1980 Dodge Aspen 4D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Jahas, se alkais oleen ajokausi pikkuhiljaa pulkassa. Mutkun ei millään malttais.
    Noin 4000 kilometriä kertynyt tähän mennessä, joka on pitkälti sama kuin viime vuonna.
    Uusi pakosarja ja vaihdettu tiiviste pysyivät tiiviinä, eikä sähköjenkään kanssa ole ollut toistaiseksi ongelmia.

    Pitkälti tässä pääkaupunkiseudulla suhaamista, mutta kyllä sitä pari pidempääkin reissua tuli tehtyä. Cruisingeissa en tosin ehtinyt käydä kuin kerran.

    Eipä tuolle kesän aikana ole muuta tarvinnut tehdä, kuin lyödä menovettä tankkiin.
    No okei, jäähdytysletkun putkiklemmari löystyi pariin otteeseen päästäen litkua pihalle. Ja pyyhkijät vaihdoin.

    Volvojen kanssa sen sijaan onkin ollut hieman jumppaa. Pitkäkyntiset nääs keksivät, että tuollaisesta laatikkovolvosta on kiva viedä puukkosahalla katalysaattori :mad:
    940 Volvosta lähti oikea pönttö, mutta 240 Volvosta olivat ottaneet erehdyksissä takimmaisen äänenvaimentimen. Se lähinnä nauratti :D

    Pientä puunausta ennen konttorilla käyntiä.
    [​IMG]


    Pientä puuhaa kuitenkin tiedossa, kun kävin auton eilen leimaamassa.
    Takajarrut olivat turhan epätasaiset, mutta tästä voinen syyttää vain itseäni. Säädin kuskin puolen rumpuja hieman, kun laahasivat viime vuonna. Hanttarin puolen jäikin sitten ennalleen, olisi pitänyt säätää sitä myös.

    Myös vanha kunnon HC -arvo päästöissä nosti taas päätään. Pari vuotta se käyttäytyikin nätisti, mutta ilmeisemmin uuden vuotamattoman imu-/pakosarjan tiivisteen vaihto keväällä sekoitti herkkää pakkaa :D

    Päätin kerrankin nöyrtyä ja käydä ammattilaisen pakeilla hakemassa konsultaatiota ja oppimassa lisää. Kaasutinta säätämällä ei saasteita saatu kuriin.
    Arvio oli kuitenkin, että venttiilit hieman kantaisivat ja niiden säädöstä tulisi aloittaa.
    Tämä voikin erittäin hyvin pitää paikkansa.
    Aikanaanhan ne säädettiinkin erään tuttuni toimesta, mutta nyt asioista (ehkä) viisastuneena ymmärrän, että prosessi tehtiin hieman pieleen (kone ei tarpeeksi lämmin jne.).

    Toki sytkäennakko ja muut sytytyksen osat pitää kurkkailla läpi. Ja mahdolliset alipainevuodot.

    Palaillaan asiaan kun nämä kunnossa.

    Näistä huolimatta, on se mukavaa kun auto toimii. Varovaisesti vaikuttaa siltä, että auton joutuu ajamaan ilman hinausapua talliin tänäkin vuonna. Sehän olisi jo kolmas vuosi putkeen. Kop kop.


    Edit: lisätty vähän tekstiä.
     
    rekkamies, Gary Grand, kerkko ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Näinkö mä sut just tunti sitten Vihdintiellä? Samanhenkinen Aspen ajoi siinä Vapaalan kohdilla risteyksessä ohi.
     
    isalmela ja Tarkeet tykkäävät tästä.
  3. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Sama mies ja sama auto.
     
    isalmela, leivonharri ja Seevu tykkäävät tästä.
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Huikeeta, varmaan eka "mitä bongasit liikenteessä" -juttu kuukausiin. (ei silleen, etteikö mielenkiintoisia autoja liikkuisi, mä en vaan liiku liikenteessä tarpeeks).

    On kyl hieno aspeni!
     
    juko7, Tarkeet ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kiitoksia! :)
     
  6. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Pitkä liirumlaarum, tiivistelmä lopussa:

    Kuten aikaisemmin mainitsin, kävin dötsin kanssa pajalla säädättämässä kaasutinta huonojen päästöarvojen takia. Kaasuttimen säädöllä ei kuitenkaan päästy juuri mihinkään.
    Arvioksi annettiin, että venttiilit olisivat liian tiukalla, joten varasin ajan niiden säätöön.
    Vaikka tiedän miten prosessi tehdään, päätin tällä kertaa luottaa ammattilaisen ja hyvä niin.

    Ennen sovittua aikaa, auto ehti seistä kolmisen viikkoa tallissa. Tällä aikaa vaihdoin uuden sytytyspuolan ja tulppien- sekä puolanjohdot. Etenkin puolan ja puolanjohdon kontaktipinnat olivat jo kohtalaisen hapettuneet. Olisi ollut hyvä vaihtaa aikapäiviä sitten.
    Näillä käynti parani hieman, mutta vielä ei juhlittu. Tämän lisäksi säädin hanttarin puolen jarrukengät kireämmälle, kun leimalla oli ollut liian suuri ero.

    Kun aika koitti ja posottelin kottikärryn renkaiden kokoisilla kitkoilla korjaamolle, diagnoosi oli oikea: venttiilit oli säädetty liian kireälle. Kun ne aikanaan säädettiin erään tutun korjaamolla, luulin prosessin menneen oikein. Asioistahan en mitään silloin ymmärtänyt, joten nyökkäilin vain mukana. Jälkikäteen mietittynä, kone oli aivan liian kylmä säätöä varten. Ei sillä, että nytkään ihan hirveästi enempää ymmärtäisin :rolleyes:

    Käynti parani aavistuksen ja päästöt saatiin "leimakelpoisiksi", mutta ei vielä optimaaliselle tasolle. Puhelin soi, ja sain kuulla auton kadottaneen tyhjäkäynnin totaalisesti koeajon aikana. Long story short, viaksi epäiltiin kaasutinta. Tarkemman syynauksen jälkeen selvisi, että autoon oli aikanaan laitettu 318 koneesta vastaava Carterin kaasutin. Moni joka tuota on ihmetellyt, itseni mukaanlukien, ei ollut aikaisemmin bongannut eroa. Ovathan ne hyvin samanlaisia. Eipä siis ihmekkään, että tyhjäkäyntiruuveja on saanut säätää tuhottoman rikkaalle.

    Liekö laitettu samalla kertaa, kun syylarikin on vaihdettu kasin vastaavaan? Prkl kun jengi ei dokumentoi näitä.

    Onneksi tallilta sattui löytymään kutos aspenista purettu oikeanlainen kaasutin, jonka ostin nimimerkki Möröltä muiden varaosien mukana. Hyvä että sekin tuli säilöttyä.
    Kiikutin tämän kaasarin korjaamolle, joka siellä restauroitiin toimivaksi ja lyötiin kiinni.

    Nyt alkoi jo lyyti kirjoittaa.
    Näiden lisäksi silikonilla joskus tulpattu EGR-venttiili tiivistettiin kunnolla, PCV-venttiili vaihdettiin oikeanlaiseen ja manuaalinen ryyppykoneisto purettiin. Uudessa vanhassa kaasarissa oli vielä toimivat ryyppykamat, joten enää pakosarjaan kiinnitettävä jousi puuttuu.

    Puhelin soi, ja lopputulema oli: "Nyt tällä ei v*tuta enää ajaa!".
    Naureskellen lähdin hakemaan kotteroa pajalta.

    Kouraan lyötiin päästölappu, jonka kanssa oli hyvä lähteä uusintakatsastamaan autoa. Aikaa uusintakatsastukselle jäikin viimeisenä päivänä sopivat 20 minuuttia, ennen kuin konttorit menivät kiinni :D
    [​IMG]

    Olen aina luullut että auto on toiminut hyvin. Onhan siinä pientä säätöä aina ollut ton kaasarin kanssa, kuten aikaisemmilta sivuilta voi lukea. Ja onhan se ihan nätisti kulkenutkin, mutta tyhjäkäynti on aina ollut vähän "hukassa".

    Ero nykyisen ja aikaisemman käynnin välillä on kuitenkin kuin yö ja päivä. En ole edes varma, että onko tämä sama auto. Aivan pientä putkahtelua kuuluu ajoittain edelleen, mutta käyntiääni on silti ihan eri universumista. Voipi olla, että kone on täynnä karstaa epäoptimaalisesta seoksesta johtuen.

    Eli tiivistettynä vuosien päästötappeluiden syypäät:
    - Venttiilit säädetty päin helkuttia
    - Väärä kaasari (318 koneen)
    - Vuotava poistetun EGR-venttiilin tulppaus
    - Parhaat päivänsä nähnyt puola
    - Vuotava imu- /pakosarjan tiiviste (vaihdettu keväällä -21)

    Ilmeisesti foorumien sääntöjen mukaan mainostaminen on kiellettyä, joten en mainitse korjaamon / korjaajan nimeä. Mutta sanottakoon kuitenkin, että palvelu oli ykkösluokkaa. Toteutetut toimenpiteet selitettiin hyvin, ja opin todella paljon lisää kutoskoneen saloista.
    Tulin siihen lopputulokseen, että välillä on ihan hyvä niellä ylpeytensä ja antaa asioista oikeasti tietävän suorittaa toimenpiteet, itse ihaillen käden jälkeä ja yrittäen samalla oppia lisää.


    Pari nopeaa talvifiilistelykuvaa ennen kuin ääspeni meni taas talviunille:
    [​IMG]

    [​IMG]


    Leimaa on nyt vuoteen -23 saakka ja auto on mennyt nukkumaan.
    Harmi vain, että homma saatiin ratkaistua vasta ajokauden lopussa. Ajotuntuma on niin erilainen, että olihan se pakko heittää ylimääräinen lenkki ennen tallille ajoa.

    Voinpahan keskittyä talvella muiden asioiden paranteluun, kuten automaattisen ryypyn palauttamiseen, sisutan ehostamiseen ja esimerkiksi ajovalojen releyttämiseen.

    Odotan kevättä jo nyt.
     
    rekkamies, Gary Grand, Kylyma ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Hieno homma et skulaa nyt!:pinup:

    Ja totta helvetissä saa ja pitää kehua osaavaa korjaamoa.
     
    kerkko, Tarkeet, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. maverick999

    maverick999 Gearhead

    :cool: Pitkän taistelun jälkeen käyntiongelman poistuminen on parhaita fiiliksiä
     
    Gary Grand, Tarkeet ja juko7 tykkäävät tästä.
  9. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Venttiilin säätö ja alipainevuodot
    On ensimmäisiä seikkoja slantin tuneupissa.
    Minulla kanssa vetäs jakajankansi homeeseen.
    Paukkui ja papatti jonkin verran.
     
    Tarkeet ja leivonharri tykkäävät tästä.
  10. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    American Service vantaan petikossa.

    On, vaikka itse en ratkaisua keksinytkään :D
    Tosin onhan tuohon itsekkin tullut upotettua tuhoton määrä tunteja.

    Nyt tuli tämä opittua kantapään kautta.
    Luulinhan toki venttiilien olevan edes sinnepäin säädöissään, kun ne kilometrit huomioiden kohtalaisen hiljattain (10tkm?) oli "säädetty". Harjaantumaton korva ei ymmärtänyt..


    Niin, jäi viime viestistä.
    Kilometreja tälle kaudelle tuli n. ~4000, joka on pitkälti samaa luokkaa viime vuoden kanssa. Lähinnä pääkaupunkiseudulla suhaamista, mutta tuli sitä kertaalleen lahdessakin käytyä.

    Samalla mittari rullasi oman omistukseni aikana 40tkm täyteen.
    Eihän se paljoa ole ottaen huomioon, että auto on ollut itselläni n. 7 vuotta.
    Ehkä se kuitenkin harrasteajoneuvon roolissa se on ihan kiitettävä määrä :)

    Ja edit: lisäsin v8 markettiin viimein nuo joskus alla olleet Melber Penta vanteet ja vanhan projektikuntoisen pakosarjan (ilmaiseksi), mikäli niillä joku jotain tekee.
     
    Muokattu: 6.12.2021
    Gary Grand, Seevu, juko7 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. grantorino

    grantorino Gearhead

    Hienoa, kun vielä löytyy asiansa osaavia korjaamoja. Monelta paikkakunnalta nämä usa auto korjaamot ovat täysin hävinneet tai puuttuneet.
     
    isalmela, juko7, MJF ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Tuttu teema jatkuu: suuret oli suunitelmat talvelle, mutta mitään muuta en oikeastaan saanutkaan aikaiseksi kuin vaihdettua kesärenkaat alle.

    Mutta toisaalta, onhan sitä viimeisen vuoden aikana koslaan tehty remonttia senkin edestä viime kevään ehosteluprojektin (uusi pakosarja, konehuoneen komponenttien maalaukset sun muut) ja joulukuun kaasarin vaihto / venttiilien säätö yms.

    Kun projekti käyttökulkineen kanssa tallilla venähtikin hieman tuossa viikko takaperin, tajusin että "perhana, rotkehan on ajokunnossa, joten mähän lähden sillä himaan".
    Ei muutakun luurilla auto liikennekäyttöön ja menoks.

    Olipas muuten mukavaa aloittaa kevätkausi kerrankin ilman viimetinkaan tehtävää remonttia. Siitä onkin jokunen vuosi, kun auto on viimeksi liikkunut jo huhtikuussa!

    Parisen sataa kilometriä tässä on tullut pyörittyä Espoo - Helsinki seutua ja kyllähän tuo tuntuis aika kivasti toimivan. Sähköryyppyä en saanut vielä ehostettua loppuun saakka, kun puuttuu se pakosarjaan kiinnitettävä termostaatti. Koitan laittaa tilaten mahd pian. Siihen asti mennään vielä manuaalisella.

    Mukava ajella, kun ei meinaa hyytyä liian äkäiseen kaasun painallukseen tai moottoritieltä ramppiin jarruttaessa. Sormet ristissä toivotaan, että jos nyt vaikka tämän kesän pelittäis ilman sen suurempia.

    Valot suunnittelin releyttäväni, ehkä korjauttavani etusohvan yms pientä sipistelyä. Onhan tässä tätä kevättä ja kelpaa tuo oikein hyvin nuinkin. Korjaillaan sitten jos ja kun jotain hajoaa.

    Laitetaan nyt näön vuoksi yksi pikanen kuvakin kadunvarresta todisteeksi.
    [​IMG]

    Joskos sitä lauantaina lahteen.
    Ehosteluvahaukset jää tällä kertaa valitettavasti myöhemmälle, joten "patinalookilla" mennään.
     
    rekkamies, Gary Grand, FuryIII '71 ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tollasella oon tehny yhden "kiihdyttelyurani" ennätyksistä. Seitsemän lähtöä 15 minuutissa, Kutosaspenilla!
     
    Gary Grand, Tarkeet, leivonharri ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. Ihan vaan uteliasuudesta, kuinka kovaa on Suomessa Aspenilla kiihdytelty? Ja millaisella tekniikalla?
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on se luotettavuus. Ei tarvitse katsoa pellin alle joka lähdön jälkeen. Eikä vissiin ollut jarrujenkaan kanssa haasteita, vaikka parin minuutin välein piti ottaa ”vauhti” pois. Kiirettä on kyllä pitänyt…
     
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No onneks matka oli vain kaks sataa metriä, 400:lla tota olis tuskin pystyny kutosaspenilla tekeen vaikka olis ajanut täysiä myös takas. Toi meni 12.006 ja loppari 96.57 km/h. Myöhemmin tein siihen jäte 318:n ja kulku parani aikaan 9.73/123. 2.9 välitys, ei lukkoo ja vakioturbiini molemmilla.

    Nopein Aspeni on helppo; Kristiina Niemi ja meni mun muistaakseni kaseja jollain Reher Morrison ilokaasumotilla, ennenku meni seinään.

    Tiina Korkee on ajanut coupella korkeen ysin 360 tekniikalla SS ryhmässä, auto tosin ihan eri eli Volare. Siinä ne kilparatojen perskynät taitaa ollakin.

    Katukikkareista voikin olla vaikeempaa. En muista lähivuosilta kovin rivakoita Aspeneita bonganneeni. Ruusuvirran Tero ajoi 11 puolelle 383 Aspenilla 90-luvun alussa, ja Kenneth Baarman ainakin liki vähän aikasemmin 360 W5 kansilla. Oli oikeen SE.

    Ite ajoin viime suvena samaan konstruktioon perustuvalla Cordoballa 11.8 heittämällä, 440 motti. Nyt kyhätään samaa laitetta kasaan 383:lla, kyyti hiipunee ainakin sekunnin, heittämällä.
     
    Gary Grand, Seevu ja falcon1 tykkäävät tästä.
  17. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Hieno ajokausi on saatu taas päätökseen ja... eikun hetkinen, siitäkin on jo kohta puoli vuotta.

    Niin se taas aika rientää. Muistelin kyllä, että olisin jossain kohtaa käynyt kesän / syksyn mittaan täällä käynyt kirjoittelemassa, mutta edellisestä viestistähän on aikaa liki vuoden päivät. Ei anneta sen häiritä. Jos sitä jotain pientä jutun juurta saa taas aikaiseksi.

    Vuoden 2021 joulukuun kaasarivaihdoksen, venttiilien säädön yms. jälkeen auto toimi koko ajokauden paremmin kuin koskaan! Ei hätiköintiä liikennevaloissa, laakista käymään eikä sammahtelun uhkaa tiukoissa käännöksissä.

    Muutahan tuolle ei kesän aikana tarvinnut tehdäkkään, kuin heittää kierros vahaa pintaan ja bensaa tankkiin. Kliffaa oli!

    Lahdessakin tuli todistetusti käytyä.
    [​IMG]

    Pari fiilistelykuvaa kesältä
    [​IMG]

    [​IMG]

    Kilsoja kotterolle tuli kesän aikana karvan vajaa 5000, eli mukavasti sai puikoissa istua. Ottaen huomioon, että työmatkat joutuu tekemään julkisilla. Cruising tapahtumissa en kuitenkaan Lahden Motorshowta lukuunottamatta juuri ehtinyt käymään.

    Ajokausi saapuikin sitten päätökseensä syys-lokakuun vaihteessa, kun oletettavasti vaihdelaatikon takapanta jätti eroanomuksensa. Olin juuri ottanut kyytiin paremman puoliskon tovereineen jostain firman kekkereistä, kun peruuttaessa kuului kova pamaus ja vaihde "meni vapaalle". Kumma kyllä, yhtäkään kirosanaa ei tullut. Totesin vain tyynen rauhallisesti: "Se on daamit kuulkaas sillä tavalla, että meiltä meni peruutusvaihde. Eli ei ajella ahtaisiin paikkoihin".

    Eteenpäin päästiin nätisti. Ajokaistan antimet nautittiin keskellä parkkipaikkaa.
    [​IMG]


    Noh, autohan ehti lepäillä tallissa loppusyksyn, joulun ja alkutalvenkin, ennen kuin vasta kevätauringon paisteen motivoimana mies ryömi kotteron alle. Laatikko nyppäistiin irti parin kaverin avustuksella. Sehän kävi jo melkein rutiinista; vastahan se viisi vuotta sitten irroitettiin viimeksi.

    Metallisilppua tai rataksia ei sentään tällä kertaa tullut vastaan.
    [​IMG]

    Mitäänhän en vaihdelaatikoista ymmärrä, mutta oireiden (ei pakkia, kaikki vaihteet eteen ok) perusteella veikkaisin takapantaa.

    Taaempi servo pääsee liikkumaan vapaasti ja öljypohjan päältä löytyi kyseinen metallinpala.
    [​IMG]

    Voipi olla, että laatikko tulee kuitenkin kiikutettua korjaamolle. Ehkä saisin osan vaihdettua, mutta säätöjen kanssa voi mennä sormi suuhun. Noh, viitseliäs kaverihan jättäisi tekosyyt nurkkaan ja ryhtyisi hommiin. Mutkun mutkun.


    Laatikon kohtaloa miettiessä päätin poistaa autosta apusimpukan ruosteenestojärjestelmän.
    Öljypumpun kansi on vuotanut kiitettävästi öljyä, joten tiiviste meni vaihtoon. Öljyähän tämä vuotaa vähän joka kolosta, kuten öljypohjasta. Pitäisi tuo pata joku talvi ottaa ylös.
    [​IMG]

    Mönjäähän tuo oli täynnä. Putsaus, liukastus, uusi tiiviste ja menoksi.
    [​IMG]

    Hieman pisti naurattamaan, kun juuri ennen kirjoittamista lueskelin nimierkki Tero2 ketjua kasikymppisen perskynän muuntamisesta 2-oviseksi ja "lievien" ruostevaurioiden korjaamisesta, kun itse laittelen kuvia jonkun öljypumpun kannen tiivisteen vaihdosta :D

    Anyway, kummasti kun ajokausi taas painaa päälle, niin sitä ihminen motivoituu askartelemaan. Tarkoitus olisi tehdä vielä vaikka mitä ennen toukokuun alkua (Lahden Motorshow?), mutta katsotaan nyt mitä tässä oikeesti saa aikaiseksi.

    Laatikko nyt on anyway prioriteetti nro. 1.
     
    rekkamies, isalmela, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Voi olla että lr pannan strut on päässyt pullahtaamaan paikaltaan. (Pohjalta löytynyt metallinpala)
    Sen saattaa saada ähistyä sinne takaisin enempi purkamatta.
    Ite kävisin muutenkin läpi, kun on kerta irtaallaan.
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Jos pelkkä struti on pudonnut niin sen saa kyllä purkamatta paikoilleen. Mikäli pannan kireys on ollut persiillään, se voi jopa tapahtua. Jos taas panta on poikki, ni sitte pitää koko loota purkaa. ei o kaskinen homma ku loota on irti. Pantoi löytyis muutama hyllystä.
     
  20. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Otat sen pöydän siitä pois edestä niin näät mitä on tapahtunut. Sieltä tule kuin yksi isohko jousi sen alta. Kuhan et aukase niitä ristipäitä.
    Pakkilukon tanko tulee pois lukolta kun pyörittelee ulostuloakselia älä revi ettei vaihteen siirron kuula ja jousi lähe lentoon jos kääntyy vaihteen valitsin liikaa
     
    Tarkeet tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!