327 sbc syö öljyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Folkke West, 27.9.2020.

  1. Folkke West

    Folkke West 1st gear

    Olen uusi näissä hommissa niin kaikki ei ole aivan selvää, mutta mennään itse ongelmaan.
    Elikkäs moottori on käynyt koneistamolla ja on vaihdettu männät,laakerit, öljypumppu, öljyt ardeca racing 5w50, jakopää, tiivisteet ja venttiilit. Nyt olen ajanut 500km sisäänajoa niin öljyä on mittatikun alarajalla ja pakoputkesta tulee sinistä savua kun polkaisee. Eli onko normaalia vai menenkö haukkumaan koneistamon ja korjaamon pystyyn
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Öljy kuulostaa ainakin täysin väärän tyyppiseltä tuohon koneeseen sisäänajossa.
    Olisi syytä olla jotain 10W-40 tai 20W-50 mineraaliöljyä...etenkin jos koneessa on laahurinokka.
     
  3. Folkke West

    Folkke West 1st gear

    Öljyä itsekin ihmettelin, kun äsken aloin tuota tutkimaan. vaihdanko öljyt parempaan ja toivon, että ongelma poistuu vai onko tuhoa jo syntynyt
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Onko kansille tehty mitään, väljät ohjurit ja kunnollisten ohjurikumien puute aiheuttaa sinisiä pölläytyksiä.
     
  5. Folkke West

    Folkke West 1st gear

    Kannet on plaanattu ja ohjurit vaihdettu venttilien kanssa
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Onko lohko myös porattu nyt ylikokoon, vai pelkästään uudet männät vaihdettu?
    Jos sulla olis vielä tarkemmat tiedot ja osanumerot männistä ja renkaista, niin asiaa voi sitten paremmin pähkäillä. Eri tyyppiset osat tarvii vähän erilaisia välyksiä ym. huomioitavaa.
     
  7. 3964

    3964 3rd gear

    Toimiihan huohotus oikein ettei sitäkautta ruokaile öljyä?
     
  8. Folkke West

    Folkke West 1st gear

    Lohko porattu ylikokoon, KB:n männät ( en muista mitkä). Soitan huomenna Turun supekoneistukseen ja kysyn sieltä lisää
     
  9. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Hiukan väljät moottorithan eivät kehitä lämpöä.
    Mahdollisimman vähän kosketus pinta alaa.
    Jospa tässä on uudenlaista koneistus ajatusta takana.
     
  10. Folkke West

    Folkke West 1st gear

    Männät ovat KB:n Hypereutectic 1131H-030 ja koneistamon mukaan on normaalia syödä öljyä
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kohtuullinen öljynkulutus on tosiaan ihan normaalia, varsinkin sisäänajo vaiheessa.

    Nuo Hyper-männät tarvii ylimpään männänrenkaaseen vähän normaalia suuremman katkosraon. Toivottavasti asia on koneistamolla huomioitu, varsinkin jos viilattavat renkaat.
    Jos välys on liian tiukka, niin pahimmassa tapauksessa männärenkaan päät pohjaa toisiinsa, ja se on vähän huono juttu.
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuo ei ole hyvä, että polkaistaessa tulee sinistä savua pakoputkista.
    Sitä pitää tulla takarenkaista.
    Selviäisikö ohivuotomittauksella jos on esim. porattu sylinterit liian väljäksi tai soikeaksi?
     
    Muokattu: 28.9.2020
  13. porattu ja hoonattu väärään mittaan tai väärät männänrenkaat?
    Savuuttaa kun antaa rundia.

    Mittaa ohivuodot ja tai puristuspaineet.

    ah
     
  14. Folkke West

    Folkke West 1st gear

    Litran verran öljyä puuttui koneesta. Mitataan vuodot ja paineet seuraavaksi
     
  15. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Noissa männissä tosiaan ylärenkaan välys pitää olla sen mitä niiden ohjeessa sanotaan eli melko reilu. Liian pienellä välyksellä ne ei pidä painetta ja pahimmillaan lohkea pala lakea männästä kun rengas hakee tilaa.
     

Kerro tästä muillekin!