3-napaisen puolan tilalle 2-napainen puola

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja T5, 10.7.2014.

  1. T5

    T5 Gearhead

    Auton orkkis puola on kolminapainen (+, -, B)
    [​IMG]
    Uusi puola on kaksinapainen ja mukana tuli tuommoinen bakeliitti(?) esivastus tms.
    [​IMG]
    + ja B -napoihin tulee jatkuva virta, kun virrat kääntää päälle. Jätänkö tuon B-navan liittämättä ollenkaan, liitänko sen +-napaan vai kuuluukosen tulla tuohon bakeliitti-härdelliin?
     
  2. ViLU

    ViLU Gearhead

    Et Googlettanu ollenkaan? Mä Googletin, kun en koskaan ollu tollasta kolminapasta nähnyt. Google kertos näin: "Integrated Resistor Type is same with external. BUT it have 3 Terminals (+), (-) and Terminal B. (-) Terminal is going to Distributor, And the (+) Terminal is going to Ignition Switch same as the Terminal B.". Eli se vanha on sisäisellä vastuksella ja uusi on ulkoisella.

    Oiskos se B-napa kuitenkin sellanen, että se ohittaa sen vanhan puolan sisäisen vastuksen startatessa ja antaa suoraa 12V. Sitten kun moottori käy niin puola saa sen vastuksen läpi jännitteen, joka on yleensä alle sen 12V.

    Ainakin näissä vanhemmissa autoissa ohitetaan vastuspiuha/vastus startin aikana niin saa kuumemman kipinän startin helpottamiseksi. Näin ainakin mun Impalassa ihan vakiona.

    Edit: Nii joo, sen uuden kytkentä. Koittaisin ite aluksi niin, että jättäisin sen B-karvan vielä kytkemättä. Sitten sen uuden puolan vastuksessa oleva karva puolan +-napaan ja vanhan puolan +-navassa ollut piuha sitten siihen vastuksen toiseen päähän. Vanhan puolan miinus luonnollisesti uuden miinukseen. Sitten mittaisin mitä se B-karva näyttää, kun starttaa. Eikai se B-karva jatkuvaa virtaa anna virrat päällä?
     
  3. T5

    T5 Gearhead

    Yritin googlailla, mutta en tullut yhtään fiksummaksi.
    B-piuhaan tulee jatkuva virta, samoiten kuin + -piuhaan.

    Homma selvisi kokeilu-erehdys -periaatteella.
    Kun jätti B-piuhan kytkemättä, auto starttasi, mutta sammui samantien kun avaimen käänsi pois startti-asennosta. B-johdon kytkemällä + -napaan ei startannut ollenkaan.
    Kun sekä + että B-johdot kytki puolan +-napaan, niin lähti käyntiin.

    Edelleen en ymmärrä tuon vastuksen olemassaoloa. Siihen menee siis + ja maadotus lähtee piuhalla. Mutta siis miksi siihen menee +, jos se ei tuosta vastuksestä lähde eteenpäin? Ja mihin tuo vastus kuuluisi kiinnittää?

    Autona on siis -88 3 sylinterinen Suzuki.
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ajatelkaa sitä kipinälaitetta, eli puolaa kuin polttimoa. Silloin kun starttaa autoa, se lamppuhan himmenisi, jos se olisi kytketty virtalukkoon. Eikö joo?
    Jos laittaisikin lampuksi 6 voltin lampun, sehän palaisi normaali kirkkaudella samalla kun starttaa? Joten se esivastus on sitä varten, että se pudottaa ajonaikaisen jännitteen sille lampullesopivalle tasolle.
    Se funktio sillä vastuksella on.

    Esivastusvessojen puolat on tavallaan kuuden voltin puolia.
     
  5. T5

    T5 Gearhead

    Mitenkäs tuo esivastus kytketään? Maadottuuko se koriin vai puolan miinusnapaan?
    Kokeilin eilen niin, että maadoitin sen runkoon ja vuorotellen tyrkkäsin siihen kiinni B- ja plus-johdot (ja sitten toinen johto kiinni puolaan tietenkin). Kummallakaan kerralla auto ei lähtenyt käyntiin.
    Puolan telineessä on kohta, mihin tuon saisi kiinni, joten meneekö se siihen? Jos tuohon menee B-johto, mutta se ei lähde siitä enää mihinkään, niin eihän tuo voi sillei periaatteessa edes toimia? Koska tämänhetkisen ymmärryksen mukaan kummankin (plus ja B) pitää mennä puolan plus-napaan.
     
  6. spinneri

    spinneri Gearhead

    Etuvastusta ei kytketä lainkaan maahan, vaan se tulee puolan plus-napaan menevään johtimeen. Eli kytket plus-johtimen, johon tulee jännite virtalukon ollessa ON-asennossa, etuvastuksen tyhjään napaan ja vastukselta lähtevän johtimen puolan plus-napaan. Lisäksi kytket plus-johtimen, johon tulee jännite virtalukon ollessa START-asennossa, niin ikään puolan plus-napaan tai vaihtoehtoisesti etuvastuksen siihen napaan josta lähtee johdin puolan plus-napaan (ohittamaan etuvastuksen startatessa).


    Sytyttävää vinkkiä tarjosi

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei nyt ihan noinkaan. Jos yksioikoisesti kytkee virtalukon start-navasta johdon puolan plussaan, seuraa siitä jatkuva starttaus virran ollessa päällä. Etuvastuksen ohittamista varten startatessa on yleensä solenoidissa oma napa, joka yhdistää puolalle virran ohi vastuksen vain silloin, kun starttaa. Voi se olla virtalukossakin, mutta itse en ole sellaista tavannut.
     
  8. spinneri

    spinneri Gearhead

    Pilkun viilausta, mutta... Kirjoitinkos minä noin..?


    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja päällimmäinen ongelma onkin, että jos puolan nimellisjännite on esim.9 v, toimii se 12 voltin nimellisjännitteellä jopa viikkoja, mutta kärvähtää ennemmin tai myöhemmin.

    Hantta
     
  10. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tässä näkyy aika selkeesti toi vastuksen sijainti noin yleensä.

    http://i69.photobucket.com/albums/i75/m ... nition.jpg

    Mitäs noihin + ja B-napoihin tuleviin johtoihin tulee kun ne eivät ole missään kiinni, tuleeko toiseen virta kun on virta-avain on-asennossa ja toiseen kun se on start-asennossa ?

    ps. Ekan kerran mäkin nään tollasen 3-napaisen puolan.
     
  11. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    No tuolla ylempänähän se lukikin -> Kun jätti B-piuhan kytkemättä, auto starttasi, mutta sammui samantien kun avaimen käänsi pois startti-asennosta.

    "B-johdon kytkemällä + -napaan ei startannut ollenkaan." siis eikö edes starttimoottori pyörinyt, vai eikö käynnistynyt ?
    Jos starttasi eikä käynnistynyt niin veikkaisin et +-napaan tulevaan johtoon tulee virta star-asennossa ja B-napaan tulevaan johtoon vain on-asennossa, eli tästä siis katkeaa virta start-asennossa, jolloin alkuperäinen puola ei sisällä etuvastusta vaan on ensiökäämissä väliotto jolla puola muuttuu pienemmälle jännitteelle ja sen takia B-johdosta katkeaa virta startatessa ettei osa ensiökäämistä menee oikosulkuun.
    Jos näin on etuvastuksen kytkentä on aika simppeli homma.
     
  12. SamiL

    SamiL Gearhead

    Niin sen ainakin voi joku käsittää. Kirjoitit:
    "Lisäksi kytket plus-johtimen, johon tulee jännite virtalukon ollessa START-asennossa, niin ikään puolan plus-napaan..."
     
  13. ViLU

    ViLU Gearhead

    Eli olin siis ihan oikeilla jäljillä. Homma ihan selkee.

    - Kytket sen vanhan puolan miinuksen uuden puolan miinukseen.
    - Vanhan puolan plus karva uuden puolan plus napaan.
    - Vanhan puolan B-karva vastuksen toiseen päähän ja vastuksen toinen pää uuden puolan plussaan. Eli B-karvan jännite menee sen vastuksen läpi puolan plus napaan.

    Pitääkö piirtää kuva vai meneekö tolla :)
     
  14. T5

    T5 Gearhead

    No näinhän se meni :D

    Minua fiksumpi kaveri tuli ihmettelemään tuota projektia ja aluksi yritettiin saada toimimaan ilman vastusta. Käyntiin kyllä lähti, mutta ei ottanut kierroksia. Viimein sitten kytkettiin etuvastus ja sit lähti käyntiin ja otti kierroksiakin ihan hyvin. Pientä röpellystä vielä on, mutta sen syy taitaa olla bensapuolella...

    Eniten minua tuossa sekoitti se, että etuvastuksessa oli toisessa navassa plus-merkki ja toisessa miinusmerkki. Loogisempaahan se olisi, että kummassakin päässä olisi plus-merkki.
     
  15. ViLU

    ViLU Gearhead

    Hah, miksi vitussa sinne on sellaset merkit lyöty, voi vaan ihmetellä :poff: Vastuksella ei ole polaarisuutta joten sen voi kytkeä miten päin tahansa, eikä sen toinen pää ole välttämättä maissa vaan voi olla myös sarjassa jne. Sähkö on hirmu vaikeeta maallikolle, itekkin piti piirtää paperiin kytkis :poff:
     

Kerro tästä muillekin!