1000hp katuauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mickey, 14.10.2017.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Juu, Patiksen kans värkätään tollasta vapari 632:sta "Pontiac katumoottorii", tavote olis siin 1100 vaparina ja sit yks setti foggeria päälle. Eilen kamat koneistamoon ja ny sit niit odotellessa. Joskus kävitte kimpassa meidän vanhal tallillakin rallibensaa hakemassa johki bemarin vikoihin dynotteluihin.
     
    Herje ja MadMike tykkäävät tästä.
  2. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Muistan,noh,patis ihan jees,ei hän mikään moottorimies oo,joskus pölhöili jotka hänelle anteeksi antanut olen
    kun yli 20 v juttuja.Mulla mitään sen kummempaa,neutraali hänen suhteen olen,toivon häneltä samoin.Menneet on menneitä,turha niitä vatkaamaan.Mää en tiedä meneekö tää keskustelu hänelle,sinänsä sama.Tuossa yleisesti ajattelin,huonossa hapessa on dragracing nykyään kun siihen 90-lukuun vertaa.Semmosta se on,maailma muuttuu.
     
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    Suomessa on kaikki päin lii anderssonia...ja sen faija oli meitin koulussa sijaisope jtn en ihmettele. Terv Malmö +12 enkä halua suomeen.
     
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kuulaviskaaja mikään ihmeellinen ole...muitakin on kuten Lucaksen jotka sysää yhtälailla ja Rochester näytti suuntaa jo 57-up
     
  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    No ei toi Crower Käenpesästä ihmeellinen ole eikä juurikaan kuluvia osia...
     
  6. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    No sehän on hienoa kun Kugelfischer asiantuntijoita mun lisäksi ilmaantuu!:DYstävällisesti tiedustelisin oletko itse käyttänyt kilpakäytössä?4,6 vai kasikone?
     
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Kugelfisheriä on ollu myös Capreissa ja tiedän hemmon jolla on 2.6V6 moottori tolla ruiskulla.
    http://www.ford-capri.ch/pictures/foto-galerie/technik/kugelfischer-motor-im-rs.jpg

    Yleensä ne asiantuntijat ja tollasten moottorien omistajat on hiljaa noista. Tieto on monesti rahallisesti arvokasta...
     
    57 Firedome tykkää tästä.
  8. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Kylläkyllä,antiikkia on ja nykyään pirun kalliita.Historic-autoissa
    kai noita enää on.Mää oon hommat lopettanut aikoja sitten.Sen verran special-kamaa mun oli,mihinkään alkuperäiseen tarkoitukseen ei olis soveltunutkaan.
     
    57 Firedome tykkää tästä.
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ehkä ilmasu oli vähän väärä, noi oli monesti ollut metanolivehkeissä ja metanoli ja alsa/magnesium ei pidemmän päälle oo kauheen hyvii kavereita.
     
    MadMike tykkää tästä.
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    taitaa nykysinkin olla samaa menoa, omasta mielestä aika pieni osa nykyvirittäjistäkään on mitenkään kartalla mitä sielä koneessa tapahtuu ja mitkä vaikuttaa mihinkin ja miksi ja miten paljon ja miten asiaa mallinnetaan. en nyt sano että edes itekkään olisin mitenkään kartalla ed. mainituista.

    no nykyään on netti mistä voi kattoa jotain tuunausohjeita ja nyrkkisääntöjä jotka periytyy isältä pojalle uhraamatta yhtään ajatustakaan sille että voisko asiaa tehä jotenkin paremmin. En sano että tää olis mitenkään väärä tapa harrastaa, mutta todella yleinen.
     
    MadMike tykkää tästä.
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    1,5hg kai nelikurkkuset speksattu. 3hg 2 kurkkuset.

    Muistaakseni jollain nollan ja 0,5 alipaineen välissä 1050 virtaa 6sataajotain. Aika iso haarukka mitä annan mut en muista tarkemmin. Laskemaan tonkin pystyy jos tota tietoa tarttee.
     
    Muokattu: 30.10.2017
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    En ole, Kallion Jokke niitten kanssa pulasi ja suurin osa "eksperteistä" pilasi.
    Jokainen dielepumppukorjaaja oli/on sinut moisen ja Spicankin pumpun kanssa. Sieltähän molemmat oli perujaan.
    Ja Takas aiheeseen. Kukaan 1000hv havitteleva ei ole kiinnostuneet noista alitehoisten ruokkimikseen riittävistä paskoista tänäpäivänä tai koskaan.
     
    Muokattu: 30.10.2017
  13. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Varmaan olet myös sen huomioinut,ensimmäinen F1 turbomestaruus saavutettiin BMW moottorilla vuonna 1983.Noh,jostain kumman syystä polttoaineenruiskutus oli Kugelfischer ,tosin sähköisesti ohjattuna.Rellun F1 V6 oli myös aikoinaan.Sanoit alitehoisia,hmm, en sanoisi,harvoin alitehoisilla autoilla F1 mestaruus voitetaan!Hmm,reilusti yli 1000 heppaa aika-ajoissa 1.5 litran moottorista.Toisaalta,en itsekään nykyään mitään mekaanisia ruiskuja harrastaisi,kallista hienomekaniikkaa josta harva ymmärtää.
    Jos vielä harrastaisin,elektroniikka olla pitää!Semmosta!:)
    Taidat olla pikkasen ottanut,niin minäkin,sanoit"Kukaan 1000hv havitteleva ei ole kiinnostuneet noista alitehoisten ruokkimikseen riittävistä paskoista tänäpäivänä tai koskaan"
    Jostain kumman syystä Bemari kuitenkin Kugelfischeriä käytti 1983,mestaruuteen asti.Olisko MadMikellä ollut parempi ratkaisu!?Älä viitti,ittestäs pellen teet jos mun kaa Kugelfischer ruiskuista turbokäyttöön haluut keskustella!:DTsaijai,mainittakoon myös se,mää 1578 cc moottorilla ajoin paremmin kuin kilpakumppanini Toyotan 2.1 litraisella IMSA perusteisella koneella aikoinaan.Sanottakoon,Kuularuisku on tunteeton ydinmagneettiselle resonanssille kuin myös ailahtelevien sähköjen suhteen.Luonnollisesti kipinää pitää tulla.Kuitenkin mekaanisesti tahdistettu työtahteihin,seos on se mitä pyydetään!Lopputuloksena on puhtaasti korkealle tehokkaasti kiertävä moottori vailla sähköongelmia.Vastustajat kauhuissaan!Vaan eipä se niin ollutkaan,nääs mää aika surkea kuski olin,ainakin kaksi kisaa punavaloihin hävisin.
    Mää mikään kuski,moottorimies enimmäkseen!:)
     
    Muokattu: 30.10.2017
    MadMike, rb ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    EI se mekaaninen ruisku ole mikään surkea tekele, jos vaan sitä osaa säätää ja on joku millä saa sen säätöön esim. lambdalla seoksen kuntoon ja sitten saa sytyksen säädettyä jollain tavalla about oikealle alueelle. Itseasissa sanoisin että esim. K-jet on melkein idiootti varma, kun ei kuski mene koskemaan moottoriin ja käyttää moottoria säännöllisesti (vaihtaa öljyt ja suodattimet kuitenkin). Siis jos K-jet seisoo pitkään ajamatta tai käyttämättä niin siitä voi tulla harmia.
     
    MadMike tykkää tästä.
  15. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Mekaaninen ruisku on hyvä kun siihen perehtyy!25 vuotta sitten oli hitech !Kuularuisku pikkasen kuin dieselpumppu,tavaraa tulee tarvittaessa!Jippo onkin siinä miten osaat sopivasti annostella.Ja sanottakoon vielä,ruiskutuspaine noin 38 bar,
    seoksen sumuuntuminen hyvä josta moottori tykkää,mäntä iloisesti pakenee alaspäin sopivasti ruokaa saadessaan!Nykytekniikkaan verraten säätötarkkuus on huono.
    Antiikkia on,silti varmatoimista.Jos vielä moottorihommia harrastaisin niin en suosittele.:)
    Linkistä löytyy lisätietoja ja kuvia vanhoista F1 turbomoottoreista kiinnostuneille.
    http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html
     
    Muokattu: 30.10.2017
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Mersu taisi käyttää mekaanista ruiskua lähes 60 vuotta sitten, muistelen faijan kertoneen niistä kursseista, missä kävi oikein Saksanmaalla.
     
  17. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Joo Mersu Boschin systeemiä käytti. Lentokonemoottoreissa oli aikoinaan myös jo toisen maailmansodan aikaan,valmistajaa en tiedä.
     
  18. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    BMW 801-koneen suorasuihkutuslaitteet valmisti müncheniläinen Friedrich Deckel AG.

    Tuo kone oli yksi toisen maailmansodan eniten valmistetuista ja melkoista hitekkiä. Natriumjäähdytteiset venat ja superchargeri. Todellinen erikoisuus oli hydromekaaninen ns. Kommandogerät (käsky-/ohjauslaite), joka kaasuvivun asennon perusteella hoiti yhtäaikaisesti polttoaineen määränsäädön, potkurin lapakulman, ahtimen asetuksen, seoksen säädön ja sytytyksen ajoituksen. Kommandogerät oli oikeastaan nykyaikaisten ecujen esi-isä.

    Siitä, että puhutaan suomea eikä ryssää kuuluu osittain kiitos tuolle myllyllle. Kuhlmeyn porukka tormuutti Kannaksella vanjaa kesällä -44 niiden voimin.

    Tehtaan arkistoista muutama kuva Kommandogerätin valmistuksesta ja rakenteesta:

    https://bmw-grouparchiv.de/research...alse&uid=85597cbc-4f5e-4643-89db-48b59dd070c1

    https://bmw-grouparchiv.de/research...alse&uid=d47802fc-1bc8-4ff7-8138-96a8c6837d6a

    https://bmw-grouparchiv.de/research...alse&uid=17b92063-ba97-4be5-a6aa-51cfe0e9c2ed
     
    Muokattu: 30.10.2017
    Puikkoneuvos, Roc ja mpower tykkäävät tästä.
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    MadMike tykkää tästä.
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!