440 : seen männät ?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jukka.2, 18.1.2013.

  1. jukka.2

    jukka.2 Gearhead

    Pohtimista , mitähän mäntää suositeltaisiin mopen 440 : seen .. six pack tyyppiset männät kuulemma ongelmallisia normi pensalla ???? moottori on .. vakio 440 .. 268 nokka , sourssen 1,5 kertaavat vipat . kannet 906 ...imari ..edelbrock performer.. hi , perf sarjat ..stanu mitoissa .Niin ja kone tulee kadulle normi ajoon , joskin toivon sen ns. pikkasen jopa kiihtyvän ?
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Noissa 906 kansissa on suht isot palotilat (n. 90cc), joten vaikka tasalakinen mäntä tulis lohkon tasolle, 1mm tiivisteellä ruttu olis aikalailla tasan 10:1 joka on varmasti sopiva tuolle muulle kokoonpanolle ja kestää normibensaa hienosti.

    Jos laitat speed pro:n L2355, eli ns. sixpack männät niin jos ne tulisi lohkon tasolle, 1mm tiivisteellä ja 90cc palotilalla puristus olis n. 9,64:1.
     
  3. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Mulla oli noi l2355f männät.
    Männän laella on 4 kpl venttiili upotukset, jotka kooltaan yhteensä noin 7cc. Lohko oli vakio, jolloin männät (compression height 2.061") jäi noin 0.5mm alle dekkitason.
    Tiivisteinä oli 0.5mm peltitiivisteet, laskin puristuksiksi noin 9.5:1
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tos ois nurkissa yhet puntitetut veivit .030 magnum vakiomännillä jos noi six packit pelottaa..
     
  5. jukka.2

    jukka.2 Gearhead

    Juu , kiitoksia .. miekin aattelin noit six pack mäntiä hyviksi .
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Juu, ei pitäis olla mitään pelkoo et six pack tai muillakaan vakiomännillä vakiolohkossa tulis ruttua liikaa. Etenkin kun nykyiset kansiphvit on tuplaten paksummat vakioihin verrattuna. Moparin ilmoittamat puristussuhteet oli jotain ihme utopiaa, kaukana realismista.
     
  7. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Niin päinhän se melkein menee noilla isopalotilaisilla rautakansilla ja "vakio korvaus" männillä että sitä ruttua ei meinaa saada tarpeeksi.

    Ite joskus tein budjettimosaa ja käytin noita vielä laiskempia, L2266 magnum(?) mäntiä. Ne jäi niin paljo alle dekin että 84 palotilalla ja 1mm (felpro 1009) tiivisteellä olis puristus ollu jotain vissii 8:lla alkavaa. Otin sit vaa rohkeesti lohkosta siivua pois ja mopar perffin 0,5mm peltitiivisteet nii sai rutut sinne 10 paikkeille. Peltitiivisteet ei tosin meinannut pitää alukansien kaverina.

    Rautakansien kaverina noita peltitiivisteitä voi huoletta käyttää.
     
  8. nixon

    nixon 3rd gear

    Olisko mäntäsuositusta vuoden 74 440hp koneeseen, tarkotus olis saada fiksumpi puristussuhde? Homman nimi on budjetti mikä tarkoittaa sitä, että yritetään käyttää aika lailla alkuperäisiä sisuskaluja noin muuten. Tai sen näkee sitten ku pääsee avaamaan ja ehkä joku fiksumpi kertoo mitä pitää laittaa uusiksi.
     
  9. 440Mag

    440Mag Gearhead

    -74 440:ssa on ns. 902 kannet, joiden palotila on samaa kokoluokkaa kuin esim. 906:en joista jo aiemmissa viesteissä oli puhetta. Eli samalla reseptillä, esim. 2355 männät, peltitiiviste ja hieman lohkon tai kansien tasosta pois. Näin pääsee sinne kympin tuntumaan. Palotilan tarkka koko kannattaa kuitenkin vielä mitata ennen lopullista mäntävalintaa.

    Pelkästä puristussuhteen nostosta ei sinällään ole kuitenkaan suurta hyötyä, joten kannattaa rakentaa motti myös muilta osin toimivaksi paketiksi.
     
  10. jukka.2

    jukka.2 Gearhead

    Jep .. paljos kansista uskaltaa sipasta .. millin ?? männät on sealed powerin L2266F
     
  11. 440Mag

    440Mag Gearhead

    No mulla oli juurikin joskus nuo L2266f männät. Aika alas ne jää.

    Otin sillon lohkon tasoista millin, käytännössä siis sama kun ottais kansista. Tuolla millin veistolla ei tullut minkään osien istuvuuden kanssa ongelmia, imusarjastakaan en tainnut edes joutua pultinreikiä kaivamaan soikeiksi.

    84 palotila ja peltitiiviste niin oli ruttu aika tarkkaan kympin kun laskin. Tosin kun 906 palotila on jo valmiiks isompi, tarvis höylätä paljon enemmän et pääsis noihi mulla olleisiin lukemiin valmiiks pienemmällä palotilalla. Tosin onhan noissa dekkikorkeuksissa toleransseja jo tehtaaltakin. Jos et saa noita vanhanliiton peltitiivisteitä mistään käsiin, niin noilla tuplaten paksuilla nykytiivareilla puristus tietenkin taas laskee.

    Voihan niitä kansia tai lohkoa tosiaan höylätä rajumminkin jos budjetilla mosaa on tekemässä. Mut sit alkaa tuleen yläkerran osien kans istuvuusongelmia. Toki voihan esim. imusarjan tasoista ottaa samassa suhteessa tavaraa pois.
     
  12. jukka.2

    jukka.2 Gearhead

    .. ok .. mulle kävi sellanen lepsus .. ostin noi e- baysta .. ku oli halvalla myynnis , puntitettuna .. katoin het buy it now klikkauksen jlk .. pentele ne olikin noi ns. magnum männät .. mutta jos ton millin laskun jlk. pääsis tonne " tavoite " puristukseen .. 9,5 -9,8 alueelle
     
  13. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Joo se menis just vähän ysin päälle noilla nykytiivareilla ja johonkin 9.5 korville jos löydät metalliset ohuemmat jostai.

    Pitäis kyl toimii hyvin ton nokan ja imusarjan+pakosarjojen kans kun huolella muuten tekee. Ei nyt ehkä mitään drägsteriä tuu mut käytännön voimaa pitäis olla iha jees.

    Joskushan jos vähän haluaa lisää nii tohon voi sit päivittää vähän nokkaa ja kantta kun budjetti sallii ihan bolt on alakertaa purkamatta kone paikallaan...
     
  14. JTE3

    JTE3 Gearhead

  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ollan joskus vedetty lohko nolla dekkiin noil 2266 männillä... ja kansistakin josksu raavittu close chamberit... riippuen muista releistä ni voi joutuu ruveta tekee kuoppaa venttiileille mikä sit voi aiheuttaa pientä takapakkia. Mut kaikenlaista tosiaan on sovitettavissa, toi milli ei viel mitään kummempia komplikaatioita aiheuta. Ja hyvin rokkaa tollanen miedoilla kamoilla oleva 9:1 440, ite ajettiin joskus muinoin 13.8/164 c-koppasella missä oli 8.5:1 ja MP:n 280/.474 nokka
     
  16. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mulla oli itseasias aika isot venttiilikolot veistetty noihin sillosiin omiin 2266:in. Oli kuulemma jostain kans aikalailla höylätystä motista peräsin silloin kun ne sellasinaan ostin. 040 koossa, ettei olis jopa samat? Aika paksu siinä on se männänlaki et materiaalia on kyllä askarrella, ja mulla kesti monta vuotta kovaakin käyttöä ennen kuin alakerran virheettömänä myin jollekkin.
     
  17. jukka.2

    jukka.2 Gearhead

    Jep .. Kiitos .. Tuol amerikan pääs ne näköjää suosittelee 0.40 - 0,60 ... liippasua .. eli jos oikee ymmärsin muunnon niin 1,54 max milliä ??
    mutta taidan ottaa sen millin vaan pois , ettei tuu muita huolia ..ja kuulemma us. partsist sais taas niit peltisiä mr. gasketin tekemii kans pahvei .
    Nim. ei onneksi tarvi pyörää keksii uudelleen :D
     
    ake79 tykkää tästä.
  18. Silvarello

    Silvarello 3rd gear

    Niin. Kestät vaan suunnitelmassasi etkä lähde rönsyilemään niinkuin minä..

    :rotfl:

    Lopputulokseen luultavasti tulee olemaan yhtä tyytyväinen tai tyytymätön, käyttääkö 2000, 5000 tai 10000 euroa. :poff:
     
  19. jukka.2

    jukka.2 Gearhead

    Niin teen .. pikkasen harmitti ne männät , mutta pakko ostaa ettei tuu negatiivist palautetta .. ja halvathan ne oli .. alle 300 tulleineen uudet ..ja toss furyssa ei tarvi olla niin kauhee kone .. kuhan on sellanen 14 sek.. mahdollista ajaa .. jos innostuu joskus .. Lähinnä iloinen laulu mobiili joka poistuu paarin pihasta .
     
  20. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos lohko ei ole mikään mega arvokas matching number tms "suojelukohde", niin kannattaa ehkä ottaa lohkon tasoista se milli.

    Ainakin, jos uskot innostuvasi joskus laittamaan pienempipalotilaista alumiinikantta koneeseen.

    Jos otat kansista, niin sitten et käytännössä saa pienempipalotiloisten kansien vaihdossa(tulevaisuudessa, spekulointia..) enää lisää puristusta ellei mennä tuonne alle 80cc:n. Koska 906 -1mm = n. 84cc; Performer/E-street/source vakiona =n. 84cc
     

Kerro tästä muillekin!