Ford 35-40 Rungon korjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja jorke, 30.11.2005.

  1. jorke

    jorke Gearhead

    Mites tuo runko yleensä kannattaa korjata?

    Mun pitäs runko kasata, aisat ja palkit on erillään, x-runkoa ei ole.
    Ja sit toinen on niin mätä että pitää hitsata uutta paljon.

    Kannattaako runko laittaa esim lattiaan kiinne (tehdä niin kuin jigi) todella tukevasti etu- ja takapalkista ja kasata tai korjata siinä? Silloinhan mitat pysyis koko ajan paikoillaan. Hitsatessahan vetelee todella paljon saumat, niin käykö siinä niin että kun sen irroittaa "jigistä" niin on ihan ropeli?

    Vai kannattaako se tehdä esim säädettävien pukkien päällä vapaana jolloin sen näkee heti jos se alkaa vääntämään?

    Eiks toi 3mm levy ole hyvää korjaamiseen?
    Jos boxaa niin miten olette hoitaneet ruostesuojauksen rungon sisältä? Oletteko maalanneet osaksi ennen boxausta vai pelkällä kotelosuoja-aineella maalauksen jälkeen kun runko valmis? Sinkitys?

    Omia kokemuksianne kaipailisin.
     
  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Laita jigiin! 3mm levy on OK. Sinkitys on raskasta, ei kannata. Sinkkimaalauksen voi tehda hiekkapuhalluksen jalkeen ennen boksausta. Muista ennen boksausta hitsata mutterit tms. joihin saat korin kiinni. Kotelosuoja-ainekin kay ihan hyvin ja voi ruiskuttaa lopuksi reijista sisaan. Tyon iloa!
     
  3. Boksauslevyihin on hyvä kairata tai leikata pyöreitä reikiä joista ilma pääsee vaihtumaan ja voit myös tuon suojauksen hoitaa.... ja jos ne sattuu korin kiinnikepulttien kohdalle niin aina parempi :wink:
     
  4. jorke

    jorke Gearhead

    Juup, sitä riittää :D
     
  5. Karva

    Karva Gearhead

    Jep ..

    Putki tai pyörötanko 4-8 mm halk, ja hyvin saat tehtyä reunoja sekä muotoja joita täyttää 2-3 mm levyllä, lattarauta on kans, hyvää hitsata...

    Tietättehän eli jos laittaa vaikka itte tai jostain toisesta autosta vaikka ripustuksen ja liittää sen vanhan rungon muotoihin siten ettei sitä äkki poika tai tyttö edes huomaa, on linja - muoto - apu langasta tai putkesta yllättävän paljon hyötyä.

    Muutamassa himmelissä, joita on taas näkynnyt, ja kuten ain on pari kolme jannua ja niitten kaverit männeet, pers edellä puuhun kun on tarvinnut hitsuuta ja vääntöjä päästellä saumoja rälläköimällä ja oikaisemalla, eli paljon tulee lisää ja turhaa työtä jos ei viitti jigittää, ja siihen riittää kun mittaa ja taas mittaa, sekä vielä mittaa ristiin ja rastiin kun heppailee tuki tankoja paikalleen, joilla saa laitoksen pysyyn muodossa kun alkaa kuroon kasaan.

    Hieta- ja tai muun mömmön puhalluksen vuoksi, tai takia kannattaa nuo runkojen muotoilut ja muutokset tehdä niin, notta sen hiekan ja vaikka paine pesun voi ja kykenee ihan oikeasti ja hyvin tekeen koko rungolle, eli jos siihen rupiaa, kannattaa samalla sitten puhaltaa koko pask, eli tekee sitten sen lisäily palkkien rakenteen niin jotta rungossa ei ole umpi koloja joista ei pääse ves eikä muu pois.

    Boxsaaminen ei ole mikään autuaaksi tekevä, joten suomessa ja näissä keli oloissa kun kesällä ollaan, kannattaa jättää vesi reikää ja mahdollisuus pask, puhistamiseen vaikka painepesurilla, ja se on täys puuta heinää jotta pari 30 mm halk, olevaa reikää boxsatussa rungossa heikentää rakennetta, siitä epäilystä pääsee sillä eroon kun tekee reikäkohdan paksummasta, vaikka sopiva ja reilu prikka, kestää sata vuotta ruostua, tai lenoxsilla reikä ja hitsaa reunaan vahvistuksen langasta, taas kestää ja näyttää viimeistellylle.

    Liittämällä jokin toinen tai oma tekemä osa runkoon, siihen yleensä saa aikaan leikkuupinnan joka on altis murtumille, varsinkin jos hioo liitoksen liian heikoksi, eli muutokset ja jatkot yms, limi-liitoksin jotta sen saa kestään kuomitusta ja rasitusta vähän joka sunnasta, ainakin paremmin kuin suora poikkileikkaus, voip olla inhottavaa kun nätti hiottu ja maalattu runko katkiaa just eturipustuksen takaa 100 km / h vauhdissa. Ja tukki - julli tuloo täydes kuormas vastaan...

    Jos tallissa on suht suora lattia ja omistaa vatupassin sekä rullamitan siitä rungosta saa kyllä suht, hyvän ja suoran, kaikki mikä on ristimitoissa millin-parin sisällä samoin kuin vaaka ja muissa mitoissa on jo erittäin hyvä, nuo -50 luvun ja vanhemmat osin niittaamalla tehdyt tai hitsatut rungot heittää tehtaan jäljiltä usein milli-tolkulla, ja jos on suomessa joskus hitsattu tai kaasu-pillin kanssa ennen -60 lukua korjattu, heittää takuulla paljon enemmän.

    Niittien korvaaminen hitsi saumalla ei välttämättä paranna yhtään rungon toimintaa, varsinkin isot -40 lähtien olevat rungot on melkein parempi jättää hitsaamatta, eli jättää niitit jos ovat ehjiä ja hyvässä kunnossa, harvemmassa suomi-rungossa on, paikalleen siihen x - rakenteeseen, sen tarkoitus on alumperinkin ollut pikkasen joustaa eli olla ristikko rakenne joka ei repiä, eli taas jos hitsaa voi ristikkorakennetta pikkasen tehdä liitokseltaan runko-aisoihin joustavammaksi vaikka reuna tai apu-langan avulla ja sitten hitsata kotelorakenteen joko umpeen tai kuin sen on suunnitellut. Terävistä vekeistä tai liitoksista ei ole mitään hyötyä, päin vastoin, ne aikaansaa vaan murtumille alttiin rasitus pisteen.

    Kokonaisia runkoja voi tehdä vaikka itte, esim leikkaamalla joko levytavarasta jonkin sortin soiroa, tai rhs- palkki on oikein hyvää runko ainesta, nykyteräkset kestää liki kaikki runkona, kun pitää edes jotain järkeä hommassa, pula - ajan eurooppalaisissa ei välttämättä ole kovin kummosta teräs laatuja joten rakenteen tai saumojen vahvistamisesta ei ole ainakaan haittaa, mutta jenkkien rungot ovat liki poikkeuksetta olleet hyvää terästä hitsata ja korjata, mitä nyt ruoste on raiskannut.

    Pikku vihjeenä katsuria varten jos alkaa nyppiä ja setät ehtotella rungon kestämisestä jotain asiakirjaa, korjauksesta voi tehdä todistuksen jossa käydään läpi tehdyt muutokset ja hitsaukset sekä todetaan jotta vaikka 25 v kokemuksella kestää, jos oikein tarkalle menee, takomis vaiheessa voi leikata palan saumaa auki ja ottaa valokuvan jotta sauma on hyvä ja a- mittaa on tarpeekki, samoin kuin piirtää hitsaus ja vahvistus karttan rungon muutoksista, kaikkine allekirjoituksineen virallisen näköistä ja oloista paperia tehden, parempi on kun on n, työ-ryhmältä jotka ovat sitä tekemässä olleet, kaikkien allekirjoitukset, pääsee kerralla runko urputuksesta eroon. Mutta en tietä kuin yhden auton josta moisen on joutunnu tää rakentelia sankar tekee, ja sekin yli innokkaan katsurin takia.

    Kyllä se siitä, kun tekee semmoista jälkeä jotta kestää katsella ja näyttää kylillä.

    No, johan tuli saarna, mutta kyllä tolla pitäs pärjätä, ja Mr Kossu from Elimäki tekee valmiiksi asti ....

    :lol:
     
  6. TATU

    TATU Gearhead

    Kyllä pani taas karva sellasen vastauksen että päätä särkee varmaan viikon... asiaan:runko jigi on ihan pakollinen mittavammissa runko korjauksissa.Mun mielestä paskan mettä rungon korjaaminen on hukkaan heitettyä aikaa,samalla vaivalla tekee uuden kunnollisen rungon ja lopputulos on taatusti parempi kuin kasaan parsittu orkkis.Jos alkuperäinen runko on suht ok, boxsaus ja muu vahvistus puhalluksen jälkeen on ihan järkevää.Käy jorke hakemassa 3mm levyä niin käydään särmäämässä sulle uudet runko aisa aihiot....
     
  7. Kasi-Pasi

    Kasi-Pasi Gearhead

    Eikä varmaan haittaa, jos aisojen etupäihin "lipsahtaa" vähän erimuotoiset mutkat kuin alkuperäisessä rungossa... :lol:
     
  8. jorke

    jorke Gearhead

    Siirrän tän tänne kun on lähempänä aihetta :

    Viittiskö joku tuon saman mitan mitata mut ei lattian kohdalta vaan vaikka 800 mm oviaukon ylälaidasta alaspäin? Ei ole tolppia niin alas asti ja on muutenkin aika epämääräisessä kunnossa sieltä, ois helpompi tuosta vaikka mittaa ja siihen laittaa tuki. Saattaa kyllä olla penkki edessä jos auto kasassa, siis et ei voi mitata..

    Tarvisin tietoa ny perjantaina illalla tai lauantaina..
     
  9. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead


    Jeps! Sain YV:kin, mut nettiin kun pääsee vaan työaikana ja täs on vaihteeks ollu ihan työjuttujakin. :odroll: Mittaan tossa 9:n kahvitauolla.
     
  10. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Eli -39 Fordin ovitolppien etäisyys auton leveyssuunnassa lukkokappaleiden kohdalta on 1356mm
     
  11. jorke

    jorke Gearhead

    Kiitoksia jälleen kerran!
     
  12. En muistanut hitsata muttareita heti alusta alkaen. Ju nou, "kyllähän sujuu, antaa mennä vaan" -fiilis päällä. Asian havaitessani keksin useita uusia kirosanoja ja niiden yhdistelmiä.

    Myöhemmin sitten ahaa elämys: Kierreniitti.
    Kai se nyt pitää sen mitä tarvitseekin..

    Eli nou hätä vaikka ne friggin' mutterit jäiskin pois..
     
  13. puolisusi

    puolisusi 1st gear

    miten pahan korin irtomista rungosta pitää, kun kierrreniittiä pohtii
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    Se jos mikä vituttaa kun ruuvi on melkein pohjassa ja kierreniitti lähtee pyörimään eli sitä ei saa enää auki eikä kiinni :lol:
    - Jani -
     
  15. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Se jos mikä vituttaa kun ruuvi on melkein pohjassa ja kierreniitti lähtee pyörimään eli sitä ei saa enää auki eikä kiinni :lol:
    - Jani -[/quote]

    Tuon kierreniitin kun varmistusjuottaa messingillä tai hopealla, niin tulee luja ja kaunis ku kesäinen morsian! Eikä pääse ruoste tunkemaan, ku kapillaari imasee juotoksen liitokseen.
     
  16. Niin tietty. Kyllä nää keskustelupalstat on hieno asia, varmaan olis toi vitutuskäyrä kohonnut uudestaan ja korkealle noiden niittien pyörimisen takia. Voisi olla erittäin viisasta tehdä se juottamis operaatio seuraavasti. Ensin juottaa ne niitit, sitten itsensä. :rotfl:

    Juottaminen kuulostaakin jo niin hienolta asialta.
     

Kerro tästä muillekin!