360 nokan sieto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtsu67, 31.10.2012.

  1. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Nokista on ollut täällä paljon tarinaa, mutta mieltä jäi silti askarruttamaan seuraava:

    Kuinka vakio puristeinen 360(ehkä juuri ja juuri 8:1)sietää nokkaa?
    Kuinka 340 nokka toimii siinä? Tosin eihän vm.-72-73 340:kään paljoa puristusta ollut..
    Vai olisiko olemassa joku parempi virinokka?
    Olisi tarkoitus muuttaa auton nykyinen moottori vastaamaan alkuperäistä 360police-mallia. Siinä kun oli tuo 340 nokka.

    Mittasin moottorista puristuspaineet ja ne oli 8.2 ja 8.8 barin välillä kaikki. Luulisin että moottori on kunnossa siltäosin.

    Moottori on vm.-71 360, jossa 340 imusarja ja 750cfm Edelbrockki. Varmaankin vakio 2bbl nokka. Vakio valusarjat. Automaattilaatikko ja 3,91 tai 4,10 perävälitys.

    Painoa 1720kg

    Ja auto on siis -74 Roadrunneri. Kuva muuten löytyy tosta B-body osiosta 73-74 b-bodyt -kohdassa. :D
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    No tota nokkaa käytettiin vakiopuristeisesssa 360:ssä välillä 74-76 hipomallissa joka korvasi 340:n, ja ekan vuoden li'l red truckissa. Et sillee se toimii. Mun käsittääkseni police-malleissakaan ei tota nokkaa ollut kuin vuoteen 76 tai 77 asti. Josko siihenkään? Toi nokka toimii edelleen tietysti, mut ehkä ite kokeilisin jotain hiukka modernimpaa versiota missä pikkasen vähempi asteita ja enempi nostoa. Miten hyvänsä, niin varmista että myös venttillijouset ovat nokan vaatimusten mukaiset.
     
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos vaan viitsii, niin koneen kevyt läpikäyminen ja samalla puristussuhteen nostaminen ja ehkä jotkut nykyaikaiset halvimmasta päästä olevat (alumiini)kannet, niin olis meno ihan eri maailmasta :p
     
  4. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Alukannet olis kyllä jees. Mutta tarkotus olis hakea tähän koneeseen vain hieman piristystä.
    Suuremman remontin säästän mukana tulleeseen alkuperäis koneeseen.
    Jos skippaan sen 340 nokan, niin Comp camsilta olis tarjolla High Energy 260/260 (1200-5200 rpm) tai 268/268 (1500-5500 rpm). Olisko noista jompikumpi?
    Perävälityksen vaihdan talven aikana 3,55 välitykseen,nykyinen tuntuu hieman turhan tihealtä matka-ajossa.
    Onko perävälityksellä merkitystä näiden nokkien valinnan välillä?
     
  5. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No mulla oli toi 268 nokka 360:ssa ja 2,2tn painavassa 2.7 perävälitteisessä autossa ja ihan pirteä se oli (14.9 vartilla). Tosin puristuksia oli hieman nostettu ja kansia kairattu vähäsen.
     
  6. F-body

    F-body Gearhead

    340-nokka toimii hienosti vakiossa 360 myllyssä. Moottorin luonne muuttuu jo tuolla aika paljon. Performerin imari, 750 cfm Carteri ja peltisarjat ainoot muut virit mitä mulla silloin oli. Kiva paketti josta voi lisä jalostaa jatkossa. Mulla on mopo jo lähtenyt käsistä, kun pikkusen lisää tarttee potkua joka vuosi.
    viewtopic.php?f=8&t=148722
    Tuolta löytyy aiheesta aika paljon.
     
  7. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Taidan päätyä Compin 268/268 nokkaan. Sen puristussuhde vaatimus on 8-9:1. Joten tuntuu aika sopivalta. Vaihdan samalla venttiilin jouset ja jakopään uusiin.
    Kiitos kommenteista!
     
  8. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Pitää nostaa tätä vielä.
    Compin XE-sarjan nokat tuntuu olevan huomattavan suosittuja. Se on jonkinlainen nopearamppinen nokka?
    Comppi ei kerro puristussuhde suosituksia kyseisille nokille.
    Mites XE 262?
    http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=626&sb=2

    Näyttäis aika sopivalta.
    Siinä olisi nyt verrattuna 340 nokkaan vähemmän asteita ja enemmän nostoa @.o5o".

    Olisiko XE268 jo liikaa? Siinä on asteita/nostoa aika rajusti.

    Tarkistin perävälityksen, se on 3.91.
    Kaasutin vaihtuu 570 Holley Street Avangeriin. Perävälitykseen en koske. Toisin kuin tuossa alussa meinasin.

    Toisaalta HE268 comppi ilmoittaa korvaavaksi nokaksi juuri omaan pakettiini...
    http://www.compperformancegroupstores.c ... =LACAMHFHE

    Koitan saada ensikesäksi enemmän tehoa ja vähemmän kulutusta!
    Jo on pähkäiltävää.
     
  9. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Mulla oli 360 8.4:1 puristuksella ja 268 nokalla, sen ainakin sieti hyvin eikä ollut lusmu alakierroksilla (dusterissa, 3,23 perä). Nokan merkistä tai muista arvoista ei tosin ollut tietoa.
     
  10. kotr

    kotr 3rd gear

    Miepä lainaan otsikkoa,ku joka remonttiin viiti uutta otsikkoa laittaa.

    Tehoha seo tääläki mielesä
    318-76
    Kansia höylätty 1,5-2,0mm kavania kiilloteltu ja tasoteltu,EGR-poistettu,uutet venat,jämäkämmät jouset..muutenki kannet peruskunnostettu.

    croswind aluimari,edelmannin 600cc kaasari.

    alakerta tällähetkellä puntituksesa,rengastettu ja laakeroitu 030 ylikoko.

    Nokkana luultavasti tämä http://www.summitracing.com/parts/LUN-60402/ mutta ihmeemmin edes nuista nenistä ymmärrä,niin pakettiin passelia voi ehdotella.

    Pakosarjoina ollu halppis pellit mitkä tälle talavia silivoin päreeksi.Tulossa ois kansiin kohdistetut 360:n valusarjat

    uusi vakio turbiini,kititetty 904 laatikko

    Kone tosiaan levällään tuon puntituksen takia,niin mitäs sitä sitte?
     
  11. kotr

    kotr 3rd gear

    onko nakata vinnkiä annanko olla tuon nenän vai vaihanko toiseen? nyt se ois helppoa,ku kone pukisa
     
  12. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Vertailin nokkia Compin CamQuest -ohjelmalla.
    Sopiva nokka löytyi hieman yllättäen.

    Xtreme Energy 256.
    Anto 280hv/4500rpm ja 380lbs/3000rpm

    Kun taas "isompi" High Energy 268 anto 280hv/4500rpm ja mutta vain 360lbs/3000rpm

    XE262:lla sai vain pari heppaa enemmän, kuin tod. näk. taloudellisemmalla XE256.

    -8.5 puristusella
    -valusarjoilla
    -600 kaasarilla
     

Kerro tästä muillekin!