Vanha kuivunut kontaktiliima pois. Kui?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja WBBC, 1.6.2005.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Lähteekö jollain kemikaalilla vai pitääkö vaan hioa?

    Mitälie perus Bostik-liimaa ollut takakontin maton alla kiinnikkeenä.
     
  2. makke

    makke 1st gear

    Testaa ksyleeniä, sillä pitäisi irrota.

    EDIT: ajatuksissa tehty kirjoitusmoka
     
  3. CC69

    CC69 Gearhead

    Ksyleenillä pitäisi lähteä, se liuottaa liimat ja myös maalit tehokkaasti.

    Ja kannattaa sitten huolehtia ilmanvaihdosta...

    Edit: Jaahas, makke ehti ensin.
     
  4. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  5. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    Joissakin kontaktiliimoissa on ohenteena käytetty tolueenia.
    Tolueenia on ainakin suurimmaksi osaksi Bilteman "tinneri" l. maaliohenne.
    Eli bilteeman tinnerillä pitäs lähteä.
    Se semmoinen porakoneeseen kiinnitettävä "pyyhekumikiekko" saattaisi irrottaa kuivuneen liiman.
    T: AJ.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Myös jarrukliineri.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    WD-40
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Asetonilla lähtee bostikki.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oli pakko mennä talliin kokeileen tota asetoonia,myännetään kyllä asetooni sen liuottaa.Hyvä tietää.
     
  10. VRC

    VRC 1st gear

    Asetoniin liukee myös aivosolut ..... :x
     
  11. amis

    amis 1st gear

    Taitaa mihin vaan liuottimeen liueta... :-?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ite asiassa asetoni taitaa olla niitä vähiten haitallisimpia liuottimia, sanottiin jossain artikkelissa missä käsiteltiin asetonin pensan sekaan laittamista (parantaa kulutuslukemia kuulemma).

    Edelleen Hesarissa oli vuosia takaperin juttu jossa kerrottiin haistelijoista jotka haistelee ihan ammatikseen mitälie enmuistanytmitähomeitatms.
    Ne tyypit haisteli asetonia ennen keikalle lähtöä, koska asetoni ei kuulemma haise oikein millekään. Resetoivat kai sillä jotenkin nenänsä.

    Et sellasta.
    En kyllä suosittele sen haistelemista, kyllä siinä hajussa alkaa ajatus katkeilemaan jos pidempään...
     
  13. jussi308

    jussi308 1st gear

    Merkki

    No sanokaas viisaammat miten lähtee helpoiten ja turvallisesti pois se liimatahra kun on irrottanut sen prkl autoveromerkin joita aikoinaan piti liimata tuulilasiin?
     
  14. makke

    makke 1st gear

    Edelleen ksyleeni tai asetoni sen tarran liiman poistamiseen.
    Ja muuten pahinta aivojen liotinta noista taitaa olla tolueeni (haisee lennokkiliimalle)
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: Merkki

    WD-40
     
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    No niin.

    Liima lähti hyvin irti 3M Citrus Cleaner spraylla.

    Se suihkutetaan kohteeseen ja annetaan vaikuttaa jonka jälkeen liiman sai kädellä hinkattua pois palleroina.

    JUSSI308:lle ja muillekkin tiedoksi:

    Tuolla aineella lähtee myös kaikki vanhat ikkuna ja muut tarrat helposti, eikä vahingoita muoveja eikä muitakaan pintoja.

    Outo aine. haisee ihan sitruunalle ja on noin tehokasta :eek:
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  18. Ropelihattu

    Ropelihattu 1st gear

    Minä joskus sain tuon 3m citrus cleanerin sulattamaan muovia. Just liimaa sillä yritin irrottaa ja ihmettelin että jopas sitä riittää. Sitten huomasin että sitä muoviahan minä siinä hankailen pois. Ei onneksi ollut tärkeitä jutskia. Muuten kyllä hyvä aine ja ei se muita pintoja ole vahingoittanut.
     

Kerro tästä muillekin!