1963 Impalan Cadillac 500 vaihtuu Chevyyn.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 26.6.2020.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Epäkeskeisellä vaijerin pyörällä saa vähän apua, mutta jos haluaa sellaisen, jossa alussa tapahtuu rauhallisesti ja lopussa tosi räväkästi, joutuu tekemään enemmän.

    Kuvassa Fordin toteutus XR4Ti Sierraan (ja Merkuriin). Kaksi akselia, joilla on saatu aikaiseksi kunnon progressio.

    Ei ollut yhtään liikaa turbotettuun, jossa ilma menee pienemmästäkin läpän raosta.

    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  2. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Eikö tuo kulkisi vähän laihemmalla cruise alueella, tyyliin 15,5? wotti johonkin hieman alle 13?
     
    Seevu tykkää tästä.
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Näillä säädöillä AFR ajossa kieppuu cruisella 15-17 välillä. WOT menee kivasti 12-13 paikkeille. Ei mitään nakutusta tai muuta ihmeellistä käytöstä.

    Mulle riittää ihan rauhallinen koko alueelle. Periaatteessa nyt tavisajossa ei haittaa, vaikka läpät ei kokonaan aukea, mutta ratatestiä ajatellen olisi kiva, että saisi kaikki vähäiset konit käyttöön ;)

    -J-
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tommosesta 2 akselisesta voi kehitellä miedommankin version.
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Laitoin faseen kavereille kyselyä, jos jollain frendillä olis joku romukaasari nurkissa ja löytäis tommosen linkkaamani kaaren. Pitäis parissa illassa väsätä toimiva laite, eikä nappaa isompi kehittely tällä hetkellä :D
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei sitten. Mä hain ja asensin tommosen varuilta, kun oli jo edellisessä vähän turhan ison läppärungon (318 EFIstä 225:een) aika lyhyt kaasun liike ja vaikka olin kikkaillut jo vivustolla, automaatti vaihtoi turhan alhaalla. Tähän uusimpaan laitokseen tuli tuo läppärunko progressioineen ja kas, se kaasu on edelleen semmonen, että normiajossa ei nilkka rasitu. Muttei ihan mahdoton kuitenkaan ajettavaksi.
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mikä ihme ton kaarevan vivun nimi vois olla virallisesti?! Oon koittanu googlettaa, mut en ny hoksaa..
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos tuo kaari tuossa on suoraan läppäakselilla, niin tämähän on enemmän "progression poistaja" kuin sen lisääjä. Tuohon täytyy kuvitella oikealle puolelle vaijerin kuoren pidike. siihen korkeuteen, missä tuo kaaren yläreuna on. Kun vaijerin ydin liikkuu sinne kuoreen päin, vetävä vaijeri, niin kaari kiertyy mukana. Välityssuhde pysyy samana, läppäakseli kiertyy saman verran asteita jokaisella vaijerin liikkeen pituusyksikössä. Jonkinlainen epälineaarisuus tulee siinä versiossa, missä vaijerin pää on kiinni vivussa olevassa tapissa. Siinä versiossa mittasuhteet muuttuvat niin, että "vetokorkeus muuttuu suhteessa etäisyyteen läppäakselista" ja se ei toteuta yhtä tarkasti tämän "kaaren" liikettä.

    Tommosia kaaria on moottoripyörien kaasuttimissa ja siksikin, että tilat on pienet, joten ylimäärävaijeria "keritään rullalle". Niissä on vieläpä melkein täysympyrä, koska on oltava lakiin perustuva palautusvaijeri, jolla kaasun saa pois päältä varsinaisen vaijerin esim katkettua kuoreensa.

    [​IMG]

    Harley-Davidsonissakin käytetty Keihin -kaasutin.
     
  9. Tässä on kuva Harrikan Mikunin HSR:stä autossa:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Eli se SS:n mainitsema tuplavaijeri on vaihtunut autovivustoon.

    Mut joo siitä päästään takaisin aiheseen. Voisiko sinne lisätä ylimääräisen akselin ja sais sitä progressiota sitä kautta?
     
    Muokattu: 10.8.2022
  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Menin mistä aita on matalin: jatkopätkät veke ja tanko 5mm.RST-kierretangosta. Polkimen pää alumiinikalikasta alkuperäiseen kiinnikkeeseen ja läppärungon puoli Bilteman M5 kuulanivel. Testauksen perusteella toimii ihan hyvin, eikä varovasti liikkeelle lähtiessä nykäise. Maton paksuuden verran tarttis vielä liikettä. Katson saako polkimen päästä tankoa taivutettua kylmänä. Bensaa haukkaa ainakin kivasti, kun talla pohjassa päästelee. Persdynon perusteella vauhtia ei yhtään lisää, mut ei vähemmänkään :D

    [​IMG]
     
    Gary Grand, esmi ja Visa tykkäävät tästä.
  11. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Jos pehmeä liikkeellelähtö on sniperillä haastavaa, siihen taitaa olla ratkaisuna "Progressive linkage". Näin ainakin luulen ymmärtäneeni....
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Toi jatkopätkä rauhotti kanssa paljon. Progressivea en ole vielä kokeillut. Niitäkin on kahta vaihtoehtoa. Ei varmaan tällä kaudella jaksa testata. Jos tämänhetkinen systeemi alkaa enemmän nyppimään, niin siirryn takaisin jatkopalikkaan ja ajelen vajailla liikkeillä.

    -J-
     
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Porasin polkimen vipuun reiän alemmaksi ja varttimaililla meni 15.909. Ja poljin keveni kivasti.

    Tepolta löysin TCSa just passelin kyltin:
    [​IMG]

    Kiinan metalli tehostimen kiinnikkeestä antautui, niin jouduin plasmalla röpöstelemään uuden
    [​IMG]
    [​IMG]

    -J-
     
    FeV-8, esmi, Visa ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Olikos paljon loppunopeutta vartilla? 454 koneiselle tuo 15,9kuulostaa todella vaatimattomalle ajalle. Ellei sinulla ole aavikko välitys, vakio turbiini ja öljykriisi ajan smog versio kone kyseessä.
     
  15. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    148km/h. Eka lähtöni koskaan. Välitys 3.55 + lukko, tehty turbiini ja genV lähes vakio kone (imusarja AirGap ja peltisarjat). Pitoa ei ollut alun about 40-50m.

    Voi olla potentiaalia parempaan, mutta laitoin kokemattomuuden piikkiin. Lähettäjäkin siinä vähän "sekoili", niin meni viivalla vähän pasmat sekaisin. Mutta kivaa oli ja itse yllätyin tuostakin ajasta. Meinasin, että menee lähemmäs 20s.

    -J-
     
    FeV-8 ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    No joo lähdön piikkiin menee... Vois olla jopa 14 alkuinen aika hyvällä lähdöllä tuon loppunopeuden perusteella.

    Itellä sama 148 loppunopeus, mutta aika 14,35. Manuaali laatikolla ja 3.23 lukko perälläja 255/60-15 renkailla.

    -65 cutlass mulla, varmaan olssi muutaman sata kg impalaa kevyempikin, 350 olds peltisarjoilla, melling mto1 nokalla, 6 kannet ja performerin päällä 625 street demon.
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tuon testin jälkeen alkanut mietityttämään jarrupäivitys :rolleyes:

    Kuuskolmoseen saa tietty eteen valmista levysettiä, mutta hinta..

    Onko joku rakentanut itse levyjarruja eteen kokoamalla uudempien vehkeiden osista?

    -J-
     
  18. Jossain yhteudessä näistä taisi olla juttua? Olisinko tämän linkannut silloin:

    I believe this is "the list":

    58-64 Junkyard power brake set-up

    Rotors, bearings and seals from any of these cars:
    69-74 Nova
    70-72 Monte Carlo
    67-72 Chevelle
    69-72 Grand prix
    69-72 GTO
    69-72 Skylark
    69-72 Apollo
    69-72 Grand Sport

    Calipers from these cars:
    75-76 Nova
    73-76 Monte
    73-76 Chevelle
    73-76 Grand Prix
    73-76 GTO
    73-76 Tempest

    Complete power brake/master cylinder/ valve set-up:
    Any 11 inch 68-78 GM

    If you need a smaller booster or already have a stock booster.
    Power brake booster must be original 61-64 and use the below master cylinder and valve.

    Master cylinder:
    71-72 Impala deep cup part number bendix 10-1496

    Combination valve:
    71-80 GM

    Brake hoses:
    73 Chevelle

    Brackets: to mount the calipers
    available in Super Chevy magazine, Late Great Chevy, Hubbart



    Katselin, että noita satulan adabtereita on hiukan erilaisia. Tässä esim. GM metric satulalle.
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kiitos Miguelos!! Mä jo vähän arvasinkin, että sieltähän se vastaus tulee.
    -J-
     
  20. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Nyt tulee jarruja ikkunoista ja ovista! Käytiin paikalliselta harrastajalta hakemassa kasa Wilwoodia ja koitan niistä saada jotain rakennettua. Ja tietty ennen kun kuulin noista ehdin jo sopia kaupat CPPn setistä ja kun luvattu oli, niin ostin sitten senkin. Harmi vaan, että tajusin jälkikäteen, että 13" kiekot ei välttämättä mahdu 15" peltivanteisiin :mad::mad:

    Wilwoodissa 2" droppiakselit ja tarkoitus ei kuitenkaan ole Impalaa madaltaa. Viiskasiin olis kyllä hyvät, jos vaan saa sopimaan.
    [​IMG]

    Impalaan tuli myös printattu vaihteenosoitin. Muuten hieno, mutta kirjaimien paikat ei oikein sovi kohilleen. Pitää kysyä, jos tekijä edullisesti printtais uuden. L1 vaan ei taida tunkkaamallakaan sopia. Saiskohan vipuja säädettyä..

    [​IMG]

    -J-
     
    4d sedan ja Visa tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!