4,3tbi ja E85 polttoaineena?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jupe666, 4.1.2020.

  1. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Tuo eflexfuelin setti ei toimi edelleenkään GM TBIn kanssa. Eivät ole alkaneet siitä virittää erikseen näille sopivaa versiota.
    Sama tilanne 4.3 "hämähäkki"-monipisteruiskun kanssa..

    Kyselin näitä viime talvena.
     
  2. Karpov

    Karpov Gearhead

    Ei toimi ei mutta haluan tietää mikä x3 hintaisesta boksista tekee paremman sellasessa missä nyt toimii.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  3. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    TBIn kanssa toimimisesta mulla ei kokemusta ole, mutta ilmeisen hyvin pelaa siis ihan vakiona.o_O

    Tuon uudemman hämähäkki-ruiskun kanssa tuntuu tulevan ongelmia yli 75% RE85 tankkauksilla. Alkaa check engine-valo käymään tutuksi..
    Fifty-fifty-seos ei ole vaikuttanut edes käynnistymiseen talvella.
    Harmittaa kun joutuu miettimään noita tankkauksia. Muistettava aina välillä tankata enemmän bensaa, eikä tankkia passaa ajaa tyhjäksi asti.
     
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    Mä siis ihan penään kokemuksia perus ruiskun kanssa ei tbi ei hämähäkki. Ei juu tähän ketjuun sinänsä liity mutta 20tkm kiinan boksilla ajaneena vaan ihmetytti. Ja tosiaan toi linkin ebay boksi made in france ja sekin 3x halvempi kun suomiboksi.


    Kun ei -25 eikä +35 kelillä tai sillä välillä mitään ongelmia, ei startissa ei kaasu pohjassa ajaessa.
     
  5. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Eli tuon boksin voisi saada fitechin kanssa pelaamaan. En vaan saanut fitechiä pelaamaan etanolilla. Bensalla se toimii hyvin mutta etanolilla ei. Ajoin bensakartat siihen ja sitten vaihdoin etanoliin niin toimi hetken kunnes oli "oppinut lisää" niin sitten alkoi ongelmat.

    No täytyy miettiä mutta olisihan tuolla sitten helppo ajella kun säätelee etanolianturin mukaan.
     
  6. LPV

    LPV 2nd gear

    Kuinkahan sen fitechin kanssa lie? Saako sen suuttimien johdot niin esiin, että sinne saisi E85 boxin johdot kiinni? Mulla on 94 LT1 Buickissa Aliexpressin E85 purkki kiinni. Ajanut noin vuoden ja toimii hyvin. Mulla olis tuohon avatarin 74 Firebirdiin Fitechin ruisku ja pumppu kamat. Kiinnostais tehdä siitäkin E85 tai flexi. Mutta saako sieltä johdot esiin, kun nuo purkit tulee suutinten ja ruiskun ohjausboksin väliin. Montako suutinta fitechissä on, kun sehän ruiskuttaa kehältä monesta reiästä? Neljä kai ainakin, kun on four barrel. Käviskö tuohon sitten 4 pyttysen E85 boksi?
     
  7. impala-63

    impala-63 Gearhead

    http://www.etotheipiplusone.net/pics/vt/vt235.jpg

    Tuollaisen löysin.
    Edit kun ensimmäisellä linkillä tuli mitä sattuu
     
  8. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Jostain olin lukevinani että ls koneiden suuttimia käytetty noissa fitecheissä ja riippuen mihin tehoihin niin suuttimien määrää lisätty ja kokoa.
     
  9. LPV

    LPV 2nd gear

    Olisikohan ne suuttimet Bosch EV1 mallia, niin kuin LT1 koneessakin? Ainakin pistokkeen muoto on tuollainen suorakaide. Ajattelin että jos säätäis ensin Fitechin bensalla kohdalleen, ja laittaisi sitten E85 purkin kiinni ja ajais sen sitten bensalla alueelle. Niin sillä voisi saada flexifuel systeemin toimimaan. Eli että ajais viinalla aina kun voi ja hätätilassa vois tankata bensaa ilman että menee mahdottoman paksulle.
     
  10. impala-63

    impala-63 Gearhead

    No tätä samaa ajattelin minäkin kun en vaan saa e85 toimimaan tuota vehjettä kunnolla. Kun polkisee polkimen kerrasta pohjaan se stumppaa. Sitten kun antaa vähän kaasua että herää ja polkisee se menee saatanan laihalle ja sitten saatanan rikkaalle. Jos saisi molemmilla toimimaan kunnolla niin sieltä ohjaimesta voisi valita e85 ja bensa kartat sen mukaan millä ajelee.

    Tosin kun kävin eilen tankkaamassa niin laskeskelin ettei etanolilla ajaminen säästä mitään tällä hetkellä jos oletetaan että se vie 30% enemmän ainetta.
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    En tunne Fitech:a, mutta johtojen uskoisin olevan vedettävissä tuolta päädyn alakulmista helposti ulos.

    Tuo kuva tukee oletusta.

    Ja mikäpä estää, voihan ne suuttimet noinkin laittaa...sopiva imusarja, fuel rails:t ja orkkis suuttimien tilalle tulpat ja meillä onkin MPFI ruisku...
    [​IMG]
     
    impala-63 tykkää tästä.
  12. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Itse alotin e85 kokeilut 6 vuotta takaperin s10:ssä. Täysin vakio boxi (2.8 v6) kesti tankata 50% etanolia bensan sekaan kunnes alkoi hyytymään. Muutin vakion polttoaineen paineensäätimen säädettäväksi ja pääsi vähän pidemmälle kun nosti painetta.
    Sitten tilasin ebaystä tollasen eprommin ohjelmointivehkeen ja uusia prommeja.

    [​IMG]

    Vaihdoin koko tbi hökötyksen 4.3 versiosta (myö isommat suuttimet). Tunerproolla tein varmaan 100 uutta tunea mitkä aina poltin prommille ja kokeilin miten toimii. Winaldl auttaa säätämisessä, kun näkee BLM arvot. Myös laajakaistalambda tuli laitettua. Alkaa olemaan säädöt aika hyvällä mallilla, pakkasella kylmänä tuo tbi on hankala saada toimimaan täysin moitteetta. Siihen paras lääke on tankata hiukan bensaa etanolin sekaan. Lähtee paremmin käyntiin.


    Vakion paineensäätimen voi poistaa tollasella levyllä ja laittaa paluulinjaan ulkoisen

    [​IMG]

    Tuolta löytyy hyvin tiedostoja tunerpro ohjelmaa varten:
    http://www.gearhead-efi.com/Fuel-Injection/forum.php

    Boxille kannattaa vaihtaa se eprommin kanta "normaaliin" painettavaan kantaan, tai sitten tollaiseen vipumalliseen, helpottaa chipin vaihtoa kummasti.
    Noi chipit on tosi edullisia ebayssä. Nehän pystyy tosiaan myös nollaamaan, hajoavat oikeestaan useimmiten fyysisesti jos jalat vääntyy.

    Malli 2732
    [​IMG]

    Ohjelmanvaihto kytkimellä olis kans kiva, sekin projekti on käynnissä, mutta ei oo ollu niin paljon tarvetta vaihdella bensa/e85 välillä, että olis jaksanu vääntää sen loppuun :D

    Romulatoriakin tuli testattua, muuten toimi, mutta muutoksia "polttaessa" hävisi aina yhteys tietokoneen ja romulatorin väliltä. Saattoi johtua silloisesta säätötietokoneesta missä oli usb adapteri. Täytys koittaa nyt tuolla telakalla varustetulla läppärillä.

    Vakio bensapumppu alko hyytymään aika äkkiä, aluksi kokeilin bilteman 044 kopiota, mutta ne ei kauaa kestäny etanolilla ajella. Vaihdoin pumpuksi bilsun "porche/volvo" malliin ja nyt on kestäny monta vuotta ilman ongelmia. (noita 044 pumppuja oli useampi testissä)

    Pidän suuttimilla n. 2 barin painetta, tuntuu auttavan kylmäkäynnistykseen. Sumuuntuisikohan paremmin?
    Sellanen 30tkm tulee vuodessa ajeltua. Öljyn seassa ei ole ollu etanolia, tosin ajankin päivittäin kohtalaisen pitkää työmatkaa ja moottori ehtii kunnolla lämpenemään.

    Monipisteruiskun sais varmaan pelaamaan paremmin, jos jaksais alottaa hommat taas alusta ;)
     
    12345678910, valtope ja Hai tykkäävät tästä.
  13. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Millainen imusarjan lämmitys? onko imuilmalle lämmitystä? onko moottori riittävän lämmin?
     
  14. LPV

    LPV 2nd gear

    Tuo on eri mallinen fitekki, kuin mulla. Mun on se TBI tyyppinen, jossa suuttimet ruiskuttaa läppärungon sisällä olevien annulaaristen suuttimien kautta. Siinä on neljä kurkkua ja jokaisessa tuollainen rengasmainen kanava ympäri. Renkaassa on monta pientä reikää, joista bensa ruiskuaa sumuna kurkkuun. Tuolla: http://www.etotheipiplusone.net/pics/vt/vt235.jpg
    On kuva TBI mallin suuttimien sijoituksesta. Taitavat olla samat Bosch EV1 malliset kuin tuossa MPFI mallisessa. Ainakin liitin näyttää samalta. Mulla voi pysyä hintaetukin E85 suhteen, kun Pontiacissa on pakko käyttää 98 oktaanista. 95 nakuttaa ainakin kaasarin kanssa. RAIII tyypiset rautakannet pyytää oktaania...
     
  15. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Itse asiassa imusarjan lämpökanava tulpattu, mutta kyllä se tuntuu aika kuumana silti käyvän. Ei ole täysin tulpattu vaan lätkä heftattu kanavaan.

    Imuilmalle ei ole lämmitystä. Moottorin lämmöt jossain 90* jos muistan oikein.
     
  16. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Tuossahan oli tbi rungosta otettu suuttimet imusarjaan ja se tbi sisällä oleva boksi ohjaa niitä suuttimia.

    Mielenkiintoinen "viritys". Ilmeisesti paljon halvempi tehdä tuollaisesta tbi fitechistä multiportti kuin ostaa multiportti fitech.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Kuva oli vaan siksi kun näyttäs olevan vastaava runko TBI/MPFI...suuttimien johdot kulkee alanurkista, joten Flex-boksin johdotus suuttimille näyttäs aika helpolta.
    MPFI muutos kasiin edellyttäs 4 suuttimen lisäystä, käytännössä kaikki 8 kpl joutuisi vaihtamaan ja pitäisi tietää kuinka suuttimien ohjaus toimii, montako kertaa/kierros ruiskutus jne.
    Muutenhan homma ei ole sen kummallisempi kun mikä tahansa TBI -> monipiste modi, suutinrungossa on kaikki tarittava jo valmiina.
     
    Muokattu: 18.1.2020
    LPV tykkää tästä.
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead


    Et ole kokeillut Ostrich 2.0 emulaattoria ?

    http://www.moates.net/ostrich-20-the-new-breed-p-169.html?cPath=64

    Voisi säätää valmiiksi ja polttaa vasta sitten PROM:lle, toimii ainakin kun Janiluo noita polttelee.

    EBL Flash sitten jos haluaa muuttaa sen vakioboxin säädettäväksi, ohjelmointi samoin TunerPro:lla ja voi hyödyntää jo ne olemassa olevat ohjelmoinnit.
    Harmi vaan kun siihen ei saa liitettyä flex-anturia, sitten se olisikin aika täydellinen paketti TBI-ruutan ohjaukseen etanolin kanssa.

    www.dynamicefi.com

    Tuo 30psi / 2 bar paine auttaa kyllä sumuuntumisessa ja etenkin etanolilla siitä on varmasti hyötyä.

    Ulkoinen regu on hyvä muutos tai se vakio regu kannattaa muuttaa ainakin säädettäväksi.
     
  19. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Ostrichia en oo kokeillu, mutta tollanen eprom emulaattori oli se mitä koitin. Eipä tohon enää hirveitä muutoksia tartte tehdä, niin pärjää tolla perinteisellä eprom polttomenetelmälläkin.


    [​IMG]

    Tota etanolianturia kans mietin, olis mukava lisä. Kaikenkaikkiaan yllättävän hyvin tollaen 80 luvun ruiskun saa säädettyä :)
     

Kerro tästä muillekin!