2gen camaro kadotti P:n ja N:än

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja FeV-8, 26.5.2024.

  1. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Mistä alkais etsiä vikaa, kaverin camarosta ei löydy enää parkkia eikä pakkia. Th350 loota. Muut pykälät löytyy, ja vaihdenäyttökin liikkuu N-D-2-1 välin. Keppi menee kyllä Park ja R asentoihin, mutta vaihdenäyttö lopettaa liikkumisen N asentoon, eikä niin ikään autokaan liiku taaksepäin tai mene parkkilukkoon. Auto 77 vuosimallia, ja orkkis shifterillä.
     
  2. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Oletteko katsonu miten laatikon kyljessä oleva vipu liikkuu suhteessa shifteriin?
     
    FeV-8 tykkää tästä.
  3. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Ei katsottu sen kummemmin. Oli kuuma kone, peltisarjat siinä hehkui mukavasti ja aurinkokin antoi lämpöä omalta osaltaan, niin tutkitaan myöhemmin.

    Mutta täytyy sen liikkua ainakin N-->1 välit koska kaikki nämä pykälät löytyy.

    Talviseisonnan jälkeen tuli tämä vika. Oli parkkilukolla talven, mutta nyt ei enää löydy.
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    2Gen Camarossa, "rattiputken liikkuvat osat" kytkeytyvät vaihdevivustoon tulipellin ulkopuolella, ja niissä vivustoissa on myös säätö, jossa rattiputkelle vaihteistolta tulevan vivuston liikerataa voi säädellä.
    Jos se säätö on jostain syystä viturallaan, se voi rajoittaa vaihdevipujen liikerataa, jolloin vaihteet menevät hankalasti päälle.
    Muistelisin, että etenkin tuolla ääripäässä P-R -alueella saattaisi tuo aiheuttaa ongelmia, ja toki myös toisessa päässä, 2 vaihteen kanssa - riippuen millä tavalla säädöt on pielessä. Tuo kannattanee tsekata, ja kehoitan minäkin tarkastamaan että laatikon kyljessä vipu liikkuu asianmukaisesti. Tuon vivuston säädön voi tehdä tarvittaessa samalla reissulla auton alla.
     
    FeV-8 ja Isamu tykkäävät tästä.
  5. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Rattikarahka camarossa?
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Taitaa mennä tanko laatikolta rattiputkelle jolla kytketään peruutusvalot ja hoidetaan käynnistyksen esto vaihde kytkettynä.
     
    Turnn tykkää tästä.
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Välillä kun Firebird ei käynnistynyt yms, piti liikutella rattiputkea ratin ja mittariston välistä että toimi :D Hyvä ajonesto kun itekään meinannu aina päästä liikkeelle :D
     
  8. grantorino

    grantorino Gearhead

    Aika monta -77-78 camaroa olen nähnyt rattikarahka-automaatilla, se on Amerikkaa, sohvapenkkiä en ole näissä vuosimalleissa tavannut.
     
  9. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    On rattivaihde ollut tosiaan 2gen Camaroissa saatavana.
    Hassua sinänsä, vaihteistoissakin asiakas on voinut halutessaan ruksittaa optiolistalta vaikkapa Powergliden ainakin 1970-1972.
     
  10. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Ykkös koppasen olen nähnyt sohvapenkillä ja rattivaihteella,vähän hassu ratkaisu urheiluautoon mutta jenkit on muutenkin outoja.
     
  11. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Jatkan offtopicia sen verran, että taas toisessa persoonallisessa ääripäässä on 454 LS-6, jota sai 1970 kyllä El Caminoon, mutta ei 2gen Camaroon*, jossa 396cid (402) oli isolohkoista väkevin.

    No joo, Camino on Chevellen kanssa samaa sukua, joten tekniikkaoptiot tulevat toki sieltä, mutta Camino on "työkalu" ja Camaro taasen edustaa sporttisempaa laitaa. Mutta ehkä eivät vain halunneet sen tulevan liikaa Corvetten tontille **, jota tietenkin sai mahdollisimman raikkaalla 454 isolohkotekniikalla halutessaan

    * Tosin jos ihan kunnolla pilkkua viilaten, niin LS-6 (ja/tai LS-7) Camaroita on kyllä ihan tehtaan toimesta rakennettu 2 kpl, mutta ei ole päätynyt koskaan sarjatuotantoon.

    **
    [​IMG]
     
    Muokattu: 29.5.2024
  12. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Tähänkin löytyi vian aiheuttaja. Shifteriltä vaihteistoon tulevan vaijerin kuoren päästä oli irronnut n. 10cm pitkä alumiininen vaijerin ohjainputki prässäyksestään. Ohjainputki taasen oli haitarikumin sisässä,eikä näkynyt päällepäin.
    Hetken aikaa joutui vipuja ränkyttää, että alkoi syypää löytyä.

    Nyt pelaa taas ja pykälät löytyy
     
    Isamu, hantta, Selli ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Selli

    Selli Gearhead

    Nyt kun muistelen ,niin oli samanlainen tilanne aikoinaan kun Battis Camaroa ropasin. Vaijerilla siinäkin lattiashifteriä ohjattiin.
     
  14. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    -70 GS350 Buickissa lattiashifteri toimi vaijerilla, mutta paikoillaan oli kuitenkin kokonainen column-shifterin mekanismi ilman sitä vaihdevipua. Mekanismin ainoa tehtävä oli liikuttaa sitä kojetaulun vaihdenäytön viisaria. Kevyttä ja yksinkertaista....
     

Kerro tästä muillekin!