4L60 + amatööri

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja makkepuu, 28.12.2020.

  1. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    emännän vanista puuttui pakki ja tuttu lootaseppä nosti kädet pystyyn että ei kiinnosta tehdä.
    muija hommas autoon toisen lootan niin jäi sopivasti harjoittelutoosa. vähän pakko opetella tekeen nämä hommat itse niin ei tarvitse jännittää suostuuko joku sepittämään ja eteläsuomen herrakerhojen lootaremppoihin ei budjettia löydy.

    ensin ebaysta pari työkalua tilaukseen
    tubesta inspiraatiota
    kinkkua nassuun
    ja sit talliin. lootan siivoomiseen meni tunti, purkamiseen toinen ja varmaan 45min ronklasin output shaftin päässä olevaa lukkorengasta irti, sitä mikä pitää planeetan paikallaan. en ottanu kuvia, en jaksanu siivota käsiä että olis voinu lääppiä puhelinta.
    [​IMG]

    kun sain planeetan käteen ja pääsin käsiksi sun shelliin niin sieltähän se pakittomuus löytyi
    [​IMG]

    oikeilla työkaluilla männät purkaantui rummuista parissa minuutissa
    [​IMG]

    kakkosen ja nelosen "accumännät" oli molemmat keskirei'iltään horoja.
    valvebodyn välipellissä ei ollut yhdelle kuugelille feed holea.
    governoorin ratas oli aika kulunut.
    jarrupanta haisi palaneelle mutta oli ehjä ja rumpu oli suora.
    suurin osa puslista priimoja, tämä + parissa paikkaa atv:tä niin siellä on varmaan joskus käyty.
    3-4 kytkinpakka viittä vaille vainaa, oikeastaan overrun levyt, ne 2 pientä siellä input drumin pohjalla oli ainoat joissa oli kunnolla pintaa.
    3-4 männän huulitiivisteessä halkeamia.

    ostoslistalle menee ainakin:
    masterkit
    bonded input drum pistonkit + palautunjousihässäkkä. tämän pistinkin jo tilaukseen
    jarrupanta
    2kpl accumulator piston
    kuvernöörin ratas
    filtteri
    asennusrasvaa

    2-4 servo ja boost valve jääköön vakioksi koska tulee painavaan autoon kruisailukäyttöön.
    13 lapainen pump-kit, hyötyä? en ole purkanut vielä pumppua.
    3-4 applyring oli vanhan mallinen #4 ja se pitäisi päivittää #7 jos haluaa käyttää sonnaxin järeämpiä 3-4 plateja mitkä nyt ovatkaan nimeltään mutta maksaa ja hyöty?
    4th accumulator deleteä suositellaan, vanha mäntä pohjalle, prikka väliin ja uus päälle niin että lootan pinnan kanssa tasan.

    ostin askartelukaupasta 0.1mm muoviläpysköitä joilla ajattelin liu'uttaa männät takas paikalleen ja tilasin myös ebaysta kourallisen input drum teflon sealeja kun katkon pari ihan varmasti.

    keittiöremppa syöny budjetin niin joutuu odottaan tilipäivää että saa tilata lisää osia eli taas kerran mennään 460 moottoriremppa-topikista tutulla kädestä suuhun-meiningillä :D

    lisäksi oli tylsää+tarverautaa+inspiraatiota niin väkästelin tollasen:
    [​IMG]

    ja ettei nyt kenellekään jäänyt epäselväksi niin tässä ollaan ekaa kertaa lootaa sepittämässä. pitäkää peukkuja :D
     
    Gary Grand, teippi-mikko, Ilel83 ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    :) Se ensimmäinen kerta yleensä opettaa ja noi vanhat lootat on vielä inhimillisiä repata. Toivottavasti saat homman maaliin ja loota pelaa kuten pitääkin.
     
  3. matti R

    matti R 2nd gear

    Tsemppiä mukaan! Youtuben videoita minäkin kovasti tutkailin kun TH400 lootaa remppasin. Se onkin lienee yksi helpoimpia laatikoita ensikertalaiselle.
     
    Seevu tykkää tästä.
  4. Seevu

    Seevu Gearhead

    Mullakin edessä PGn avaus. Ihminen sen on purkanu/kasannu aikasemminkin, joten eiköhän se noviisiltakin onnaa.
    Kiitos jutusta.
    -J-
     
  5. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Tsemppiä. Ite tein TH350:een ekan täyden remontin ja vahvistukset pari talvea taaksepäin ja siitä tuli aivan toimiva kampe. Aiemmat kokemukset oli vain shift kitin asennuksesta. Muutama erikoistyökalu, laadukas lähdemateriaali ja järjestelmällisyys sekä puhtaus niin niillä syntyy jo jokakodin laatikkovelho kotitarpeisiin. Koeajolle lähtiessä voi vähän vatsa käydä kuralla, mutta äkkiä se normalisoituu kun huomaa laatikon toimivan ja saattaa siinä aivan äänenkin hymyillä. YouTube on hyvä apu.

    Tein itse samanlaisen standin laatikolle ja sorvissa työkaluja laakereiden vaihtoon. Sorvasin myös mäntiin tilaa lisälevyille. Takimman männän irroitukseen askartelin myös työkalun (mallia TH350). https://x10sion.kuvat.fi/kuvat/Muuta/Nettiin/Vaihdelaatikkohommat/
     
  6. Isamu

    Isamu 2nd gear

    Way to go :)

    Precision transmission tubekannu on omalla tilauslistalla ja aivan mahtavan näköistä työtä tekevät.
    Omassa autossa 700R4 joten sellaiseen tekisi mieli itse tutustua joskus tähän samaan tyyliin.
     
  7. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    ollu vähän hiljasta tällä rintamalla kun joulukuussa tilattuja osia alkoi vasta nyt tipahtelemaan.
    haynesin kirjan löysin käytettynä englannista muutamalla punnalla. kusti sitten hetken polki sitä opusta tänne. "oikean" nippelitietoaapisen löysin myös ebaysta
    [​IMG]

    löysin todella mahtavilla kuvilla olevan kirjan netistä, tuo tosin 4l60e mutta sellainen toosa löytyy käyttis gemsusta ja kai sekin joskus levähtää https://at-manuals.com/wp-content/uploads/2016/manuals/4L60-4L60E repair manual book.pdf

    parit työkalut löysi myös perille; puslien asennustyökalu, pihdit joilla sen ¤#"¤"!#""¤"# lukkorenkaan saa sinne output shaftin päähän ehkä vähän helpommin ja lisäksi löysin ebaysta käytetyn Kent Moore pantatyökalun, tuo on se vanhempi J-25014, maksoi 18 dollaria niin oli pakko ottaa vaikka en kyllä tiedä miten sitä käytetään :D
    [​IMG]

    input drumiin tuli teräksiset männät kiinteillä gummihuulilla
    [​IMG]
    noi männät oli 8 viikkoa reissussa. sitä kuskasivat ainakin usps, dhl e-commercence, easyship ja suomen posti. hauska homma sinänsä kun olen tilannut jokin aika sitten karkaistun sun shellin ja sillä on sama ESUS-alkuinen seuranta kuin tuolla :/

    noh odotellessa vois ostaa ihan kotimaasta puslasarjan ja nuijia öhm siis painaa prässissä ne paikalleen kun on kerran siihen hieno työkalukin
     
    Isamu ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!