1971 chevrolet monte carlo "Del Monte"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Isamu, 13.4.2020.

  1. Akit

    Akit 2nd gear

  2. Visa

    Visa Gearhead

    Ite tykkään kans noista halo ajovaloista. Satunnaisesti miettinyt jostain e30 bemusta enkelinsilmä tummaoptiikka valoja tuohon pontsoon. Tosin teen sen ekaks ajoon ja mietin lisäjuttuja myöhemmin.
     
  3. Isamu

    Isamu Gearhead

    Rattikin jäi hienosti puoli kierrosta vinoon kun koko ohjaus meni uusiksi niin huomenna puhelua suositeltuun pajaan jossa kulmat kohdilleem toivottavasti mahdollisimman pikaisesti niin saa kaikki ominaisuudet esiin alustasta ja ohjauksesta.
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Ok. Kiitos.
     
  5. Isamu

    Isamu Gearhead

    Pisteosia sekä yksityiskohtia, asioita joihin joskus syvennyn ehkä liikaakin ja nautin niistä.

    Kun olen hankkinut jotain isompia osia niin siinä sivussa usein napannut jotain pientä tingeltangelia mukaan joka ei ole iso rahallinen sijoitus, mutta omaan silmään tuo sellaista kivaa "on tuokin kohta laitettu" fiilistä mikä vaikuttaa monilla olevan usein täysin toissijainen asia.
    Annetaan jonkin asian olla vaan hieman rempallaan, rikki tai ihan suoraan poissa kun ei se vaikuta auton toimintaan millään tavalla.
    Näitä tullut talven aikana ostettua ja nyt kiinnitellyt niitä autoon.

    [​IMG]

    Rosteriset ovien lukkotapit vanhojen kulahtaneiden tilalle.

    [​IMG]

    Uudet poljinpinnat sekä seisontajarrun vapautuskahva.

    [​IMG]

    Monte carlo scriptillä olevat lattiamatot, the devil is in the details :cool:

    [​IMG]

    Tuore konepellin sisäpuolen pehmuste/lämpöeriste.

    Näiden lisäksi vielä uusi takakontin tiiviste, konepellin etureunan säätöpultit/kumivasteet, takakontin droppien tulpat jotka ainoastaan katsastusinssi tulee ikinä näkemään... Tuskin kukaan muu kuin minä itse tulen ikinä kiinnittämään näihin mitään huomiota, mutta mikäpä ettei :) OPGI on mulle hieman petollinen paikka kun sieltä löytyy tätä kaikkea, onneksi ei ole mitenkään iso sijoitus rahallisesti.

    Tänään del monte kävi myös ohjauskulmien suuntauksessa ja nyt on hienoa viedä ja saa ajaa kuten itse haluaa! Ohjauksessa tuhti vaste, klapit katosi kokonaan, uuden simpukan nopeampi välitys, viime vuonna suoritettu alustajumppa ja modernit renkaat tehny tästä täysin eri auton :D Nyt harrastaja hymyilee ja on hyvällä mielellä kun vehkeet rokkaa, rahallinen ja ajallinen sijoitus on kannattanut.

    [​IMG]

    Hetken mielijohteesta vetäisin etujousista puoli kieppiä veks niin nyt istuu just tasan kohdallaan.
    Eiköhän tässä kesän aikana keksi vielä lisää harrastettavaa, pysykää kuulolla.

    [​IMG]

    Edit: Tulihan myös ostettua reprot 1971 esitteestä ja dealerin optiohinnastosta:rolleyes:
     
    Muokattu: 14.4.2021
    rekkamies, isalmela, Visa ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Visa

    Visa Gearhead

    Pikkunippelit ja yksityiskohdat ainakin itelle näyttelee suurta osaa koko hommassa. Niistä myös erottaa mikä on hyvin tehty tai sinnepäin sutastu.
     
    Seevu ja Isamu tykkäävät tästä.
  7. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Täsmälleen samaa mieltä Visan kanssa.Se pikkuosiin laitettu raha tulee mielihyvänä moninverroin takaisin kun lopputulos on viimeistelty.
    Hyvännäköinen on Monte ja parannukset onnistuneita.:)
     
    Isamu tykkää tästä.
  8. Isamu

    Isamu Gearhead

    Pääsiäisen rupeamassa termarikotelon tiiviste oli unohtunut hankkia ja kaverilta löytyi kia sorennon termaritiiviste joka pienellä saksimisella osui kohdalleen, tai ainakin näin siinä oletettiin kun laitoin vielä RTVt väliin auttamaan.
    No sehän alkoi vuotamaan hyvin nopeasti niin nyt on oikean mallinen fel-pro hoitamassa termarikotelon tiivistystä niin eiköhän pidä glykolit oikealla puolella.

    [​IMG]

    Käsiin tarttui myös sopivan kokoinen kytkentärasia johon siirsin ajovalojen sekä auton muut sähkönsyötöt suojaan ja tuli taas pikkusen siistimpi asennus moottoritilaan :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Helmalistat olivat aivan hirvittävässä kunnossa kun joku oli suihkinut ne mustalla kiveniskumassalla joten hioin muutamasta sen pois eikä listojen kunto silti kovinkaan suurta iloa herättänyt.
    Tovin mietin alanko hiomaan ja elvyttämään noita OEM koristeita ja tulos on silti kyseenalainen vai hankinko tuoreet reprot...?
    Ebay to the rescue! Sopivasti tuurilla the parts placen kautta löytyi helmojen listasarja kiinnikkeineen sopuisaan hintaan joten pistin tilaten :D Samassa paukussa tuli tuoreet rullat, pultit yms kiinnitystarvikkeet takalaseille niin saa nekin rullaamaan jouheasti ylös asti.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kiitos aavikkoilmasto! Kevyt pelko perseen puolella aloin irrottamaan vanhoja listoja miettien mita taustalta löytyy ja tämä oli turhaa. Tonnin verran hiekkaa sieltä valui ulos, mutta ei mitään korroosiota :cool:
    Ruuvit, kiinnikkeet, reijät... Kaikki olivat korkeintaan kevyessä pintaruosteessa, pyyhin taustat sopivalla aineella ja räteillä, laitoin uusien kiinnikkeiden alle tuhdisti kuparitahnaa ja eiku uutta kiiltavaa listaa päälle. Markervalojen tiivisteet olivat myös menehtyneet niin sinne pikkuisen tiivistysmassaa jotta ei turhaan mene mitään kontin puolelle.
    Odotettavissahan se oli etteivät välttämättä osu ihan suoraan kohdalleen niin pari uutta reikää jouduin poraamaan kiinnitysruuveille ja hieman taittelemaan kiinnitysklipsejä, mutta ei mitään turhan isoa. Easy money.

    [​IMG]

    https://cleanwheels.fi/

    Ei yksi kännyräpsy tee oikeutta sille mitä ammattilainen pystyy tekemään auton ulkonäölle kiillotuskoneilla ja oikeilla aineilla!
    Cleanwheelsin Sampo suoritti voodoonsa del montelle ja pinta heräsi uskomattoman kirkkaaksi. Autohan on maalattu hot rod magazinen tiedon mukaan vuonna -91 corveten värikartasta löytyvällä arctic white värillä eikä ole niin tylsä ja flätti kuin perusvalkoiset yleensä tuppaa olemaan vaan seassa taitaa olla helmiäistä tms kohtuu hyvin koska todella puhdas ja kirkas valkoinen
     
    Muokattu: 9.5.2021
    rekkamies, Visa, isalmela ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Isamu

    Isamu Gearhead

    [​IMG]

    Sisäpuhallin lopetti toimintansa viime kesänä ja vasta nyt siihen tuli uutta henkeä kun vaihdoin kytkimen kojelautaan joka oli viallinen komponentti. Tosin mystinen juttu kun nyt mulla toimii vain kaksi nopeutta ja muut on mykkänä, ideoita otan vastaan mistä voisi johtua?
    Tullut uusittua systeemiin myös rele ja esivastuspaketti, ainoastaan releen luona on tehty jotain patentteja kun muissa on tehtaan OEM pistokkeet ja johdotukset tallella.

    Tosin otan kaksi toimivaa puhallusnopeutta entisen hiljaisuuden sijaan :D Samalla myös vilkuilin kojelaudan sisällä olevia juttuja, uusin muutaman polttimon ja olin jopa hieman yllättynyt etten löytänyt mitään amerikan Joen karvaperseitä ja patentteja. Yksi jonkun tekemä maadoitus lisäasennuksille löytyi ja tämän putsasin vielä tip-top kuntoon.

    [​IMG]

    Ostin hienot pidemmät ARP studit etuakselille koska OEM pituiset isojen aluvanteiden kanssa arveluttavan lyhyet sekä visioin laittavani levikettä jotta saisin rengasta ulommas.

    No eihän ne sopineet koska toki tähän on vaihdettu jotkin tarvikelevyt eteen jossa studin "olake" on isompi kuin näissä uusissa arppilaisissa :( Painoin sitten vaan vanhat takaisin paikalleen. Ostin uudet studit sokkona netistä näkemieni tietojen perusteella, tarkastamatta mitä siellä oikeasti on.
    Jos jotain kiinnostaa niin nuo ARP studit ovat kaupan, tarvivat navassa .472"/12mm asennusreijän ja ovat perinteisellä 7/16-20 kierteellä

    En ollut täysin tyytyväinen viime kesänä tekemääni johdotukseen lukkoturbiinin kytkimelle joten sen vetäisin myös uusiksi ihan harrastusmielessä ja nyt kestää oman kritiikin.
     
    rekkamies ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tämä sen kun paranee vain, kerrassaan hienoa tekemistä :odcool:
     
    Isamu tykkää tästä.
  11. Visa

    Visa Gearhead

    Mulla voisi olla tarvetta noille studeille. Tarkistan vielä tallilla omat ensin. Onko nuo miten pitkät?
     
  12. Isamu

    Isamu Gearhead

  13. Isamu

    Isamu Gearhead

    Epäonnistuminen on aina vaihtoehto!

    [​IMG]

    Etuvilkuiksi osramin led polttimot ja takavaloiksi hienot led-modulit jotka kytketään auton omaan johtosarjaan, kevyt nopea asennus vapaapäivään eikö? Väärin!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Löytyi myös tarjouksesta uudet takavalojen kehykset kun vanhoissa oli aika tuhdit maalijämät ym ryönää vuosien takaa joten nappasin odottamaan asennusta samalla kun tilasin valomodulit.

    [​IMG]

    Jumaliste on kirkkaat ja komeat! Asennus myös hyvin suoraviivaista, vanhat ylemmät polttimon pohjat irti, uudet led-modulit kytketään auton johtosarjaan, linssit päälle ja ajoon.
    Näin itse luulin ja siitä alkoi säätäminen. Kuuden tunnin ähellyksen jälkeen vilkkuja ei oltu saatu toimimaan joten vetäisin vaan vanhat polttimon pohjat takaisin kiinni ja leuka rinnassa kotiin ->

    Oli oikea ledeille sopiva vilkkurele, kytkentää rukattiin moneen kertaan, konsultoitiin internetiä ja manattiin herraamme sarvipäätä, silti ne vilkut ei vaan suostuneet ilmestymään viiksestä käyttämällä vaikka parkit, jarruvalot ja hätävilkut futas täydellisesti :mad:

    Tässä taas kerran tuli huomattua miten jokin asia jonka luulee olevan kevyt pikkuasennus harrastuksen ilosta saa turhautumaan messiaaniselle tasolle.
     
    rekkamies, Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tämä pongattu tänään Järvenpään Citymarketin edessä, kääntymässä parkkipaikalta Pohjoisväylää kohti :odwink:
     
    Isamu tykkää tästä.
  15. Visa

    Visa Gearhead

    Samoin pohjoisväylällä kinnarin valoissa.. Ite olin punaisella piipaa autolla tulossa kinnarin suunnasta.
     
    Gary Grand ja Isamu tykkäävät tästä.
  16. Isamu

    Isamu Gearhead

    Pikkupostaus kesän kulkemisesta. Nyt ei ole tullut kovinkaan paljon harrastettua ruuvaamista, ajellut vaan ja ollut mielissään kun monte carlo toimii ja on hyvä viedä :p Vieläkään en ole nähnyt toista livenä suomessa.

    Pikkujuttuja kuitenkin tehnyt. Irrotin konetilasta pari turhaa ilmastoinnin letkua ja kannakerautaa kun kompura ja kenno on heivattu mäkeen vuosi sitten ja jatkan vintage airista haaveilua... Kolvasin uudet vilkunpohjat keulaan vanhojen korroosien syömien tilalle niin nyt voi olla varma suuntamerkin näkymisestä.
    Löytyi myös uusi chevrolet keulamerkki saksan ebaysta halvalla ja siihen sopiva vetojousi puuilosta niin nyt on keulassa kaikki tarvittava kiilto-osa :)

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuli myös asennettua moderni soitin vanhan kihisevän grammarin tilalle. Jotkut ehkä kuittailevat jotain uuden näköisestä soittimesta vanhassa autossa, mutta mulla ei vieläkään ole pusseja housuissa ja katsoin retrosoittimien hintoja niin savat jäädä hyllyyn mun puolesta. Komeita ovat ja sopivat vanhuksiin, ovat vaan turhan tyyriitä kun johonkin on vedettävä raja paljon on valmis maksamaan tyylistä.

    Vanhaa soitinta poistaessa sai taas päästellä kaikki tietämänsä voimasanat amerikan harrastajan kytkentätaidoista sähkön kanssa! Aivan kun tietoisesti ja tahallaan yrittäisivät tehdä autoistaan paloherkkiä :mad:
    Harmi kun johtoja poistaessa ei sattunu puhelin käteen, se oli tasan niin kauheaa kun voitte kuvitella. Paskoja liitoksia, johdot sitomatta rakenteisiin, mankan virta napattu sulakepaneelilta ilman sulaketta ja virtapiuha vaihtoi väriä neljä kertaa noin metrin matkalla radiolle... Ei ne kaiutinasennukset tai vedotkaan mitään intoa herättäneet.

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    Olinkin jo aiemmin ostanut 6.5" kajareille sopiviksi valetut kick-paneelit OPGIn suunnilta ja oikein hyvälaatuiset. Asennussyvyys vaan asetti rajoituksia niin nyt on vielä 12mm MDF koroke kajarin sekä paneelin välissä.
    Suojaritilät ei mahtuneet kunnolla paikalleen joten nyt hakusessa pätkät noin 3mm rosteritankoa josta taitella potkusuojat kajarien eteen.
     
    Muokattu: 18.6.2021
    rekkamies, Visa, vwg4 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. vwg4

    vwg4 1st gear

  18. Isamu

    Isamu Gearhead

    Varmaaan just ja just. Siellä on nyt hertzin mallit joissa asennussyvyys 45mm ja tahtoi inansa ottaa kiinni korirakenteeseen toisella puolella.

    Pienet korokkeet antoi lisätilaa ettei tarvi murehtia ja noita MDF renkuloita saa ostettua eri paksuisina halvalla. Antavat myös jotain rakennetta ja jäykkyyttä muoviosaan.
    Hieman ehkä heiveröinen soundi noissa kajareissa, mutta sijainti ja rakenne on aika kaukana parhaasta mahdollisesta. Tässä kuitenkin oli tavoitteena saada vaan musat soimaan autossa ja siihen ajaa asiansa:)

    Lomalla vois askarrella 6x9" hattuhyllylle kun siellä valmiit paikat moisille on.
     
    Muokattu: 9.6.2021
    vwg4 ja Visa tykkäävät tästä.
  19. Isamu

    Isamu Gearhead

    Hieman aikaa+tarpeet+inspiraatio = lopputulos :p

    [​IMG]

    Siihen syntyi tyyliin sopiva jäähyn paisuntasäiliö!

    [​IMG]

    Hieman lattarautaa taivuteltuna ja hitsattuna telineeksi, alumiinikuori pultattuna tähän kiinni ja itse säiliönä sisällä litran jägeripullo. Koko komeus M6 pulteilla runkoon ja letku korkin läpi.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Viime talvena ebayta selaillessa osui silmään suosituksissa pikkulohkoon sopivat alumiinikannet. Sukan varressa oli valuuttaa polttamassa ja Joe Hunt sekä Laakkius antoivat hyväksynnän niin pistin tilaten. Hintaa en paljasta, mutta olivat IMO erittäin edulliset kun brexit ei ollut vielä voimassa.
    Kiinakansissa valu on oikein hyvä, koneistusjäljessä ei moitteen sijaa, palotilat 64cc ja imukanavat 200cc joten ajavat asiansa mun tavoitteisiin enemmän kuin hyvin. Iso osa joskus toteutettavaa moottorin rakentamista on nyt jemmassa.
    Jouset ja retskut vaihdan merkkituotteisiin ihan oman mielenrauhan vuoksi, ongelmana pikkulohkochevyn omistajana on lähinnä mitkä valitsen :cool: Nokka on jo tiedossa myös minkä laitan.
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. Oliko sun tarkoitus säilyttää nykyinen imari ja kaasari, vaai muistanko oikein, että oli joku ruiskusuunnitelma?
     

Kerro tästä muillekin!