4L80E Pakki, 3 ja 4:s vaihde kateissa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Ukko75, 1.2.2013.

  1. Ukko75

    Ukko75 1st gear

    Hävisi tänään Suburbanista ko. vaihteet. ajoin normaalisti aamulla töihin ja iltapäivällä ei mennyt enää pakki päälle. Ykkös ja kakkos vaihde toimivat mutta muut ei :mad: . Onko jollain tietoa mikä on pettänyt? Pitänee laatikko tiputtaa alas joka tapauksessa. Jos jollain lojuu ko laatikko nurkissa ylimääräisenä, niin olen kiinnostunut ostamaan.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    "Normi"vika 3/pakkirumpu hajonnut.
     
  3. Ukko75

    Ukko75 1st gear

    Ok kiitos vinkistä. Minkälainen kasa osia tarvitaan että saadaan loota kuntoon?
     
  4. sbf

    sbf Gearhead

    Direct drum,direct drum piston,masterkit,oil filter,atf dx3,reverse boost valve.
    Ton männän ja boost valven voi jättää uusimatta jos vanhat on ehjiä ja luotto kova.
     
  5. hupis

    hupis 3rd gear

    Lainataan tätä ketjua, kun on vähän vastaava vika.

    Kyseessä siis Silverado -93 ko. laatikolla.
    Kaikki alkoi keskiviikkona sähköliittimien puhdistamisen jälkeen.
    Laatikko vaihtoi ennen liittimien puhdistusta mielestäni liian "rajusti", tosin kaikki vaihteet toimivat, myös turbiinin lukko.
    Puhdistuksen jälkeen pikku D:llä toimi ok, mutta isolla D:llä ei tiputtanut kierroksia vauhdissa tyhjäkäynnillä kaasua nosteessa, kuten ennen (ilmeisesti niin kuuluu tehdä?). Isolla D:llä siis moottorijarrutti ja melkein sammui risteykseen, kun ei meinannut löytää vapaata.

    Torstaina puhdistin kaikki liittimet uudestaan ja sen jälkeen pikku D:llä oli enään kaksi vaihdetta (ilmeisesti 2 ja 3) ja isolla D:llä 4, mutta ei turbiini lukkoa.

    Eilen taas uudestaan liittimet auki ja puhdistusta.
    Puhdistin myös ne kaksi sensoria joihin menee kaksi johtoa, VSS vai mitä ne on (vähän oli metallia, mutta ei mielestäni liian paljon).
    Huomasin myös että siitä isosta liittimestä laatikon puoleisessa osasta jossa on ne nastat niin osa niistä liikkuu (ei ilmeisesti kuuluisi?), osa siis liikkuu sormin ihan reilusti, mutta muutama ei.
    Lähdin ajamaan 1-2-pikku D ei ollut kuin yksi vaihde, ilmeisesti 2:nen. Isolla D:llä tulee mukaan yksi pykälä, mahdollisesti turbiini lukko, kun kierrokset putoavat vain 200 rpm. 70 km/h saa vauhtia jolloin kierrokset ovat 3500 rpm.

    Sitten varsinaiseen kysymykseen. Ilmeisesti mitään mekaanista ei ole rikki, koska puhdistuksen jälkeen, varsinkin tuon toisen jälkeen vaihdot ovat olleet todella pehmeitä (siis ne mitä se vielä vaihtaa.)

    Miten tuota isoa liitintä pystyy korjaamaan (jossa vika ilmeisesti piilee)?
    Täytyykö pudottaa öljyt pois ja laatikon sisältä tutkia, vai saako sen irti muuten?
    Jos täytyy ottaa pohja auki, niin pystyykö ne vaihtojen solenoidit puhdistamaan miten helposti?
    Auto antaa nyt viivakoodin 81 eli siis 2-3 vaihteen solenoidit vika?

    Kaikki vinkit ovat tervetulleita!!!

    Mitä öljyä tuonne sähkölaatikkoon kuuluu laittaa ja paljonko?
     
  6. Ukko75

    Ukko75 1st gear

    Ok! Pitänee kaivella loota pois ja avata ja katsoa silmii karua todellisuutta. En ihan tiedä kaikista luettelemistasi osista mikä mikäkin on mutta eiköhän se sitten selviä.

    Olisiko jollain myydä korjausopasta tuohon laatikkoon? saako sellaisia jostain suomesta?
     
  7. Ukko75

    Ukko75 1st gear

    En osaa neuvoa mutta vaihteiston öljymäärä on 7,3 litraa Dexron III:sta ja tarkastus luonnollisesti mittatikulla.
    Täällä muutakin tietoa ko laitteista http://fsd.log-group.org/huolto:start
     
  8. Ukko75

    Ukko75 1st gear

    Nyt kun tulee tuo laatikko avatttua niin eikö sinne kannattunut laittaa joku sarja, joka estäisi tuhojen syntyä? Muistan lukeneni sellaisesta.
     
  9. Ukko75

    Ukko75 1st gear

    No niin nyt on laatikko taas kasassa ja toimii hienosti! Kannattaa kasatessa katsoa tarkaan että öljypumpun keskiratas tulee oikein päin. Säästyy turhalta vaivalta ja osien koneistamiselta nim. kokemusta on.
    Suuret kiitokset Mudracerille osista ja neuvoista.
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

    Näin se homma hoidetaan! Toi diagnoosi olis ollu 99%:lle jenkkijuusoista kuolemantuomio, mutta ukko se irrotti, avasi, korjasi ja kasasi mystisen sokkahelvetin.

    ...tarkoitan siis, että virkistävää välillä lukea tarinoita muustakin kuin uusavuttomuudesta ja toisen aikapommin ostamisesta tilalle.
     

Kerro tästä muillekin!