VTT päästömittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja AteV8, 27.4.2006.

  1. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Aamun avaus: :mad:

    Maksaako se VTT:n suorittama päästö mittaus oikeasti jonkun 1700 euroa?

    V*ttu kuinkakohan monta tuninki autoa ajelee "laittomasti viritettynä", eli muutoskatsastamattomana, pitkin kyliä, tuon hemmetin kiusanteon takia? :eek:
    Ei oo kyllä tekijä miehelle mikään ongelma esim. irrottaa turboahdin ja siihen liittyvät laitteet katsastuksen ajaksi. :eek:

    Eikö ne pässit osaa katsastuskonttoreilla mitata päästöjä?

    Mikä siinä VTT:n testissä ylipäätänsäkkään maksaa niin 'keleesti?

    Jos tän nyt sattuu joku kansanedustaja lukemaan, ni neuvon että aloitat liikenneturvallisuuden parantamisen sillä että järjestät nuo VittuiluaTyhmilleTuunareille testit niin halvoiksi että joku viitsii niissä autoaan käyttää. :mad:
     
  2. jp_olli

    jp_olli Gearhead

    http://www.testcenter.fi/nayta_tuote.php?id=252

    Tuolla tehdään kyseisiä testejä autoihin. Itse tutustuin tuohon direktiivi/testaus-dokumenttiin, joka sivuilta löytyy.

    Testissä simuloidaan rullien päällä normaalia kaupunkiajoa kolme sykliä, ja viimeinen matka ajoa, jokainen sykli on ~12min pitkä, päästöt kerätään pusseihin ja määrät mitataan mg/km tai jotain sinne päin.

    Ennen testiä auton pitää seistä hallissa vähintään 12h jonka aikana anturit laitetaan kiinni ja muut valmistelut tehdään.

    Parhaiten selviää kun lukee tuota direktiivihässäkkää ja sieltä tuo testiprosessin kuvaus.

    EDIT: Hinta ~1400€ +alv :argue:
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mikä hemmetin vtt:n päästömittaus? Mihin sitä tarvitaan ja kuka?? :eek:
     
  4. herrakani

    herrakani 1st gear

    Onks toi nyt semmoista euro-4-päästömittausta vastaava?
     
  5. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Vähäpäästöistä autoa ahdettaessa tms. tarvittaneen ko. testi jos ahdinpaketti ei ole TÜV tai jonkin muun laitoksen hyväksymä. Jos siis halutaan auton olevan katsatettavissa. Kaaliforniassa hyväksytyt paketit ei tarvinne testiä. "Uusien" autojen ongelmia.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eikös se uks ukko joka tappeli uudehkon GM katsastuksen vuoksi ake:n kanssa puoltoisvuotta vienyt autonsa just tonne vtt:hen päästömittauksiin. Ja sitten kun se meni akeen niitten tulosten kanssa niin ake ei kelpuuttanut vtt:n tuloksia tarpeeksi "tieteellisinä" :rotfl: .

    Auton melu- ja päästöarvot testattiin VTT:llä. Rinteen Pic up alitti testien mukaan kaikki päästövaatimukset.

    VTT:n todistus ei kuitenkaan aluksi riittänyt AKE:lle. Poikkeuslupaa käsiteltiin testien jälkeen vielä neljä kuukautta. Taisteltuaan sinnikkäästi puolitoista vuotta byrokratiaa vastaan Rinne sai autonsa rekisteröityä. Rahan meno ei ollut rekisteröinnin ikävin puoli. Pahimmalta tuntui pallotelluksi tuleminen.


    Tervemenoa vaan sinne pumppulinnaan pompotettavaksi :rotfl: .
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    Haha. Kuulostaa hyvältä. Mulla on vaan edelleen toi maakaasukäyttöiseksi muuttaminen mielessä, mutta huonolta toi vaikuttaa. 1700e on aika iso raha pakokaasutestistä katsastuksen yhteydessä mun mielestä.
     
  8. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ei tää koko homma perustu muuhun kuin vittuiluun ja kyykyttämiseen, etenkin kun AKE vielä alkaa urputtaa siitä ettei VTT:n lappu ees meinaa kelvata.

    Toisekseen tosta AKE:n toiminnasta eli tosta muiden maiden lappujen kelpuuttamatta jättämisestä, niin sanovat omilla sivuillaan näin: "Ajoneuvohallintokeskus voi myöntää EY-tyyppihyväksynnän sekä Suomen että jonkin muun EU/ETA-maan ilmoittaman tutkimuslaitoksen testien perusteella. E-tyyppihyväksyntä myönnetään Suomen ilmoittaman tutkimuslaitoksen testien perusteella. Kuitenkin mm. tutkimusraportissa käytetty kieli voi asettaa rajoituksia raporttien kelpuuttamiselle."

    Yeah, right...eli väittääkö noi nyt sitä, että EU:n virallinen virkakieli (ymmärtääkseni saksa, ranska ja englanti) eivät sitten kelpaa, kun AKE:n SDP-virkamies ei osaa puhua kuin suomea ja hoilata korkeintaan NL:n kansallishymnin venäjäksi?

    Tosi mulkkua touhua, kun ensin sanotaan että EU/ETA maan ilmoittamat laitokset kelpaa ja paperin kanssa kun menee sisälle, niin lyödään hiekkapaperilla päällystetty pesäpallomaila poikittain perseeseen...

    -JJ-
     
  9. Sturmer

    Sturmer 2nd gear

    Nyt kun vaikuttaa siltä että diesel ja bensa tulee pyörimään samoissa hinnoissa ja paino mukasta verotusta nostetaan.

    Pystyiskö tollasella testillä muuttamaan vanhan dieselin pakun verotettavaks päästöjen mukaan?
     
  10. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    Tuossahan nimenomaan sanotaan että "voi myöntää". Eli virkamiehelle annetaan aina mahdollisuus estää jokin asia. Mitenköhän muiden maiden lainsäädännössä asia sanotaan? Olisiko että "on myönnettävä"?
     
  11. darpen

    darpen Gearhead

    Tuon joutuu maksamaan myös jos haluaa esim. omavalmistepyörän rekisteriin ja parastahan kaikessa on se, että pyörän pitää täyttää päästömääräykset nykypäivän arvojen mukaan, eli just ton euro-4.
     
  12. nixon

    nixon 3rd gear

    Nostaahan ne sitä hiilidioksidiveroakin samalla.
    +1 ei varmasti pysty, koska sen käyttöönottovuosimallitaulukon mukaan noi menee(esim. mun farmaridiisseliooppelissa on tyypitetyt co2-päästöt, mutta jos ton rekkais pakuksi niin menis painon mukaan).
     
  13. Karva

    Karva Gearhead

    Tämä on vähän eri asia, lähes kaikki ja toistaiseksi kaikki autot jotka on muutettu maakaasulle on mun tietääkseni saatu katsastettua ja hyväsyttyä, oli uusi tai vanha, vähäpäästöinen tai ei.

    Maakaasun laitevalmistajilta alkaa löytymään liki kaikkiin automalleihin tehtyjä hyväksytyn testilaitoksen dokumenttejä, yleensä taitaa olla TUV.

    Virittäminen on kokonaan toinen asia kuin polttoaine muutos, Suomessa on vain muutama pulju jos sitäkään joka on saanut Trafilta asiantuntija statuksen, oliko yhtään laitosta joka saa tehdä pakokaasu-, möly- ja kulutus- tai päästötestit, joka tapauksessa näiden Trafin itsensä hyväksymien tekemiä mittauksia Trafi ei voi hylätä, koska silloin se hylkää oman asiantuntijaksi nimeämänsä laitoksen testit, eli mitä virkaa sillä nimeämisellä sitten on. Ne löytyy Trafin sivuilta. Siellä on piirturi asiantuntijaa, rengas-spesialistia, mölynmittaajaa jne.

    Nämä ulkomaan elävät ovat toinen juttu, jossain EU:ssa riittävän korkealla tasolla hyväksytty laitos voi tehdä samoja testejä, nämä Trafin on pakko hyväksyä, koska laitoksella on hyväksytyn asiantuntijan status. Tämän takia näitä viri värkkien testejä on tehty mm, Ruottin puolella, niitä saa jopa paikallisesta katsurilta.

    Toi pakokaasutesti tehdään kolmella syklillä, saksin maassa näitä saa tehdä kuka tahansa hyväksytty huoltoasema millä on siihen riittävä pakokaasuanalysaattori / mittari, nykyään mm. Bosch myy sellaista suoraan huoltiskäyttöön, aina ei tarvita miljoonan mittalaitteita.

    Se mittaus voidaan tehdä ajamalla autoa rulilla, tai niin että auto nostetaan nosturille ja saa puöriä siinä. Olosuhteet täytyy olla samat kuin esin katsastusaseman sisällä, eli tietty lämpötila johon auto on tuotu vuorotautta tai 12 h aikaisemmin jne.

    Mittausolosuhteista halutaan ja ne määritellään vakioiksi, lähinnä kait tulos vertailun vuoksi, mutta käytännön kanssa sillä ei ole mitään samaa, autolla ajetaan vaihtelevassa kelissä.

    No kun mitaus on tehty, hyväksytyillä välineillä olosuhteissa jotka vastaa standardia ja sen on suorittanut taho jolla on siihen Trafilta saatu hyväksytyn asiantuntijan status, ei ongelmia pitäisi olla.

    Tämä asiantuntijaksi nimeäminen on tehty riittävän hankalaksi, toki sitä saa hakea kuka tahansa, mutta Suomessa ne vaatimukset on nostettu ilmeisen tarkoituksella ja isojen pelureiden kuten VTT yms. painostuksesta, sille tasolee ettei niihin ole oikein varaa.

    Muualla mailmalla esim, saksa saa EURO 4 pakokaasumittauksen tehdä vaikka hivenen isommalla korjaamolla, jossa auto ajetaan nosturilla, siitä otetaan mittarin analyysi ihan kuin pakokaasu testissä ja se on siinä.

    Tätä on useammin kuin kerran käyty esittämässä jo AKE:lle ja myöhemmin Trafille, jopa liikenneministeriössä tuli käytyä, mutta se ei mene läpi. Lisäksi on ehdotettu että katsastustoimipaikat saisivat myydä tätä pakoaasunjen analysointia ja vastaavia palveluita, heikkä kun täytyy olla asiantuntemusta kun osaavat vaatiakkin moisia.

    Se on tyrmätty sillä perusteella että tarkastaja ei saa toiselta luukulta myydä palveluja, se kuulemma johtaa väärinkäytöksiin. No sen voi ja saa pois sillä kun määritellään säännöt niin että tarkastaja ei saa olla samasta yrityksestä kuin palvelun tuottaja, eli eri toimisto mittaa, laatii dokumentit ja toinen kastastaa niiden perusteella.

    Mikä tässä on ongelma jokainen insinööri tsto tekee kaiken päivää samaa, istuu sekä tarkistajan että suunnittelijan ja asiantuntijan pallilla, eikä siinä ole mitään ongelmaa se kuka tekee vastaa tekemisistään.
     
  14. Antero Vipunen

    Antero Vipunen 3rd gear

    Onpas kallista pakokaasumittausta.

    Täällä Kaliforniassa näitä rullat + anturit mittauspaikkoja on vähän joka kadunkulmassa, taksat yleensä $30-60. Testaaja ajelee rullilla kaksi sykliä, 15mph ja 25mph. Käteen tulee raportti jossa on CO, NOx ja HC pitoisuudet ja vertailun vuoksi tyypilliset arvot muille saman ikäisille autoille. Vähän vanhemmille autoille tehdään myos polttoainejärjestelmän tiiviystesti.

    Vanhempia autoja (80-90 lukuiset) kyllä pitää sitten mittaillakin melkein joka vuosi.

    Nelivetoisia ei mitata kun on vaan yhdet rullat. Dieseleitä ei mitata kun menisi anturit tukkoon, mutta usvan määrä arvioidaan silmämääräisesti :) Mersuista ja bemareista ei tsekata tiiviyttä kun ei ole tankkiin sopivia adaptereita. Helppoa ja joustavaa.

    Vipunen
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    Eihän suomessa katsastuksen pakokaasumittaus ole juurikaan kalliimpaa?

    Tässä taas sekoitetaan kaksi asiaa:
    - Autovalmistajan pakokaasumittaus ja
    - Vuosikatsastuksen pakokaasumittaus.

    Autovalmistajat ovat tehneet vähäpäästöisille ajoneuvoille tuon Karvan mainitseman syklitestin jossa moottoria kuormitetaan eri kierroksilla, pakokaasut kerätään talteen ja analysoidaan. Tällöin riittää että tehtaan linjalta mitataan vain yksi ajoneuvo jos muut ovat samanlaisia ja uudet ajoneuvot voidaan todeta vähäpäästöiseksi. Mittauksen hinta ei silloin ole ongelma kun se voidaan jakaa kaikkien valmistettujen autojen kesken.

    Jotta samaa kallista testiä ei tarvitse tehdä vuosikatsastuksessa niin siellä mitataan vain pistokokeena päästöt tyhjäkäynnillä ja yli 2000 kierroksella.
    Jos päästörajat tällöin alittuvat voidaan olettaa että järjestelmä on edelleen toimintakunnossa ja vastaa niitä tehtaan syklitestejä.

    Jos vähäpäästöistä moottoria viritetään niin tilanne muuttuu ja tällöin vähäpäästöisyyden toteaminen pitää jälleen osoittaa. Sen voi tehdä joko testaamalla uudestaan (syklitesti kuten valmistajakin) tai todistuksilla eli jos viritys on tehty kyseiseen ajoneuvoon tarkoitetulla muutossarjalla (esim lastutus) niin muutossarjan valmistaja voi kirjoittaa todistuksen että vähäpäästöisyys toteutuu edelleen muutossarjan asennuksen jälkeenkin.

    Siinä oli faktat ja myös minun mielestä systeemi on yksilön kannalta ihan perseestä.
    Pitäisi riittää että autotehtailta vaaditaan testit suurille sarjoille mutta yksittäisissä virityksissä ja moottorimuutoksissa katsastusmittaus pitäisi riittää koska on piensarjoista kyse.
    Virkamiehiltä puuttuu äly tässäkin asiassa.
    :-?
    - Jani
     
  16. Tribis

    Tribis 1st gear

    Californiassa se smog testi ajetaan kuitenkin dynossa, eli siis kuormitettettuna, koska päästöjen mittaus ilman kuormaa ei paljasta kaikkia puutteita.

    http://www.aa1car.com/library/im240.htm

    -Tribis
     
  17. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    Noin periaattessa: Voiko mittauksen tehdä myös moottoridynossa kuormittaen, vai pitääkö olla autossa kiinni?
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    Siinä vähäpäästöisten syklitestissä otetaan huomioon myös auton paino kaikkine varusteineen joten pelkän moottorin mittaaminen ei riitä ainakaan tarkkaan mittaukseen.

    Jos tietyn tuoteperheen kevyin ja painavin auto mitataan niin hyväksytty tutkimuslaitos voi laskemalla arvioida jonkun ajoneuvon päästöt joka osuu tähän haarukkaan. Järjetöntä virkamieslogiikkaa...
    :odroll:
    - Jani -
     
  19. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    Minä nyt edelleen jänkkään tästä: Eihän se pyörädynokaan mitään ymmärrä auton massasta, eli ei vastusta kiihtymistä, paino mitä paino. Eli jotenkin laskennallista lienee sekin?
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo täytyy myöntää että mun tieto loppui tähän ja jään mielenkiinnolla seuraamaan myös josko joku tietäisi siitä testausprosessista jotain lisää. Olen ollut VTT:lle ja Trafiin aiheesta yhteydessä mutta käytännöntietoa ei ole enkä niiden höpinöistä aina kaikkea edes ymmärrä.
    :oops:
    - Jani -
     

Kerro tästä muillekin!