1971 chevrolet monte carlo "Del Monte"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Isamu, 13.4.2020.

  1. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tuo on juuri tasan mitä itsekin ajattelin, jaksa panostaa ruiskuhommiin rupusen lohkon maalauksessa kun maali peltipurkissa ja pensseli tekee aivan riittävän hyvän pinnan sille osastolle :cool:
     
    LPV ja laakkius tykkäävät tästä.
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Epätasaisessa lohkossahan asia vaan korostuu, pensselillä ei ikinä saa edes likimain tasaista maalikalvon paksuutta, toisin kun ruiskulla... Pensselit kelpaa lasten vesivärimaalauksiin :poff:
     
  3. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Itse maalasin reilu 10 vuotta sitten Chevellen moottorin VHT engine enamelilla ja hyvin on kestänyt. Spray purkilla helppo suihkia, eikä tuo suojaus paljon aikaa vie. Toisaalta ihan sama millä sen suttaa. Kun Chevellen konehuoneeseen kurkkaa, niin ei sitä lohkoa sieltä paljoa erota.
     
    Isamu tykkää tästä.
  4. pelle

    pelle Gearhead

    Suositus täältäkin ruiskulle tai paukkupullolle. Itse olin pari vuotta sitten LM7 lohkon maalaamisen suhteen aika samanlaisessa tilanteessa. Lohko oli painepesurilla pariin kertaan putsattu ja valmiina niputtamiseen kun keksin että maalauksen voisi tehdä ennen koneen kasaamista. Ennen maalausta vedin lohkon ympäriinstä porakoneeseen kiinnitetyllä teräsharjalla.
    Aina aiemmin oon maalannut lohkon ruiskulla tai sprayllä, mutta tällä kertaa aattelin että se teippaaminen ja suojaaminen olisi liian työlästä. Päädyin käyttämään Bilteman hopeaa jarrusatulamaalia, pensselillä sitä lohkoon töpöttäen.
    Loppujen lopuksi aika työläs homma saada tuollainen lohko sisitisti pensselillä maalattua kun on sen verran muotoja noissa. Jälkikäteen ajatellen spraymaali olisi ollut paljon helpompi tuohon hommaan.
    Lopulta sit vetäsin vielä tuon Bilteman maalin päälle Mastonin 2K lakkaa paukkupullosta kun sellaista oli hyllyyn jäänyt.
    Ihan hyvä tuli eikä ole maalit lähtenee irtoilemaan
     
  5. 1320

    1320 Gearhead

    Ei se maalipinta ehkä täysin tasainen olekaan, mutta kuka sitä epätasaisesta lohkon pinnasta huomaa? Tai ei ainakaan ole kukaan vielä siitä maininnut jos olen konehuonetta näyttänyt jollekin.
    [​IMG]
    Tossa siis moottori, tulipelti, sisälokarit, syylaripelti, runkopalkit, tukivarret yms on kaikki maalattu Miranolilla ja pensselillä. Venakopat, ilmanputsarikotelo, syylari ja tuulitunneli ja joitain pikkuosia on suihkittu spraylla, mutta pääosin sudin noi pensselillä just siksi ettei tarvinnut ryhtyä järjettömään teippailusavottaan.:odwink:

    Kaikkialle riitti yksi kerros maalia eikä mitään sen isompaa kikkailua muutenkaan tarvittu.


    Toki tietyissä osissa se ruiskumaalaus hakkaa pensselöinnin 100-0, mutta moottorinlohkon ja muiden moottorin valurautaosien kanssa en ainakaan itse näe mitä hyötyä sillä ruiskumaalauksella saavutetaan.
     
    faffeli, eeko, LehtinenA ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mä oon viitisenkymmentä vuotta kaikenlaista rakentelua harrastaneena päätynyt sellaiseen lopputulemaan, ettei ole niin toisarvoista maalaushommaa, että vielä alkaisin pensselillä sutia Miranoolia. Sitäkin on kyllä tullut tehtyä.
     
    aric-z ja Bowtie tykkäävät tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pensselimiranolistikin kehittyy. Laitoin ehtaa tinneriä ohenteeksi, niin kuivui ihan tallilla käyntikertojen välissä.

    Maalikaupassa käynti voi järkyttää. Rakentelin luolaani kolmisenkymmentä hyllymetriä Lundiaa käytetyistä osista. Ne piti saada valkoisiksi. Ei ole enää maalarin valkolakkaa. Ei Bilteman halpaa öljymaalia. Vesivärejä on vaikka kuinka, mutta mulla on huonot vibat kalustemaaleista ja vedestä. Meni joskus viilutettu pöytä pilalle kun vesiväri päästi vedet viiluihin asti. Oli jotakin Futuraa, mutta se kuivui yli viikon verran ja maksoi 30 euroa litra.

    Miranolia saa edelleen!
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  8. Isamu

    Isamu 3rd gear

    [​IMG]
    [​IMG]

    Pari tuntia hinkkaamista erilaisilla teräsharjoilla koneellisesti sekä käsin, päälle maalia ihan pensselillä sutien ja hyvä tuli :)
    Lohkon vesi- ja öljytulpat tulee myös uusiksi niin näyttää nekin hyvältä vaikka ei niitä kukaan tule ikinä näkemään.
     
    Fuselage, Gary Grand, Vuppe ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Sulla on fiksu kiinnike tuossa lokarissa lämppärin letkuille.
    Mistäs tuollainen on hankittu?
     
  10. 1320

    1320 Gearhead

    Se kiinnike on kaksi tämän tyyppistä letkukiinnikettä, molemmat samalla läpipultilla sisälokarista läpi. En tiedä mistä noi alunperin on peräisin, löytyi vaan tallin hyllystä ja sattuivat olemaan vielä sopivan kokoisiakin.

    Ainoa ero kuvan kiinnikkeeseen, niin mun kiinnikkeissä ei ollut tuota kumiosaa ollenkaan, muistaakseni laitoin kuitenkin väliin ohuen kumisoiron ettei hankaa lämppärinletkua puhki.

    [​IMG]
     
  11. Forester

    Forester 1st gear

  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Pilikassa on samanlaisia rosterisia.
     
  13. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kohta tulossa moottorin kasaamisesta päivitystä, mutta tähän väliin asiaan liittyvää kommellusta!
    Oli aika asentaa nostajia, ohjeissa luki "puhdista pakkausrasva nostajista ennen asennusta" ja eiku suorittamaan! Tallissa ultraäänipesuri, tuhti hiilivetyliukkari sisään, nostajat perään ja kuuma pesusykli pyörimään.

    [​IMG]

    Ulos tuli tämän näköisiä nostajia o_O Ilmeisesti pakkausrasva olikin jotain vahapohjaista kamaa joka "paloi" pintaan kuumassa pesussa.
    Hyvä helvetti kun tuo skeida oli lujaa kiinni! Bräkleen, asetoni, xyleeni... Mikään noista ei tehnyt mitään!
    Nostajat astiaan likoamaan löpöön! Juuriharjalla hankaamista eikä vieläkään tahtonut irrota joten jäivät yön yli muhimaan ja se teki tempun.

    [​IMG]

    Purin nostajat ja kävin läpi putsispraylla ja paineilmalla jotta sain varmasti kaiken skeidan veks joka raosta. Ehti jo hieman pelästyä onko tässä tapahtunut jotain peruuttamatonta tuhoa.
    Nyt ovat valmiit asennukseen :)
     
    Muokattu: 4.4.2023
    teippi-mikko, Visa, LehtinenA ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kausi alkoi!!

    Pahoittelut sameista kuvista, kameran linssi on napannut likaa sisäpuolelle joka aiheuttaa sen.

    [​IMG]

    7.4 perjantaina hain monte carlon pois talvisäilöstä ja kaksi päivää pääsiäisestä kului autoa kasatessa ja viimeistellessä viime vuoden korjaus/maalausrupeaman jäljiltä. Syksyn puolella laitoin vaan just sen verran palikoita kiinni jotta sen pystyi ajamaan jemmaan ja sillä selvä.

    Kuvia tuli napsittua normaalia vähemmän, into asennukseen oli over 9000!

    [​IMG]

    Markervalot, takakontin uusi tiiviste, kontin puolelle menevät kiinnitystarpeet saivat kaikki allensa koritiivistemassaa jotta olisi tiivis ja vesi (vihdoinkin) pysyisi veks siltä osastolta :)
    Kunnon rapaiset olosuhteet kaartaa auto kaverin talliin...
    Kiiltävät osat, listat yms löysivät nekin uudelleen paikkansa, talvella niitä hieman kiillottelinkin. Ei ne virheettömät peilit ole, mutta hieman kiilto parantui pienellä panostuksella.

    [​IMG]

    Nyt on lattia vuorattu tulipelliltä takapenkille asti uudella eristeellä! Takapenkin alla on vielä hieman puuhaa joten se saa maalin ja eristeet myöhemmin.
    Tohon sitten kelpasi latoa matto, penkki, kynnyslistat, kick-paneelit, turvavyöt :cool: Lyhyen ajolenkin perusteella äänet auton sisällä eivät välttämättä hiljentyneet vaan muuttuivat erilaisiksi, sanoisin niiden olevan vähemmän tunkeutuvalla taajuudella.

    Maalatusta ja kasatusta autosta tipahtaa kuvapostaus kunhan saa leiman, tämä on varattu 13.4 torstaille ;) Meni katsastus kylmäksi hitsausrupeaman aikana.

    Tälle kesälle mielessä lähinnä ajaminen ja viihtyminen auton parissa kun viime kesä jäi tyngäksi vajaakuntoisella monte carlolla.
    On tuossa kuitenkin uudet saranatapit oviin, ulkopeilit, korjaussarjat takalasien mekanismeihin... Sellaista pientä ja hilpeää harrastelua/parantelua.
     
    Muokattu: 10.4.2023
    Gary Grand, LehtinenA, teippi-mikko ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Woo-Hoooo!

    Del monte katsastettu hyväksytysti tänään :) Voikin sopivasti näyttäytyä järvenpää cruisingissa lauantaina.
     
    juko7, SPORT TRUCK, Lemmu ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Isamu

    Isamu 3rd gear

    May you ride eternal, shiny and chrome!

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Lopuksi vielä kuva kuosista jossa monte carlo tuli omistukseeni, jonkinlainen muutos on todellisuutta :D
    Ainoa tapa jolla tämä voisi miellyttää enemmän olisi jos värinä olisi vihreä.

    [​IMG]
     
    teippi-mikko, Visa, isalmela ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Vielä yksi kun kävin näyttämässä autoa hitsausmestarille.

    [​IMG]

    https://fb.watch/jXaIaHV20k/ <- Siinä liikkuvaa kuvaa teille joilla löytyy FB
     
    teippi-mikko, Visa ja matti R tykkäävät tästä.
  18. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Nyt kun katto on myös valkoinen, monte vaikuttaa kevyemmältä ja sutjakkaammalta.
    Minusta tuo musta vinyyli on raskaan näköinen kun vertaa nykylookkiin…
     
    Lemmu ja Isamu tykkäävät tästä.
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Hyvältähän tuo näyttää valkoisenakin.

    Minulle ei vain oikein koskaan selvinnyt syy miksi maalasit sen uudelleen valkoiseksi, kun alun perin suunittelit tekeväsi siitä juuri tumman vihreän ?
     
  20. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Jaa mun mielestä vinyylikatto sopi tohon ku nenä päähän. On se nätti kyl valkosenakin
     
    Akit tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!