305 koneen turbotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja gt302, 23.12.2016.

  1. gt302

    gt302 3rd gear

    tekis mieli hieman kutitella 305 capricen konetta on siis 91vm ja tbi.
    kannet on portattu.nokka ompi lt1 koneesta ruutaa on mulkattu.peltisarjat martelius tuplat jne.(no pakosarjat ainakin menee uusiksi)
    tekis mieli kokeilla miedoilla ahdoilla ja nimenomaan turbolla joko yhdellä tai sitten kahdella.
    olisko arvon raadilla hyvää settiä mielessä tuollaiseen?tehotavoite n300-350hv.
    elikkä mieto ja päästöjen läpikin pitäisi auto saada.

    nyt ei kannate sanoa että vaihda 350 383 454 tms.kun niitä on jo tallissa vaan viritys kohdistetaan nimenomaan 305 koneeseen.
     
  2. juku_h

    juku_h Gearhead



    Onhan noita nykyään vaikka mitä "valmiitakin"
    Kiinan settejä olemassa.
    Itelläkin joskus pyöriny samanlaisia ajatuksia 305:n ympärillä. Onhan se niin paskaksi ja tylsäksi moottoriksi haukuttu jotta ihan kiusallaan oisi hyvä niihin panostaa. :)
    Ite jos tekisin niin yhellä turbolla jos ahtoa ei paljon kaipaa.
    Mites jos ettisit semmosen remmivetosen turbon mikä oli siinä yhessä sec mersussa sevyn 383n kanssa?

    Jukka
     
    Muokattu: 23.12.2016
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En tiiä miten se niin paska. Hyvä peruskone.


    Päästöt tottakai oma lukunsa noin tuoreessa mutta eiköhän turbolla sen 300 saa aika kivutta kun se onnistuu vielä suht halvalla virillä ilman turboakin. Toki lähtökohta on turboprojektissa toinen.
     
  4. M

    M Gearhead

    Itsellä myös samanlaiset suunnitelmat tuon Trans-Amin kanssa. Auto on alkuperäinen turbo, mutta kone vaihdettu aikanaan Chevyn vapariin. Siihen on tulossa yhdellä ahtimella ns. Kiinan sarja. Ei ollut valmiit pakosarjat kalliit aihioiksi, kun muokatahan niitä pitää joka tapauksessa.
     
  5. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Noi kinan sarjat on huonolaatuista matskua ja helvetin ohuella seinämällä. Kannattaa varautua fiksaamaan niitä joka kerta sen jälkeen kun antaa happea koneelle. Kannattaa ainakin ahdin tukea johonkin ettei ole koko painossa sarjojen varassa.
     
  6. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Tuolla tehotavoitteella jää kierrokset aika mataliksi. Jos haluaa enemmän ku 5000 kierrosta niin silloin tehotavoite täyttyisi kevyesti ilmankin turboa.

    Jos tyydyt 300 heppaan, ja haluat sen 6 krpm kiertävän moottorin, niin silloin joudut pitämään ahtopaineet 0.3 barissa, tai vaihtoehtoisesti teet pienemmällä turbolla, jolla taas pakolämmöt halkaisee ahtimen.

    Eli. Ota tavoitteeksi 400 heppaa, tulee ihan hyvin kahdella t03:lla, joita on maailma pullollaan. Tuo vastaisi tavallaan kahta nelipyttyistä 200 heppasta 2.5litran konetta, jonka vaikka kanttiturboVollella saa vaikka strömberin juuttuvakurkkuisella.

    Jos ahtimet vaihtaisi t4:siin, voisit ottaa tavoitteeksi 500 heppaa ihan hyvin, kunhan vaan hommaat kunnon moottorinohjauksen, tai muokkaat entistä.

    Silloin kun ahtomittari heilahtaa plussan puolelle pitää seosmittarissa olla lukemaa jossain 12 ja 13 välissä.

    Sano vaan suoraan, että havittelet neljääsataa heppaa, kun kuitenkin se on mielessäs... :D
     

Kerro tästä muillekin!