2004 Ford Crown Victoria Police Interceptor

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja 1purehell, 8.12.2012.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jonkinasteinen projektihan se tämäkin on. Jotain tarinaa autosta olenkin kertonut tuonne merkkikeskusteluun, mutta lisätäänpä nyt jotain tännekin.

    Olin 2011 Saksassa työreissulla ja sattui olemaan pitkä viikonloppu jonkun paikallisen pyhän takia. Selasin Mobile.de:tä ajankuluksi ja eksyin osastolle Ford. Sieltä osui silmään poikkeuksellisen halpa 2004 poliisi Crown Victoria, joka sijaitsi järkevän(?) ajomatkan päässä Belgian puolella. Lähetin piruuttani meiliä myyjälle ja vastaus tulikin aika pian. Jotain olennaisia tietoja vaihdettuamme, päätin seuraavana päivänä lähteä katsomaan autoa.
    [​IMG]

    Auto osoittautui ihan asialliseksi yksilöksi. Pientä käytön jälkeä oli, mutta kokonaisuus oli siisti. Auto oli entinen K-9 -osaston yksilö, eli koirankuljetusauto. Näin ollen sillä ei todennäköisesti oltu kaahattu ihan älyttömästi, eikä oltu tönitty muita autoja pois tieltä. Auton myyjä oli nuori kaveri, joka oli ollut jenkeissä töissä ja oli ostanut auton poliisihuutokaupasta. Kaveri oli nimenomaan halunnut koirapoliisiauton, koska tarvi itselleen koirankuljetusauton. Takapenkin tilalla oleva häkki oli siis edelleen paikoillaan. Kloppi oli tuonut Fordin muuttoautona(!) Eurooppaan, mutta luopui siitä, koska siskonsa oli tuonut samanlaisen. Sen rekisteröiminen Belgiaan oli ollut sen verran suuritöinen ja kallis operaatio, ettei toisen samanlaisen auton kilvittäminen tuntunut enää mielekkäältä.

    Alkuperäinen huutokauppa-ilmoitus:
    http://www.govdeals.com/index.cfm?fa=Ma ... xG6zoH4Jie


    [​IMG]
    [​IMG]

    Pienen koeajolenkin jälkeen, lupasin miettiä yön yli ja palata seuraavana päivänä asiaan.

    Plussat:
    -Hyvä kunto, ottaen huomioon poliisi -historia
    -Historia tiedossa
    -Myyjä ei ollut jobbari, vaan oli ostanut auton itselleen.
    -Hinta, joka oli erittäin sopiva

    Miinukset:
    -Auton haju sisältä. :odroll: Koiraa oli kuskattu ja sen kyllä haistoi.
    -Takapenkkien ja ovipahvien puute.
    -Ostoksen järkevyys ylipäätään. :rotfl:

    No, kuten arvata saattaa, järki unohtui, peli oli menetetty ja auto oli saatava. Kaupat sovittiin seuraavana päivänä sähköpostitse, maksoin käsirahan ja auto oli minulle varattu. Kävin vielä seuraavana viikonloppuna vielä uudestaan Belgiassa tekemässä paperit. Auton rahti kotiin onnistui todella näppärästi tuttavan kautta. Autonkuljetusrekka kävi poimimassa auton myyjän pihalta ja auto oli kotona aikaisemmin kuin mitä minä tulin työreissulta. Olihan tuo hiukan herättänyt huomiota naapurustossa, kun se oli pihalle ilmestynyt. :lol:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Onneksi oli muutaman viikon loma töistä, joten pääsin heti tutkimaan ostosta. Purin koirankopin ja loputkin poliisivarusteet pois, siivosin sisustasta suunnilleen jätesäkillisen koirankarvaa ja aloin tehdä ostoslistaa tarvittavista tarvikkeista.
    Tärkeinpänä olivat tietysti penkit, jotka sattuivat löytymään uskomattoman helposti. Alavetelissä olevalla Backfältin autopurkaamolta löytyi 2003 Lincoln Town Car, josta ostin penkit, tunkin, varapyörän, osan johtosarjoista yms. pientä sälää.

    Penkit olivat väärän väriset (vaaleaa nahkaa), kun auto muuten oli sisältä musta ja harmaa. Valinnan varaa ei kuitenkaan ollut, sillä juuri tuon ikäiseen "Panther" -koriseen autoon eivät sovi kuin ainoastaan vuosimallien 2003-2004 Lincolnin, Fordin tai Mercuryn penkit. Ja ymmärrettävästi valinnan varaa Suomessa ei juurikaan ole. Penkit sopivat kyllä fyysisesti vuosimalleista 1992-2012, mutta vanhemmista puuttuvat airbagit ja uudemmissa tulee tietokoneongelmia. Väri ei ollut ongelma tässä tapauksessa.

    Kävin aloittamassa penkkien asennuksen jälkeen maahantuontikatsastuksen ja vein auton samalla tulliin näytille.

    Vikalistaa tuli seuraavasti:

    -Etuikkunoista piti poistaa tummennukset.
    -Sivuvilkut
    -Takasumuvalo
    -Keltaiset takavilkut lisättävä
    -Valokuvio väärä (DOT-umpio hyväksyntä ei ollut tuolloin vielä ihan 100% varmaa)
    -Vaatimustenmukaisuustodistus hankittava
    -Runkonumero

    Pikkujuttuja siis. Tummennukset lähtivät hetkessä. Sivuvilkut lisäsin alkuperäisiin kylkiheijastimiin. Takasumuvalo tuli puskurin alle ja keltaiset takavilkut sain kätevästi, kun tilasin Rockautosta uudet vanhemman siviilimallin Victorian takavalot, joissa on keltainen vilkku jo alunperin. Hetki meni johtosarjaa muuttaessa, mutta lisäsin samalla kunnollisen sähköistyksen vetokoukulle ja releistin etuvalot.

    Sisustaan lisäsin äänieristeittä ja ruostesuojasin jokaisen mahdollisen rakosen. Uudet takaovipahvit löytyivät Ebaysta (50$/pari).

    Verotuspäätös tuli 2,5kk odottelun jälkeen (3800€) ja kävin katsastamassa auton Suomen kilpiin huomautuksitta. Helppoa ja asiallista kohtelua joka paikasta. Niin konttorilta, kuin tullista. Konttorilta sain vielä vanhanmalliset lyhyet kilvet, kun tuohon ei todellakaan saa mahtumaan näitä nykyisiä pitkiä tai korkeita kilpiä.

    Valokuviosta vielä: Autoon tuli kaupantekijäisiksi uudet etuvalot, koska vanhat umpiot oli pilattu niihin tehdyillä "wig-wagien" reijillä. Uusilla tarvikeumpiolla kuvio oli mallia vaakasuora viiva. Ei siis tulisi menemään läpi. Piti kokeilla yhtä ja toista polttimoa, mutta eipä tuollaista kuviota niin vaan saa muuttumaan.

    Kokeilin vielä jo kerran roskiin heitettyä Fordin alkuperäistä umpiota ja yllätys yllätys, niissäpä olikin halutun kaltainen oikealle nouseva kuvio. Syykin selviää tästä kuvasta:
    [​IMG]

    Fordin alkuperäisumpiossa polttimo on ikään kuin käännetty vinoon, tarvikkeessa se on vaakasuorassa. Ei muuta kuin Fordin alkuperäisosaa tilaukseen ja valo-ongelma oli ratkaistu! 8)
     
    Beach tykkää tästä.
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kun Victoria oli saatu Suomen rekisteriin, alkoikin sitten välittömästi sen parantelu. :rotfl: Yksinkertaista Ford -tekniikkaa kun on, niin netistä löytyy kaikenlaista vinkkiä ja parannusohjetta.

    Päätin tehdä moottoriin ja tekniikkaan kaikki helpot ja halvat viritykset, mitä siihen pystyi "bolt on" -systeemeillä tekemään. Aloitin laatikosta.

    Victorian laatikkona toimii 4R70W, johon on suunniteltu ns. J-mod. (sama ohje pätee kaikkiin AODE/4R70W/4R75W/4R70E/4R75E -askeihin). Yksinkertaisesti ideana on se, että venttiilikoneiston välilevyyn porataan muutama reikä isommaksi. Tavallaan shift kit siis. Reikien koko määräytyy sen mukaan, kuinka paljon tehoa on/olisi tarkoitus olla. Koska en käyttöauton ollessa kyseessä halunnut hullutella, tyydyin aika kohtuullisiin reikien suurentamisiin.

    [​IMG]

    Samalla poistin 1-2 ja 2-3 paineakkujen(?) (mikä lie virallinen nimitys noille) alapuoliset jouset. Laitoin vaihteistoon uuden suodattimen ja uudet öljyt, jonka jälkeen koeajolle.
    No, vaihteistohan ei toiminut oikein mitenkään, joten palasin koeajolenkiltä saman tien ja otin akun kengän puoleksi tunniksi irti. (saattoipa tuolla askissa olla ilmaakin öljynkierrossa) Kahvitauon jälkeen uusi lenkki ja vaihteiston toiminnan ihailua. Normaaliajossa, kevyellä kaasulla aski vaihtoi tosi sievästi, mutta raskaammalla kengittelyllä vaihdot nopeutuivat ja terävöityivät selvästi. Aikaisemmin olin havainnut erityisesti 2-3 vaihdon olevan hiukan tökerön, mutta nyt sekin toimi niinkuin piti. Selvästi toimiva parannus siis.

    Vaihdoin moottoriin uudet tulpat ja putsasin samalla kolot, missä tulpat ovat. Ärsyttävä juttu tässä Modular -moottorissa tuo tulpan kolo. Kerää tehokkaasti likaa ja kosteutta. Puolien kumien on syytä olla kunnossa ja mieluiten vielä silikonirasvalla tiivistettynä.
    Epäilin, että osa puolista oli elämänsä ehtoossa, jotein laitoin uudet MSD:t tilaukseen.
    [​IMG]

    Tilasin moottoriin uuden softan http://www.blueovalchips.com/, joka räätälöitiin halutun kaltaiseksi tilauksesta. Tehdyt muutokset (osa oli vielä tuolloin tosin tekemättä), polttoaine, auton vuosimalli ja malliversio olivat muuttujina. Poliisi-Victoriat on suunniteltu käymään matalaoktaanisella polttoaineella, joten jo pelkkä minimioktaanin nosto virkisti konetta huomattavasti. Uuden softan latauksen jälkeen auto tuntui suorastaan karkaavan käsistä. :eek:

    Samoihin aikoihin kävin työmatkalla Kanadassa ja sieltä löytyikin sopiva purkaamo, jossa oli kaikenlaista kivaa... Olis vain saanut olla isompi matkalaukku mukana. Tai oikeastaan kontti. :rotfl:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuolta löytyi viimeiset puuttuvat sisustan osat. Mercurystä olisi löytynyt virheetön kokonainen sisusta, mutta eihän se mukaan mahtunut... :odroll: Tyydyin ottamaan tuosta ainoastaan LX-mallin kattokonsoliin, joista Ebayssa pyydetään satasia. Tuolla purkaamolla konsoli ja sylillinen pienempiä listoja ja osia maksoi huimat 40$...

    Ostin myös läppärungon Lincolnin Navigatorista ja ylimääräisen plenumin, jonka sitten kotona porttasin ja siistin edes vähän paremmin virtaavaksi. (alkuperäiseen oli tehtaan jäljiltä jätetty kaikki mahdollinen valujäte, yrittämättäkään siistiä sitä)

    Läppärunko vaihtui Lincolnin versioon, sillä alkuperäinen on halkaisijaltaan 65mm ja Lincolnin on 70mm. Imuputki läppärungon jälkeen on 70mm, joten isompi läppärunko istui paikoilleen kuin se olisi siihen alunperinkin tarkoitettu.

    Lainattu kuva:

    [​IMG]

    Tähän mennessä autoon tekniikkaan on siis tehty seuraavat parannukset:

    -MSD:n puolat
    -Alikokoiset hihnapyörät (Steeda)
    -Lincolnin läppärunko
    -BOC softa
    -"J-modi" vaihteistoon

    Näillä pienillä jutuilla autosta tuli huomattavasti pirteämpi ja kevyemmin liikkuva. Kulutus ei ole ainakaan noussut.

    Lisäksi olen vaihtanut normaalien öljyjen, suodattimien ja tulppien lisäksi lambdat, remmin ja kiristäjän sekä vesipumpun (vanhassa lievä välys) Kardaaniin tuli uudet ristikot ja tasapainoitus. Niin, ja alavesiletkuun tuli letkulämmitin talven varalle.

    Tekniikan osalta seuraavana listalla on lukon asentaminen taka-akseliin ja jotain pientä parannusta alustaan. :wink: Luulin, että kaikissa poliisiautoissa on taka-akselin lukko vakiona, mutta ei tässä. Ilmeisesti pienen poliisilaitoksen autoon oli tilattu lukon sijasta monitoimiohjauspyörä ja parempi radio CD-soittimella.

    [​IMG]

    Tavoitin muuten auton alkuperäisen käyttäjän. Lähetti tervesiäkin. Konstaapeli Williams ja poliisikoira Oscar. Auton tyytyväisiä käyttäjiä usean vuoden ajalta. :)
    [​IMG]
     
    Beach tykkää tästä.
  3. ktech

    ktech 2nd gear

    asiallinen vehje. oon himoinnu tommosta toisinaan käyttikseksi mutta eipä noita juurikaan suomessa ole ja hinnatkin sen mukaan. joku vois tuoda vaikka kontillisen noita suomeen, ei ne taida jossain poliisin huutokaupoissa juuri mitään maksaa?
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eipä ne maksa. Tuosta pääsee alkuun:
    http://www.govdeals.com/index.cfm?fa=Ma ... rchPg=Main

    Rahti, verot ja joutavanpäiväinen vaatimustenmukaisuustodistus nostavat hinnan kuitenkin rekisteröitynä 10000€:eek:on, vaikka auton saisikin halvalla. Osat noihin ei maksa hirveitä, eikä tekniikassa ole mitään erikoisen rikki menevää.
    http://www.crownvic.net <----- hyvä foorumi Victorioista kiinnostuneelle.
     
  5. herrakani

    herrakani 1st gear

    Onpa hieno auto ja koira!
     
  6. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Auto kyllä, koirasta en henk. koht. niinkään välitä.
    Viime kesän Powerin reissulla tätä autoa ihmettelin.
     
  7. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Noi crown victoriat on viimeisiä perinteisiä jenkkejä, kori rungolla, v8 ja takaveto
     
  8. capri30S

    capri30S 1st gear

    Asiallinen vehje tämmöinen crown vici, salaa tämmöisestä haaveillut.. jospa pystyis jossain vaiheessa toteuttamaankin. Ja kiva projektikertomus myöskin!
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Piti tehdä hiukan huoltoa Victoriaan. Öljyn vaihto ja samalla vaihdoin TPS:n ja polttoaineen paineen tunnistusanturin, jotka sattui olemaan hyllyssä. Samalla käytin auki koneen päällä olevia liittimiä ja suihkuttelin niihin puhdistusainetta. Jokohan joskus harvakseltaan tuntuva pieni nykiminen häipyisi. Saa nähdä.

    Nyt olen ajanut pari viikkoa pidempää (noin 900km/viikko) matkaa ja nykyinen matka-ajon keskikulutus yllätti. 8,6l/100km. :eek: V8+automaatti kohtuullisen isossa rohjossa, talvikelillä ja talvirenkailla. Ei paha kyllä...
    No, matkassa mennään cruise päällä, rajoitusten mukaan (+5km/h) ja muutenkin ihmisittäin ajaen. Mittarit on tarkistettu GPS:llä ja tankki on laskettu aina täyteen.

    Talviominaisuudet on muutenkin olleet todella positiivinen yllätys. Auto lämpeää nopeasti ja eteneminen lumessa ja liukkaalla on hyvää.
     
  10. hartsa69

    hartsa69 Gearhead

    Aika maltillinen kulutus, kun aattelee omaa MG ZT-T 4,6:lla, juuri saattaa alle 10 päästä talvirajoitusten mukaan ajellen.
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Joo, yllätys oli minullekin. Nyt olen 3 tankillista ajanut ja päässyt tuohon lukemaan. Totuuden nimissä voi kyllä sanoa, että ei tarvi paljonkaan ajaa lyhyttä pätkäajoa, niin keskikulutus pomppaa heti reilulla litralla. Talvisessa kaupunkiajossa taidetaan mennä jossain 12 litran paremmalla puolella.

    Nykiminen häipyi, kuten epäilinkin. TPS oli joku nimetön tarvike. Nyt siellä on aito Ford -osa. :wink:
     
  12. karivanner

    karivanner 2nd gear

    Olipa mukava lueskella :) Itselläni on 1994 Caprice LAPD joten ollaan melkein virkaveljiä :)

    Toukokuussa lähte Bostonista pikappi suomeen, sinne mahtus vielä ovipahveja ym. muuta kyytiin jos tarvit..?
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Onnittelut todella hyvin onnistuneesta hankkeesta! Olisko tuoretta kuvaa sisältä/ulkoa?
    Näyttää ihan edmontonin pick and pull romikselta tuolla edellä...
     
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kiitokset. Harvoin on ollut yhtä vähän ostokrapulaa, kuin tän auton kanssa. :) Nappaan sisustasta kuvia, kunhan saan sen valmiiksi. Hommasin siihen Town Carin nahkapenkit, jotka maalasin harmaiksi. Maalaus onnistui joten kuten, mutta nahan pinnasta tuli jotenkin kumimainen, joten päätin verhoilluttaa ne. Takapenkit ja etuniskatuet on jo tehty. Etupenkit tehdään sitten, kun lähden seuraavan kerran työreissulle ja auto jää jouten.

    Sisustan osat on muutenkin jo kerätty, eli sinne ei nyt tarvi toistaiseksi mitään. Ehtis vain ruuvata kaikki paikoilleen. :odroll:
     
  15. karivanner

    karivanner 2nd gear

    Näyttää kyllä tosi hyvältä :) Nyt meitä on jo ainakin kuus autoa tiettävästi, saadaan kohta kunnon letka aikaiseksi :) Mun Caprice löytyy tosta: http://lapd9c1.blogspot.fi/
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tuo sun Caprice on kyllä hieno. Omaa en entisöinyt poliisiautoksi, koska auto on ihan päivittäinen käyttöpeli ja pidän tuosta koko mustasta lookista. Mitään bling blingiä, kuten kromivanteita yms. siihen ei tule. Tällä hetkellä ainoa paikoillaan oleva poliisivaruste on "lisävaloteline" keulassa. :lol:
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Parit kuvat tältä päivältä.

    [​IMG]


    Piti laittaa uusi Police Interceptor -merkki vanhan kärsineen tilalle. Uusia OEM -merkkejä löytyi Ebaysta.

    [​IMG]
     
  18. hartsa69

    hartsa69 Gearhead

  19. ford59

    ford59 1st gear

    Hieno Viccy! Mulla odottelee Pantteri korinen Grand Marquis maalausta ja rekisteröintiä kunhan vaan ehditään, siviili malli kylläkin. Auton laadusta kertoo jotain, että 2011 Viccyjä ja Grand Marquiseja ostettiin taksien ja poliisilaitosten varastoihin satoja odottamaan tulevaisuutta kun julkistettiin mallin poistuminen tuotannosta. Osalle noista varastomalleista kävi melko ikävästi tulvassa, kuten jostain lehdestä saatiin lukea.
     
  20. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    ihan helvetin makee auto.
     

Kerro tästä muillekin!