2bbl rikki -> mennäänkö 4bbl?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja [BassAddict], 23.8.2007.

  1. [BassAddict]

    [BassAddict] 1st gear

    Eli tuli nyt mieleen ku kaasari hajos notta kuin iso homma on ruveta vaihtamaan kakskurkkunen rochester nelikurkkuseen vastaavaan, tai Hollikkaan tai johonki muuhun (mutta mihin, kertokaa vinkkejä kenties?) Ja mitä hyötyjä toimenpiteellä voipi saavuttaa? Tieten ei ois kovin kiva jos kulutus nousee (14 litraa imi viimeksi satasella).

    Onko minkälaista merkitystä imusarjalla, niinkun jos vertaa alumiitti-immua, ja rauta -vastaavaa (vakiot vissiin on jotaki rautamöhkäleitä?) ? Saako noihin Oldsmobilen patoihin millaisia? Auto on 350 koneella, ja on arkiajossa eli viriviri -hommiin en ala enneko joskus hamassa tulevaisuudessa jos sillonkaan...

    Niin juu, se mikä kaasarista hajosi on se ilmanputsarin kiinnike misä on kierteet, mäni poikki hela p*ska. Oli joku entisistä omistajista sen jo halkassu ja tärinä kai sen oli rikkonu nyt lopullisesti. Onko tuo nyt ylipäätään fiksu syy vaihtaa koko kaasari ja imusarja erilaisiin, helpoin ja halvin tapa olisi varmaanki vaihtaa pelkästään se kaasarin kansi.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    ekana kannattaa varmaan kokeilla korjata se kierre, se kun ei kuitenkaan oo mikään iso rasti.

    mittaa se reiän halkaisija ja otat siitä seuraavan sopivan kokoisen kierretapin millä teet uuden kierteen siihen ja taas pelaa.
    jos kaasari on kiinni koneessa niin pidä imurin suulaketta siinä hollilla ettei mene lastuja kurkkuihin.

    ellei sitten ole se paikka haljennut jolloin siinä ei sitten pysy enään mikään ruuvi kireänä.
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Alumiininen Olds 307:n 4V imusarja ja mekaaninen Quadrajet -kaasutin (paras tuohon) toimii mainiosti, jos alat virittämään, niin kannattaa hommata 4A koodi (5A:ssa pienemmät kanavat, mutta riittää ihan hyvin 350cid vakiona). A4:ssä käytännössä samat kanavat" kuin Edelbrock Performerissa ja vakio 4V valurautaisessa.
     
  4. matalakatto

    matalakatto 1st gear

    Kävin katsomassa varaston, onko kyseessä rochester dualjet? olisi tuossa jouten 81ímpalasta oleva kaasari,itse en tee sillä mitään.
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Mulla on myös osina tallilla jossain 2-kurkkunen kaasari ja gm:stä lähtöisin,tarkistampa tilanteen nyt viikonlopun aikana!
     
  6. [BassAddict]

    [BassAddict] 1st gear

    Olisiki nuin helppoa. Kun tosiaan siitä meni se 'silta' poikki, kierteet vielä näky löytyvän.

    matalakatto, kime2: mie voisin sen sellasen kansiosan ostaa pois näin ens alakuun. Vehje on siis 2-JET, vissiin vähäsen eri ko dualjet. Pyörreällä ilmanputsarin aukolla, ja sukulaisuus 2GC -vehkeisiin. Pitää varmistaa tuo malli kon tästä autolle asti ehtii taasen.


    Pitänee alkaa pikkuhiljaa kyttäämään noita uusia vehkeitä jos jostaki kohtuuhintaan irtois. Kiitti taasen vinkeistä.
     
  7. RB-440

    RB-440 1st gear

    Kokemuksen perusteella kuluneen 2bbl Holleyn vaihtaminen 4bbl Holleyhyn ei vaikuttanut kulutukseen mitenkään merkittävästi, mutta käynnistyminen ja kulkupuoli muuttui aikas radikaalisti. Tietysti sekin aluksi nostaa kulutusta, kun kulku paranee, silloinhan kuski polkee ja V8 yleensä pystyy polttaan kaiken mitä tarjotaan.

    Tosin hintaa hommalle tuli, kun joutui vaihtamaan kaasuttimen lisäksi myös imusarjan ja kaasarin säätäminenkin otti aikansa. Suoraan laatikosta kulutus oli n. 50 litraa tunnissa, mutta tipahti sitten pikkuisen fiksaamalla tonne 15 - 16 litran tienoille satkulla. Tosin 30 litraa menee edelleen helposti kylillä, jos innostuu sotkeen kaasua risteyksissä.

    Elikkäs, tuon nykyisen kaasarin korjaaminen on luultavasti halvita ja voi olla helpointakin, mutta olis tolla nelikurkkusellakin muutamia etuja saatavissa.
     
  8. [BassAddict]

    [BassAddict] 1st gear

    Auto on viime mittausten mukaan syönyt sellaasen 12-15 litraa sataselle, eli vaihtelua tuossa on. Aloinkin miettimään että jos läpikävisi lootan ja kasaisi tulevaisudessa koneen uusiksi ja päivittäisi kaasarin samalla siihen nelikurkkuseen.

    Käypikö chevroletin pikkulohkoihin tarkoitetut imusarjat tohon oldsmobilen 350 -pikkulohkoon? Meinaan vaan että jos koittais käytettynä metästää ja tuntuu että ensinmainittuja on tarjolla paljon paremmin... :D
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ei käy chevyn pikkulohkon imusasrja Oldsin pikkulohkoon. Mulla löytyy Oldsin 4 reikäinen A5 Spread bore imusarja (niillä pienemmillä kanavilla, mutta riittävillä). Niitä kyllä löyutyy kailikilla jotka myyvät '85 ja uudenpaa Olds 307 moottoria.
     
  10. [BassAddict]

    [BassAddict] 1st gear

    Katselin tossa että käytettynä löytyy Oldsin pikkulohkoon ainaki Edelbrockin Performer ja Holleyn Street Dominator imusarjoja. Onko noilla mitään isompaa vaikutusta, muuta kon kasvanut bensankulutus? Myydäänkö noita pois tyyliin esim. huonon hyötysuhteen takia? :poff: Mietin vaan jos hommais valmiiksi tuollaasen jonkun jos innostuu konetta kutittelemaan silleen pikkusievästi :D

    Edit: niinjuu, käykä noihin imusarjoihin ristiin eri kaasarit? Pitääkö oldsin alkuperäseen imusarjaan lykätä quadrajetti (vaimikäseoli?), ja meneekö noihin virivirisatseihin kaikki edelbrockin cartterin holleyn ynms kaasuttimet heittämällä. Tyhymiä uteluita vaan mistä näitä tietää jos ei kysy... :oops:
     
  11. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Performeriin sopii qurajetti carter ja holley.
    Oldsin omaan imusarjaan voi joutua hankkimaan tai veistelemään adapterin
    jos aikoo laittaa cartteria tai holleyta. Ainakin letukan kurajetti imusarjaan cartteri ei mennyt bolt onina.
     
  12. Pietsi

    Pietsi Gearhead

Kerro tästä muillekin!