273:sen sytkän kanssa ongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja robin, 1.9.2006.

  1. robin

    robin Gearhead

    Alkaa pikkuhiljaa usko loppua tuon 273:sen sytkän kanssa. Jakaja on oikeinpäin, tulpanjohdot oikeassa järjestyksessä, kone lähtee käyntiin ja kun sytkän säätää ajoituslampun kanssa kohdalleen niin kone käy tyhjäkäyntiä (kuulostaa tosin hieman vaivalloisesti käyvälle) mutta kun antaa kaasua niin paukuttaa joko putkeen tai kaasariin riippuen hieman siitä onko pikkuisen liikaa ennakkoa tai liian vähän. Ja pumppaamalla kun saa ottamaan hieman enemmän kiekkaa niin putkestä pössäyttää paksun mustan savun.

    Sytkän jos säätää korvakuulolta niin että kestää antaa kierroksiakin ja putkesta ei enää pukkaa mustaa usvaa kierrättäessä niin ennakko karkaa niin ettei ajoitusmerkkiä enää dampperilta näy, näinkin kierroksia kestää antaa vain paikoillaan, heti kun laittaa vaihteen päälle ja meinaa vedättää niin poksauttaa kaasarista välittömästi.

    Vuosia sitten kun kone on kasattu tallin nurkkaan odottamaan niin kaikki sytkäpuolenkin osat vaihdettiin uusiin paitsi jakopää joten pitääkö tuo nyt vielä ottaa auki ja katsoa missä kunnossa ketju ja ajoitusmerkit ovat ?
     
  2. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    kuulostais samoilta oireilta kun itellä oli kun vahingossa laitoin kiilan mukaan kampuran pyörän ajotuksen kohilleen enkä sen merkin mukaan.. eli tsekkaa se jakopään ajotus..
     
  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Mulla oli samoja oireita 318:sta. Jakoketju oli niin väljä, että sai pois ketjupyöriä irroittamatta. Jos sinulla on vanha dampperi, niin ulkokehä saattaa liikkua sisäkehään nähden -> ajoitusmerkit ei pidä paikkaansa.
     
  4. robin

    robin Gearhead

    Tuota, eikös tuo ajoitusmerkki ole dampperissa kohdallaan kun laitan ykkösen yläkuolokohtaan niin ajoitusmerkki on silloin asteikolla oikein ja jakajassa pyörijä on ykkösen kohdalla ? Eli vian olisi oltava tuolla jakopään puolella.
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mistä se jakaja on peräisin? Mitä on ennakot kierroksilla? Meinaan vaan, että niinkin on käynyt, että on laitettu pikkulohkon jakajia isolohkoon, ja päinvastoin. Muuten hyvä, mutta ne pyörii eri suuntiin, eli ennakonsäätö toimii väärinpäin.
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jep näinhän sitä kuvittelisi. Laittaisin uuden jakopään, sen merkit kohdalleen, tsekkaisin nokan centerlinen ja siitä eteenpäin.

    Pikkulohkon jakajassa alipainesäädin on akselin vasemmalla puolella kun katsotaan pystyssä olevaa jakajaa säätimen letkuliitäntäpuolelta.
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jos toi ajotusmerkki pitää paikkaansa sen kanssa, että kun se on noin nollassa, ja mäntä yläkuolokohdassa, niin nokan ajotuksen oikeellisuudesta saat osviittaa ottamalla venakopan auki ja pyörittämällä mottia, 1. tai 6. pytyn venttiilien pitäis vaihtaa siinä yläkuolokohdassa, eli kummankin olla aika tarkkaan yhtä paljon auki. Jakoketjun kunnosta taas kääntämällä konetta kun joku vena aukee, ja sitten kääntämällä toiseen suuntaan; onko paljon klappia kunnes vena tas rupee liikkumaan, eli nokka pyörimään.
     
  8. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Tuolla oli kanssa samanlaiset oireet. http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=81078

    Ilman alipainetta saatiin pelaamaan. Ja tuo B-lohkon jakaja käy noihin A- ja LA-lohkoihin suoraan. Ja on vielä saman mittainen. Mutta alipainekello säätää syttyä eri suuntaan. Kerran taisin itsekin tyrkytä pikkulohkon jakajan 400 koneeseen. Jonkin aikaa siinä saa aina ihmetellä, et mikä sille nyt tuli.
     
  9. robin

    robin Gearhead

    Taitaapi olla ketju löysä, käsin kun nyt pyörittelin konetta niin kun venttiili alkoi liikkua aloin pyörittämään toiseen suuntaan ja kampura pyörähti noin viisi astetta ennen kuin venttiilillä tapahtui mitään liikettä.

    Tuota ajoituksen oikeellisuuden tarkastusta en oikein sisäistänyt, ykkönen kun on yläkuolokohdassa niin kuutonen vaihtaa mutta mitä tuo "kummankin olla aika tarkkaan yhtä paljon auki" tarkoittaa ? Aivan kuin välistä puuttuisi sanoja...
     
  10. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Sen kutospytyn molempien venttiilien pitäis olla yhtä paljon auki.
     
  11. robin

    robin Gearhead

    Tyhmä kysymys, kuinkas mää ny mittaan paljonko kukin venttiili on auki ? Mauserilla ventiilin päästä ?

    PS. Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä vain tyhmiä ihmisiä...
     
  12. robin

    robin Gearhead

    Niin ja jakajan nyt pitäisi aika varmasti olla pikku lohkon ellei osatoimittajalla ole käynyt todella pahaa kämmiä ja päällisin puolin nykyinen jakaja on täysin vastaava kuin vanhakin jakaja. Tosin vanhakin jakaja tuli korvattua jo varmaan viisi vuotta sitten tuohon koneeseen mitä vasta nyt vuosien jälkeen yritetään ottaa tuotantokäyttöön jotan aivan 100% varma ei tietysti voi mistään olla.
     
  13. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    "Pikkulohkossa" alipainekello osoittaa ylhäältä katsottuna vastapäivään. Kun taas "isolohkoissa" myötäpäivään.

    Ja jos sen yläkuolokohdan haluaa etsiä tarkasti niin:

    1.Ota vanha tulppa ja riko siitä se posliini pois

    2. Tee siihen tulppaan syntyneeseen reikään M6/M8 kierre. En muista kumpi käy. Todennäköisesti M8.

    3.Kierrä pultti syntyneeseen reikään "yläpuolelta", niin että se tulee muutaman sentin läpi.

    4.Hio pultin pää siistiksi, niin ei tee rosoja mäntään.

    5.Ruuvaan tulppa/pultti-komblikaatio ykköspyttyyn.

    6.Käännä konetta kampuran päästä, kunnes mäntä stoppaa pulttiin. Ja merkkaa kohta damperiin. Siihen kohtaan missä on ajoitusmerkin nolla.

    7. Käännä konetta toiseen suuntaan, kunnes ottaa taas kiinni mäntä pulttiin. Merkkaa taas nollakohta damperiin.

    8.Mittanauhalla tms. mittaa kahden syntyneen merkin väli ja puolessa välissä on sytytyksen nollakohta. Ota tulppa pois.

    9.Nyt on vain kaksi vaihtoehtoa laittaa jakaja. Oikein ja väärin.

    10.Nyt pyörität konetta, kunnes nolla lähestyy. Jos kuutonen ei vaihda venttiileitä, niin käännä kiekka lisää. Nyt kutonen vaihtaa. Käännä syntynyt merkki nollaan. Ja nyt se kipuna siihen ykkösen kohdille.


    Hyvin helppo konsti etsiä YKK ja ajoitus, jos damperi on aikansa elänyt ja vaellellut.
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Viis astetta nokkaketjulöysää ei oo vielä mitenkään tolkuttomasti. Jos oikeen muistan, korjaamokirjan vaihtoraja on 1/4" klappia nokkapyörältä mitattuna.
     
  15. robin

    robin Gearhead

    Palataampa taas tähän... Nyt on tsekattu dampperin ajoitusmerkki ja se on kohdallaan, jakaja on oikein päin, ennakko säätyy oikein kun nostaa kierroksia. Nokan ajoitusta en vielä tarkastanut kun ei kehtaa purkaa mottia vielä pelkän tarkastuksen vuoksi ja olen 100% varma että se ajoitusmerkki aikoinaan laitettiin kohdalleen.

    Kaasarista (2 reikäinen Cartteri) löytyi kasaanpainunut suutin joten neulat jäivät siihen jumiin (tanan NOS kaasarit perkele), nyt suutin on vaihdettu ja neulat pääsevät liikkumaan kunnolla. Venturiputketkin vaihdoin vanhasta kaasarista kun niissä oli aika paljon eroa. Nämä muutokset olivat parempaan päin käynnissä. Tosin vieläkään niillä idle miksture ruuveilla ei ole oikeastaan mitään vaikutusta koneen käyntiin ?!?

    Nyt olen säätänyt sytkän alipaineletku irrallaan, n. kahdeksaan asteeseen ja alipaineletku paikoillaan kone käy nätisti tyhjäkäyntiä. Jos painan kaasua tasaisesti että kone pyörii isommilla kierroksilla niin hetken aikaa menee hyvin mutta sitten kone aivan kuin tukehtuu ja taas on tiputettava tyhjäkäynnille. Jos pumppaa kaasua että ottaa enemmän jenkaa niin paukuttelee putkesta ja välillä saattaa heittää liekkiä jopa kaasaristakin.

    Tulpat ovat aivan pikimustat, voisikos nyt olla niin että tyhjäkäynnillä joka pytyssä kipunoi mutta kun antaa jenkaa niin kipinä lakkaa osittain tulemasta ? Eli pitäisikös ottaa ja vaihtaa tulpat ?
     
  16. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Kuivattelepa se jakaja huolella. Siellä ei tarvii olla hirveesti kosteutta, kun se alkaa sytkimään vääriin pyttyihin. Eikä tulppien vaihtaminen yleensä ainakaan huononna tilannetta. Joskus uudetkin johdot voi olla sökönä. Koneen käydessä kun tulpanjohtoa puristaa sormien välissä, niin viallinen johto sykkii. Aivan kuten dieselin viallinen syöttöputki.

    Entäs puola? Ei kai ole neloskoneen puola. Ei saata pysyä mukana kovemmilla kierroksilla enää kasin mukana.

    Kannattaa sit vaikka lainata kaverilta kaasaria ja kokeilla onko vaikutusta. Yleensä helpompi eliminoida vian aiheuttajaa, jos vaihtaa vain yhden "osan" kerrallaan.
     
  17. robin

    robin Gearhead

    Jakajaa on kyllä kuivateltu koko kesän lämpöisessä tallissa ;) Eli ei pitäisi olla kosteutta yhtään. Pitänee nuo tulpanjohdot vielä mittailla mutta perinteisesti huonoilla tulpanjohdoilla on tullut aivan toisenlaisia oireita.

    Puolan pitäisi olla 100% varmasti kasin puola, sen tosin huomasin että ko. puola kuumenee aivan tajuttomasti, ei tarvitse kuin hetki käyttää konetta niin puolaan ei voi paljain sormin koskea. Muistelisin että aikoinaan kun tuon puolan vauhtiputkasta ostin niin myyjä sanoi ettei se tarvitse etuvastusta ja nyt siinä ei sellaista paikoillaan ole, pitäisiköhän olla ?
     
  18. robin

    robin Gearhead

    Kävimpä tuossa taas tallissa hieman touhuamassa ja totesin että ainakin nuo koneessa kiinni olleet iskemättömät tulpanjohdot olivat aivan paskat. Kaivoin laatikosta vanhat helvetin rumat keltaiset piuhat ja vaihdoin puolankin sellaiseksi mikä ei varmasti tarvitse etuvastusta ja käynti parani kummasti.

    Nyt jos säätää sytkän tosi aikaiselle niin kone kestää paikallaan tasaisestikin korkeampia kierroksia eli vaikuttaisi siltä ettei jakaja osaa säätää ennakkoa oikein tai jotain vastaavaa, tosin kun antaa oikein kunnolla lämää niin tahtoo stumpata. Ei tuolla vieläkään ajelulle voi lähteä mutta parannus oli huima jo näillä muutoksilla.

    Onkos tuon vakio kärkijakajan kanssa mitään tehtävissä tuon ennakon kanssa tai paljonko sen sitä ylipäätään pitäisi lisätä kun kierroksia antaa, nyt nousee jostain 5-8 asteesta noin 15 asteeseen jos säätää ilman alipainetta ennakon tuohon 5-8 asteen hujakoille. Tuo ennakko ei tosin riitä lähellekkään tuohon parantuneeseen kierrosten kestoon vaan ennakkoa pitää laittaa ainakin jotain 30 astetta ennen kuin kone toimii nuilla korkeammilla kierroksilla hyytymättä. Tuolla 5-8 asteen ennakolla tyhjäkäyntiä kone käy kuin kello mutta kierroksia kun antaa niin hyytyy heti.

    Kallistuuko tämä loppupelissä taas sinne nokan ajoitukseen ? Vai olisiko tuossa iskemättömässä jakajassa jotain vikaa ?
     
  19. robin

    robin Gearhead

    Laitoin tuon jakopään sitten palasiksi ja kyllä nuo ajoitusmerkit ovat kohdallaan, jakopään ketju kyllä tuntuu aika väljältä, vai paljonko tuon oikeasti kuuluisi heilua käsin liikuttelemalla ? Tuntuu että tuon melkein saisi kammettua pois päältä jos vähän voimaa käyttäisi.

    Mutta joo, nyt heräsi kysymys että onko tuo jakaja sittenkin 180 astetta pielessä, mitenkä se nyt on, saako koneen muka käymään näinkin hyvin vaikka jakaja olisi 180 astetta pielessä ? Tuossa taannoin kun sain sellaistakin tietoa ettei se kone pelaa ollenkaan jos jakaja on 180 astetta pielessä joten en sitten alkanut sitä sen kummemmin pyörittelemään ja testaamaan :(

    Eli onko seuraava oikein, nokan ajoitusmerkit ovat toisiaan kohden, dampperin ajoitusmerkki on nollassa, pyörijä on kuutosen kohdalla, ykkönen on ykk:ssa ? Eikös tuon pyörijän pitäisi kuitenkin olla 180 astetta toiseen suuntaan eli ykkösen kohdalla ?

    Keles, meniköhän tässä taas turha työ hukkaan kun kaikista ongelmista olisi selvinnyt tuon jakajan pyöräytyksellä. Noh, pitää kai ottaa oppimisen kannalta koko homma...
     
  20. keimo

    keimo 3rd gear

    pyörijän pitäisi mun mielestä olla 1 kohdalla. mulla ei lähtenyt ollenkaan käymään kun oli 180pielessä
     

Kerro tästä muillekin!