-30 luvun Fordien yleisyys Suomessa uutena

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 4D -38, 3.12.2004.

  1. 4D -38

    4D -38 1st gear

    Nyt alkoi tämä aihe kiinnostamaan sen verran että pakko tiedustella tietääkö joku jonkinlaista vastausta tähän kysymykseen tai saisiko näitä tietoja joltain taholta selvitettyä. Siis lähinnä kiinnostaa paljonko näitä menopelejä on uutena vuosimalleittain tänne Suomeen haalattu?
     
  2. Crown57

    Crown57 Gearhead

    Jonkinlainen kattava vastaus saattaisi löytyä Mobilisti-lehden toimituksesta?
    KL Bremer?

    Noh, sen verran itsekkin tiedän, että ihan mukava määrä. :p


    Erikoistahan on myös se, kuinka paljon LOISTOAUTOJA tuotiin Suomeen 30-luvun lopussa. Lincolneja, Packardeja..jne jne..

    Entäs sotien jälkeen? Yhtiöillä oli Plymoutheja edustusautoina.. joskus jopa jatkettuina-malleina.
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No Jenkkiford oli aikainsa Corolla ; myydyin merkki ja myydyin mallisarja. Kakkosena tilastoissa olikin sitten Chevrolet.

    Nuo rekisteröintitilastot löytyvät ihan Suomen tielikennettä käsittelevästä kirjallisuudesta. Kantapää tuntumana arvioisin vuotuisten rekisteröintien olleen 30-luvunlopussa jotain 10-15 000 kpl haitarissa per vuosi?

    Kokonaisautokanta 30-luvun lopussa oli suurempi kuin esim. 50-luvun alussa, koska sodanjälkeinen pulakausi vanjojen "sotakorvauksina" ryötämineen vientitoutteineen ja siitä johtuvan valuutapulan vuoksi..

    Vuonna 53 oli kilvissä henkilöbiilejä jotain 50 -60 000 kpl... Joten 1939
    luku lienee ollut joku 80 000??

    Eli hoppia lienee kilvitetty tuon arvoin pohjalta 3000-5000 kpl per vuosi??
     
  4. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Myös erikoisempia korimalleja on tullut maahantuojan kautta, sillä kuulema jokaista korimallia on maahantuojan pitänyt ottaa vähintään yksi. Itselläni on tiedossa ainakin kaksi tällaista erikoisempaa hoppaa.
     
  5. dart

    dart Gearhead

    jos joltain löytyy 38 sedan foordin korinn raatoa tai pelkkää korin takaosaa (takakulmat ja työkalulaatikko) niin olisin kiinnostunut ostamaan. omassa on muinainen peräkolarivaurio jonka seurauksena perä on menettänyt muotonsa.
     
  6. Onkos kellä tietoa tuomosten Panel deliveryjen (38 ford) yleisyydestä uutena?

    Kun ei ainakaan säilyneitä tunnu missään olevan ,muuta kuin se loimaan munan "edustusauto" ? Ja sit tää oma aihioni......

    Onko tälläiset hyötyajoneuvot vieläkin isommalla todennäköisyydellä ajeltu totaaliseen loppuunsa kuin hlö autot?
     
  7. dart

    dart Gearhead

    loimaan munakeskuksella oli aikoinaan kai useita 38 delivery fordeja (n.kymmenen?) ja tämä yksi mikä on nyt maalattu ko. firman väreihin ei ole alunperin ollut sen palveluksessa.
     
  8. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Voisi luulla että hyötyajoneuvot on todellakin ajettu loppuun pikapikaa. Erityisen hienoja ovat mielestäni ne henkilöauton keulapelleillä olevat Deliveryt vaan enpä ole montaa nähnyt missään.
     

Kerro tästä muillekin!