29 Chevy liikkeelle. Miten?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Anonymous, 26.8.2004.

  1. No ei ne silloin kun auto oli uusi (30-luvulla) pakollisia olleet. Ei 30-lukulaiseen tarvitsisi teoriassa pistää edes vilkkuja , äänenvaimenninta , tuulilasin pyyhkijöitä yms.. Niiden pakollisuudesta säädettiin vasta myöhemmin.
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ihan vaan selvennykseksi: Osiahan saa vaihtaa vaikka 51% kunhan yli 50% alkuperäisistä on jäljellä koska juuri ne lasketaan!

    Rodien kohdalla kannattaa vaatia syylarista ja bensatankista moottorin prosentteja. Lämppärin prosenttejakin kannattaa metsästää vaikkei sitä uutena olisi ollutkaan ja tietysti lasit ja pyyhkijät ovat alkuperäiset.
    (Nämä on sitten huhupuheita!)

    Lokarit on viimeistelyjuttuja ja niistä kannattaa ottaa prosentit. Voihan lokarit ruuvata leiman jälkeen pois ja kuunnella puskaradiosta lisävinkkejä. Netissä ei voi rakentaa kuin virtuaalisesti ja totuus on jo toinen juttu!
    Ei kai Suomessa voi turvallisin mielin ajella millään rakennetulla vehkeellä. Kuten joku jo aiemmin mainitsi; Se on pärstästä ja asenteesta kiinni mitä viranomaiset sanoo.

    - Jani -
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Älkää taas sotkeko selvää asiaa ...


    Eli alkuperästä pitää olla jäljellä, ei 50 vaan 51% muuten tuppaavat konttorilla tulkitsemaan uudeksi autoksi, ja kaikki yli 40% vaihdettuja osia sisältävät, eli vaikka org osaa on siis jälellä 60%, nämä autot kulkee tulkinnan, päivän ja pärtsäkertoimen ... riskirajalla, sama toistuu joka kerta autoa katsastettaessa, mutta useampi vuosi katsastettuna helpottaa !!!

    Moottorin, akselit, vaihteiston, jarrut, sähköt jne kaikkien toimintaa saa muuttaa tai vaihtaa ne kokonaan toisiin, säännöissä alkaa olla hyvät ja selkeät rajat, katsokaa Fast37 juttu uudesta Rodiaattorista, mutta joka ikinen vaihdettu osa lasketaan prosentteihin, tulkinta muutetuissa osissa on epämääräinen ja vaihtelee konttorista toiseen huomattavasti, esimerkkinä Ford lättäpää V8 kone joka korjataan, muokataan toimitaa nykyaikaisemmaksi, uudet mutta vanhan tyyliset kaasarit jne, eli liki koko kone on uutta, vaan ei päädy vaihdettujen osien listalle koska on korjattu org, tai mallisarjaan kuuluva osa jonka on autoon tehtaan toimesta ollu saatavilla ...

    Entä sitten ne paljon paasatut turvallisuuteen vaikuttavat osat, no esim, moparilla joidenkin mallien jarrut ja eturipustus on ollu ilmeisesti esimerkkinä volvon 140-sarjan eturipustukselle, no ei ole temppu eikä mikään sovittaa vanhojen rumpujen tilalle, volvon tehokkaat ja hyvät nykyaikaiset levyjarrut, varsinkin kun se on sitä varten erikseen saatavilla olevilla tehdas-tekoisten pajojen muutos sarjoilla mahdollista, ekä edes kallista, no nyt on käytössä nykyaikaiset ja toimivat eli turvalllisemmat, sopivat ja taatusti paremmat kuin 30 - luvun romut, vaan niitä ei katsota läpi sormien vaan jokaikinen vaihdettu osa lasketaan prosentteihin, taas tulee tulkinan paikka, eli lisätäänkö muuttuneisiin prosentteihin koko ripustus, vai vaan osa ...


    Lisää romua saa kiinnittää autoonsa ilman prosentti pelkoa, eli tollaseen rodiin on joskus vaadittu nykyaikaisia vilkkuja kylkiin tai vastaavasti lisä heijastimia, kun akuperäisten valojen pinta-ala, kirkkaus, jne ei täytä nyky määräyksiä, no nyt periaatteessa mennään aina sen vuoden mallin ja säännösten mukaan kun autokin on, mutta jos sivuvilkut yms, tukitaan jotta ne tarvis ja vaaditaan niitä tai muita lisä himmeleitä ei saa eikä lasketa muutettuihin osiin, mutta ne ei lisää myöskään auton org osien määrää, mobiili kuntoiseen eli vastaavaan kuin org noita vaatimuksia ei voida, ko sivuvilkuista yms, esittää vaikka ei olisikaan kyse museorekisteröitävästä ajoneuvosta vaan tavallisesta org kuntoisesta, näin koska siihen ei ole tehty muutoksia, eli edetään auton aikasilla säännöillä, heti kun muutoksia on tehty voidaan alkaa esittää vaatimuksia liikenne turvallisuuteen ja liikenteen mukana pysymiseksi ja alkaa pyydellä H4 polttimoita yms, eli tässäkin on tulkinta varaa eikä ainakaan rakentelian hyväksi ...

    Auton perus rakenteen muuttamisesta on suht, hyvät säännöt, eli periaate on jotta mallisarjan sisäiset muutokset on sallittuja, tässäkin on sitten tukinnan paikka, notta mikä on sitä mallisarjaa ja mikä vaikka GM tuoteperheessä eri merkkien yhteneväisyys, on paljon värkkejä joissa vaikka nyt moparilla, on DeSotoon saanu kauhian suuren koneen ja plymoon taas ei vaikka käytännössä autot on saman tehtaan tuotteita, tyyliin etulokasuojat on erillaiset ja merkit, sekä sisutuksen panelit, mutta muuten autot ovat joka nippeliltä samoja paitsi sen koneen kohdalla, no moisia tulee päivittäin vastaan, sitten vaan tulkitsemaan konttorin väen kanssa jotta saako tätä ja tota laittaa, käyttämällä toisen osia, lisänä sopassa on europan tai muut erikoismallit, jos muutos on tukittu mallisarjan sisäiseksi, eli sellainen on siis ollut joko todistettavasti tai mitä suurimmalla todennäköisyydellä saatavilla, ei moista muutosta sais laskea prosentteihin eli vaihdettuihin osiin ...

    Koriakin saa siis muokata mallisarjan sisällä eli sedan mallista saa tehdä coupen jos on kyllin etevä, ja aina tarvittaessa voi ottaa muutoksesta kuvia todisteeksi, tulkinnassa piisaa koska sen muutoksen työ pitäisi suorittaa siten jotta rakenne on liki 100% vastaava kuin org, eli jos sedan muuttuu coupeksi sen pitäisi vastata tehtaan liukuhihnalta tullutta coupea, mutta myös parempi ja tukevampia tai turvallisempi rakenne hyväksytään tai saatetaan tulkita positiivisesti, salitut muutokset saa sitten lisätä eli kun on muuteltu sedan mallisarjan sisällä coupeksi sen saa chopata sääntöjen sallimissa rajoissa, tai kun aletaan olla tuolla 40% tuntumassa alkaa tulla sellaiset seikat kun omien osien käyttö jne, muutoksen yhtedessä merkitteväksi, eli esim 4 ovisen muuttaminen 2d malliksi siten jotta käyttää org takaoven peltejä eikä uutta peltiä, kun muokkaa ovia, säästää 1,5% / ovi tai puoli, eli yhteensä saa 3% mätkyä jos tekee uudesta pellistä, mikäli mallisarjan sisällä tapahtuvat muutokset tehdään auton omilla pelleillä yms, ei niitä saa eikä pidä laskea muutettuihin osiin eikä prosentti lista kasva, liki aina tarvitaan kuitenkin lisää peltiä, ja se tulkitaan taas miten sattuu eli jos sitä koppaa hitsataan sedanista coupeksi ja sinne menee pikkasen liikaa peltiä ei ko, muutosta enään katsota mallisarjan sisäiseksi + korjaukseksi, vaan prosentit rupiaa ropiseen, tukinnnassa riittää eli sitäkään ei sais laskea muutokseksi ja prosentteihin jos levittää org lokasuojia, mutta sellaistakin on tapahtunnu jotta levitetyistä lokasuojista ruvettiin laskemaan hitsatun pellin neliöitä jotta onko niitä enemmän kuinorg peltiä ja tulkintana oli jotta sitä on enemmän eli levitetyt lokarit katsottiin ei muutetuiksi alkuperäis osiksi vaan vaihdetuiksi ja prosentit tuli, kannattaa ottaa eri työvaiheista projekti-kuvia ...

    Todistus velvollisuus on aina auton rakentelialla, mutta virka-hlö on aina sanojensa takana eli joko hän tai konttorin suurin viskaali perustelee sitten erimielisyyden sattuessa tapahtuneen ja näkemyksensä vaikka kirjallisena, kunhan tajuaa pyytää, peljätä ei kannata jos auto katsotaan yli meneväksi ja siitä pitäs maksaa verot, homman voi jättää siihen ja ilmottaa jotta ei se nyt noin tai sopia mitä muutetaan takas päin jotta ollaan yhtämieltä ja sallituissa jotta saa kilvet, verottaja tai ulosottomies ei ole kimpussa saman tien jos auto ei men läpi, mutta jää tien päällä kiinni omine lupineen se on toinen juttu ...

    Sinne vaan ja kannattaa melkein mennä jonkun konttorin juttusille, kun alkaa oleen hajua mitä ja kuinka saa tai voi tehdä, tai mitä haluaa ???

    8) 8) 8)
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Totta on se, että periaatteessa kaikki vaihdetut osat lasketaan prosentteihin paitsi ehkä kulutusosista esim. iskarit (sammakoista toisiin, mutta erilaisiin sammakoihin), mutta sammakoista nykyaikaisiin putki-iskareihin voi prosentit heilahtaa. Osakokonaisuuksien jyvityksiä ei todellakaan tehdä pärstän tai mielialan mukaan tuskin millään katsastusasemalla. Ake tätä hommaa valvoo eikä niinkään katsastajat. Olkaa mukana katsastuksessa laskemassa niitä prosentteja, niin ei tule tulkinnan varaa. Se on selvää että autot, joiden prosentit heiluvat lähellä 50 ovat jatkuvan valvonnan alla AKEN toimesta, on kuulemma kutsuttu uusinta tarkastuksiinkin. Katsastajat eivät voi tuntea kaikkia autoja niin hyvin että mahdollisia % ylityksiä katsastuksessa huomaisi. Tosin tuskin nämä vanhat autot edes akea niin kiinnostaa, jos ei mitään ylitseampuvaa yritetä??
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    On se hyvä että meitä holhotaan ja valvotaan jotta mitään rikollista ei pääsis tapahtumaan :mad:
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin, syntiähän se on jos 30-luvun autoon on saatu hyvät ajo-ominaisuudet, linnaan pitäis semmoiset rakentelijat laittaa tai ainakin määrätä isot sakot. :x
     
  7. Rod´n roll

    Rod´n roll 1st gear

    Eivätkös nämä prosenttisäädökset ylipäätään keksitty lopettamaan veronkierto saksantuontimersuilla, joista otettiin ehtat korit suomalaisille rungoille??

    Jos näin tosiaan oli, niin ei varmaan lainsäätäjän tarkoituskaan ollut ainakanaan suoranaisesti häiritä autovanhusten rakentelua.
    Tosin monen ajokortittoman liikenneministeriön viskaalin mielestä se onkin varmaan sellainen "vahingossa tullut hyvä bonus..." :mad: :mad: :mad:
    On se nyt prkl kumma kun ruotsin rakentelusäännökset eivät muka voisi toimia suoraan täällä!!! :eek: Ei muutakuin soveltaisi hyväksi koettua pohjoismaista käytäntöä suoraan täälläkin!

    Pitääkö panna A. Vatanen ajamaan autoharrastajan asiaa...
     
  8. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Niinpä, kyllä monessa muussa asiassa otetaan Ruotsista mallia, mutta kaikki autoiluun liittyvä on silti pannassa...
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    Kun vaan ei oteta ruotsista mallia saunomiseen.

    "missees se miun aftonblaadetti on, eläelä heitä löylyvä, miun piippu sammuupi"
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nykyään suomessa menee miehet keskenään naimisiin.
    Siihenkin otettiin mallia ruotsalaisista miehistä.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Vielä vähän kun tätä aivovoimistelua jatkaa niin alkaa 29 Chevy olla leimakunnossa... :odroll:
     
  12. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Aika akropaatti pitää olla että edes alkaa rakentamaan rodia Suomessa... :odroll:
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei rodin teko oo yhtään sen akrobaattisempaa kuin reilusti muuteltu mikä tahansa muu auto. Otetaan nyt vaikka katukiihdytysauto esimerkiks, mikään vakio ei riitä ja peltitöitä ja muutoksiakin tulee vaikka millä mitoin.

    Ja Fordihan on varsinkin helppo tehdä, sen kun tilaat osat vaan lompakon paksuuden määrätessä tahdin. Mutta 30-lukulaiset Foordithan on nykyään trendituotteita.

    Yritäppä vaikka ostaa johonkin hieman halvempaan vaikka kuuskytluvun koppaan pisteosia, ni niitä ei vaan oo missään. Halutuihin koppiin taas saa kaiken.
     
  15. lake ender

    lake ender Gearhead

    Jos kaikilla katsastusasemilla olis samanlaiset käytännöt ei tarttis näitäkään keskusteluja käydä. Pykäläthän sinänsä ei kiellä kunnon rodin rakennusta (paitsi 50% sääntö), mutta tulkinnat säännöistä vaihtelee sit laidasta laitaan.
     
  16. Rod´n roll

    Rod´n roll 1st gear

    JUURI tämän takia asioita täällä tiedustelinkin alun alkaen...
     
  17. Muki

    Muki Gearhead

    Kapinaa rodikulttuuriin

    Hmm...jaaahhh....olisiko se ihan mahdoton ajatus tehdä edes yksi rodi ilman sitä iänikuista pakollista V8-mottia....jos ei omalla alkup. koneella niin vaikka Chevy 230 tmv....rodeja on kuitenkin niin vähän....että ei varmasti jää puolitiehen vaikka olisikin vajaamukinen...jotenkin jaksa arvostaa 267:aa niin paljon pelkästään siksi että se on kasi...siis itseisarvollisesti...joskus kauan sitten ison veden takana oli varmasti paljon rodeiksi luokiteltavia (jessus näitä määrittelyjä) joissa oli kuitenkin oma moottori...just my 2 eurocents ?
     
  18. herrakani

    herrakani 1st gear

    (Poistin muutamaan asiaan liittymättömän jutun, jos ihmettelette.)

    Joo, mun mielestä hotrod ei välttämättä tarvi sitä pikkulohkoseviä. Mut jokainen tekee tietty omanlaisensa auton. Itte pitäisin vakiotekniikan ja keskittyisin enemminkin muihin modifikaatioihin. Onhan tietty sbc halvempi ja helpompi kasata kun joku 30-luvun puolimoottori.
     
  19. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Myös täältä löytyy kannatusta hieman persoonallisemmille moottorivalinnoille rodeihin. Oon tässä viime aikoina kattellut aikas paljon kuvia eri maissa rakennetuista rodeista (kiitos alan gurujen tänne laittamien linkkien). Tarkemmin on kyllä tullut katsottua autot, joissa on orkkisnelonen tai joku suora kuutonen nokalla. Helpompihan tuollaisille moteille on lupiakin saada. Joku suora kasi voisi myös olla aikas hieno esim. T-Fordin keulalla :D (ei tollastakaan varmaan leimalle tarttis viedä...) Mutta kuten edellinenkin totesi, niin jokainen tekee autonsa omalla tyylillään, tää nyt vain on yksi mielipide toisten joukossa.
     
  20. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Ruotsin tapahtumissa on ollut tänä vuonna kiva tummansinen (-29??) Chevrolet 4d trukkikuutosella. Ihan hauska ja erilainen ratkaisu!
     

Kerro tästä muillekin!