1h, Puolentunnin latausaika 20 A latausvirta jne. Todellisuudessa lataaminen pitää suorittaa alle 15min ajassa jotta virtaa riittä pikkupyrähdyksiinkin.

    T PasiK
     

Kerro tästä muillekin!