289 käyntihäiriö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja Akudjinn, 17.8.2014.

  1. Akudjinn

    Akudjinn 1st gear

    289:stä meni pytty pimeäksi, ja auto seisoo keskeen parhaan ajokauden :(
    Voiko kyse olla sytytyspuolen ongelmasta vai venttiileistä, kun saisi vähän neuvoja mahdollisiin vikakohteisiin , niin ei menisi ns: perse edellä puuhun :lol:
    Aiemmin moottori sammui satunnaisesti valoissa seistessä.
     
  2. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Siis menikö vain yksi pytty vai kaikki?
    Peruslähtökohta on, että moottorin täytyy saada ilmaa, bensaa ja kipinää toimiakseen. Sen lisäksi rautojen pitää olla kohdillaan. Eli, jos oletetaan, että jakopää on kunnossa ja oikeassa asennossa, vika on joku noista kolmesta edellämainitusta.
    Kipinää pitää tulla tulpille ja sen edellytyksenä on kunnossa oleva puola ja se että sille tulee virta virtalukolta perinteisen fordin releen kautta (mikäli moinen on edelleen käytössä). Jos tulee ja oikeaan aikaan, se puoli on kunnossa. Jos ei, vikamahdollisuuksina pitäisin puolaa, kärjet tai sytkäboxi, virtalukko, rele tai tulpanjohdot. Myös pelkästään virranjakajalle tuleva yksinäinen johto voi ottaa maihin tai voi olla irronnut tai löysällä. Myös jakajan kantta ja pyöriää tulee epäillä kipinän puuttuessa.
    Kaasuttimen pitää saada bensaa ja sen pitää myös sitä sylkeä moottorin sisälle oikeassa suhteessa. Ei liikaa, eikä liian vähän. Oletuksena jälleen, että tankissa on bensaa. Tuleeko bensaa bensapumpulle, vai onko linjassa reikä tai letkussa vuoto? Jos linjat kunnossa, työntääkö pumppu bensaa kaasarille menevään lijaan ja tuleeko sitä riittävästi? Jos ei, niin viallinen pumpun kalvo tai sähköinen pumppu lienee syynä. Tai jälkimmäisessä tapauksessa pumpun virransaanti. Jos linjaan tulee painetta ja bensaa, kannattaa tutkia kaasuttimen neulaventtiili ja sen toiminta. Em. laite on kriittinen osa kohokammioihin päätyvän bensan pinna korkeuden määrittämisessä. Tosin syynä voi olla myös väärin säädetty koho, joka sulkee polttoaineen virtauksen liian aikaisin ja kone kuolee bensapulaan. Tuo tosin ilmenee yleensä vasta konetta kuritettaessa, ei niinkään tyhjäkäynnillä. Jos neulaventtiili ja kohon säätö on ok, voi siirtyä suuttimien puhtauden ja kiihdytyspumpun toiminnan ihmettelyyn...
    Ilma on sitten sellainen elementti, että se harvemmin loppuu. Tosin, on sekin mahdollista, mikäli esimerkiksi ryypyn läppä on kiinni kokonaan ja jatkuvasti. Siitähän aiheutuu huono käynti ja tulppien kastuminen ja se voi aiheutta myös ääritapauksissa tulppien kuolemaa ja koneen käynnin heikkenemistä. Toisena esimerkkinä ilman loppumisesta voisi mainita venttiileiden aukeamattomuuden, jolloin ne eivät päästä moottorin kovasti rakastamaa happea palotiloihin. Kyseinen ilmiö voi johtua keinuvipujen säätöjen elämisestä, hydraulisten nostimien vuotamisesta, työntötankojen vääntymisestä tai paikoiltaan pompsahtamisesta tai ääritapauksessa nokka-akselin tai nostimien rikkoutumisesta tai kulumisesta. Em. asioita voi tosin pitää yhtenä ja samana asiana...
    Ja jos ilmaa taasen pääsee liikaa koneeseen, se voi myös johtaa tulppien kärkien sulamiseen äärimmäisessä kurituksessa. Tulppien sulaminen tosin johtuu yleensä tuon kallisarvoisen bensan määrän vähyydestä verrattuna moottorin saamaan ilmamäärään... Ylimääräistä ilmaa voi päästä koneeseen myös rikkoutuneen jarrutehostimen kalvon läpi, irronneen jakajan alipaineletkun kautta, imusarjan tai kaasuttimen rikkoutuneen tiivisteen kautta tai sitten vaan palaneen tai kantavan imuventtiilin kautta. Ja yhtenä ikävänä esimerkkin, joka aiheuttaa kiukkua, voi mainita myös rikkoutuneen / puhki palaneen männän, joka aiheuttaa kampikammiossa olevan ilman siirtymisen männän väärälle puolelle tai toisinpäin männän yläpuolella olevan ilman, jonka tulisi olla puristetussa tilassa silloin, kun bensan ja kipinän aiheuttama liekkirintama sitä hipelöi, siirtyminen kampikammion puolelle. Tuota ilmiötä kutsutaan leikkisästi myös puristusten puuttumiseksi. Sama ilmiö voi aiheutua myös katkenneista, jumiutuneista tai vaan kuluneista männänrenkaista. Jälkimmäisen tapauksen kyseessä ollessa ilmiöön sekoittuu myös pakoputken suunnalla esintyvää öljysumua tai palaneen öljyn käryä. Ja tuosta ilmiöstä seurauksena voi olla myöskin tulppien karstoittuminen ja käyntihäiriöt.
    Eli, jos kaikki nuo asiat laitat asianmukaiseen kuntoon, niin johan on ihme jos vielä sammuilee! Tosin, kuumuudesta johtuvaan kiinnileikkautumiseen nuokaan konstit ei auta ja siitä syystä on pidettävä myös huolta siitä, että moottorin jäähdytys on hoidettu asianmukaisesti vettä ja klykoolia sisältävän nesteen kierrätyksellä vesipumpun välityksellä ja vieläpä niin, että tuota nestettä viilennetään jäähdyttimessä, jonka läpivirtaavaa ilmavirtaa ei ole mitenkään estetty. Pikemminkin ilmavirtaa tulisi tehostaa ns. propellilla tai sähköisellä ns. flektillä...
    Happy motoring...
     
  3. Akudjinn

    Akudjinn 1st gear

    Kiitoksia!
    Venttiilijousi on katkennut ja "yllättäen" moottori ei käy kunnolla, mutta nyt on vika tiedossa ja korvaavan osan hankinta käynnissä.
     
  4. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Eli se ei saanut happea? Vai menikö pakopuolelta, eli oliko kyseessä ummetus?
     
  5. Akudjinn

    Akudjinn 1st gear

    Pakopuolelta meni.
     

Kerro tästä muillekin!