4L80E syö miestä

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja moonbone, 7.9.2016.

  1. moonbone

    moonbone 3rd gear

    Loota on kiinni CMC Yukon 2500 takavetoisessa kitumaasturissa. Vuosimalli on 2000. Kone 6.0L bensakasi.

    Pikkuhiljaa on korjaantunut muutama ongelma.

    Historiaa:
    Tow mode oli alunperin koko ajan päällä. Nappi vaihdekepin päässä ei toiminut.
    Korjaantui vaihtamalla rattiputken vieressä poikki hiertynyt napin johto. (Vinkki: vanhan hiiren piuha on passelia)

    Tuuttasi ATF:ää maantielle.
    Syyllinen löytyi syylärin päädystä, ylemmän lauhdutinletkun liitos rikki. Paikallinen hydrauliikkaliike vaihtoi ehjät liittimet. Ei vuoda enää.

    Ajettu vähillä öljyillä (em. vuoto). Kitkapinnat loppu ja laatikkoöljyt mustana.

    Paikallinen "asian tuntia -liike" vaihtanut uudet öljyt. Öljypohja kiristetty mutrulle. Tiiviste ei enää riittänyt pitämään öljyjä sisällä, joten "asian tuntia työ mies" oli tuutannut tiivisteen lisäksi sikamassaa oikein antaumuksella.

    Tehtyä:
    Laatikkoon vaihdettu uudet kitkat, tiivisteet, suodatin ja öljyt, eli perussetti. Sikamassan riekaleita joka paikassa. Pesty ja puhallettu huolella.
    Kylmänä toimi muuten paitsi turbaanilukko ei kytkeydy. Vartin ajon jälkeen D:llä 2-3 vaihto piiitkä ja sen jälkeen alkaa vaihtamaan raakasti. Turbiinilukko kytkeytyy tietokoneella katsottuna, mutta ei kytkeydy. Kepistä käsin vaihtamalla vaihtaa hienosti kylmänä ja paukauttamalla lämpimänä.

    Öljyt ja suodatin vaihtoon 500km ajon jälkeen. Öljyt terveen väriset, eikä ollut hävittänyt yhtään öljyä.
    Ei vaikutusta ongelmaan.

    Laatikko toisen kerran alas. Venttiilihässäkkä tutkittu, ei silmin havaittavaa vikaa eikä sikamassariekaleita.
    Vaihdettu taas kitkat, tiivisteet, suodatin ja öljyt. Näiden lisäksi 2-3 -vaihteen välissä oleva spragi.
    Ei vaikutusta ongelmaan.

    Vaihdettu paineanturi ja kaikki solkut. Laatikon liitin putsattu vaikkei ollut edes märkä, vaan ihan hyvän näköinen.
    Ei vaikutusta ongelmaan.

    Vikakoodi TFT-anturista joka katosi kun sammutti koneen. TFT vaihdettu.
    Vaihdettu kaasuläpän asentoanturi.
    Ei vaikutusta ongelmaan.

    ECM/TCM avattu. Ei kylmäjuotoksia ja se ainoa konkkakin oli terveen näköinen. Lämpöpasta oli haihtunut, laitettu uudet pastat. Puolentunnin rääkkäyksen jälkeen ei enää vaihda raakasti, eli ei ilmeisesti enää mene LimpModeen. Aivorappeumaa?

    Nyt:
    Kylmänä vaihtaa D:llä hienosti, paitsi turbiinilukko ei kytkeydy.
    Vartin ajon jälkeen stopista reippaasti kiihdyttäessä vetää kierrokset 4500:n ja vaihtaa kolmoselle. Pappakiihdytyksellä kakkonen tuntuu luistavan ja kolmoselle vaihtaa hitaaaasti. Kepillä komentaen vaihtaa hienosti ja kakkonenkaan ei tunnu luistavan. Turbiinilukko ei kytkeydy lämpimänäkään.

    Testaamatta
    Turbiinilukon solkkua ei ole vaihdettu. Rockauto myi 4L80E:hen 4L60E:n johtosarjan joka ei käy. Solkku saattaa olla sama silti? Onk tietoo?

    Nopeusantureita ei ole vaihdettu. Pitäiskö?

    Jotain muuta?

    Mikä syö miestä
    No se, että pitää kysyä neuvoa! Sehän tarkoittaa etten ole kaikkitietävä rasvakoura mettäläinen jne.
     
  2. 59Kingswood

    59Kingswood Gearhead

    Tohon turbiinilukkoon sen verran, että voisko vika olla jarruvalokatkaisijassa?
     
  3. moonbone

    moonbone 3rd gear

    Cruise pelaa, ja tipahtaa pois päältä kiltisti kun hipaisee jarrupoljinta, joten ajattelisin jarruvalokatkaisijan olevan kunnossa.
     
  4. 59Kingswood

    59Kingswood Gearhead

    Tohon Yukoniin en osaa sanoo varmaks, mutta ainakin vanhemmissa cruiselle on ihan oma, erillinen katkaisija jarrupolkimella. Samaa muistelisin 2000-luvun etuvetohäksättimistä...
     
  5. moonbone

    moonbone 3rd gear

    Jarrupolkimen yläpäässä on onales johon menee 6 piuhaa.
    Jarruvaloille 2, cruiselle 2 ja turbiinilukolle 2 ?
    Olisko noin insinööri suunnitellut...?
     
  6. Bapsu

    Bapsu 1st gear

    Vaihdat koko laatikon toiseen, peruskunnostettuun? Sikamassa on tehnyt tuhonsa.

    Ainiin, laskun uudesta lootasta voisi lähettää sille korjaamolle missä työnnettiin massaa tiivisteen kaveriksi. Yksi paperinukkakin voi paskoa laatikon niin miksei sikamassa?
     
  7. moonbone

    moonbone 3rd gear

    Nonni. Nyt se taas riemu repesi.
    Emäntä ajeli Kemssulla aamulla töihin ja kesken matkan vaihteet katosi. Ei eteen, ei taakse.
    Hinattu pajalle.
    Vikakoodeja en ole vielä ehtinyt lukea.

    Mistä ehjä tilalle?
    Ja mieluusti kohtuuhinnalla, mätkyt maksettu just ja pörssi inisee nälkäänsä...
    Laitoin kyselyn recro.eu, naapuri kehui saaneensa sieltä Audiinsa toimivan lootan.
    Vaan onhan Suomessakin osaajia?
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mitäs jos käyttäs rempattavana ihan ammattilaisella? o_O
     
    palontie tykkää tästä.
  9. palontie

    palontie Gearhead

    Mudracerille tai koskiselle esim.
     
  10. moonbone

    moonbone 3rd gear

    Lueskelin voorumia ja Ilmavirtaa kehuttiin. Onk tämä mutarallaaja sama mies?
     
  11. palontie

    palontie Gearhead

    Ei ole Sama tyyppi.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ei ole sama mies ja oma kokemus veisi ilmavirralle. Tehny itelle useamman lodjun ja keski-suomesta moni korjaamokin käyttää mikan palveluita ;)

    Ja ainakin mitä ite tiedän ni mikan hinnoittelu on vähintäänkin kohtuullinen :)
     
    speedy ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  13. moonbone

    moonbone 3rd gear

    No tästä on parsattaa kilometriä matkaa, vaan eihän se täällä maalla oo mikkään ;)
    Pitää huomenissa lukaista vikakoodit, jos vaikka TCM:ääkin pitää epäillä.
    Sitte kun on siltä osin viisaampi niin voi soitella.
    Kiitoksia vastauksista!
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juu ja laita ne koodit ylös koska mika varmaan kysyy ne jos sille soitat ;)
     
  15. moonbone

    moonbone 3rd gear

    Oho, kaksi ja puoli vuottako siitä jo on?
    Mikan jäljiltä laatikko on pelannut juuri niinkuin sen kuuluukin :)
    Osaa hommansa, se pitää sanoa.
    Aina oppii jotain uuttakin, muuten olin tehnyt itse vaihteistohuollon oikein, mutta se yksi nailontiiviste korjaussatsista, muistaakseni 2:n ja 3:n välistä, ei kestä. Se pitää hommata erikseen. Minkäniminen ja mistä, en nyt enää muista. Laitetaan iän syyksi.

    Tulipahan vaan kaivettua tämä vanha kyssäri esiin kun rouvan autoon pitäisi tehdä lootahuolto.
    Alkoi loota kiukutella. Vaihdoin mustat öljyt punaisiin ja totesin että pohjamagneetti on täynnä viilajauhoa. Eli edelliset omistajat ei varmasti ole lootan öljyjä vaihtaneet, ja viilajauho kertoo että kitkapinnat on loppu.

    Pitääpä huomenna kilautella Ilmavirralle.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!