29 Chevy liikkeelle. Miten?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Anonymous, 26.8.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kaverin kanssa ollaan pähkäilty oikeaa/järkevintä menettelytapaa saada vanhus takaisin tien päälle. (rodina)
    Auto on 29 Chevy sedan -malli alkuperäisellä tekniikalla.
    Koriin on valmiina pellit puiden tilalle, mutta muuten pirssi on renkailla ja alkuperäisessä kuosissa, vaikkakin lokasuojat ovat irti ja nippeleitä puuttu vähän sieltä sun täältä.

    Suurin pulma on kuinka saada rekisteröityä auto V8 -tekniikalla, tallin nurkassa kun olisi uudempi 305 jo odottamassa vähän siin kuin "sitä varten"
    Kone on ilmeisesti n. 3,5l (??) 6-inline ja ymmärtääkseni tämä riittäisi suoraan 25% tilavuudeltaan suuremmalle kasille. Siis ilman lupa-anomuksia.

    Visio lopullisesta toteutuksesta olisi tekniikan puolesta tietenkin V8 (mieluiten 305/350 262:n hankalan saatavuuden takia), ja uudempi akselisto eteen ja taakse jarruineen +ohjauslaitteineen.
    Mielessä on käynyt jonkun vanhemman volvon akselistojen sovittaminen, niin kun on ford -jako joka helpottaisi ainakin vanteiden valintaa.


    Miten tulisi projekti vetää läpi niin että homma onnistuu?
    Ensin orggistekniikalla leimalle ja muutoksia pikku hiljaa, vai miten?
    Olemme myös kuulleet "varmaa tietoa" että rodeja on viime aikoina katsastettu ilman lokasuojia, sekä myös lasikuitukoreilla???
    Uudessa kasissakin oli myynnissä kaksi aihiota joissa oli luvat SBC:n 350:lle??? Miten tämä on mahdollista? Korinvaihdollako?

    Poikkeuksellisesti kirjoitan nimettömänä, kun haiskahtaa siltä että kaikki lain "porsaanreiätkin" on hyödynnettävä että projekti voisi joskus valmistua halutussa kuosissa.


    Neuvot ja niksit otetaan kiitollisena vastaan!
     
  2. Rod´n roll

    Rod´n roll 1st gear

    Avasin kaverin henkilöllisyyden "suojelemiseksi" nimimerkin kun en viitsi omalla kirjautua.

    Niksejä voi panna myös privana, mikäli ei halua asiaa julkisesti vatvoa.

    Kiitos
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olisko tää joku virkamies joka yrittää kalastella huijareita...?
    Tehkää laillisesti vaan sellaisen kun voitte tosta tehdä tai vaihtakaa aihiota. Lakitekstit on kaikille samoja eikä se oo siitä poikki että kerran saa leimattua.
     
  4. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Ei ole viskaali, tiedän auton.
     
  5. Rod´n roll

    Rod´n roll 1st gear

    Ongelmana on vaan juuri tuo pykäläviidakko, ja ei välttämättä riitä että asian tietää varmana. Tiukassa paikassa se pitää myös osata osoittaa esim lakikirjasta katsastusmiehelle.
    Esimerkkinä vaikka tuo tuo toimivien sivuputkien katsastaminen, samoin kuin keltaisten etuparkkien laillisuus tietyissä autoissa.

    Kerrotaan se nyt vielä erikseen että tarkoitus ei suinkaan ole rakentaa mitään pykälänkierto-harakiri rodia, vaan saada auto liikkeelle asiallisessa kunnossa ilman YLIMÄÄRÄISTÄ virkamiesten kanssa tappelua.

    Monestihan se on kuitenkin niin että asian voi tehtä laillisestikin ainakin kahdella tavalla: Helpommalla ja "kantapään kautta"

    Juuri nämä asialliset neuvot olisivat nyt tarpeen.
     
  6. Anssi

    Anssi Gearhead

    Ehdotan, että soitat AKE:en ja kysyt sieltä. Kerrot, mitä haluat tehdä ja ne kertoo, mitä saat tehdä. Itse AKE:n kanssa asioineena tiedän, että se palvelu on vähintäänkin asiallista. Jos ehdotat jotain muutosta, jota ei saa tehdä, niin that's it.

    Väärin. Jos katsastusmies alkaa urputtamaan, niin HÄNEN pitää esittää ne pykälät, jotka muutoksen kieltää. Ja sivu/kylkiputkista taas ja vielä kerran: ne saa olla toimivat kummallankin puolella. Aion itsekin sellaiset tehdä autoon talven aikana.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest


    Sitten tiedät myös että millainen puhelinrumba parhaimmillaan akeen soittaminen voi olla.
    Esim paavolan joka vastaa/vastasi akselistomuutoksista saattoi olla varattu puhelimessa monta päivää.
    Ja nykyään muistaakseni on homma vielä rajattu että voi YRITTÄÄ soittaa vain tiettynä päivänä tiettyyn kellonaikaan.

    Eikös Tämä foorumi ole olemassakin juuri sitä varten että harrastajat jakavat tietoa kanssaharrastajille?
     
  8. Anssi

    Anssi Gearhead

    Tiedän.

    Ei Paavola "vastaa akselistomuutoksista". Paavola on koko teknisen puolen pomo ja tietää vastaukset kaikkiin tekniikkaan liittyviin kysymyksiin.

    Nimenomaan. Eikös se ole arvon vieraan mielestä tiedon jakamista, jos neuvoo lähteen, josta löytyy varmasti oikea ja ajantasainen tieto?

    Kyllähän AKE:ssa ollaan kiireisiä, mutta jos haluan varmistua asioista, niin itse ainakin soitan sinne. OD on poikkeuksellisen erinomainen foorumi näistä asioista keskustelemiseen, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö täälläkin olisi jaossa myös väärää tietoa (tahallisesti tai tahattomasti). Eipähän tarvitse sitten myöhemmin tuhannen työtunnin jälkeen perustella katsurille, että "kun joku nimetön näin neuvoi keskustelupalstalla"...
     
  9. Hannu_BA61

    Hannu_BA61 1st gear

    Akeen voi muuten lähettää myös sähköpostia, mun tiedusteluihin vastasivat parin päivän sisällä, eikä maksanunna mittään!
     
  10. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mullekkin on Åkelta vastailtu nätisti sähköposteihin. Ystävällistä.
     
  11. Rod´n roll

    Rod´n roll 1st gear

    tottakai asiat tarkistetaan, ennen radikaaleja ratkaisuja.
    Ongelma onkin siinä että kun pääsisi rakennusasiassa edes oikealle "hehtaarille".
    Eli syntyisi kuva projektin toteutusvaihtoehdoista noin niin kuin yleisillä tasolla.
    Noista käytännön yksityiskohdista toki sitten soitellaan akelle ja vaikka maailman ääriin että saadaan asiat varmistettua.


    Ja Anssi, ei millään pahalla, mutta sinällään asialliset vastauksesi eivät liity itse suoraan alkuperäiseen kysymykseen. Eli MILLAISIA VAIHTOEHTOJA olisi projektin toteutuksen suhteen, noin niin kuin periaatteessa. Siis käytännön esimerkkejä!
    Jos löytyisi jotain esimerkkejä vastaavista suomessa tms, niin ei tarvitsisi heti kärkeen olla viikkoa puhelimessa AKE:n virkamiehen kanssa.

    Helpoittaa SEKÄ vastaajan että kysyjän tilannetta kun kysyjällä on jonkinlaiset perustiedot asiasta.



    Edelleen olen siinä toivossa että joku pykäläviidakkoon tahtomattaan tutustunut rodirakantaja avaa sanaista arkkuaan...
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    No itse tein ainakin niin, että perustelin muutoksia mm. parantuneella liikenneturvallisuudella (esim. jarrut), kolariturvallisuudella(nivelöity ohj.akseli), päästöt uudemmalla tekniikalla yms. Muutoksiin mahd. paljon tehdas(tekoisia)osia tai valmiita muutossarjoja. Tarkat selvitykset ja tarvittaessa lujuuslaskelmat ja vertailut vast. tekniikalla/alustalla oleviin autoihin. Niin, onko `30-luvulla ollut lokasuojapakkoa tai yleensä mitään asetusta auton rakenteesta tai varusteista???
     
  13. B 50

    B 50 Gearhead

    `30-luvulla on ollu laki, että akselin päät ei saa ylettyä korilinjan ulkopuolelle. Täällä olis 115hp 267sbc lohko, männät ja veivit, 40€, loput saat siitä 305:sta.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli ymmärsinkö oikein että kanta-auto katsastuksessa saa olla osia vaihdettu suomiautossa 35%, ja silti se kelpaa kanta-autoksi "ilman sakkoa"

    eli tämän jälkeen käytössä on vielä 50% muutoksia varten?
    Ja onko myös niin että turvallisuutta parantavat varusteet eivät vähennä prosentteja? Olen kuullut että laki ei vielä sano niin, mutta käytäntö alkaa olla jo sellainen.

    Ja saisiko tuon 267cid kasin katsastettua muutoskatsastamalla, ja isompaan tarvittaisiin sitten poikkeuslupa?
    Eli meneekö niin että orggis kuutiotilavuutta saa kasvattaa 25% (3.5litr*1.25=4.4litr) muutoskatsastamalla?
    Tai mikä se orggis kuutosen tilavuus tarkasti edes on kun sekin on vähän epäselvää...

    Kiitoksia jo vastanneille!
    Ja tiedän kyllä että nämä ovat juuri niitä tyhmiä kysymyksiä, mutta jostainhan se on aloitettava :oops:
     
  15. Anssi

    Anssi Gearhead

    No valitettavasti ihan mene noin. Lain mukaan autoon saa vaihtaa enintään 49,9 prosenttia osista. Kanta-autotarkastuksessa merkitään ne säilytettävät, alkuperäiset osat. Jos kanta-autotarkastuksessa on vaihdettuja osia, niitä ei voida merkitä kanta-autoon kuuluviksi alkuperäisiksi osiksi. Tuo 35% meinaa sitä, että jos meinaat vaihtaa sen verran, niin silloin kanta-autotarkastus on pakollinen toimenpide.

    Kanta-autotarkastus ei ole katsastus. Auton ei tarvitse olla edes ajokunnossa, tuskinpa edes rullaavassa. Pääasia, että saat aihion jotenkin paikalle ja siihen voidaan tarpeelliset merkinnät tehdä.
    [/quote]

    Tämä on vissiin aika uusi juttu ja siitä minäkin haluaisin kuulla kommentteja. Pitääpä varmaan tiedustella AKE:sta.

    Mun käsitys asiasta on, että saat laittaa 25% suuremman koneen, jos se kuuluu mallisarjaan. Muussa tapauksessa tarvitaan poikkeuslupa. Tämä ei siis ole tieto. Lisäksi siinä on tietty tehorajat, mutta se ei liene ongelma :)

    http://www.ake.fi ja sieltä "Ajoneuvotekniikka". Erinomainen tietopankki. Ei tosin sisällä kaikkea tietoa, mutta suurimman osan kuitenkin..
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

  17. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli:
    1. Auto kanta-auto katsastuskuntoon
    2. Vaihdetaan osia alle 50% toivossa että turvallisuutta parantavia varusteita ei vähennetä. Etu -ja taka-akselistot jarruineen esim volvosta joista vähennetään x prosenttia.
    Jätetään orggis kojelaudat ym nippelit paikoilleen prosenttien säästämiseksi.
    3. Haetaan poikkeuslupaa V8:lle, ja 305CID mietona versiona voisi olla jopa mahdollista saada luvat

    Näin kai se sitten periaatteessa menee
     
  19. Chrome

    Chrome 1st gear

  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin, mites se lokasuoja homma, onko joku katsastanut rodinsa ilman lokkareita ja millä perusteilla??? Kiinnostas vaan oman miinan kohdalla...
     

Kerro tästä muillekin!