225 kaasari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jsp, 12.9.2015.

  1. Jsp

    Jsp Gearhead

    Käykö 318ssa ollu cartteri kaasari slänttäriin ihan päikseen?
    Mitä tarttee tehdä että saisi toimimaan? Voiko throttlebodyn iskee 318sen cartterista vanhaan 225sen cartteriin kiinni?


    Omassa cartterissa throttleshaft välystä josta imuvuoto.
    Saan ilmaseks 318sessa olleen cartterin varaosiks.

    Kuulema niissä jotain eroa on.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    318 Carter BBD käy joltisenkin suoraan Supersixin kaasariksi. Voipi olla, että kaasu/kickdownvivun osia joutuu siirtämään slantin kaasarista. Kasin kaasutin on piirun verran isommilla kurkuilla jonka huomaa "merkittävänä" tehonlisäyksenä. Mä ajelin vuosia tommosella setillä, en edes suuttimia vaihdellut NOS kaasarista. Käytetyistä läppäakselista kuluneista kaasareista kannattaa korjata se väljä pois. Ei vaan toimi.
     
  3. Jsp

    Jsp Gearhead

    Onkelma tossa cartterissa on just tuo kun se toimii helvetin hyvin ku poletat mutta sit se tyhjäkäynti on yhtä paskaa koko vitun ajan.

    Ei oo mitään kaasaria mikä bolttais tohon tilalle ja toimis paremmin?

    Ite huomasin että kun laittaa vaihteen silmään niin rpm laskee tonnista 650-700..
    Imuvuoto joka on varmasti siinä kun kurkun läpät heiluu sivuttain..
    Kaasupolin jäykkä koska koko tanko vääntyy sivuttain kaasua polkiessa.. Varmaan raapii läpät seinää vasten joka lisää vaan ongelmia kun rupee kulumaan.

    Aattelin että pääsen helpommalla kun lyön vaan uuden kaasarin paikoilleen ja sitten ihmettelemään..

    Käypikö ton isomman cartterin osat päikseen tohon super sixin cartteriin jos otan siitä vaan sen throttlebodyn ja lyön sen kiinni tohon vanhaan vai onko ne läpät isommat tai ruuvinreijät eripaikoissa?

    Ilmeisesti jotain siinä uudessa kaasarissa on vikaa kun se on ilmaseks joutanu.. Jos sama vika niin sitten ollaan samassa ojassa taas..

    Jossain oli kyl tutoriali että porataan reikää isommas ja prässätään ruuvipenkillä sinne kupariputken pätkät sisälle ja näin saahaan uudet bushingit sille tangolle.. Voisi vaikka toimiakkin mutta ei hevillä kehtaa rueta käyttistä viikonloppuna purkamaan jos paskaks menee niin miten sitten töihin.

    Että tällästä.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Uutta tilalle jos sellaisen käsiinsä saa. Mä jouduin sen tehdasuudenkin korjaamaan ennen kuin ajot onnistui, mutta se oli varmaan vaan yksilövika...

    Voi siinä kaasarissa olla muutakin vikaa kuin läppäakselin kulumaa. Sisäpuolella on semmoiset pitkät messinkiset seosputket joihin helposti pää roska ja sit on tyhjäkäynti sekaisin.

    BBDtä on niin montaa eri vuosikertaa ettei osien sekottamisesta ja käypäisyydestä voi purkamatta tietää. Suuttimetkin muuttuu jossakin matkan varrella epäyhteensopiviksi.

    Seppä kengitti mun kaasuttimesta läppäakselin niin päin, että aarporasi runkoon pari milliä isomman reiän läpi asti ja holkitti akselin vastaavista kohdista paksummaksi. Holkit liimattiin akseliin. Tämä näin, koska se akseli oli jopa enemmän kulunut (=ei enää pyöreä) kuin runko. Osat on jo kuusakoskelle menneet eikä oo edes kuvia tallessa.
     
  5. Jsp

    Jsp Gearhead

    Suihkin noiden seosputkien läpi carbureittör kliineriä ja suihki ihan sulavasti tulla toiselta puolelta että ei ainakaan pitäis olla tukossa.. Kannattaako noita varovasti isontaa pienellä poralla?
     
  6. grantorino

    grantorino Gearhead

    Eivät nuo seosputket niin helposti tukkoon mene jos autossa on käytetty bensiinifiltteriä tuloputkessa.
    Laita vaan seosta rikkaammalle niin tyhjäkäyntikin löytyy.
    Vaihde päällä tyhjäkäynnillä kierrokset kuuluu ollakin 600-650rpm.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se kaasari, jonka kanssa itse askartelin, tuotti ne roskat itse. Vanha kaasari oli ollut käyttämättömänä kuiviltaan ja hapettunut. Valun hapettumaa irtoili ja tukki paikkoja. Ultraäänipesurit vois auttaa, mutten silloin osannut moista haaveilla. Ne muruset sai varmimmin liikkelle kun veti slantilla vähän aikaa "täysillä". Sit jos oli käynti sekaisin, niin se putkisto kaasarin päältä irti, puhallus, rassaus ja takaisin kiinni kunnes...
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    En oo Slant Sicknessin veroinen SlantSix/Carter BBD asiantuntija, mutta 10 kk tyhjäkäynnin metsästyksen kokemuksella voisin sanoa, että pieni väljä throttle shaftissa ei oo kuolemaksi. Mulla liikettä on varmaan noin 0,5-1 mm vivuston puolella, siis vasemmalla.

    Mun slanttivaniin löytyi tyhjäkäynti katsastuksessa: seosruuvit neljä kierrosta auki. Kotiin tullessa ruuvasin vielä slow idlen niin pienelle, että se ruuvi on vain puoli kierrosta sisällä. Fast idlea vastaavasti pienensin. Nyt lähtee käyntiin kuin efi, ei huuda startatessa, mutta käy eikä stumppaa.

    Kaasuttimen korjaussarja auttoi paljon. Ehjät tiivisteet, kunnollinen kiristys imusarjaan. Ryypyn bimetallijousen on saatava sähköä, jottei ryyppy ole turhaan päällä. Ja sit vielä kaasuvaijeri: mulla oli joku ihme konstruktio; ei menny läpät kiinni. Tein fillarin Shimano-käsijarruvaijerista uuden vanhan vaijerin päillä ja rupes toimimaan.
     
  9. Jsp

    Jsp Gearhead

    Ite hommasin uuden kaasuvaijerin USparts. Laitin manuaaliryypyn motunetistä ja asensin siihen omatekosen bracketin + jousen jotta ryyppy menee myös pois kun vivun työntää sisään.

    Korjaussarja tuli laitettua ja sit seuraavaks ettimään niitä imuvuotoja..
    Noh imuvuotoja ei ollu kerrassaan missään muualla kun vaan siinä shaftissä.
    Siinä oli liikettä milli ylös ja alas ja suhina kuuluu.

    Koitin liimata RTV silikoonilla metallipalasta siihen päälle että sulkeutuu ilmatiiviisti. (Väljyys siis ei häviä mutta imuvuoto häviää)
    Noh paska oli 6 tuntia kovettumassa ja ei kun märäks jäi.. Vaihoin sitten siihen työpaikan stiftarista imuventtiilin kumitulpan ja sehän kävi shaftin päähän kun nyrkki silmään.. Sinne mälli laakerirasvaa ja ympärille 2komponentti bison liimaa ja kuivumaan.. Noh annoin sen 2 tuntia kuivua ja sitten halusin jo painaa kaasua että ei shafti liimaudu myös.. Noh se koko vitun tulppa pyörähti shaftin mukana..


    Noh kun tulee sitä imua niin se imee sen tulpan siihen runkoon kiinni.
    Kaasupolin tuntu kevyemmältä kuin ennen ja räkiminen ja sammuminen loppu..
    muistaakseen jotain 3 kierrosta auki seosruuvit ja idle nopeus N: 1000 ja D/R: 750rpm

    Toimii hyvin eikä enää sammu risteykseen.. Tuli tässä jo juhlittua soratiellä sivuttain kun kaasari lupaili toimivuutta :)

    Ihan pientä hiomista voi vielä säätöihin tehhä jos haluaa täydellisen mutta tältä illalta kun on tota lotjaketta tullu 6 tuntia putkeen rassailtua niin saapi olla.
     
  10. grantorino

    grantorino Gearhead

    Hyvä että sait toimimaan. Tyhjäkäynti on vielä turhan iso, ohjeen mukaan on 750rpm super six tyhjäkäynti mutta kokemuksen mukaan kannattaa säätää 850rpm niin pysyy lataus riittävänä verkkaisessa kaupunkiajossa.
     
  11. Jsp

    Jsp Gearhead

    Kyl se uuden kaasarin tartteis kun on kulumista siellä sun tällä mutta pääasia että nyt tämän vuoden toimis.

    Luotettava kone on kyllä slantti. 35 vuotta ja vielä puksuttelee menemään.
    Pätkivää käyntiä on ollu sillon tällön ja tyhjäkäynnin kanssa saa aina kerran kuussa tapella.. Välillä toimii loistavasti ja välillä ei.

    Ikinä ei ole ollu ongelmia kun pääsee vauhtiin.


    Kiva on lukollisella 8 1/4" pistää menemään soratiellä :)
     
  12. Jsp

    Jsp Gearhead

    Ourait nyt kaasari toimii sillee että kun kaasua painaa niin tasaisesti nousee eikä yski MUTTA tyhjäkäyntiä ei käy ollenkaan.. Jos et pole kaasua kokoajan niin sammuu.. Eli tyhjäkäynti aikana ei tule bensaa ollenkaan..

    Oisko kellään toimivaa cartteria myynnissä niin ei tartteis tota paskaa olla kokoajan säätämässä?
     
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Vielä mä täältä maalta sanoisin, että kokeile ruuvata niitä seosruuveja auki enemmän. Mulla slanttivani sammui, kun ruuvit oli 2 kierrosta auki. 2,5 kävi vaivalloisesti N/P tyhjäkäyntiä, D:llä sammui, jossei ollut ihan lämmin. Nyt 4 kierrosta auki ja läpän säädöt pienellä, niin jo toimii. Jos sulla on silti joku pöljä imuvuoto. Kuten kerroin, mun viimeisin imuvuodonpoikanen oli lämppärin säädössä.

    Jostain Amerikan Jeeppifoorumeilta luin, että joku George oli joutunu ruuvaamaan Carter BBD:n seosruuvit 5-6 kierrosta auki ennenkuin idle löytyi. Tosin oli 258:n imusarjassa tuo kaasari. Mutta se kaasarin kiinnitys ja kiristys imusarjaan on olennainen. Löystyy helposti hyvälläkin tiivisteellä. Kierrelukitetta pultteihin/muttereihin. Entä jakajan alipainesäädin? Pitääkö se? Tullu varmaan jo kysyttyä...mutta pilaa vuotaessaan kaikki effortit idlen löytämiseksi.

    Taas pitkä juttu ja toistoa, mutta mä metsästin niin kauan sitä slow idlea on field repair basis ja sitte se löyty. Epäusko tuli monta kertaa ja tuuppasin rantasaunan katokseen odottelemaan milloin osia milloin aikaa ja motivaatiota.
     
  14. grantorino

    grantorino Gearhead

    Onkohan bensiinipinnan korkeus säädetty oikein, korjaussarjan mukana tuli varmasti tulkki ja ohje miten tämä säätö kuuluu suorittaa.
    Sammuuko moottori tyhjäkäynnillä myös lämpimänä?
    Ei noin yksinkertaisessa kaasuttimessa voi ihmeellistä vikaa olla.
    Vika saattaa olla myös sähköpuolella, esimerkiksi puolassa.
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    ^Nuo bensapinnan säädöt on tarkat. Poikani teki ne hartaudella. Millainen bensafiltteriviritys sulla on? Mulla ei saanut tyhjäkäyntibensaa, kun filtteri oli konehuoneessa; ihan sama oliko ennen pumppua vai sen jälkeen. Siirsin filtterin tankin päähän.
     
  16. Jsp

    Jsp Gearhead

    Noniin elikkä tällänen ois uspartsilla
    http://www.uspartsperformance.fi/rally- ... t-kaasutin

    Käytännössä sama asia kun veekasicartteri. Jos tuo veekasi cartteri käy kun vähän säätää laihemmalle niin tämänhän pitäs toimia eiks niin?

    Tää ois upouusi ja hyvä sijoitus ja kuulema käy heittämällä imusarjaan.
    Otan vaan vanhasta cartterista linkagen ja swappaan tuohon.

    Mitä mieltä olette kyseisestä sijoituksesta?
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Taisin mainita aiemmin että tommonen on plug and play paitsi että vanhasta SuperSix kaasarista pitää ottaa joku vivun osa. JOS se vika sun autossa on kaasarista peräisin, niin tollahan se lähtee.
     
  18. Jsp

    Jsp Gearhead


    Elikkä otan tuon vanhan cartterin vivuston ja siirrän uuteen rally kaasariin.
    Sillä pitäisi sitten toimia hyvin kun säätää vaan ruuveista kuntoon ja käy päästötestissä laittamassa speksit kohilleen.

    No tämä on loistava kuulla. Vanhassa cartterissa on joka osassa iso välys (1-3 millin välyksiä siellä täällä) Ja vuotoja joka nurkassa niin kun tuo korjaussarja ei niitäkään korjannu niin ei kannata päätä hakata seinään..



    Mitenkä sit tuo kun toi on siis kasikoneen kaasari niin yhteensopivuuden kannalta millainen vaikutus tuossa on kaasupolkimene?

    Onko niin että kevyemmällä kaasulla saavuttaa samat kiihytykset vai onko enemmän rikasta seosta ja röplöttelyä kun vähäsenkään yrittää poletella?
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ihan plug and play sekin puoli. Toi on pikkuisen isompi, joten saattaa löytyä muutama hevosvoima yläkierroksille lisää. Älä riko slanttiasi polkemalla!
     
  20. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ootkos sytkänajoituksen tarkastanut? Liian myöhäsellä hävittää tehokkaasti tyhmäkäynnin...
     

Kerro tästä muillekin!