365 päivää 1000e autolla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja chevy76, 10.7.2010.

  1. chevy76

    chevy76 1st gear

    Ajattelin kerrankin olla hyödyksi ja kirjoittaa omista kokemuksista halvemman luokan ajoneuvolla. Markka aikaan vuoden leimalla ja kaksin renkain sai autoja 1000-3000mk, mutta tänä päivänä vastaan 170-500egellä ei oikein onnistu. Nykyisellä 1000markalla, eli 1000eurolla ( näinhän se on kääntynyt) saa jo tälläisen ajopelin. Tämä on vuoden kertomus siitä alkaen TÄNÄÄN!!

    http://pexi76.blogit.fi/
     
  2. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Mielenkiintoinen testi. Todennäköistä on, että ajat ongelmitta vuoden. Ainoastaan testiin valitun auton valmistusmaa Ranska, aiheuttaa tietysti lisäjännitystä elämään.
    Onhan totta, että jotkut saattavat pärjätä Ranskiksellakin pitkälle, useimmat eivät. Esim. allekirjoittanut on parhaillaan etsimässä koneistamoa 128 tkm ajetulle Peugeotille, jossa moottori on kulunut loppuun.

    Mutta halvalla laatuautolla saattaa päästä pitkälle. Oma isäni on ajanut 1988 Volvolla (se oli laatuauto 80-luvulla) viimeiset 5 vuotta yhteensä 150tkm. Normaalien huoltojen lisäksi autoon on vaihdettu öljynpaineanturi ja imusarjantiiviste. Eli vaikka öljynvaihdotkin olisi teetetty tuohon mekkiliikkeessä, niin helkkarin paljon halvempaahan se on ylläpitää, kuin uudella Volvolla ajaessa. Ai niin. Tuosta autosta maksettiin silloin ostettaessa 700 euroa.

    Lopuksi maininta autojen hinnoittelusta. Olen kylläkin sitä mieltä, että halpisautoja saa nyt paljon helpommin kuin 10 vuotta sitten. Ja vasta leimattuja autoja löytyy paljon halvemmallakin kuin tuo mainitsemasi 1000 eur. Itse myin 2 viikkoa sitten 110 tkm ajetun Nissanin hintaan 550 e. Uusi ostaja todennäköisesti ajelee tuollakin useamman vuoden ongelmitta.
     
  3. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Joo vähän kun ostaessa kattoo kuntoo niin halpakin auto voi olla hyvä. Ittellä ollu muutaman satasen camry 2v ja 30000 km ilman kummosempia onkelmia. Se että nauttiiko ajamisesta onkin sitten toinen juttu.
     
  4. AVRO

    AVRO Gearhead

    Monella palstalla hehkuttanut kuinka mukisematta talouden ranskis on kuskannut meitä jo kolmatta vuotta.
    -98 Rellu Scenic, ostettaessa 300tkm täynnä ja nyt ollaan muutamaa tonnia vajaa 400tkm mittarissa.

    Yhtään kertaa ei ole jäänyt lähtemättä ja aina on perille päästy. Ihan perusauto, mutta melutaso sisällä hakkaa kaikki saman kokoiset laadukkaina pidetyt niksmannit ja japskit 6-0.
    Kertakaikkisen huoleton auto ollut joten ei ne kaikki ranskikset ole ihan romuja.
    Tämä ei ollut ihan tonnin auto ostettaessa, mutta muutaman tonnin autoksi on kyllä lunastanut kannuksensa.
     
  5. julmajari

    julmajari Gearhead

    scenikille myös piste, piti olla "ihan paska ostos" faija ajo kuitenki melkeen 3 vuotta ongelmitta, helmaan joutu paikan laittaa vikaan leimaan.
     
  6. Quest

    Quest Gearhead

    Minä pörhälsin satasen Camryllä reilussa parissa vuodessa 100 000 km ilman ensimmäistäkään teknistä vikaa (edes polttimoa ei tarvinnut vaihtaa). Ainoastaan repsikan etulokari mureni juhannuksena pihaan. Kyytikin oli ihan ok, ja suht rivakka 16v malli.
     
  7. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    tossa pihalla ois ostettavissa ajopeli, jos joku haluaa tehdä vaikka "muutaman satasen autolla marraskuun alkuun" -testin..

    ois -89 sushipishi lanceri.
    170tkm ajettu, eli sen puolesta ei pitäisi olla mahdoton tehtävä.
    leimaa tosiaan marraskuun alkuun.

    innokkaita ostajia odotellessa...



    :rotfl:
     
  8. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Kyllä joillakin halvoillakin autoilla voi päästä aika pitkällekin. Mää ajelin vähä yli 2 vuotta ja 150000km ´90 mallin pajerolla. Ostettaessa makso muistaakseni 2500€ ja ajettu jotain 450000km. Nyt kun mittarissa alkaa olla 600000km niin alumiininen kansi antautui. mutta ei se ajoneuvo ole vielä tullu tiensä päähän, nyt se vaan odottaa että mää ehdin vaihtaa sen kannen.....
     
  9. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Hyi mitä ilmastorikollisia täällä onkaan, kun vanhoilla rotteloilla ajavat :mad:

    Mutta asiaan, minun mielestä ja aika monen muunkin kanssa jutusteltua ollaan päädytty siihen että parhaimmat ja laadukkaimmat autot tehtiin 80-luvun alusta siihen 90-luvun alkupuolelle. Merkistä riippumatta ne ei tahdo ajamalla loppua, toki ruoste ja huono huolto syö auton. Tekniikka on kuitenkin vielä melko yksinkertaista, osia hyvin saatavilla ja edullisesti.
    Omassa '91 940 2.3 Turbo vulvassa ei pahempia vikoja ole ollut eikä ole vielä alkaviakaan, ml. 466 000km.
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    Niinhän se on autojen kanssa, että Italiaisille pitäisi antaa vakava varoitus, ja Ranskalaisilta kieltää valmistus kokonaan :soosoo:

    Ihan noin sivusta seuranneena (ja hinausauton virkaa toimittaneena) kaverin pojalleen ostama muutaman vuoden vanha Clio.

    Joskus sitä ihan oikeesti ihmettelee, että kuinka niin pieneen autoon voi mahtua niin paljon vikaa!!!!

    On sitä korjattu ihan merkkihuollossa, mutta siitä huolimatta on pelkästään yläkerran laupeudesta kiinn,i lähteekö se käyntiin vain pyörittää kolme sekunttia ja lopettaa tai ei edes yritä startata...
     
  11. bootsi

    bootsi Gearhead

    Kyllä tuo Citukka kuuluu siihen 170-500€ :soosoo:

    ...Joku teki hyvät kaupat :rotfl: (se et ollut sinä) :poff:
     
  12. lumlum

    lumlum Gearhead

    Broidi ajeli muutamia vuosia sitten ´96 -Felicialla vuoden työajot jotain 30 tkm. Ei ollu kans mikään hirveä investointi ja toimi kuin kello...ainoa vika olivat takakaaret, jotka olivat aika happamat ja uutta peltiä meni melkoisesti...

    Skeida vaihtui aikanaa piilofarkkuun ja siitä hyvitettiin vielä tonni.

    Ei huono.

    Hyvistä ja hyvistä autoista kuulee aina puhuttavan. Mun paras käyttöauto hinta/laatusuhteeltaan oli ehdottomasti kakkoskopan Lumina. Mut siitä puhuttiin Jenkeissäkin jo kymmenen vuotta sitten autona, jota vainosi ykköskopan huono maine - ihan syyttä.

    Ei tosin löydy kokemusta nipponeista.
     
  13. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    onks tää nyt sitte joku isokin juttu? :eek:

    ite olen viimeset 10 vuotta ajellu tollasilla muutaman satasen rotteloilla... halvin maksoi itseasiassa 100 egee. 2 vuotta oli käytössä, korjauksiin meni noin 27 euroo. eli pätkä pakoputkee.

    nykyinen kulkine makso 780 (automaattilaatikosta joutuu aina maksamaan vähän ekstraa :D )
    ja sitkeesti se palvelee työmatkat (120km/pvä) ja lomamatkat (just tuli 2000km reissu heitettyä).

    useammin noi tuttujen uudet ja "luotettavat" tuppaavat rivahtelemaan.

    nyt tosin tarvinnee koputella puuta... :rotfl:
     
  14. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Tonnilla vois saada hyvällä tuurilla ihan kelposen piilofarkun.
    Mutta jos jotain perustylsää käyttistä ehtii tonnilla niin voi huoletta puolittaa 1000 euron budjetin, 500 euroa riittää ihan mainiosti.
    Ranskalaiset ite kiertäsin kaukaa....
     
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Itellä on nyt ihan tuoreessa muistissa aika huonot kokemukset "halpiksista", tosin muutaman satasen sijaan maksoivat 1800 ja 4400 e. Eli Chrysler Stratus, josta puolen vuoden jälkeen levis laatikko (korjaus olisi maksanut enemmän kuin auton arvo) ja nyt reilut pari kk käytössä ollut Audi A6. Siinä on kyllä ollut vikaa ihan kiitettävästi, neljä (4!) kertaa ollut jo pajalla, kerran meni sinne hinurilla. Viime viikolla levis sitten ilmastointi, korjausavrvio 600 e:sta ylöspäin. Ei ole kovin halpoja kilometrejä tullut. Jos olis valmis tinkimään automaatista, ilmastoinnista ja nelivedosta niin selviäis varmaan aika paljon halvemmalla ja valinnanvaraakin olis enemmän.

    Isä on ajanut nyt n. 10 vuotta Citroen ZX:llä ja pelannut loistavasti. Ei sekään tosin ostaessa ollut mikään muutaman satasen peli kun oli aika tuore vielä. Ja itelläkin edullisimmat kilometrit tuli uudella karvahattumallin Sitikalla.
     
  16. audiq

    audiq Gearhead

    Talvella koitin myydä ehjää ja katsastettua autoa 500e:lla, mutta sai sitä silti jonkin aikaa kaupitella. Ensimmäinen paikalle ilmaantunut sen sitten osti.
    Ja näin jälkikäteenkin voi vielä sanoa, että se oli hyvin huollettu ja ehjä auto.

    Katsastamaton 240 Volvo ei sitten tuntunut kelpaavan edes ilmaiseksi kenellekään. Oli vielä sen oloisessa kunnossa, että olisi saattanut mennä heittämällä leimasta läpi. -Pohja ehjä ja kaikki tarpeellinen tuntui toimivan.
    Ehkä se olisi sitten mennyt kaupaksi, jos olisi käynyt leimassa ja laittanut 1000e hintalapun päälle.
     
  17. 370

    370 Gearhead

    Joskus -96 ostin saab 900:n, makso 2 koria olutta. Ajoin sillä 3 vuotta ja 40000 km. Koneen öljyvuodon takia ei tullu viimein leimaa, myin takas kaverille jolta sen ostinkin. Sain korin olutta.
     
  18. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Sisko osti joku aika sitten -97 Lagunan, reilu 200tkm rullattu ja siistissä kunnossa, tonnilla. Pisti tosin kiertoon hyvällä voitolla vielä kun se patonki toimi. :)

    Tonnin hintaluokassa taipuisin 200/700/900 sarjan volvoihin.
     
  19. Lassard

    Lassard Gearhead

    Pari vuotta sitten naapurin unkarilainen oli lähdössä takaisin kotimaahan, ja -92 Corsaan ilmaantui lappu, jossa lukí "MYYDÄÄN ILMAISEKSI" ja puh.no.

    No maksoin nyt kuitenkin kokonaiset 50€ laitteesta, katsastin (ekalla läpi), ajoin 08/09 talvella yli 10 tkm, ja myin 400€ keväällä.

    En tuu varmaan ikinä ostamaan yhtä hyvällä hinta/laatu -suhteella olevaa autoa.


    Aikaisemmin oli Lada farku, josta maksoin 1000€, ajoin 50 tkm, ja myin katsastamattomana 350€. Ei sekään niin kipeää tehny 8)

    Oli myös 500€ kakkos-Golf, jolla ajoin 30tkm, ja sain 400€. Käyttöominaisuuksiltaan tosi soiva peli.
     
  20. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Ite oon harrastanut kans ko. toimintaa, kesällä jenkillä ja talvet jollain halvalla kinnerillä.
    Viimeisin saab 900c, vm 87, 2x ajettavat renkaat, kesärenkaat aluvantein. Sisusta virheettömässä kunnossa (penkinpäälliset uudesta asti), kori ruosteeton käytännössä, helman takaosaan molemmille puolille hitsasin paikat (miks ihmeessä kun autossa oli vuoden leimakin?). Lämppärin puhaltimen jouduin vaihtaa, uus moottori oli 20e, mutta vaihdossa meni koko päivä. Bensaa meni yli 10l/100km, pierburgin kaasari. Maksoin autosta 200€

    Kuvia
     

Kerro tästä muillekin!