1931 ford coupe

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja ToniC, 18.1.2022.

Tags:
  1. ToniC

    ToniC Gearhead

    Sedanin seuraksi Arkansasin suunnalta

    Voi tulla pitkäkestoinen stoori...
    Nyt auton mukana tulossa 3 tarvittavaa korjauspaneelia.

    Vakio-osat lähtee varmaan myyntiin aikalailla heti.

    Jotain on mielessä, mitä tekee, mutten sitä halua liikaa ajatella...

    moottorin osalta linja valittu. Kaupat tehty ja saksasta tulossa mittailtu ja testailtu 255cid ranskalainen lättäpää.
    Ihan toimiva kapine, mutta jotain sille varmaan tehdään. Ehkä alkuun vaan säädöt ja koeajoja.



    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Pienenä mainoksena poistettavat :

    -74 farkku chevelle kori,luukut jne. Joutaa myydä.

    -Mieluiten vasta keväällä kilvityksen jälkeen -98 c43amg (avk) joutaa myydä.

    -Nurkissa myös 350/350 -39 fordor chevelle-74 mix. Se ei siellä mitään pyydä, mutta jos innokas rakentaja löytyy, niin saattaisin myydä, niin voisi keskittyä näihin vanhempiin ajallisesti, rahallisesti ja tilallisesti. Löytyy siis jotakuinkin kokonaiset fordor sekä chevelle. Vanhat korivaihtopaprut ja trafi luvatkin on... Vanhenee 2023 lopussa.
    Tarvetta nelioviselleperheautolle ei enää ole...
     
    Muokattu: 7.12.2022
    fishbone, teippi-mikko, valtope ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. karra

    karra Double Gearhead

    Jäisikö tuosta joutilaaksi käsikaasun kuulapäätanko rattiakselista kaasuvivuston akseliin? Se kulkee siinä startin yläpuolella poikittain. Omasta puuttuu.
     
  3. ToniC

    ToniC Gearhead

    Kaasareiksi tulee 2x97 strömbergit. Ei varmaan tuollasta vipua tarvi, jos tudoriin ei ole sovelias/tarpeellinen varaosa.
    Tutkaillaan, kun auto tulee. Macilta pari osaa kyytiin, niin lähtee mukana on myös 4-banger huolto-osaa
     
    Muokattu: 19.1.2022
    Slant Sickness ja karra tykkäävät tästä.
  4. ToniC

    ToniC Gearhead

    Turnee lähtee käyntiin sitten tuollaisella kyydillä...
    [​IMG]
     
    esmi, isalmela, fishbone ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. ToniC

    ToniC Gearhead

    Moottori lähtenyt saksasta 19.1, suomessa 22.1 ja nyt JO. Lukee, että jakelussa... Koneen myyjäkin vähän ihmettelee. Mielellään ottaisi koneesta loppusuorituksen, joka sovittiin maksettavaksi koekäytön jälkeen.

    Kone ranskan lätkien mukaan on ainakin kertaalleen rempattu. Koodeja en ymmärrä. "2c" osaako joku tulkata?? Tietävien mukaan viittaa poraukseen tms??? koneesta pitäisi tehdä vaan luotettava mukavan saundinen himpun piristetty. Ei todellakaan mitään kisakonetta.
    Vinkkejä saa laittaa pomminvarmoista resepteistä. Ja yv:llä linkkiä, mistä saa järkihintaan. Rohkeimmat tarjoaa omia priimakuntoisia osia... ?
    [​IMG]
    Toisessa värkissä on 59ab kone ja sekin pitäisi pitää kuosissa, joten järkibudjetilla pitäis mennä. Siihen tarvii ainakin putkistoa laittaa vielä kesäksi. . Hirveä rätkätin, kun suorat röörit.


    Opusten mukaan alakerta noissa ranskiksissa pitäis olla vahva. Se sais ehkä vielä toistaiseksi olla vakio. Nokka, nostajat,venttiilisälät tai ainakin hionta, kannet,kaasarit,putket. (Speedwayn billet 12v virranjakaja tulee koneen mukana)

    Samalla töiden ohessa porttaus, noista nyt uskon vielä suoriutuvani. Lohkon koneistukseen ja tasapainotuksiin tarvii jo apua.

    Puristusmittausliuska myyjältä.
    Myyjän toimittamassa koekäyttövideossa pieni kipunointi 3/4 sylinterien puolelta viittaisi pieneen pakovenavuotoon. Puristusliuska vois viitata samaan. Menistö tuo sitten ihan venat hiomalla.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 31.1.2022
    Kustom STW, impala-63 ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. ToniC

    ToniC Gearhead

    Aamulla oli tullut ranskatar pihaan

    [​IMG]

    Laskurista päätelty, että 250h. On tunteja.

    Jonkun koneen korjaamolätkässä oli tuon mun "2c" paikalla merkintä "std". Olisko tuo kone sit porattu. Selvii aikanaan.
     
    Kustom STW, Vuppe, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Katselin tämmöistä opusta:

    How to hop up Ford & Mercury V8 engines
    by Huntington, Roger


    Siellä on paljon asiaa. Tuota viritysreseptiasiaakin:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Eli onko sulla tavoite joku tuommoinen "Medium Road Engine?"
     
  8. ToniC

    ToniC Gearhead

    Joo. Pikkasen pirteempi, mukava soundinen ja LUOTETTAVA.




    Allaolevat kirjat löytyy. Paljon niissä on asiaa, mut hieman paistaa joissain se kirjoittajan tahaton "päteminen". Hyvää luettavaa. 2 jemmassa vessapaperikaapissa ja kaks yöpöydän laatikossa... :D. Kyllä tässä vanhaksi tulee... Missä on ne ruttuset jallut...:cool:

    How to Rebuild and Modify Ford Flathead V-8 Engines

    Rebuilding the Famous Ford Flathead

    Ford Flathead Engines

    Ford Flathead V-8 Builders Hnbk 32-53: Restorations, Street Rods, Race Cars
     
  9. Siihen sitten etsii sopivat osat..Tässä gurun suositus nokaksi:

    Pete recommend his 1007b grind, says it has a nice drive in lope to it. Sounds like just the ticket.

    Porno vaihtuu moottoripornoon?

    Kannattaa lukaista myös toi mun linkkaama opus, kun se ei maksa mitään.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä katsoin ekalla kerralla ”mitä vi…” noista kuvina olevista sivuista. Että 300 hevosta lätyskästä. Höpö. Mut joo, hanki aluksi Ardunin ohv-kannet ja sitten …
     
  11. ToniC

    ToniC Gearhead

    Mä katoin taas dollareita... Taitaa olla summa/tunti, kun edetään kohti tavoitetta. Teholukemana 120hp on noille ajo-ominaisuuksille ihan tarpeeksi

    Hirveän paljon lisää mielenkiintoa, jännitystä ja vireyttä tähän hommaan se, kun ei yhtään tiedä, mitä on tekemässä :cool:
     
    Muokattu: 1.2.2022
  12. ToniC

    ToniC Gearhead

    Ihan vähän vaan piti ottaa kondomia koneen päältä,että näkee, mitä tuli.

    Nyt sitten tudorin perän vaihto lukottomaan ja tutkimaan, millasta osa-arsenaalia tuohon koneeseen alkaa hankkimaan. Lueskelin vähän tosta nokasta. Vois olla ihan hyvä kadulle. Siihen kylkeen nostajat, venahionnat 97 strömberg pari ja jotkut toiset kannet, niin vois alkuun koittaa sillä. Sitten vähän ajan päästä alakerta.



    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. Eiköhän se ole sama normaaliin 239, 255 koneeseen minkä nokan panee, jos ei ole vaihtanut alakertaan kevyempiä romuja, tehnyt kanavia muutamaa päivää ja isontanut venttiilit vaikka 1.60 tai 1.65 kokoon. Sitten imusarjan kohdistus, sitten jo tarvii jopa kaksi kaasaria, niihin vähän hakee sopivia power valveja, suuttimia, magnetolla lisää ruutia huonoon kipinään, ruttuakin saisi olla 8:1 -> .... siihen asti ihan sama minkä 1007Bn tai muun hottentottinokan laittaa. Tietenkin käynnin saa jo mukavaksi jos panee jonku huuhtelamman isompi asteisen n. 400nostoisen. Nykynokissa ei vaan ole sitä ränttä -soundia. Siksi minä hiotutan näihin ei ahdettuihin ja ei isoihin koneisiin 40luvun winfield nokkamallin mukaiset. Niin, samalla sitten seetit racemallisiksi ja kapealla pitopinnalla jotta saa ees vähän pintapainetta seetirenkaalle.

    Minulla on Twin spark plug 221cid koneessa ruttua vähän reilusti, 100L nokka ja on todella hienon kuuloinen. Käy kuin olisi tehokaskin. Vikana on vain teräsvauhtipyörä ja Iso kytkin. Muissa en ole koskaan käyttänyt muita kuin alum. vauhtipyöriä ja 9" kytkintä. Toki pieni kone ilman ahdinta, on ihan ok että on massaa, mutta se kierrosten ylös ja alastulonopeus on liian "lättäpäämainen".

    HamBissa on niitä oman elämänsä Smokey Yunickeja. Harva on käyny jarrupenkissä tai muuten jaksanut säädellä ja hakea konetta tikkiin. Mutta niin monta mielipidettä kuin on persereikää, niin se vaan menee eikä siinä mitään väärää ole.

    Sitten on niitä jotka kumartelee jollekin guruille kuin paaviin konsanaaa, mutta eiköhän se ole aika samaa asiaa oli lättäpää tai ei. Ennakkojakin voi pitää, voi ajaa kiinteällä kun hommat on kunnossa.

    Tehoja: 150hp tulee helposti jos kone tehty vähänkään oikein. Sitten kaikki sen yli on oma juttunsa. Viimeisin vapari 296cid oli jarrussa, 200hp ja hienosti meni. Ahdinkoneista tai joku +300cid ardun kone saa helposti 270-300hp.



     
  14. ToniC

    ToniC Gearhead

    Tavotteet itsellä vähän matalammat. Kunhan olis myös huoletonta ajelua, mut ei ihan vakio. Mulla varmaan iso ongelma on se, etten jaksa sitä loputonta nysväystä. Vähän aikaa jaksaa, mut sitten saa olla. Sen takia sitä katselis valmiihkon reseptin, millä pääosin oltas kartalla.

    Joskus maalämpöä hommatessa kävin maalämpöfoorumilla ihan vaan tsekkaamassa palautteita, mikä olis hyvä pumppu ja jessus,kun jotkut jakso viilata niiden parissa... Onko se pumpun takasinmaksu aika 6v,5kk ja 5 vai 6 päivää... Lopulta oma päätös oli helppo, kun kaverilla oli sama, ja sanoi, ettei ole renannut. Riitti mulle. Värkit oli jo hommattu, mutta ihan mukava "tuki omiin harrastuksiin" tuli myöhemmin .. :cool:

    [​IMG]
    Harha askeleesta takaisin




    Mitkäs kannet olis hyvät tai lähinnä sellaiset "varmemmat valinnat"? Navarroa ja edelbrockia ainakin näkyy eniten.

    Tuntuu forumien mukaan noissa merkkikansissakin olemaan sekundaa, mutta millasilla olis vähäisemmät todennäköisyydet astua harhaan? Kanavien silottelut ja kohdistelut nyt tulee tehtyä, kun koneen avaa. Nimenomaan siloittelut.. ei paperinohueksi kahnaaminen. Ei ole niin vahva taito, että alkaisin hakemaan viimeisiä rajoja.

    Lisäksi ilmanmuuta ohjaava tekijä on budjetti. Korville tulee nytkin viikottain, kun järjestelen iloisia yllätyksiä kotona. Muutakin rahareikää on, kun 1auto.. tai siis 6.

    Taannoin tuli viesti klo 8 aamulla, olenko herännyt ja pakko oli vastata, että ihan äsken, kun olin hml-tre motarilla menossa traileri perässä taas jotain aarretta hakemaan... Jostain syystä olen saanut lahjaksi myös "sulo vilen"-pipon...
     
    Muokattu: 2.2.2022
    Seevu ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  15. Hetkinen..Onkos siellä ilmailumallin sytkäjohdot ja kynttilät?

    [​IMG]
     
  16. ToniC

    ToniC Gearhead

    Ne on noissa armeijan kuormureissa tollaset heavy dutyt. Yksi syy oli muistaakseni poistaa radiohäiriöt

    Ja vielä 24v kaikki sähköt. 12v Billet jakaja tulee perässä
     
  17. Joo..Onkos tuo vielä magneetto? Pidä toi hässäkkä. Se on porno..:cool:
     
  18. auburn

    auburn Gearhead

  19. ToniC

    ToniC Gearhead

    Hävettää myöntää... En ole päässyt niin pitkälle,kun sytkän syvin olemus... Ainoastaan, että uus jakaja tulossa. Lueskelin vaan et lohkot noissa on hyviä ja tuo tuli sopivalla rahalla eteen..
    Viimeaikoina suomessa eteentulleet oli jotakuinkin samaa hintaa, mutta toimimattomia ja näytti, että on ollut 60-luvulta asti navetan takana ojassa. Eihän tuossakaan ole, kun peiliinkatsomistakuu nyt enää, mutta tosta tuli puristusliuska, video ja myyjä jätti 50% rahoista ottamatta, kunnes olen koekäyttänyt koneen.

    Ei ollut sitten vaikea valinta vaikka mietin häviikö rahat
     
    Muokattu: 2.2.2022
    Seevu tykkää tästä.
  20. ToniC

    ToniC Gearhead

    Ei ole vielä mikään akuutti, mutta Auliksella varmaan tieto, mille koneistamolle tollasen lohkon uskaltaa sit joskus antaa hoitoon?
    Varmasti jokainen ammattitaitoinen koneistamo suoriutuu, mutta joka tekee paljon jotain, tietää ne pikkujipot juuri ko. hommaan. Ilmeisesti sulla kuitenkin joku hovikoneistamo, jota kehtaa suositella? Ite kymessä, mutta suomi on pieni maa
     

Kerro tästä muillekin!