1050cfm dominator

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tha022, 11.3.2008.

  1. tha022

    tha022 Gearhead

    Minkäs kokoiset suuttimet tuossa värkissä on vakiona?
    Jäi käteen dominator ilman suuttimia enkä ääliö ymmärtänyt kysäistä että mitäköhän kokoa ne on ollu. :oops:

    Tarkoitus olisi sovitella sitä 461cid bbc:n päälle jossa .690 nostoinen nokka, 12.95 ruttu, kannetkin virtaa en vain vielä tiedä paljoko.

    Olisko ehdotusta millä suutimilla lähtis hakemaan säätöjä?
    10.??? sek aikaa pitäis hakea ja tällä kertaa EN lupaa polttaa autoa jos aika ei tule!
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    88:t ja 84:t on ainakin joissain malleissa!
     
  3. OL

    OL Gearhead

    onko mikä list number? se on stanssattu kurkkujen ylä tasanteeseen.
    niitä on monia versioita liikenteessä, samalla varmistuu minkä
    kokoinen ollut ainakin alkujaan..
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jossain meillä on noi ite viime kesänä käytetyt ihan ylhäälläkin mut jos oma hämärtynyt muisti ei petä niin muistelen jotta oltais omassa kokoonpanossa päädytty noissa vartin vetelyissä johonkin 86-87 ja 91-92 paikkeilla oleviin suuttimiin tai ainakin sinnepäin :p
    Eli vähän samanoloinenhan sekin pata oli eli vanha 454 .060 ylikoossa elikkäs 468 cid, 12.5 puristukset, .708 nostonen 0.050 asteiltaan 262/272 mek. rullanokka ja päällä SuperVictori ja 1050:stä 1100:ks prepattu dominaattori.
    Meni 10.62/202 huonokuntosilla kansilla ja vielä huonommiks jälkeenpäin havaituilla venttiilinjousilla jolloin kuten toi loppunopeuskin kertoo loppupään vauhti ei ollu sitä mitä olis pitäny olla. Joten veikkaanpa että ei sun tarvi polttaa Comeroa, kyllä se ainakin koneen puolesta voi hyvinkin mennä mukavasti kympin puolelle noilla eväillä :wink:
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noita 1050 dominatoreita on vähintään kahta eri mallia, tossa joitakin ja niiden vakiokokoonpanot:

    LIST #, CFM, STOCK JETTING, POWER VALVE
    4575, 1050, (F)84,(R)84, 6.5
    6464, 1050, (F)88,(R)88, ---
    8082, 1050, (F)84,(R)84, 6.5
    8082-1, 1050, (F)88,(R)88, 6.5,6.5
    8082-2, 1050, (F)84,(R)84, 6.5,6.5
    8896, 1050, (F)88,(R)88, ---
    8896-1, 1050, (F)88,(R)88, ---
    9375, 1050, (F)92,(R)92, ---
    9375-1, 1050, (F)88,(R)88, ---
    80340, 1050, (F)84,(R)84, 6.5,6.5
    80340-1, 1050, (F)88,(R)88, ---

    Monilla on sellanen käsitys, että kireempi motti tarvis isompia suuttimia kuin mieto, mut ei se niin mee, siitä niin riippuvainen ole. Kaasarille ei mitenkään kerrota, että siellä on ton ja ton verran tilavuutta, sellaset puristukset ja tällanen nokka. Kaasari jakelee sitä bensaa sen mukaan mitä siitä ilmaa läpi kulkee, ja mm. suuttimilla sitten säädellään siihen joukkoon sotkettavan bensan osuutta tosta ilmamäärästä. Se optimitarve tolle seossuuhteelle on eri vireisille ja tyyppisille suunnilleen sama, eli ei niin, et tosi kiree motti tarvii jotain 10:1 ilma/bensa seossuhdetta, ja mieto taas menee vallan mainiosti jollain 15:1 suhteella.
     
  6. OL

    OL Gearhead

    Dodii.. tulihan se sieltä...
     
  7. tha022

    tha022 Gearhead

    Muistelisin että se on toi 8896 malli.
    Tarkotushan oli saada joku lähtö kohta ettei tarvi ihan randomilla ruveta arpomaan suuttimia sinne.

    Tarkennus tähän poltto hommaan, tuli luvattua joskus että jos ei auto tee 11sek aikaa niin poltan koko paskan ja silloin ei ollut vielä yhtään lähtöä tehty. Menipä sitten toimittaja sen V8:nkin laittaamaan etten voi perua puheitani. meinas hiki tulla kun WCSC 1:ssä sudittiin 5 kertaa 12.1 aikoja viime vuonna mutta tuli se 11.465 sitten Kalajoella.

    Onneksi ratin ja penkin väliä voi vielä virittää parin kympin verran :rotfl:
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tarkista se malli, ja jos löytyy tosta listasta paa suuttimet sen mukaan, mikäli ei kaasaria oo muuten modifioitu. Ton mukaan 8896:ssa ei olis vakiona powervalveja kummallakaan puolella, aika usein on kuitenkin ainakin etupuolelle sellanen laitettu, mikä tarkottaa, että suutinkokoa pitäis panna powervalve puolella sellanen 4-6 pykälää pienemmäks dominaattorissa. Noi "out of the box" säädöt on yleensä suht lähellä, enempi turvallisella "rikkaan" puolella kuin laihalla. Holleyn ohjeen mukaan, jos joudut muuttamaan suutinkokoa enempi kun neljä pykälää suuntaan tai toiseen (yks pykälä on n. 1.5% seossuhteessa), etsi vikaa jostain muusta kuin kaasarista/suutinkoosta.
     
  9. tha022

    tha022 Gearhead

    Tämä idea vaihtaa dominator demonin tilalle tuli kun löysin netistä jonkun laskuri homman joka väitti ettei edes teoriassa ole mahdollista että 850cfm kaasari pysty ruokkimaan 461cid konetta yli 7000rpm:llä.

    Ymmärsin asian niin että 850cfm reiästä ei voi mennä niin paljon tavaraa läpi mitä sylintereistä menee esim. 7500 kierroksilla.

    ja meillä oli ongelmia viime kesänä kun meno loppui kun kanan lento n.350m kohdalla. mentiin rajotinta vasten maaliin ja muutenkin tuntui että loppu veto ku seinään
     
  10. martiar

    martiar 1st gear

    Tohon hyytymiseen voi olla monta syytä ....
    Venttiilinjouset,nokka,sarjat, pensanpaine ja jne ....
    Mahdoton sanoa mistä sellainen voisi johtua mutta uskon että
    ainut syy tuskin on toi kaasutin .....

    AM-Racing
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ku kattelee noita super stockereita, ni niissä tuntuu aika korkeille kierroksille riittävän ihan vakiokaasuttimetkin. Eli se meno ei lopu pienemmälläkään kaasarilla välttämättä kuin kanan lento, jos se on kaasarin virtauksesta kiinni. VE numerot vaan kärsii siitä, ja sitä kautta tehokin, mut kierrosrajottajana se ei toimi. Me ei olla koskaan omia moottoreita tollasia määriä kierrätetty, ja toivottu tehojakin niillä rundeilla, joten paha sanoo, mut ei isompi kaasari yleensä oo kauheesti haitannutkaan. Jos ei toisaalta välttämättä hyödyttänytkään.
     
  12. Antti.K

    Antti.K Gearhead

    dominator

    Paljon 461 BBC koneilla ajaneena voin todeta että jos kaikki muuten toimii niin 850 cfm leikkaa loppunoputta pois vain 6-10 km verrattuna 1050 kaasariin.
    850 toimii lähdössä rivakammin.
    Laita 1050 kaasariin sokeat bowervalvet ja joka nurkkaan 94 suuttimet ja shoft progressiivinen aukaisu "nokka" niille toisioläpille.
    Sitten säädä molemmin puolin bensanpinnat samalle tasolle silmästä riippumattaeli 3/8 poranterä kohon ja kammion väliin silloin kun kammiot on käännetty nurin päin.
    Jos haluat laihemmalle nyky lyijyttömälle sopalle niin voi joutua ajaan 90/90 suuttimilla ja ei powervalvea.
    Tämä on sellainen varma kokeilu arvo jos et halua lähteä tehopenkkiin koneen kanssa.
    t,Antti
     
  13. jussi308

    jussi308 1st gear

    k

    Me pelataan sellaisen King Demon RS mallin kanssa. Se oli ostettuna 1095cfm mutta vaihtokurkkuja siihen saa (tosin en ole kysynyt hintaa, kalliita taitavat olla). Tarkoitus olisi jossain välissä kokeilla sinne erikokoisia ventureita, tosin silloin taitaa mennä kaasarin säätö muutenkin uusiin puihin. Penkitettäessä olisi kiva seurata onko tuolla vaikutusta ja miten esim. vääntökäyrään.
    Mutta mun mielestä jos laitteen saa liikahtamaan paikaltaan mukavasti isolla kaasarilla niin tuo 6-10km loppunopeusetu on ihan kiva. Ei mekään 1095 isompaa käytetä kun on todettu että isommat ei ainakaan tossa meidän edellisessä 437cid miniatyyrimoottorissa toimineet. Nyt on 461cid eli ei tuo motti nyt paljon isompi ole. No nää on vaan tällaisia noviisin mietteitä.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    :odroll: .
     
  15. tha022

    tha022 Gearhead

    Kyllähän se selvästi oli rajotinta vasten, MSD:n kide huijas 200rpm. Piti olla 7000 mut antoi 6800.
    Uskalsin yhdes lähdössä "rautaisella kokemuksella :rotfl: " jäädä kattelemaan rinkimittaria että mihin se toppaa.
    Vaan oliskohan tuo puuttuva 200rpm auttanut mitään, en usko.

    Onhan tietysti viime kesään erona että nyt kannet on porttaajalla joka osaa hommansa eikä mun omia kohelluksia.
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Varttimailikinkereissä jos aikaa ajetaan, niin melkein aina kannattaa ajallisesti vaihtaa loppunopeutta terävämpään alkuun. Eli jos tollasella 850:llä saa 60 jalkasesta vaikka kympin veke (mikä on paljon), ja kärsii loppunopeudessa 6-10 km/t (mikä ainakin mun mielestä on myös todella paljon, tossa 11 alitukseen tyypilliseltä katuautolta vaadittavassa n 200 km/t loppuvauhdissa katuautolla n. 50 heppaa), niin on silti mahdollista, että aika on parempi. Kun toi aika on itseasiassa pelkkä keskiarvo, niin mitä nopeemmin sen vauhdin saa alussa nollasta ylös, sitä suurempi vaikutus sillä on tohon "keskinopeuteen". vikan sata metrii saa tulla vaikka vapaalla, eikä sillä oo enää niin suurta merkitystä aikaan, se aika tehdään enempi siellä alkumatkalla. Tohon MSD kiteiden paikkansapitämättömyyteen on vissiin aika monikin törmännyt. :rotfl:
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos ajattelee ihan pelkältä teoriapohjalta niin koko kaasarin ei tarvii ruokkia kuin yhtä pyttyä kerralla. Käytännössä se ei tietenkään mene ihan noin, mutta jos sun koneen VE on jotain ~85% niin koneen pitäis laulaa 8puolikkaalla 7500 jenkan verran. Jos toi VE olis 100% niin 1000CFM riittää.

    Eikös se ollu jotenkin niin että 60jalan matkalla noi kisat hävitään :rotfl: .
     
  18. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Niin tohonhan vaikuttaa imusarjan plenumin muoto, eli 2-tasoimarissa jossa on täyskorkea jakaja keskellä 1 kurkku "näkee" 4 pyttyä ja niiden väliset imusykäykset, single plane imarissa taas 1 kurkku näkee 8 pyttyä ja sit niiden väliset imusykäykset jotka sekoittaa pakkaa omalla tavallaan.
    Välimaastoon asettuu eri versiot noista, matalalla plenumjakajalla varustetut 2-tasoset, dual quad imusatsit kahdella erillisellä plenumilla/yhteisellä plenumilla ja niin pois päin.
     

Kerro tästä muillekin!