12 bolt perän kardaanin yoke 10 bolt perään? kiirekin olisi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja cb125twin, 27.2.2008.

  1. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    vaihdoin skottariin 10 bolt perän. kardaanin taaempi ristikko on pienempi kuin 83 caprice stw:ssä josta ko perä oli.

    eli kysymys: sopiiko tuo 12 bolt perän "laippa"mutikka

    (jossa on ne ristikon kiinnityshenkselit sanotaan sitä sitten yokeksi)

    niin suoraan 10 bolt perän yoken tilalle ja miten irtoaa? mutteri auki ja moskalla naputtelua? vai pitääkö perän luukku avata (limited slip eli ei huvita aukoa turhaan luukkua)
     
  2. voittol

    voittol 2nd gear

    ja vastauksia satelee aamutuimaan oikeen ropisemalla?
     
  3. sbc350

    sbc350 Gearhead

    mites olis muunnosristikko missä kardaaniin tulee isompi kuppikoko ja yokeen pienempi kuppi tai toisin päin? ei juurikaan maksa normaalia ristikkoa enempää
     
  4. voittol

    voittol 2nd gear

    No nyt uskallan minäkin:kipase sorvarilla teettään pari "piukeeta" lisäkuppia ,laakeri kupin päälle,Vaikka vaan väliaikaseksi.luulis pysyvän ,jos ei kovin monen millin ero uudella/vanhalla.
     
  5. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    eli se perän tuloakselin boori mihin se henkselimutikka tulee kiinni on siis erilainen 10 / 12 bolt vai onko?

    mistäs noita muunnosristikoita saa? usasta netin kautta tilaamalla vai esim sw tradelta?

    sorvailut ei taida onnistua noin vain. vois ajatella että helposti syntyisi moinen kuppi pyöröteräksestä jyrsimellä mut miten lie kestävyys?
     
  6. voittol

    voittol 2nd gear

    Ne taitaa piruuttaan pantata tuota alkuperäisen kysymyksen vastausta!
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei sovi,kyllä menee muunnosristikkohommiksi!

    Se laippa irtoaa ihan vaan avaamalla mutteri ja pikkasen naputtaen vaikkapa moskalla varovasti,mut samalla joutuu kyllä perän avaamaan ja esijännittämään uudestaan koska se katoaa heti kun mutteria löysätään hiukankaan,vaikka tollo pelottomat on noita auton allakin vaihtaneet ja lujaa kiinni vaan mut varsinainen esijännittäminen on kuitenkin se oikea ja paras tapa :wink:
     
  8. sbc350

    sbc350 Gearhead


    joo näinhän se on, esijännitys pitäs laittaa oikeisiin arvoihin. tosta yoken sopivuudesta ei oo omakohtasta kokemusta/tietoa mutta ainakaan uudempi 8.5" 10bolt perän yoke ei käyny vanhempaan 8.2" 10bolt perään niin hommasin muunnosristikon caminoon. just oli tuo kuppikoko eri.
    ristikoita saa uspartsista ja varmaan stw:stäkin
     
  9. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mulla näytti olevan seekerirengas kiinnitteinen ristikko takimmaisena. saako niitä sellasella vai onko kaikki niitä juntattavia nailon murtosokkamallisia?
     
  10. sbc350

    sbc350 Gearhead

    siis oliko sokat ulkopuolella ettei kuppi pääse ulos vai sisäpuolella ristikon kupin ympärillä? mulla on ainakin mallia renkaat kupin ympärillä ja clämpsien sisäpuolella..
     
  11. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    ulkopuolella ettei kuppi pääse ulos. saakohan sellasta mallia? tai aina ne c-clipit vai mikskä niitä sanotaan ni voi jättää pois ja käyttää vanhoja seekerirenkaita. keskiristikossa on kans noi seekerit
     
  12. sbc350

    sbc350 Gearhead

    joissakin ristikoissa on mittaeroja riippuen onko c lukkorenkaat vai seekerit ulkopuolella.. mut ota mitat ja soita puljuu löytyykö..
     

Kerro tästä muillekin!