305 pätkii kun jakaja menee ennakolle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja PauliP, 31.3.2010.

  1. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mistä voisi johtua se että Chevy 305 kone tietokoneohjauksella alkaa pätkimään terävästi välikaasulla vedätettäessä, eli kipinä puuttuu välistä. Onko jollakulla tullut samaa ilmiötä eteen?

    Koneeseen vaihdettu; kaasutin, tulpat, lämpöanturi ja siitä on testattu toiset osat vaihtamalla puola ja jakajan moduli. Kaasarin vaikutus on eliminoitu irrottamalla seossolenoidin johto, vika pysyi päällä. Sytysennakko on open loop -tilassa noin 10 astetta. Koneen ECM-maadoitukset näyttää hyviltä.

    Kone käy tasaisesti kun jakajan ennakonsäätöjohto on irrotettu.

    Olisiko jakopää tai tulpanjohdot, entäpä jakajan pick up coil?
     
  2. sladiaattori

    sladiaattori Guest

    katto ettei kukaan ole laittanut sisätilalämmittemen kiinnitys jalkaa
    kiinni pitkillä itteporautuvilla sinne apukuskin puolen jalkatilan kickpaneeliin
    kun se boxi on sen takana. Mulla oli tehty näin ja ruuvit komeesti lävisti boxia ristiin rastiin :poff:
     
  3. Aako

    Aako 1st gear

    Vaikuttas ihan siltä, että se induktiokäämi on sieltä jakajasta menny rikki
    Mulla teki olssi tuota samaa ja olipa sitten se käämi aika rivon näkönen
    senpä sitten vaihtoin ja matka jatkuu...
     
  4. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    Moi jos tarvit niin mulla olis -87( 305:sen) tietsikka mallin täydellinen jakaja 50e.
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jakaja purettiin tänään ja shimmattiin päittäisvälys tiukemmaksi. Vaihdettiin ehjä magneetti sakaralevyn alle ja säädettiin niin ettei sakaralevyn pitäisi ainakaan ottaa kiinni akselin piikkipyörään. Ainakin ottaa vähemmän kiinni kuin alunperin otti. Mitattiin jännitemittarilla, kela antaa 1v jännitteen ihan kun käsin pyörittää jakajaa, eli kelan pitäisi olla kyllä ehjä. Kela on varmaan oikea malli, ainakin liitin on alkuperäinen ja sopii moduliin. Samoin akseli oli niin pikeentynyt että ei sitä varmaan ole purettu koskaan. Alarattaan asento merkattiin akseliin, meni oikein päin takaisin.

    Nyt käy kuulemma vielä huonommin???
    Sovittiin että seuraavaksi irrotetaan se shimmilevy, jospa tuo vaatii kuitenkin jonkin verran päittäisvälystä.
     
  6. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Uusi kiinanjakaja maksaa n. 100 €.
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tiedän, tuo vaan on muuten niin hyväkuntoinen, että mieluummin orkkis, kiitos. Minun oma mielipide.
     
  8. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Itellä oli -89 sportsidessä tommonen vika... Lähestulkoon kaikki anturat, tulpat, ym. vaihdettiin mutta mikään ei auttanut... noh... jakajaan ei kait koskettu... :odroll:
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Päivitellään vähän. Tänään tuli pitkällisen pohdinnan jälkeen mieleen että jakajaan vaihdettiin Oldsin jakajasta se magneetti. Asensin sen samoin päin kuin mitä se oli Oldsissa. Nyt sitten pätkäti päähän että voiko se magneettikenttä olla väärinpäin ja aiheuttaa sen että kone ei enää ollenkaan siedä kierroksia.

    Auton omistaja soitti kun oli kääntänyt magneetin toisinpäin, nyt käy taas silleen kuin alunperin kävi, eli käy mutta pätkii ennakolla.

    Kone teki samaa lainaan saadulla ehjällä jakajalla.

    Mites tulpat? Voiko tehdä tuollaista?

    Auton omistajalle vinkki: Seuraavana kannattaa kokeilla kääntää jakaja kunnolla ennakoilla auton ollessa käynnissä (samaan mihin se menee ennakonsäädöllä) siten että ennakosäätöjohdot on irti. Jos pätkii silloinkin, vika on muualla kuin ennakonsäädössä.
     
  10. jake.m

    jake.m 3rd gear

    Kiitos Pauli vaivannäöstä. Testailin tuossa kipinöintiä, ja vaikuttaa siltä että silloin kun kone pätkii, niin kipinä häviää hetkeksi kaikilta sylintereiltä, ei tosin välttämättä juuri samalla hetkellä, mutta kuitenkin.

    Tietokoneen purin iltapuhteena, mutta ei ollut kärähtänyt tai muutakaan silminnähtävää vikaa ollut havaittavissa.

    Huomenna pitänee kokeilla vielä kääntää ronskimmin ennakoita ja koittaa miten reagoi vedätyksessä.
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jatketaan jake.m; mielenkiitoista nähdä mikä sen aiheuttaa loppujen lopuksi. Kyllä se vielä selviää.
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Pitää nyt taas ite vöyhkätä asiasta kun jake.m. ei kai rohjennut tai sitten hänelle tuli muita perhemenoja 8) ; En uskonut jake.m:n alkuperäisiä epäilyä ECM: viasta. Mutta kyllä se oli siitä johtuva. Kokeiltiin tänään ensin kääntämällä perusennakko sinne samaan missä sen kuuluu tietokoneen ohjaamana olla; ei pätkinyt silleen. Sitten haettiin varaosa-autosta toinen ECM; alkoi toimimaan ilman pätkintää.

    Eli vika oli ECM:ssä, vaikken sitä suostunut aikaisemmin uskomaankaan.
    Eli loppuviimeksi tämä viestiketju on oikeastaan tarkoitettu muillekkin mahdollisesti vastaavan asian kanssa ihmetteleville.
     
  13. jake.m

    jake.m 3rd gear

    Joo, paranihan se käynti lopulta. Kiitokset vielä PauliP avusta. En eilen ehtinyt käydä edes raportoimassa, kun oli kummasti intoa tehdä yöhön asti viimeisiä hifistelyjä leimaamista varten. :lol:
     

Kerro tästä muillekin!