HA:n peräkärri rosterista ja hapokkaasta!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kt9001, 7.7.2006.

  1. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Onko järkee vai eiii?

    Tarina alkoi sillä, kun kärppämäisen vikkelä Touho-Serkkuni löysi multa tallista pari täyttä kankea 50*20*2mm rosteria, (joista piti tulla mulle ulos kelopöytäryhmän jalat) ja se rupesi tinkimään minua tekemään niistä hänelle peräkärri, kevyeen käyttöön, moottoripyörän kuljetukseen kilpailuihin, kuorma kaikkineen noin 250kg.

    Vastarinnastani huolimatta oon tupsaillu rungon ja joustimien paikat toissapäivänä ja eilen, vielä pitäsi tehä kippi ja vetoaisa.

    Myös kaikki korvakot, kiinnikkeet, pultit ja holkit on valkeata, hapokasta.
    Ainoat osat mustaa taitaa olla akselisto, jouset, iskarit ja vetokita.

    Rungon vetely hitsatessa pysyi kurissa ja nuhteessa, ristimitta on millin sisällä. Jos olis tehty kaljapäissään, nii varmaan olis tullu justiisa kohilleen. Tuon voimakkaamman ja runsaamman muodonmuutoksen takia jalometallit on vähä keljumpia värkätä, mutta kaetpa tuon kanssa pärjee.

    Pohjaksi meinasin laettoo palasen 4mm:n kyynel-alumiinia, sikamassalla ja poppareilla kiinni. Se on vuan kohtalaesen tyyristä.

    Onko muilla vastoovia, ja kun on, niin oottako pannu merkille jottain erikoista käyttäytymista: ratkeamia, syöpymistä tai kärrin häviämisiä?

    Miks ihmiset ei harrasta enempi näitä hienoja materiaaleja?

    Myös joutomiesten huutelut sallitaan tälläkertoo tässä aiheessa! :rotfl:
     
  2. gomopar

    gomopar Gearhead

    Tottahan kiiltävä kärri on komia vaan aika tyyris ostosilla materiaaleilla tehtynä. Kun olis aikanaan viittinyt niin työmaalta olis saanut hinattua parinkin kärrin aineet rosteria alsaa ja galvaniseerattua kamaa. Ja nyt kun vähän tarttis kärryä ja niitä materiaaleja niin työmaa on tietsikan äärellä toimistossa :mad:
    Ja mitä häviämiseen tulee niin saattaa auttaa kun vyöttää vahvalla ankkuriketjulla lyhtypylvääseen :rotfl: :rotfl:
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ehkä niiden olisi ensimmäisessä lauseessa mainituista syistä syytä köyttää työmaillakin materiaalit lyhytpylvääseen... :D
     
  4. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Äkkiäkös se lyhtypylväskin mukaan lähtee ku vähä nykäsee. 8)

    Millasilla vehkeillä liimailet kasaan sitä kärriä?

    Meinaan että pysyykö semmottinen kasassa jos ihan perus migillä tekee?
     
  5. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    mun galvaanikärri (tehdastekoinen) on vielä ruostetta vailla, on otettu käyttöön -88. ei nekään varmaan huonoja ole. pohja täytyy tosin uusia, vaneri lahoaa jo tossa ajassa. pitäydyn varmaan silti vanerissa... en laita turkkilevyä...??? :odroll:
     
  6. kt9001

    kt9001 Gearhead

    :rotfl:

    Eipä nuo nyt ollukkaan ihan niin kalliita kun kuvittelin:

    Täyskanget makso yhteensä muistaakseen noin 500mk, ja romujaloa on nuo loput, ehkä 150-180mk. Hapokkaan pultit oli kallein yksittäinen menoerä: M16x100:lla pyynti oli noin 140mk/kpl, niitä neljä, ja iskarin kiinnityspultit,M12x60, oli vähä vähemmän. Alerosentti huitelikkii jossain 65%:n seutuvilla sitten lopussa. Uuvet lehtijouset taisi kustantoo 200mk/akseli, ne ei ollu pahankalliit, ja iskarit noin saman.

    Tuota ei oekeen minun kannata mikillä harsia, kun ulukona tien, ee oo kirkkaalle lankoo eekä kaasua, ja tigitys on vähä samasta syystä nahkeeta, ni kurrautinpa puikolla, olikohan 316LP ja 306.

    Kuumasinkitys Kuopiossa olis maksanu noin 500mk tuolle kilomiärälle mustaa, sehän olis kyllä sorttisa kestävä myös, mutta... ku... ni tuota... sattu tulemaan valakeesta, joka ei tarvii mualauksia, sinkityksiä eikä kotkotuksia. Edes putkipalkin sisäpinnoille.

    Suatan joutua taepumaan itekkii faneeriin tuossa pohjanlaetossa: turkkialu lava maksaa noin 700mk emäpersnetolle isosta firmasta tingittynä, ohjehinta noin kolominkertanen, hyi.

    Hitsinhitsi, ku meillä työmailla ei oekeen oo tämänsortin aineksia tarjolla, joutuu sortumaan välillä kivijalakahankintoihin. :mad: :D
     
  7. kippis

    kippis Gearhead

    no kommenttia tulee kun kerta saa laittaa :lol:
    siitähän tulee aikas paljon painavampi kun rosterista teet kärryn.
    toisaalta joku ohut seinämäinen putki olis varmaan poikaa tossa hommassa. ja mitä tulee sinkittyyn vai olikos ne galvanoituja kärryjä, kyllä nekin ihan hyvin kestää ruostumatta, eli toisinsanoen miksi ajaa panssarivaunulla kun voi ajaa Vkasillakin :rotfl:
    eikös sitä painoa pitäs välttää että saa edes jonkinlaisen kantavuuden sille ?!

    muistuupa mieleen kans tapaus kun faija ja sen kaveri tekivät kanssa juovuspäissään peräkärryn, ihan rautaputkesta ja vaivihkaa huomaamatta ottivat sitten vielä vanhat dusterin takajouset (lehti) siihen, jotka olikin ihan lötköt jo valmiiksi (ei kai ne nyt muuten oliskaan jouten ollutkaan :poff: ). kehtasivat vielä moittia jousia huonoiksi ! pohjalevyksi laittoivat 24 mm vilmivaneerin... olis ohuempikin mennyt... no ainakin kestää! :odroll:

    www.el-kori.fi tuolta saat sopivat alum. kyynel-levyt. tulee semmosia sopivia hukkapaloja...

    rosteripuikoista tulee aina bemari mieleen... 316 L ja 316 LV. toinen on semmonen paksumpi ja toinen ohuempi tarkoitettu pystysaumoihin...

    :pinup:
     
  8. Qjet

    Qjet 1st gear

    Aihe kiinnostaa ja olen seurannut muutaman rompetoreja kiertelevän yrityksen umpinaisien perävaunujen ulkoista olemusta vuosien saatossa. Yksi alumiinikuorinen näytti ihan siistiltä alkuun, mutta nyt myöhemmin alkaa ikä ja vaativa huolenpito (joka lienee jääny vähälle) näkyä. Toisella taasen rosterikoppainen, jossa mailit ei niinkään näy. Jotkut työvaiheet lienee raskaampia ( pop-niittien vedot ) ja hankalampia ( esim. nurkkapalojen teko ) . Saattais silti olla ihan varteenotettava vaihtoehto, rosteri rungossakin ? Rahaa palaa riittävästi ja maksaa se rungon kuumasinkityskin.
     
  9. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Oekeen! Aena kannattaa eppäellä! :rotfl: :rotfl:

    Tuota painon erotusta kansa tuumailin, ja ennenkun luet etiäppäen, niin arvioi itelles joku kilomiärä, jonka verran rosterikärri painaa enemmän, kuin pelkkä käsittelemätön teräsrunkonen, samanlainen kärri! :D


    Nimittäin!

    Rätiköin kärrin runko-osien tilavuuveks vähän vajjoo 11 olutpullollista teräsmateriaalia, eli 3.53 litroo silikkoo ihteensä.
    Tavallisen Työlle haesevan Teräksen tiheys taetaa olla liki 7.8tonnia kuutio, ja Jaloaineille suurinpiirtein 8 tonnia kuutio, eli painoeroa taitaa kertyä (7.8kg/l x 3.53l)= 27.5kg vastaan (8.0kg/l x 3.53l)=28.2kg, eli 700grammoo on rosterikärrin runko paenavempi! :eek: Ei ihan mahoton? Paljonko kuumasinkissä sitä sinkkiainetta tarttuu mustaan, luulen että enempi? Sähkösinkissä tuskin niin paljoo.
    Olpa hyvä että ihmettelit iäneen, tuli itellekkii selevennettyä.

    Tämä lokiikka painosta ja kantavuuvesta on muutenkii perinteistä Suomalaisutta parhaimmillaan: kuta rihvelimmän tiet kärristä, sitä enempi kuormoo suat latoja siihen :rotfl: !! Jos tiet jytäkän, et sua kuletella muuta ku terveisiä!

    Ja sitä alulattiata pittää vieläkkii harkita.

    Pakko piikata tankki vs jenkki: Miksi ajaa Jenkillä, ku voi ajaa tatsunilla :poff: :rotfl: Hyi. Noh, onneks itekukakii tietää tahollansa oman vastauksen :wink: .

    Qjet: täsmälleen totta, että alumiini elähtää aikojen saatossa eri näköseksi, kuin mitä se on uutena ollu, hastilla ei oo ihan niin paha ollu tuo rupsahtelu. Onhan se tiukempata pelliä soirota käsin, tämä valakee, mutta onneks saksassa on tehneet joitakuita konneita, nii helepottaa ihteen :D .

    Eppäilkee ihmiset ja retkut lissee, aena suattaa löötyä jottae, mitä ite ee varmasti oo tullu aatelleeks!!
     
  10. terence hill

    terence hill Gearhead

    Meinaatko peitata saumat? Äijä on kauhee äijä värkkäämään! :D
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kaatuu ainakin helposti K30 Chevyllä. Jo kuollut kummisetäni pisti yhden pylvään sileäksi joskus 80-luvun lopulla moisella :rotfl: . Itse taitoin yhden pylvään 45:teen asteeseen vappuna 1995 Chevy STW:llä :rotfl: . Ei se kovin helposti mukaan lähde, mutta kyllä taipuu..

    Mutta ihan oiva projekti toi kärri. Ja intoa mukaan vaan. Kyllä se siitä.
     
  12. Pex

    Pex 1st gear

    Oma kärry on tehty myös kirkkaasta. Kyljet 2 mm kohtuukovaa alumiinia, katon puolikkaat kusilaitua, ja kattokorotus taas alumiinia.
    Sisämitat; leveys 160 cm, pituus 255 cm, korkeutta about 140 cm
    Akselipaino 300 kg, eli 450 kg saa roudata mukanaan.
    Mukavasti kulkee vanin perässä, mitoittelin sopivaksi eli kuin tuubissa tulee. Mahtuu mukavasti myös jälkikasvu temuaan vaunussa noissa vanibakkanaaleissa ollessamme..... :rotfl:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. kt9001

    kt9001 Gearhead

    :rotfl: Kui? Ai mää vai!?
    Taijan ihan kiillottoo saumat ja muutenkii koko keksinnön, ku ei oo sitä uuuzzzvaaa kotosalla, millä kemikalioisi.
    Onneks kerkesin heittee kyynärsauvat just poekkeen, ku hankala olis linkata niillä nyt tuas, ku jätin varuilta sormet yhen auton ovenkarmin välliin ja ne turpos nii hyvin, ettee sua rälläkkään laekkoo vaehettua. Pilu vie. Toivotan sulle enempi toimivia pyttyjä, ku mitä tähän asti on riittäny; komiat autot tarvii komiat viat!


    Pex: " ... jo kansakoulussa se sillä leuhotti, nosti aina pulpetille ja viivottimella mittaili..." Vai mitenkä se mäni!?

    On melekosen hiplee sattunu tulemaan tuosta sinun vankkurista, kehnommat tekijät suattas ruveta katteelliseks!
    Löytykö siitä sinun malmikasasta tuommonen ihan vahingossa, vae oliko enempikkii tarkotus tehä nuin hieno :rotfl: 8)
     
  14. Pex

    Pex 1st gear

    Kyä ihan suunniteltu juttu on, värejä myöten.
    Köyhän miehen makuuvaunu??
    Toinen kuvatus viä;
    [​IMG]
     
  15. kt9001

    kt9001 Gearhead

    :D Oiva!

    Kannattaskos sinun, Pex, ruveta tekemään nuita tuommosia nosto-ovi Vaneja ihan myyntiin asti: Arapit olis varmaan ihan innoissaan, ku tuommonen ovi ei kavenna yhtään ampumasektoria!! :eek:


    Ja vielä pari helpohkoa jousto-aiheista kysymystä kaikille rotan näkösille jätkille:
    Minkä takia nuissa tehtaanpekan tekemissä kärreissä on iskarit monasti akselista etuviistoon? Ku lehtijousihan joustaessaan liikuttaa akselia sekä ylös- että taaksepäin, niin eikös tehokkaampi vaimennus tulisi, jos iskari olis jo valmiiks akselista takaviistoon, eli liikkeen suunnassa?

    Onko valamiskärreissä vain sattunu iskarit sopimaan paremmin ja helepommin etuviistoon, vae onko siinä meinattu, että ajoviima ei nostasi niin paljon paskoo iskarinvarrelle vai mikä siinä on? Tuossahan on varmaan vähä eri syyt, kuin jos kysseessä olis vetävä akseli lehtijoustimin.

    Toinen kysymys tulloo, kuhan keksin sen.
     

Kerro tästä muillekin!