1971 chevrolet monte carlo "Del Monte"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Isamu, 13.4.2020.

  1. J.J.

    J.J. Gearhead

    Eipä ole itelläkään putkitukivarsista sanottu mitään. Kuulostaa että konttorin vaihto voisi olla kohdallaan jos jostain maskistakin naamaillaan.
     
    juko7 tykkää tästä.
  2. Akit

    Akit 2nd gear

    Kyllä muuttaa ja samalla ajettavuus paranee
     
  3. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kuten Akit jo totesikin niin näissä mainostetaan just tuota geometriakorjausta eli tulee lisää casteria verrattuna OEM peltisiin joka taas kääntyy paljon vakaammaksi ajotuntumaksi.

    Edit: Tuli sitten tuossa tilattua CPP 500-sarjan ohjausboxi jossa on vakiota nopeampi välitys ja näille kaveriksi proforgedin ohjausnivelistö :p Katsoo miten auton käytös niillä muuttuu...
     
    Visa, Akit ja Seevu tykkäävät tästä.
  4. gt302

    gt302 2nd gear

    Okei.
    Mulla oottelee camaroon SPC setti keulaan alutukivarret, ylätukivarret "täysin säädettävät,myös spindlet wilwood isoille jarruille,qa1 säädettävt kynäjouset ,hammastanko ohjaus jne..
    Mielenkiinnolla ootan miltä rupeaa tuntumaan.. auto seissyt hallissa 10v pitää jossain vaiheessa kasailla kun kerkiää muilat projekteilta.
    gen 2 camaro siis kyseessä
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Se riippuu toki autostakin. Tuon ikäluokan GM a-bodyn etugeometria on tunnetusti "huono", riippuen miten sen määrittää. 73-> A-bodyssä in jo korjattu geometria jota ei tarvi muuttaa.
     
  6. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Mitä on vakaampi ajotuntuma? Sitä että auto menee hyvin suoraa ja kääntyy huonosti, kuten custom vs. kyykkypyörä? Itselläni -72 Chevelle vakio etu tukivarsilla. Itse shimmannut keulan, nyt camberia -0,5 ast. Ja casteria varmaankin n. +2 ast. Minkä hyvin vakio tukivarsilla saa. Alla leveät 18” renkaat, madallettu alusta paksuilla etu- ja takakallistuksenvakaajilla. Kaikki puslat, nivelet, madallusjouset, iskarit ja ohjauksen osat, simpukka ja apusimpukka on uusittu. Auto menee hienosti suoraa kovissakin nopeuksissa ja mutkatiellä kuskilta loppuu kantti ennen alustan ominaisuuksien rajoja. Eli ei nuo vakio tukivarret mitään aivan onnettomia ole, vaan kokonaisuus on se mikä ratkaisee.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  7. Isamu

    Isamu 3rd gear

    "Vakaampi ajotuntuma" on erittäin subjektiivinen käsitys autoista puhuttaessa ja se tarkoittaa juuri sitä mitä kirjoittaja tai lukija sen itse haluaa tarkoittavan :)

    Mun monte carlon tapauksessa auto muuttui paljon vakaammaksi ja paremmaksi ajaa kun korvasin väsyneillä puslilla ja nivelillä olleet OEM avonaiset peltitukivarret -> putkimallisilla varsilla joissa tuoreet polypuslat ja uudet korkeammat pallonivelet. Samoin vanhat väsyneet iskarit vaihtuivat tuoreisiin bilsteineihin ja päälle vielä taakse vakaaja joka puuttui kokonaan sekä eteen vakiota paksumpi tanko polypuslilla.

    Näiden muutosten seurauksena oman äärimmäisen subjektiivisen käsityksen mukaan kuvailisin auton muuttunutta ajotuntumaa adjektiivilla "vakaampi"
     
    isalmela ja Akit tykkäävät tästä.
  8. Akit

    Akit 2nd gear

    Mulla -71 Monte Carlossa bb keulalla. Etupäässä 2" pudottavat putkitukivarret ja 2" pudottavat spindelit. Säädettävät coil overit 550lbs jousilla. Hammastanko 2.4 kierrost laidasta laitaan ja sähköinen ohjaustehostaja. Vakio kallistuksenvakaaja. Mun alkuperäset tukivarret oli ainakin "vetelät" mun keulan painoon.
    Takana 4-linkit, coiloverit, 150 lbs juset (ehkä hiukan liian jäykät) ja Vallilan takomon tekemä custom vakaaja.
    Runkokaan ei taipuile, kun on turvakaaret.:odcool:
    Menee suoralla sekä mutkissa paremmin kun moni nykyauto
     
  9. SARKERI-71

    SARKERI-71 Gearhead

    Chevrolet Monte Carlo (CSG-72) Hämeenlinna 22.07.2019

    [​IMG]
     
    rekkamies, Isamu, cdv70 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Ai että. Meikäläisen vanha. Hieno auto ja meni hyvään kotiin Parolan suuntaan...

    AHi
     
  11. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Mun piti ostaa tämä, mutta oli ehditty just myydä sinä päivänä kun soitin ja olisin sopinu milloin voi tulla katsomaan ja ostamaan.
     
  12. SARKERI-71

    SARKERI-71 Gearhead

    Chevrolet Monte Carlo (OYZ-409) Mikkeli 29.06.2019

    [​IMG]
     
    rekkamies, Isamu, Akit ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Akit

    Akit 2nd gear

    On noi Monte Carlot komeita autoja. Ei ole kovin yleinen malli. Muutama vuosi sitten kun museoin yhden niin silloin se katsuri sanos et 7kpl olis -71 Carloja Suomessa rekisterissä. Nyt on tulluta ainakin yksi lisää mun toimesta :) Eipä noita 70 ja 72 mallejakaan varmasti montaa ole, kun ei niihin usein autotapahtumissa törmäile.
    Mites tänne noita kuvia saa laitettua? Voisin laitta kuvan vähän erillaisesta -71 Montesta
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Itsekin kirjoittelin aiemmin ketjussa miten monte carlo on ainakin omasta mielestä hieman "väliinputoaja" tuolla muskeliautojen seassa.
    Ihmiset ovat pitkään vähän sivuuttaneet sen vehkeen, mutta nyt jenkkien huutokaupoissakin alkaneet saamaan vahvistuvia myyntihintoja monte carloille kun ihmiset tajunneet tässä olevan tosi hyvä hinta-laatusuhde.
    Mäkin kiertelin viime kesänä muutamat cruisingit ja turpakäräjät enkä muista nähneeni yhtäkään toista 1-gen monte carloa, yhden G-body SS mallin bongasin vanhan unkan pihassa.

    Komea muotoilu (subjektiivista), koeteltua GMn perustekniikkaa, äärimmäisen vahva aftermarket tuki koska A-body... Helppo auto harrastaa ja hankkia kun chevelle, lemans jne on äkkiä tuplasti kalliimpia hankintahinnaltaan.

    Mulla on kuvat.fi palvelussa sivusto josta linkkaan niitä tähän ketjuun:) Perusta jollekin pilvisaitille oma kuvasivusto niin sieltä onnistuu.

    Tulispa kevät nopeasti, polttelee saada del monte ajoon ja päästä ruuvaamaan hankitut osat kiinni.
    To-do listalla on jo useita asioita joista ensimmäisenä on ajovalot H4 muotoon releillä, takavaloiksi LED himmelit, etuparkit myös LED muotoon, ohjaus uusiksi kokonaan :D
    Näiden jälkeen sitten katsotaan mitä keksin.
    Viime kesänä moottori hukkasi öljyä sen verran, että hieman huolestuin. Vaihdan nyt eri laatuiseen öljyyn jos vähän hillitsisi sitä, mutta onhan tuon moottorin duunaaminen edessä.
     
    Muokattu: 20.2.2021
    Gary Grand ja Akit tykkäävät tästä.
  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tuo on taivahan tosi noista hinnoista. Chevyn tekniikka kun vielä on niin pirun paljon edullisempaa hankkia vs. Vaikkapa pontiacin ja sama lienee Buick/Oldsmobile linjalla. Osien saatavuus chevyn moottoriin huikeaa ja hinnat maltillisia. No jos ne nyt koskaan näissä hommissa on maltillisia.
    Ponun konetta kun rakennan niin kyllä lompsan nyöri on väljempi oltava jos jotain hankkii.
    Mutta G-koppanen MonteCarlo on kyllä pirun hieno mun silmään. Eikä nuo vanhemmatkaan mitään rumiluksia ole.
     
    Gary Grand ja Visa tykkäävät tästä.
  16. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kauden aloitukseen postaus!

    [​IMG]

    Del monte talvehti erään maatilan konehallissa ja talon emäntä kertoi tilaa olevan vielä monelle autolle joten mulle vaikka YV niin saa yhteystietoja. Tila on Janakkalan kupeessa.

    Käynnistyksessä ei ollut mitään erikoisempaa, mitä nyt kaasari oli tulessa pari kertaa ja starttispraypullo nappas myös liekkiä :D Siinä tuli kaverilla vähän kiire kun hän oli suihkumassa ja minä istuin ohjaamossa.
    Käyntiinhän tuo lähti yllättävän helposti, annettiin olla tyhjäkäynnillä lämpöiseksi asti ja sitten liikenteeseen kohti Nurmijärveä jossa kevyt auton huuhtelu ja sitten pitkän kaavan kautta kotiin Järvenpäähän. Sai kilsoja alle ja vetreytyi säilytyksen jäljiltä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tässä sunnuntaina kevyttä jumppaa pihalla. Uudet accel tulpat, MSD virranjakajan kansi sekä pyörijä ja tuore ilmansuodatin. Kevyellä ajelulla kävin kaupungilla ja samalla rengaspaineet kohdalleen.

    Pääsiäisen pyhinä perinteinen harrastejumppa niin saa tuoreet nesteet, ohjaukseen ja valaistukseen syvennytään sekä pari muuta pientä juttua ojennukseen. Siitä sitten laajempi postaus.
     
    Muokattu: 28.3.2021
    rekkamies, Gary Grand, Visa ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Akit

    Akit 2nd gear

    Tässä kuva mun vähän erillaisesta -71 Monttesta.
    [​IMG][​IMG]
     
    FuryIII '71, teippi-mikko, JYR ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Pääsiäisen tuhti harrastesuoritus 2021 edition!

    [​IMG]

    Olihan taas tullu haalittua aikamoinen läjä kaikenlaista hilua talven aikana eikä ollut toivoakaan saada näitä kaikkia asennettua parissa päivässä, mutta kunnianhimoa löytyi asentajiltao_O

    [​IMG]
    [​IMG]

    Homma tulille perushuoltokohteilla. Etunavat auki, laakerien puhdistus ja tuoretta rasvaa sisään, takaisin kasaan uusilla tiivisteillä, muttereilla, sokilla ja päittäisprikoilla. Ekaa kertaa eläessäni väsäsin autoon laakerien huoltoa enkä vain vaihtanut niitä :D Jarrujen tapit puhtaaksi ja tuoretta rasvaa sillekin osastolle. Oli myös tarkoitus prässätä eteen uudet pidemmät ARP studit renkaan kiinnitykseen, mutta osien toimitus myöhästyi niin se jäi myöhemmäksi.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Jokseenkin huvittavaa kun asentaja jakaa saman tilan samaan aikaan moottorin kanssa eikä tee edes erityisemmin tiukkaa :cool:

    [​IMG]

    Moottorin lämmöt ei oikein ikinä halunnu nousta yli 80-82 asteen joka on hieman viileän puoleinen niin epäilin sisällä olevan kylmempi termari. Nyt siellä on OEM arvolla oleva gates ja mittari kertoo käyntilämmön olevan tasan 90 astetta, jos tulee taas tosi kuuma kesä ja lämmöt nousee niin vaihtaa takaisin viileämpään. Alavesiletku myös pitkän elämän kokenut niin sinne uusi pätkä kumia.
    Pikkulohko sai voiteluun teboil GTS 20W-50 öljyt ja 7-satanen tuoreet ATF liemet, molempiin wixin suotimet.

    [​IMG]

    Ohjaus kuntoon! Vanha nivelistö irti autosta ja lattialla tuoreet proforgedin kamat nippuun. Kätevää kun yhdessä nipussa tulee kaikki uutta, pitman arm on ainoa joka jää vanhasta systeemistä ja eipä sitä vaihtaa tarvi koska mihin se kuluisi tai väljistyisi.

    [​IMG]

    Son siel pojjaat! Upouusi CPP ohjausboxi tuoreella rättinivelellä ja tehostimen paluuletku myös vaihdettuna kun vanha oli kohtuu ryönäisessä kunnossa, tehostimen hihna ollut varmaan joskus löysällä ja hieman nirhannut letkua. On mulla paineletkukin uutta, mutta stna ei pumpun liitin halunnu aueta ja on tosi ahdas paikka niin aikataulupaineen ansiosta se jäi toistaiseksi vanhaa.
    Varmaan lukija voikin arvata ettei vanha boxi halunnu luopua pitman armista ilman taistelua! Tuhti ulosvedin, kaasutohoa varteen ja pulttimopo niin korroosio antautui.
    Kulmathan on nyt aivan päin vittua, mutta silti... Tuntuu tosi hyvältä viedä, uusi boxi on huomattavasti vähemmän tehostettu ja siinä on vakiota nopeampi välitys.
    Ohjausakseli ja pitman arm onkin ainoat vanhat osat jäljellä alustassa/ohjauksessa :cool:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Imekää mun haloa!!!
    Valintani ajovaloiksi varmasti jakaa mielipiteitä, mutta omaan silmään täydellinen valinta. H4 umpiot jossa parkkina/päiväajovalona LED-halo pilkun verran siniseen taittavalla sävyllä joka oikein korostuu ajovalojen kromikehyksestä

    [​IMG]

    Kaverin hieman "ylisuunnittelema" syöttö/johdotus ajovaloille, releboxin nurkka vilkahtaa kuvan yläreunassa asennettuna lokarin sisälle. Etualalla oleva sulakkeellinen jakoblokki mahdollistaa lisäasennukset joita on tulossa myöhemmin.
    Nämä kaikki kiinnitettynä lattaraudasta väsättyyn asennustelineeseen joka pultattu lokariin ja runkoon.

    Kun auto saatiin käyntiin tämän kaiken jälkeen niin siinä tovi tutkittiin ettei mikään vuoda, kipinöitä ei lentele mistään, ilmattiin jäähdytysjärjestelmä, tarkistettiin moottorin sekä vaihteiston öljyt.
    Olihan tässä pariksi päiväksi aivan täysi tekeminen kahdelta kokeneelta tyypiltä ja oli sen arvoista kun katsoo miten paljon saatiin aikaiseksi. Muutama kohta vaatii vielä siistimistä kuten aina, mutta alettiin olemaan jo sen verran väsyneitä, että ne jätettiin toiseen kertaan.
     
    rekkamies, Gary Grand, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Kerroppas noista h4:sta lisää. Mitkä, mistä ja mihin hintaan?
     
  20. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Ebay

    Hain siellä monte carloon 7" koolla olevia H4 sopivia umpiota ja nuo olivat yksi vastaan tullu vaihtoehto
     

Kerro tästä muillekin!