4-linkki suosituksia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja bbford, 15.2.2010.

  1. lake ender

    lake ender Gearhead

    Hyvin noi kiinnikkeet murikkaankin hitsaantu... eli ei se ainakaan perinteistä valurautaa ole. Olis tullu noi ylätukivarret liian suoraan jos olis putkiin hitsaillu, joilloin olis tarvinnu kuitenkin panhardin.
    Yhtenäisiltä ne päät vaikuttaa, tosin mistäs sen tietää, kun ovat hiottu tietty ennen pinnotusta. Samalaiset mulla on ollu toisessa hopassa edessä jo monta kesää (speedway).
     
  2. bbford

    bbford Gearhead

    Ok. Jossain näin sellaisenkin lisäpalan joka kiinnittyy takaaaukeavan perän kopan pulttien alle ja siihen kiinnittyy yläputket. No joo, onhan petukin saanut ne putkiin kiinni joten onnistuu varmaan mullakin. Kysyin vain niistä päädyistä kun huomasin että noissa sarjoissa on näköjään joko hitsatut puslapäät joissa näkyy saumat tai umpiaineesta(kestävämmät?) tehdyt päät. Etsin äsken muuten pinion kulmasta juttua ja huomasin että se on mulla ihan päin persettä, tulis sekin varmaan korjattua samalla. :)
     
  3. bbford

    bbford Gearhead

    Nyt kun olen etsiskellyt enemmän tietoa tosta pinion kulmasta joudun totemaan että vissiin joka jampalla on asiaan eri mielipide siitä että mihin helvettiin sen pinionin pitää sojottaa. :poff:

    Pitäis nyt aluksi kattoa onko mun perä nyt madalletussa ajokorkeudessa edes alempana kuin laatinkon häntä,sit vois esittää oman arvion mihinpäin sen vois säätää.

    Kuinkas se on,parallel sarja vissiin pitää ton kulman suorassa (akselin laippa osoittaa kokoajan suoraan eteenpäin?) koko jouston ajan mutta entäs tollanen triangulated malli sitten,kun perä joustossa painuu syvemmälle niin alkaako pinion kulma asoittaa enemmän alaspäin? :odroll:
     
  4. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Tota eikö se oo juuri siksi nelilinkki että kestää akseli suorassa jouston ajan! Täh! alle 5 asteen kulma kardaanilla toimii hyvin ja kun säädät sen ajokorkeudessa hyväksi niin joustot on ajon aikana niin pienet ettei se tota kulmaa ratkaisevasti muuta vaikka siellä ois ihan pelkät ladderit tuentoina! Näillä minä oon menny ja tiellä kestäny eikä oo jyristäny! mutta voihan tota asiaa hifistellä niin paljon kun haluaa! ja kysellä muilta harrastajilta hyväksyntää toteutukseensa! jokaisella on kuitenkin asiaan omat mielipiteensä!
     
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Kyl se akseli kääntyy triangulated linkeillä ky ylätukivarsi on lyhkäsempi. Ja kartaanikulmista se mitä kiihotusmiähet on kertonu ja oon kokeillukkii linkeillä et se kulma mikä on loota-kartaani pitää olla 2 astetta vähemmän kartaani-perä.
     
  6. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

  7. B 50

    B 50 Gearhead

    Ihan jos lähdetään sieltä alusta, eli laatikon ja kardaanin välisestä kulmasta niin sitähän on hankala säätää oikeaksi. Kun alustaa madalletaan reilusti kulma on enemmän tai vähemmän perseellään. Konetta alemmas tai lootaa ylemmäs, molemmat on käytännössä hankalia toteuttaa. Eli se on mikä on. Kardaanin ja perän välinen kulma riippuu Ripustuksen tyypistä ja materiaalista, lehtijousille eniten kulmaa, uniball-4-linkille vähiten kulmaa. Idea kuitenkin olis, että nivel olis mahdollisimman suorana (menemättä kuitenkaan ylikulmaan) silloin kun täys veto päällä ja löysät/väljät pois jousista/ripustuksesta. Eli niinpaljon kun koneesta lähtee maksimi pidolla. Muistaakseni vipottaja noi kulmat kirjotteli joskus tonne ralliosastolle. Ladderit(tai umpiputkikardaani) on varmaan parhaita kapistuksia pitämään toi jälkimmäinen kulma vakiona. 4-linkin duuni olis sama mutta ilman puolen metrin maavaraa. Siis pitää akselin liikerata vakiona kardaaniin nähden. Ei koriin nähden. Ja tää on vasta yksi asia kiinnityspisteitä, kulmia, ym, miettiessä.
     
  8. bbford

    bbford Gearhead

    Kyselenkö sun mielestä kovinkin typeriä? Sen kuvan tosta sun viestistä saa. Ja muiden hyväksyntää mä olenkin tosiaan täällä hakemassa. :mad:

    HAMBin sivuilla kävinkin asiasta tietoa etsimässä ja sieltä tuli haulla varmaan 200 eri keskustelua aiheesta ja kaikissa oli hirveä vääntö aiheesta mikä on oikea tai väärä tapa asettaa toi kulma joten ajattelin kysellä täältä aiheesta. No,olis vissiin pitänyt pitää turpansa kiinni vai?
     
  9. bbford

    bbford Gearhead

    Jeps, eli mun kone+loota on tosiaan ehkä liiankin kanssa alaviistossa,en ole sen kulmaa toki mitannut. Itseasiassa en piru vie tajunnut funtsia koko asiaa kun vaihdoin tekniikan viime vuonna,olis saanut paketin samalla vaivalla varmasti oikeaan kulmaan. No,pitää toikin asia tutkia tarkemmin.
    Nyt vaan äkkiseltään sanoisin että laatikon häntä on alaspäin X kulmassa ja pinionikin on alaspäin,tein itse akselin laskupalat joihin jyrsin 2.5 asteen kulman joten luulis että se on edes sen verran alaspäin. Ja kun asiasta etsin tietoa niin jossain luki että pinioni pitäisikin olla ylöspäin??
    No,en ainakaan huomannut viime kesänä että olis jyristänyt joten toimii se noinkin päin?

    Sitä tarkoitin just että kun noissa vinotankoisissa noi tangot on eri kohdissa ( ja joskus kovastikin lyhyempiä) niin pääseekö niissä toi kulma menemään kovastikin vituiksi. No,tuskin ihan alaasennossa tulis edes ajettu joten eikai siitä haittaakaan olisi.
     
  10. B 50

    B 50 Gearhead

    No se riippuu akselin korkeudesta suhteessa laatikkoon. Jos pinioni on askin tasolla tai yli, sen pitää olla alaspäin. Jos pinioni on alle askin tasolla, sen pitää olla ylöspäin. Eli aina suhteessa kardaaniin. Tuolla hampissa näytettiin pitävän kovin tärkeenä että ristikoiden kulmat olis samat. Mä en oikein usko että se ristikko tietää minkälaista liikerataa se toinen ristikko siellä kepin toisessa päässä tekee.
     
  11. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Kyl mä väitän tiukasti vastaa ku luulen omasta mielestäni olevan oikeessa...heh. Lootan akselilta tuleva linja ja pinionilta tuleva linja pitää olla saman suuntasia, oli perä sitten millä korkeudella tahansa. Eli yleensä aina kun loota sojottaa alas päi ni pinionin pitää pöjöttää ylös päin.
     
  12. bbford

    bbford Gearhead

    Toi mua just alkoikin hämätä. Aina mulle on sanottu että perän pitää osoittaa alaspäin tai edes suoraan mutta ei ikinä ole sanottu että ylöspäin. Ja nyt kun löysin joitain piirroksia aiheesta niin menin ihan sekaisin mihin asentoon se nyt pitää laittaa.

    Tässä olis sun version mukainen toteutus?

    http://hotrodders.com/gallery/data/500/ ... e.jpg?5175


    Mulla kardaani ehkä olis ton seuraavan kuvan kohdan 3 mukaan tällä hetkellä,varsinkin kun laskupaloilla pinioni kääntyy alaspäin.

    http://hotrodders.com/gallery/data/500/ ... s.jpg?9028
     
  13. bbford

    bbford Gearhead

    No niin,kävin katsomassa miten mulla noi on ja totesin että perän ristikko on 3cm ylempänä kuin laatikon pää ja kardaani olis nyt about 3 asteen kulmassa ylöspäin. Ja laatikon häntä sekä pinioni asoittaa alaspäin. En kyllä huomannut mitään rutinoita viime vuonna? :eek:
     
  14. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Käytännönelämässä havaittu että toi ylimmän kuvan versiossa ristikon neulalaakerit ei juurikaan liiku ja hakkaavat näin itselleen kolot ja väljistyy sekä ristikot alkaa jumittaa. Lähinnä noissa ulosotoissa ym. havaittu vika, kun ei tule joustoliikettä. Mutta myös 2-osaisissa ajoneuvokardaaneissa esiintyy samaa tautia.
     

Kerro tästä muillekin!