Aakkosen 6V sähköistä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Tuumer, 18.11.2005.

  1. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Mitä vahinkoa voin aiheuttaa jos kokeilen starttailla 6V sähköjärjestelmällä varustettua autoa 12V akulla? Vaikuttaako auton +maadoitettu järjestelmä asiaan mitenkään?

    Kokeilemaan pitäisi päästä, eikä 6V akkua ole. Valoja & muita hienouksia kärryssä ei ole, mutta ottaako esim.sytkä tai startti itseensä hetkellisestä isommasta jännitteestä?
     
  2. lätyskä

    lätyskä Gearhead

    Itse kokeilin Fordin 6V järjestelmässä 12V akkua ja hyvin toimii....

    kävin ajamassa pienen lenkin 12V akku astinlaudan päällä eikä startti tai puola/ muut sytytyskamat tykännyt huonoa.

    http://public.fotki.com/UB212/ siellä muutama kuva autosta

    -L-
     
  3. -31

    -31 Gearhead

    Vaihda puola ja jakajan kondensaattori 12 volttiseen. Starttia pyörittää ku hullua tukasta, nasahtaa just käyntiin! Laturin tarviit tietysti myös 12 volttisen.
    Ja pelaa kesän toisensa jälkeen.
     
  4. jzl

    jzl 1st gear

    laita vähä ohuee piuha starttiin niin se piuha rajoittaa virtaa joilloin startti ei hajoa.

    Terv: insinööri
     
  5. newport73

    newport73 1st gear

    eihän startti moottoori hajoo pienestä ylijannitteestä,toimiipa paremmin :lol: .mut puolasta ei oo kokemusta eikait sen pitäs hajota ainostaan käret saattaa palaa aika nopiasti,kun siellä kulkee tupla virta periaatteees,laturin diodit ja hiilisillat ei tykkää hyvää saattaa kuulua poks....mut jos laturia et haluu särke e niin siitä piuhat pois ja eikun kokeilemaan :p
     
  6. Peltirumpu

    Peltirumpu 1st gear

    Itselläni on -60 rättärissä 6voltin startti 12voltin järjestelmässä, toimivuutta on testattu jo vuodesta 1984 ja hyvin on toiminut.
    sähköisinööriystäväni kertoi että 12v pyörittää 6v starttia neljä kertaa tehokkaammin kuin kuudella voltilla.
    Niin kilometrejä takana satoja tuhansia ja startti on huollettu jo kerran...
     
  7. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Juu, hyvinhän tuo tuntui toimivan, startti pyöritti tosi iloisesti 12V akulla ja käyntiinkin vekotus lähti..
     
  8. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Tuota pitää koeilla itsekin ensi viikonloppuna. Kun ei lähde väljät vehkeet turisemaan näin kylmällä. 8)
     
  9. CCC65

    CCC65 1st gear

    Mulla oli kanssa joskus -80 luvulla, -62 opel johon vaihdoin 12v akun, laturin ja polttimot.
    Kaikki muu oli 6v vehkeitä ja hienosti toimi ja lähti tosiaan -30 pakkasillakin kuin palmun alta.
    Pyyhkijöitä ja lämppärin puhallinta ei vaan kärsiny pitää täysnopeudella, hitaampi nopeus oli ok, ja siis jopa puola oli 6v eikä ongelmia.
     

Kerro tästä muillekin!