1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    No, saa nähdä sitten millanen jakopää tulee. Pidetään sormet ristissä.

    Mitä kollektoriin tulee niin jotain sellaista järkeilin että aika pitkälle sinne lootan hännän tienoille tulisi. Mutta täytyy ottaa huomioon laajakaista-anturin sijainti tietysti. Se tulee sitten heti kollektorin perään.
    Nää uudet Dutrat on sellaiset että etummaisen lähtö on taaksepäin ja takimmaisen lähtö eteenpäin. Se mahdollistaa ainakin teoriassa lähes samanpituiset primäärit.

    Keinuvivuista koitan valkata parhaita orginaaleja. Niitä on jokunen setti.
    Rullakeinuihin en ihan heti kyllä siirry, kuitenkin vakionokalla tod. näk. mennään.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulle tuli anturi about vääntösauvojen palkin kohdalle auton keskelle johto suunnattuna. Laajakaistan anturi on aika lyhyellä johdolla ja sen liitin on iso. Sen liittimen sai jonkinlaiseen suojaan mainitun palkin taakse enimmiltä roiskeilta.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Fordin erinomaisessa 300 cid rivikutosessa on ruiskuversion pakosarjat semmoiset, että Dutra on varmaan ammentanut päällimmäisen idean omiinsa niistä.

    Näyttääkin toinen ihan samanlaiselta.

    Ne yhdistyvät muutaman kymmenen sentin putkilla yhdeksi jo konehuoneessa.
     
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead


    Ihan vaan kiinnostuksesta kysyn että mikä on se rpm raja missä slant katsotaan jo kierroskoneeksi?
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuuden tonnin jälkeen alkaa alue, jossa mun kokemuksen jälkeen sytytyslanka lyhenee olennaisesti. Tämä 225:llä. 170 kestänee mitä vaan! Omalla vastuulla toki.
     
    BMO tykkää tästä.
  6. Siihen liittyen pikkuvinkki, joka tuli vastaan:

    [​IMG]
     
    Make500 tykkää tästä.
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    Tänään tuli pakettia rokista, ei ehtinyt jäämään mihinkään koronakaranteeniin.
    Olihan se jakopään ratas sitten se "heikompi" malli.. No, ei voi mitään. Sillä mennään ja eikös ne hajonneet ole saanut melko tavalla runtua..
    Huomenna kiikutan osat koneistamoon ja sitten jäädään odottelemaan..

    [​IMG]
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  8. Ilmeisesti on ollut aikoinaan Sealed Powerilla valmis ratas osanumerolta 223-338:

    [​IMG]
     
    Gary Grand ja Make500 tykkäävät tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu on valmis sarjakin. Ebayssakin näyttää olevan ja maksaa kotiin kuljetettuna 143 rahaa.

    Mut jos pysyy slantin alunperin ajatellulla toiminta-alueella, niin tuo nakkireikäinen on varmasti riittävä.

    Bytheway. Slantissahan pitäisi olla etummaisessa runkolaakeriparissa pikku viilto, jotta ketju saa öljyä. Vaan ei ole noissa uusissa laakerisarjoissa. Maininta laakerista löytyy korjausoppaista. Sen laakerin voi viilatakin. Sitten jakopäässä virtaa öljy ja ketju tykkää.

    Ilman sitä viiltoa voi ketju käydä kuivana ja venyä ennen aikojaan pilalle.
     
    Seevu ja Make500 tykkäävät tästä.
  10. jariha

    jariha Double Gearhead

    ^et kehtais linkkiä laittaa varsinkin kuvasta niin mäkin sen ymmärtäsin mitä tarkotetaan? ei oo mun koneet kuollu vielä onneks jakopään osalta:)
     
  11. jariha tykkää tästä.
  12. Heitetääs tämmöinenkin idea ilmoille. Nyt kun se alakerta on auki ja siihen tulee vakiovalumännät, niin niiden kestävyttä voi yrittää maksimoida öljyruiskuilla. Bemarilla on useampi malli erilaisia ja niitä onnistuneesti asenneltu eri moottoreihin. Yksi malli on esim. 11111739907

    [​IMG]

    ja tässä kuva semmoisen asennuksesta Volvon vinokoneeseen:

    [​IMG]

    Tosin tämä malli on nykyään aika kallis, mutta ehkä jostain löytyisi vastaavat edukkaasti?
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Yksikin riittää, kun se on parhaassa paikassa. Slantit akilleen kantapäitä on öljypumpun käyttöratas. Lajitoveri myi mulle tuommoisen TDI koneesta puretun injektorin ja nyt se mun Dartin koneen sisällä ruiskii öljyä kyseiselle rattaalle. Tämäkin kulumispaikka lienee eniten "kierroskoneen" ongelma, mutta eipä tuo paljon maksa laittaa kuntoon muissakin. Slantsixfoorumilta lisää tietoja.

    [​IMG]

    Tässä toinen kuva porsineen jakopään rattaan keskiöstä. Tämä oli USPartsista. Heidän kanssaan aikanaan ihmeteltiin lopputulosta. Verrattuna vaikka rockauton rattaiden kuvaan tästä näkee, että kohdistusura ei osu nakkireikien väliseen pienaan vaan on sojottanut keskelle nakkireikää. Siis erilainen oli ja kesti tosi vähän aikaa urheiluajossa. Eka tai toka kunnon kiekaisu siis ja poks. Edullista tässä sarjassa oli se, että alaratasta, josta oli hampaat poissa ja joka olisi hankala ollut ulosvetäjällä kiskoa pois, oli sisäreikä niin horo, ettei ulosvetäjää tarvinnut lainkaan.

    [​IMG]
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    Tässä on halkaisu-ura silviisiin kun mulla oli.
     
  15. Sun tapauksessa sana halkaisu-ura on hyvin täsmällinen ilmaisu..
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  16. Noista Fordin säätimistä on enemmän tarinaa Cleveland -kirjassa:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Minusta noi Rockauton säätimet näyttää noilta jälkimmäisiltä vuosimallista riippumatta. :rolleyes:
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    VW ja Audin koneissa on paljon käytetty noita. 1.9TDI, ehkä myös TD ja joissakin bensakoneissa 1.8 20v/1.8Tmyös.
     
  18. lowdrive

    lowdrive 1st gear

    On noita vinokoneita alunperinkin öljyruutilla, ne on just niitä mitkä kestää....
     
  19. Make500

    Make500 Gearhead

    Joo, voishan sitä miettiä sen öljyruutan lisäämistä ö-pumpun rattaalle sitten kun koneen joskus takaisin saan. Nyt kun on tämä pandemiatilannekin päällä, niin ei tiedä sitten koska ja minä vuonna..

    [​IMG]
    Lisäsin liitännän imusarja-adapteriin, eli käytän hyväksi Eatonin omaa sisään rakennettua PCV-venttiiliä. Tuosta sitten vaan letku venakoppaan.

    [​IMG]
    Ja sitten vetäsin malliksi vähän väriä komponentteihin.

     
    LPV, Seevu, Vuppe ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Tuosta imusarjasta tuli mieleen, että latasin yksi päivä puolivahingossa Moss Motorsin esitteen, jossa on heidän ahdinsetin kuva MG:n koneeseen:

    [​IMG]
    Heillä näyttää olevan pop off valve tuolla imusarjassa takapotkua varten. Ajattelin vain, että nyt kun osat on pöydällä, niin jos kokee sen tarpeelliseksi, niin se on helppo vielä lisätä.

    Ai niin, mikä toi vihreä värin sävy on, jolla olet maalaillut? Sopii hyvin tuohon.
     

Kerro tästä muillekin!