1969-85 GM Vehicles 350 GM Goodwrench Crate Engine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja atn, 29.12.2007.

  1. atn

    atn 1st gear

    Moi
    Mulla ajatuksena hankkia usparts:in tarjous vinkkeli : Part #10067353
    1798,- euroa. Kuvan ja tekniset tiedot löytyy linkistä:

    http://www.sdparts.com/product/10067353 ... ngine.aspx

    ENGLM1LS9
    Have you heard about the GM Goodwrench Crate Engine 350? All new components assembled into a NEW 4 – bolt main block. Not Remanufactured / Not Rebuilt! An all-new 350 Chevy engine backed by the best warranty in the USA!

    Engine Name: 350 LM1
    Horsepower: 249 HP @ 5,000 RPM
    Torque: 304 Ft/Lbs @ 3,500 RPM
    Compression Ratio: 8.50 to 1
    Block: 4 – Bolt, 2 Piece Rear Seal, 4.000” Bore
    Crankshaft: Cast Nodular 3.480” Stroke
    Heads: Cast Iron, 76cc
    Valves: 1.940” / 1.500”
    Camshaft lift: 0.390” / 0.410” Hydraulic
    Duration @ 0.050”: 195° / 202°
    Intake: Not Included

    Kaipaisin alan miesten näkemyksiä. Millaisia apulaitteita suosittelette tälle moottorille ? Siis ajatuksena on cruising moottori...Laatikoksi laitan TH-350.

    Minkä valmistajan uusia apulaittaitteita te käyttäisitte :

    imusarja:
    kaasutin:
    ilmanpuhdistin:
    HEI jakaja:
    puola:
    (MSD 6AL sytytysboxi, onko tarpeellinen )
    pakosarja:
    vaimentimet:
    putkiston tuumakoko:
    bensapumppu:
    vesipumppu:
    turbiini:
    sytytysjohdot + tulpat:
    öljy:
    startti:
    laturi:

    lisätkää listaan jos jotain olleellista jäi uupumaan..... :D

    -Antti-
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Imusarjaksi performer ja kaasuttimeksi siihen suoraan sopiva Holleyn 650dp spread bore pienillä ensiokurkuilla siis EN carterin afb:tä!

    Jakaksi pikkasen propattu hei(toimii myös ihan vakio hei:llä) tai sitten jos haluaa msd-boxin niin sitten kaikki sytkäpuolelle msd:tä,mut ei noin miedossa koneessa tarpeellinen,varoista riippuen...
    Tulpiksi ne mitkä valmistaja/us-partsin setä katsoo luettelosta tai sit vastaavat vaikkapa ac delcolta,joista on hyvät kokemukset hiukan tehokkaammassa padassa ainakin ja johdoiksi tarjous accelit edelleen us-partsista!

    Pakosarjoiksi samasta puljusta flowtechin lyhyet sarjat(helpot asentaa,ainakin ne caminoon,malibuun,cutlasiin jne tarkoitetut)!
    Pitkät tietysti jossain mielessä paremmat,mut lähes takuulla tuottaa enemmän asennusvaiheessa...

    Pakoputkisto sitten jostain reilusta 2" putkesta tai pikkasen isommasta ja vaimentimiksi us-partsista raptor-merkkiset pöntöt(jotain 25e/kpl näiden vaimennusteho riittää hyvin tuollaiselle koneelle,kokemusta)

    Bensapumpuksi uusi vakio tai street/lievä strip-malli niin tuottoa on taatusti yli tarpeen...

    Vesipumpuksi ihan vakio vaikka jo tutuksi käyneestä alan liikkeestä :D

    Turbiiniksi vakio tai vaikka joku 2000/2400 b&m:n holeshot,nämä ovat melko lieviä kumpikin,lievempiä kuin arvot antaa ymmärtää(2400 kokemusta) ja näitähän on saatavana ainakin hiukan keväämmällä jälleen tutuksi käyneestä puljusta ja jos kiire turbiinin kanssa on niin sitten hätiin Racers Place ja sieltähän saat nuo muutkin osat...

    Öljyksi ite laittaisin joko Mobilin superia tai 15w-40 delvacia kts.öljykeskustelu täältä od:lta :D
    Tosin tuollaisen paketin jos samasta puljusta ostat niin ehkäpä sieltä irtoa sopivaa gulfia pönttö tai kax...

    Mä hiukan protestoin tuon moottorin valtavan alhaista puristus-suhdetta ja tosi loivaa nokkaa,mut millaiseen autoon tälläisen koneen olis tarkoitus tulla?
     
  3. atn

    atn 1st gear

    Kiitos kime2 nopeasta vastauksestasi.
    Auto on GM:n A-Body vuodelta -67 ( ei kiirettä )
    Valusarjat voi siis unohtaa ??
    Edelbrockin " edulliset " vaimentimet tässä moottorissa tarpeettomat ?
    Luuletko että moottori käyn suhteellisen pian tehottomaksi ?


    -Antti-
     
  4. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Eikös tuo ollut tarkoitettu cruising-käyttöön? Jos epäilyttää niin osta tehokkaampi suoraan. Tuohon koneeseen mikä on yllä varmaan riittäisi holleyn 570cfm street avenger, kun sata heppaa enempikin pärjää 600cfm hollikalla...
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    Saa nähdä kuinka kuutamolla olen 300+heppaisen koneeni kanssa, mutta vakio HEI mulla siinäkin on, joten varmasti riittää vakiokoneeseen ilman MSD-osia!! Samoin bensapumppu: Carterin mekaaninen maksaa vajaa kolmekymppiä. Kaasutin ehkä joo spreadbore, mutta aikanaan sain vakio-305:n kuluttamaan 600AFB:llä 2000+km keskikulutuksena 13,1 raskaalla ajotyylillä ja nyt pakerran vastaavaa 300+ netto-hv-moottoriin, joten siitä on moneksi, vai eikö muka Kime2? Vakioturbiini (miksi ihmeessä tarttis yhtään mitään muuta cruising-autoon??) Halpa tarvikeputsari. Standardin tulpanjohdot (SW niitä ainakin myy), AC R44-tulpat tai ihan mitä vaan ne ehdottaa kaupassa. Vakio vesipumppu. Jos sulla sattuisi olemaan pukinsarvisarjat, nekin kelpaisivat mielestäni, tai oikeastaan noilla kierroksilla mitkään valusarjat eivät varasta kymmeniä hevosvoimia. Jos autosi on '67 ja mietit riittääkö teho, laita sinne myöhemmin erilainen 454 ja osta iso loota ja race-turbiini, mutta jos haluat oikeasti kilometrejä ja nauttia ajosta, osta nyt kuvaamasi kone!! Itse asiassa kysymyksenasettelusta sen verran, että onko autossa nyt sitten kutoskone, eli ei mitään apulaitteita valmiina? Ai niin, startti välitetty startti on vakiota parempi. Vakiopuristuksilla ehkä sekään ei kovin tärkeätä, mutta oleellista on startin ja monen muun osan kohdalla ostaa UUTTA osaa. Ainakin toimivat. Kun noin paljon teet, niin vaihtanet samalla akun ja kaapelit siitäkin uusiksi noin käyttövarmuutta ajatellen. En tiedä Racers Placesta, ehkä toimii hyvinkin, mutta vakio-osia myy kuitenkin myös SW-Trade kohtuuhinnoin. Tai osta kaikki US-Partsilta. Ehkä ne antaa jo vähän alennustakin isosta kasasta osia. Monet osavalinnat ovat loppujen lopuksi kokemusperäisiä juttuja eikä välttämättä yhtä oikeaa totuutta edes ole(esim. toi kaasutinvalinta, jokuhan laittais tommoseen ruiskun).
     
  6. atn

    atn 1st gear

    Kiitos vastauksestasi !!

    Kyseessä on kutosella varustettu - 67 letukka. Siinä on remonttia kaipava alumiininen powerglide ( sitä ei varmaan kannata laittaa 350 perään ?? )
    Valusarjoja ajattelin, ehkä hiljaisemman kyydin takia.

    En ole koskaan " rakennellut " v8 moottoreita ja ajattelin aloittaa harrastuksen aika matala viritteisistä.....nälkähän kasvaa syödessä :D Ajattelin laittaa vain uusia osia, eläminen niiden kanssa varmaan helpompaa..

    Imusarjaksi mietin Edelbrockin RPM:ää, olisiko se Edelbrockin 600 cfm
    kaasuttimen kanssa toimiva yhdistelmä ?

    " Järkevintä " olisi etsiä jostain LT-1 + ylivaihteella varustettu aski.
    Mutta se ei välttämättä tän jutun idea.....

    Kertokaa kokemuksistanne.... :)

    -Antti-
     
  7. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Pistä vaan valusarjat, tolla nokalla ihan sama onko peltisarjat vai valu. Lisäksi tulee hiljaisempi ja kestää maailman tappiin eikä tarvi kiristellä pultteja kerran viikossa.

    Sytkäksi tosiaan normi hei. Riittää paljon pidemmälle kuin moni luulee tietävänsä.

    Kunnossa oleva pg kestää kyllä paljon enemmänkin.....
     
  8. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Matalaviritteiset vie pitkälle ja tuo takaisinkin, jonkin aikaa kun ajelee niin tulee niitä ajatuksia että mitä pitäis parantaa, se matalaviritteinen on kuitenkin mukavampi ajaa kaupungissa jne.
    Saattais riittää perus performer ja holleyn kaasari, edelbrock tykkää sammuilla tiukoissa käännöksissä, kameramiehet kyllä tykkää siitä.
     
  9. Holley

    Holley Gearhead

    Sen 305:ssä olleen 600 AFB:n alla oli nimenomaan RPM-imusrj ja toimi vakiokoneessa täysin moitteetta! Ajattelin silloin virityspotentiaalia eli vaihtaa joskus koneen 350:ksi ja ottaa noi hilppeet. Meni vaan auto lunastukseen (murto). Kokemuksia: ostin vuosia sitten ekaksi autoksi Chevy II:n 350:llä. Ensimmäinen moottori oli täysi-susi. Toinen kierros oli tehdaskorjattu 350 Performer-imusarjalla, 600 vac.Holleylla sekä mikkikansilla. Toimi kuin kello ja olihan siinä 12kk takuukin. Sitten tuli 650dp, 292-nokka ja Weiandin Stealth-imusarja(vastaava kuin RPM) sekä manuaali automaatin tilalle. Pukinsarvet olivat tuolloin jo alimittaiset. Sitten isoreikäiset kairatut rautakannet, isomman vipusuhteen keinut sekä 750dp ja Victor-imusarja ja peltisarjatkin. Kone toimi, mutta mikään ympärillä ei, lopulta meni huonon öljynkierron takia runkolaakeritkin, joten myin auton pois. Viritysvirus on aika paha tauti ja tulee ostettua jatkuvasti uusia osia ja rahaa menee ihan järjettömästi. Harva rakentaa kylmiltään ekaksi tekniikaksi joustavan 500+hv katukoneen, vaikka sellainenkin on mahdollista. Rempattu vaihteisto maksaa ja varsinkin nelivaihteisena, mutta "käytetty ok" TH350 voi hukata huoletta moottorin tehot. Joka tapauksessa tehon lisääntyessä tuntuu, että kaikki paikat pitää käydä läpi ja menot siksi kertautuvat ja varsinkin kun luotettavuus - ainakin ilman kunnon rakentelukokemusta - on vaakalaudalla. Siksipä suunnittelemasi tekniikka vaikuttaa ihan passelilta ja jos vielä rempattu TH350 on hankintalistallasi, pitäisi cruisailujesi onnistua. Toivottavasti löydät tuttuja, jotka ovat askarrelleet paskarrelleet näiden romujen kanssa aiemminkin.
     
  10. SK

    SK Gearhead

    Kun sinulla ei vielä ole sitä TH350:stä hankittuna - ja kun et kerran hae pelkkää strippiautoa - niin kannattaa selvittää miten paljon lisäkustannuksia tulisi hakemasi kaltaisen koneen perässä kestäväksi prepatulle TH200-4R / TH700 laatikolle. Niistä löytyisi 4. vaihteena ylivaihde n. 0.7:n välityksellä, jolloin saisit sekä cruisailuun että kiihdyttelyyn soveliaan auton. TH350:llähän onnistuu noista vain toinen.

    Esim. 3.90 perävälityksellä 4. vaihteen cruisailuvälitykseksi tulisi 0.7:lla ylivaihteella noin 2.73. Lisävaihteella ja perävälityksellä kikkaileminen vosi jopa helpottaa nokka-akselin jne. valintaa, kun koneen kierrokset pysyisivät helpommin halutulla alueella liikennevaloista motarille.

    t: 3.90 välityksellä moottoritienopeudesta liian monta kesää "nauttinut"
     
  11. Holley

    Holley Gearhead

    hehe, tai sitten 2,41-perällä moottoritienopeudesta nauttinut, mutta ykkönen 110 km/h kakkonen 180 km/h 5900rpm... ehkä siis joko PG tai nelivaihteinen, mutta EI TH350 sittenkään...
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Mulla on vaan tosi hyviä kokemuksia tuosta Holleyn spread boresta,tuo samainen kaasutin on ollut mulla monessa koneessa vakio 305:sta-kevyesti viilattuun 454:een,välissä mm.liki vakio Chevy 307,useammassa eri asteessa oleva 350,351Windsor,pontiacin 400...

    Taas tuosta afb-kaasuttimesta on oikeastaan pelkästään huonoja kokemuksia,mistä sit johtuukaan ja Rochesterit olleet tuolta väliltä.

    Laatikko vaihtoehtoa tosiaan kannattais varmaan miettiä tuonne th700:n suuntaan,maksaa tosin varmaan tuplat hyvin tehtynä mitä th350,pg:ssäkin ois kyllä omat hyvät puolensa,itellä kun oli monta kesää sellainen erivariaatioina laatikon tehtäviä hoitamassa,kunnes tuli th400 ja nyt suuntana on taas pg :p

    Imusarjana saattaa toimia rpm hyvinkin,mut ite sijoittasin ne hiukan tehokkaammaksi suunnitelluihin moottoreihin kun niillä sentään ajetaan matalaa 12sek/korkeaa 11sek pikkulohkolla stripillä...
    Imusarjana ei välttämättä olis hirveän huono vaihtoehto myöskään letukan oma hiukan korkean tyyppinen valusarja tai on niitä alumiinisiakin,ainakin halvin vaihtoehto :wink:

    Holleylle kyllä 300+netto-hv-koneesta on moneen,sanoisin et muiden osien ollessa kohdallaan sellainen vie riittävän rivakasti pieni- tai keskikorista autoa :D
     
  13. atn

    atn 1st gear

    Holley tuntuu saavan enemmän kannatusta..... :odroll:

    Eli toi PG kannattaisi ehkä korjauttaa ??

    Pitääkin tarkistaa mikä perä tossa hylsyssä on.....

    Saa kertoa lisää pos. / neg. kokemuksia vuosien varrelta......

    -Antti-
     
  14. atn

    atn 1st gear

    Perä näyttäisi olevan CA 06 09 W

    välitys= 3.08 , tehty kesäkuun yhdeksän päivä tehdas =Warren

    Kommentteja koskien perän välitystä / PG:tä

    -Antti-
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo välitys olis varmaan ihan ok,sekä pg:llä että th350:llä!

    Mä jouduin joskus 90-luvun alussa ajeleen pg:llä ja 2,42:1 perällä varmaan pikkasen tota heikommallakin padalla,tosin siinä oli karvan tiukempi nokka ja valurautaimusarja laskemassa vääntöä tuohon grate-koneeseen verrattuna,ja ohivuotoakin oli jo päälle 30%:n...

    Sitten tuli 2,89:1 välitys,jonka jälkeen 3,42:1(pientä piristystä kulkuun) ja sitten vaihdoin laatikon th400:een ja silloin suorituskyky nousi niin kelloa vastaan kuin persdynolla :D
     
  16. atn

    atn 1st gear

    Kiitos Kime :)

    Mä ajattelin että korjauttaisin PG:n Nätkinin Pekalla Porissa.
    On kuulemma pätevä kaveri.

    Olisiko tässä hyvä aloituspaketti

    imusarja: performer
    kaasutin: Holleyn 570cfm street avenger tai Holleyn 650dp spread bore
    ilmanpuhdistin: usparts perussuodatin
    HEI jakaja: accel
    puola: usparts peruspuola
    pakosarja: perusvalusarja
    vaimentimet: flowtech
    putkiston tuumakoko: 2
    bensapumppu: carter
    vesipumppu: peruspumppu
    turbiini: vakio
    sytytysjohdot + tulpat: accel + ac delco
    öljy: mobil 10w-40
    startti: vakio
    laturi: vakio

    Löytyykö uspartsilta valmis putkisto ?

    mitenkäs dampperi ??

    -Antti-
     
  17. Hai

    Hai Double Gearhead

    Toi 570 street avenger on ihan ookoo, mutta toi 650 tupla pumppu menee jo yli tossa käytössä. Ei niinkään koon takia, vaan luonteen.
    Perinteinen Holley 1850, eli 600cfm VAC on varmaan helpoin ja halvin ratkaisu. Ja sen säätämisen osaavia kavereita on joka puolella.
    Damppereitakin saa samasta paikasta, todennäköisesti tarjotaan jotain Pioneer tai Dorman tuotetta. (edullisia tarvike varaosia)
     
  18. human62

    human62 1st gear

    Mulla on edelin kaasarit joka Chevynssäni, ja toimintavarmoja.
    Nokka on tosiaan kesy, mutta jos tuohon laittaisi paljon kireämmän nokan vaatisi kovemmat puristukset.

    Edelin Rpm Air Gap toimii pienemmässäkin koneessa eli jos joskus ajattelit virittää niin silloin ei tarvitsisi heti uutta imusrj:tä. Tosin se on yli 2 kertaa kalliimpi. Rpm Air Gappilla kone käy "viileämpänä", tosin myös ilmantulo ilmansuodattimelle olisi hyvä olla sellainen että kone ottaa ilman muualta kuin kuumasta konetilasta.
     
  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Nätkinhän on yksi maamme parhaista laatikon laittajista,joten varmaankin ihan hyvä paikka vaikka tosin lähempää Kirkkonummea löytyy myös hyviä laatikko spesialisteja ja jopa ihan tältäkin palstalta...

    Tuolla myyntipalstallahan kaupataan uusia pukinsarvisarjoja,olikohan impala1968 joka niitä kauppaa,tuollaiset ite laittaisin jos peltisarjat ei tulis kysymykseen...

    Ehkä kuitenkin pakoputkiston tekisin varman päälle 2,5" kun kerran tekee,virität ens talvena kuitenkin tuota konettasi :wink:

    Us-parts ei ainakaan mainosta valmiita putkistoja tuollaisiin,mut kysyähän kannattaa kuitenkin mut eikös ainakin Martelius ole noihin vääntänyt putkistoja?

    Tuosta kaasarista vielä sen verran et kummankin noiden mainitsemiesi kaasuttimien säätäminen on helppoa ja tosiaan osaavia kavereita siihen löytyy ja hinnaltaan nuo ovat jokseenkin varmaan samanhintaisia.
    Tuollainen Spread bore vois toimia jopa alle 60 numeron suuttimilla,itellä oli kerran noin suunnilleen vastaavassa padassa kokeilumielessä 57:t ja ne oli hitusen pienet ja tuollaisen kaasarin saa luonteeltaankin hyvin pitkälti vastaamaan vacuumia,kunhan vaihtaa kiihdytyspumpun jousiksi lievemmät ja etenkin toisiopuolelle hyvinkin paljon löysemmän jos sitä hakee...
     
  20. atn

    atn 1st gear

    Matka Poriin ei ole ongelma, kävin jo kerran hänen juttusilla.

    Arvioi laatikon korjaushinnaksi MAX 600-700 euroa.

    ( soitin helsingin automatic centeriin, heitti lonkalta 1000 euroa, jos tuon pelkän laatikon hänelle )

    P..kele, nopeat syövät hitaat, oli näköjään pukinsarvet jo myyty.

    Onko mitään nyrkkisääntöä pakosarjojen / putkiston koolla ??

    Nuo myynnissä olleet olivat 2 tuumaa....ostaisinko 2 tuuman pakosarjat ja siihen 2½ tuuman putkisto ? Peltisarjat taitavat tässä moottorissa tuoda vain " säksätyksen " ohjaamoon.

    ( valut näköjään tuplahintaiset peltisatsiin verrattuna, soitin uspartsiin )

    Mulla on ollut 2 letukkaa ( -74 corvette ja -70 lemans) tässä viimeisen 5 vuoden aikana, molemmissa oli peltisarjat....taitaa olla paremminkin sääntö kuin poikkeus, että ne laitetaan 350 cid moottoriin ??

    Pitää poiketa Laitilassa 8)

    Edelbrockin imusarjat on kovin suosittuja, mutta eikö tuollainen perus

    600 AFB kävisi ihan mainiosti tällaisen perusmottiin?

    Patti tilattu.....

    -Antti-
     

Kerro tästä muillekin!