1967 Ford Mustang Fastback

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja PetriN, 4.8.2017.

  1. PetriN

    PetriN 3rd gear

    [​IMG]

    Joo, tarkoitatko tuossa putsarin jalan ja öljypohjan sauman välissä, ylösalaisin?
    Olen kuvannut kaikki numerot, mutta tuo numero ei ole vielä mulle avautunut.
    Mitäs tuosta tulee mieleen?
     
  2. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Tuo on valupäivämäärä toi alempi numero/kirjainkoodi. Eka numero on vuosikoodi, toinen on kirjain (A-L = Tammikuu-Joulukuu järjestyksessä/kirjain.Esim. D=Huhtikuu) ja viim. 2 numeroa ovat kk:n päivämäärä.
    Tuo koodi ei tarkkaan näy kuvassa ja tarvis siistimistä esim. pyörivällä teräsharjalaikalla?

    Valukoodit lohkossa eivät ole muuta kuin suuntaa antavia tietoja.
    Kansissa on keskimmäisten pakoaukkojen välissä valukoodit.
    390-akselissa on 2U tai 2UA koodi.
     
    Muokattu: 8.12.2017
    PetriN ja Rotten tykkäävät tästä.
  3. PetriN

    PetriN 3rd gear

    Joo, kiitosta!

    Nyt ymmärrän tulkita.
    Kun yhteensä muutamasta kuvasta silmiä siristäen tulkitsee, niin koodi on: 0D22,
    eli 22. huhtikuuta 1970.!?!

    Vielä kampiakselin tarkistus.
     
  4. arskazone

    arskazone Gearhead

    Onko Taiwanin peltiosia,toi koodi sen jälkeen aina sivuseikka.
     
    cdv70 ja PetriN tykkäävät tästä.
  5. PetriN

    PetriN 3rd gear

    Pellit on tarkoitus hyvin pitkälti korjata itse ja koodi VAIN sen verran tärkeä, että näin jälkikäteen hankittu moottori olisi museotarkastuksessa hyväksyttävissä.
     
    cdv70 ja Rotten tykkäävät tästä.
  6. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Lohkossa on tyypillisesti valukoodi siinä 4:n pytyn kohdalla jossa startin paikka on.
     
  7. LPV

    LPV 3rd gear

    Näyttää FE-moottorilta, 390, 427, 428???
    Minkä ikäisestä Galaxiesta tuo on lähtöisin?
    Mikä laatikko tuohon on tulossa?
     
  8. KTM

    KTM Gearhead

    Jos kerran museatarkastustasoista teet, niin kiinnostaako 1967-68 390FE Mustangiin tarkoitetut alkuperäiset pakosarjat? Nehän ovat erilaiset kuin muissa Fordeissa ja minulla on hyllyssä ylimääräisenä entisöity pari.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  9. PetriN

    PetriN 3rd gear

    Joo. FE 390 moottori on, varmistettu myös mittaamalla. (halksisija+isku).
    1971 Galaxiesta purettu, varmaankin "suoraan ajosta".
    Ihmeen hyvällä huollolla ollut kun on laakeriliuskat ja - kaulat tosi siististi kuluneet.

    Vaihteistoksi tulee 4-speed close ratio Toploader. Hurstin kepillä.

    Kiitos pakosarjatarjouksesta, GT:n kannet ja sarjat on jo hankittu etukäteen ennen moottoria.
     
    tzampy tykkää tästä.
  10. PetriN

    PetriN 3rd gear

    [​IMG]

    Sain Mustangin korin taas pienen tauon jälkeen talliin. Se keulan vääntyneisyys on jo melkein tipotiessään. Kun oikealta puolelta poisti vääntyneen lattiapalkin pätkän ja asensi tilalle uuden, niin etuaisa seurasi tätä uutta palkkia ja asettui suoraan. Kori on vatupassissa ja sidottu tuohon nosturiin ja ei tarvi keulaa paljoa puilla pönkätä, niin tulee ihan mittoihinsa. Korikehikko on ihan suorassa, vain etu- ja taka-aisat sojottavat omille teilleen

    [​IMG]

    Vasen torque boxi näytti ihan ehjältä, mutta kannatti näköjään purkaa. Sisätä ihan mätää.
    Eli vasen lattiapalkki myös uusiksi.

    [​IMG]

    Tuollaista väsymismurtumaan on aika paljon näissä etuiskaritolpissa ja tosi paljon ja pitkiä halkeamia myös takaiskarien yläpääkiinnityksen ympärillä. Tällä on ilmeisesti ajettu aika paljon.
     
    rekkamies, Visa, rane58 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. PetriN

    PetriN 3rd gear

    [​IMG]

    Mustang-tietäjälle kysymys: Kuinkas paljon peräpeili kuuluu olla kaareva sisäänpäin? Harjanvarren ja pellin välissä on tankin korkin kohdalla 20mm rako. Ja harjanvarsi on kalibroitu:). Lamppujen yläpuolelta mitattuna rako on 10mm.
    Onko puskuri suora?
     
    Ripa1965 tykkää tästä.
  12. Kalu

    Kalu Gearhead

    Ootsä lärvikirjassa? Ford Freakki ryhmästä varmaan tulis aika nopeesti vastaus, ellei täällä kukaa huomaa, tai sitten jostain mustanki ryhmästä. Tai voinhan mäkin kysyä yheltä kaverilta, jolla tämmönen fästpäkki on...
     
  13. starsky

    starsky 1st gear

    Hieno projekti!

    Kannattaa laittaa FMOC-foorumin korialueelle viesti jos ei ala tänne tulla vastauksia.
     
  14. PetriN

    PetriN 3rd gear

    Pitäisköhän sitten sittenkin liittyä sinne lärvikirjaan
     
  15. tapsah

    tapsah 2nd gear

     
  16. PetriN

    PetriN 3rd gear

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kuvia tähän kohtaan, pitkästä aikaa.
    Tuli puretuksi tuo oikeanpuoleinen quarter panel pois tieltä. Se oli joskus siihen jo vaihdettu ja on liian harvakseltaa juotettu messingillä kiinni. B-pilari oli tässä kohtaa parempi korjata nyt.
    Perhana!?! B-pilarissakaan ei ole missään kohdassa alkuperäisen vahvuista peltiä. Ruosteessa joka puolelta. Välillä menee pään raapimiseksi. No... Se on nyt korjattu. Raapiminen kuitenkin auttaa. Kuskin puolen korjaus on vielä edessä ja se on huonomman näköinen.
    Ja sisälokarien, ynnä muiden vahvikkeiden korjaaminen oli helpompaa nyt kun ulkopellit oli pois.

    [​IMG]
    Ja sitten kun oli aika hitsata tuo quarter panel takaisin, niin eihän siihen jäänyt melkein yhtään ehjää alkuperäistä reunaa. Uusi pelti kiertää melkein ympäri.

    [​IMG]
    Takalasin ja takapaksin aukon reunat on myös uutta.
    Nyt auton takaosa on jo niin vahva, että auton on voinut laskea pyörilleen.

    [​IMG]
    Kissa käy välillä tarkastamassa, etteivät työ ole keskeytyneet.
     
    teippi-mikko, Seevu, rekkamies ja 22 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. PetriN

    PetriN 3rd gear

    [​IMG]
    Kuljettajan puolen katon reuna. Sisältäpäin pehmentyneet pellit. Melkein olis voinut vain hitsata reiät, mutta kattopellin ja kourulistan liitos oli jo väsynyt.

    [​IMG]
    "Rännilista" oli vielä pehmeämpää kuin kattopelti. Sikkikoneesta tuli hyvää uutta kourulistaa ja kattopellin reunaa. Tuo lattialla näkyvä B-tolpan pelti ei sovi tähän autoon. On vanhemmasta.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuosta löytyi hyvä käyttökohde pienelle pistehitsikoneelle. Teho riittää justiinsa kahden millisen pellin pistehitsaamiseen. Ei sillä yletä muuhun, kuin ihan tuollaiseen hyvin hollilla olevaan kohteeseen. Ja pellin täytyy olla uutta ja puhdasta. Melkein, hehe, tuli sellainen tunne, että autotehtaassa olis. Ei siinä kuitenkaan kipinät sinkoile ja parempi ettei sinkoilekaan, eihän sitä peltiä tarvi roiskia. Sauma pitää hyvin. Tuli ensin testatuksi hukkapaloilla; ihan yhtä puuta tulee koko pisteen matkalta.
     
    rekkamies, teippi-mikko, Anza ja 19 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Pitää mennä ostamaan hattu että voin nostaa sitä, hienoa jälkeä! No, nostan pipoa!
     
    bootsi, palontie, PetriN ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Bukero

    Bukero Gearhead

    joo tämä on kyllä just sitä peltityö"pornoa"jota ei kyllästy seuraamaan.
    ja tosiaan pipot ylös:odcool:
     
    bootsi, palontie, NorthElite ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. PetriN

    PetriN 3rd gear

    Hehe, no en nyt tiijä, kaikki kohdat ei ole yhtä hyviä. Kameralla kuvataan tietenkin vain hyvät kohdat. Ja ei-hyvännäköisiin kohtiin pistetään joutuin pakkeli päälle.
     
    Muokattu: 12.10.2018
    Rotten, falcon1, FuryIII '71 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!