-54 windsor

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja sleepercooler, 30.5.2019.

  1. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ääni tälle.. Sopis autoon kuin nyrkki silmään! Ei mitään turboja..:cool:

    Imusarja vesijohtokäyristä.. Backyard engineering..
     
    4d sedan, palontie, sleepercooler ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Jäin vielä miettii tätä pover valve modia. Tämä taitaa ollakin draw thru modi? Tässä on sama auto myöhemmin:



    Ja se on nimenomaan draw thru. Tuossa aiemmalla videolla (ajassa 3:16) se tukkii samalla sen kanavan, johon se laittaa pillin. Mutta se kanava on manifold vacuum. Sama tuosta Holleyn kirjasta:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Siinä ekalla videolla se selittää, että siihen mehupilliin tulee alipaine imusarjasta (ahtimen jälkeen).

    Jos nyt ajatellaan tuon toimintaa blow thru, niin eihän siinä ole merkitystä, että tuleeko se paine kaasuttimen alta vai kauempaa? Olenko ajatellut oikein tämän?
     
  3. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Verkkokaupassa ei ainakaan erikseen myyty tätä settiä??
    Tuli ainoastaan valmiissa asennuspaketin mukana...

    Pikaisen laskennan jälkeen ei taida 500€ riittää kaasariin + muihin tarvikkeisiin, tosin valmis painekotelo mukana...ja turbo siihen kylkeen 2-300€ + kaikki muut vermeet päälle...mut elämä on:)
     
    Muokattu: 30.7.2019
  4. En kanssa löytänyt enää tuommoista settiä. Ton kumitiviisteen ja neulaventiilin saa hankittua. Sitä powervalvea ei enää saa, mutta en ole varma kuinka tärkeä se on. Maailmassa näyttää paljon niitä ahdetun ja luulen, että niissä ainakin osissa ollut tavallinen power valve.

    Tuo heidän sähköposti on kai:

    sales@turbogemini.com

    Kannattaa varmaan heiltä kysyä noita juttuja enemmän.


    Muuten laskelmasi on oikean suuntaisia. Jos pohjana käyttää Fajsia, niin se on alta 200 e, mutta siihen menee kaikki hilpakkeet uusiksi, niin niihin voi laskea se 100 e lisää.

    Bensapumppu luokkaa 60 e ja regulaattori toinen 60 e.

    Ja se turbo luokkaa 350 e. Välijäähdytyn luokkaa 60 e ja kaikkea pikkuosaa jotain e..

    Elämä tosiaan on..:(

    EDIT: Painekotelon hinta riippuu tietty siitä, että askarteleeko itse vai hankkiinko valmiin.
     
  5. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Tavallaan toi huuhtelupumppu:kin kiinnostais, olis vaan paljon enemmän old shcoolimman näköine paketti:cool:....
     
    Gary Grand ja palontie tykkäävät tästä.
  6. Sopivia niitäkin monenlaisia. Taannoin linkkasin toiseen ketjuun tämän myynti-ilmoituksen Wade RO34:sta, mikä voisi olla sopivan kokoinen tähän? Hinta 500 puntaa.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 30.7.2019
    Gary Grand ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  7. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Kaveri soitti tosta Wadesta, oli jo kuulemma myyty:(...
     
  8. Voi voi..Mites Toyotan SC14 ahdin. Se on aika hauskan näköinen:

    [​IMG]

    Sitä oli Toyotan Previassa ja vois olla aika oikean kokoinen. Tässä yksi Offipalstalla.
     
  9. Tässä semmoinen kiinni Holdenin kutosessa:

    [​IMG]
     
  10. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Onhan toi aika simppeli paketti...kuva selvensi paljon..

    Mites noi Eaton:in pienemmät ahtimet??
     
    Muokattu: 31.7.2019
  11. Mikä ettei. Niitä on paljon erilaisia versioita, niin voi katella mikä olis omaan silmään hyvä.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Multa löytys Eaton M90 ahdin, Ford Thunderbirdisä kotoisin.
    Lyhyt vetokärsä, ja jotain kamoja löytyy vedon rakenteluunkin.

    [​IMG]

    Muistaakseni toi vasemmanpuoleinen on vielä jäljellä.

    [​IMG]

    Löytyy myös 75mm läppärunko paineen "vuodattamiseen", jos haluaa ajaa blow thru kaasarilla ja kuulerilla.
    Ahti maksaa 400€.
     
  13. Silloin turbokarttajutuissa laskettiin moottorin vaatima ilmamäärä. Minun logiikan mukaan niitä arvoja voidaan käyttää samalla tavalla tässäkin. Eli samoilla ilman lämpötiloilla. Ja kahdella eri VE:n arvolla:

    VE75%

    Ahtopaine bar/ilmamäärä m3/s

    0,2/ 0,087770821

    0,3/0,095085056

    0,4/0,102399291

    0,5/0,109713526

    0,6/ 0,117027761


    Koska Eaton käyttää yksikköä m3/h, niin x 3600 s

    0,2/ 315,9749556

    0,3/342,3062016

    0,4/368,6374476

    0,5/394,9686936

    0,6/ 421,2999396



    Ja sama 65% VE:

    0,2/0,076068045

    0,3/0,082407048

    0,4/0,088746052

    0,5/0,095085056

    0,6/0,101424059


    Ja yksikön muutos:

    0,2/273,844962

    0,3/296,6653728

    0,4/319,4857872

    0,5/342,3062016

    0,6/365,1266124


    Ja pisteet kartalle.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    ImpJay tykkää tästä.
  14. Minun järjen mukaan tuo M62 näyttää sopivammalta kuin M90. Korjatkaan, jos olen ihan hukassa..

    Toyotan ahtimista sen verran, että Toyotalla on myös tuon eilen linkkaamani SC14 ahtimen lisäksi pikkuveli SC12.

    Jos niiden kokoa vertaa Eatonin ahtimiin, niin tuo SC14 on melkein M90 kokoinen. SC14 tuotaa 1,4 litraa per kierros. M90 taas 90 kuutiotuumaa elikkä 1,47483 litraa per kierros.

    Vastaavasti se SC12 tuottaa 1,2 litraa per kierros ja taas M62 1,015994 litraa per kierros.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No kyllä tuollaisen Eatonin tuottoa voi säätää aika laajalla alueella pyörintänopeudella, eli pikkusen isompaa voi pyörittää vähän hitaampaa ja saada sivutuotteena vaikka viileempää ahtoilmaa aikaiseksi.

    Äkkiä mitä muistelen ajalta kun noiden kans pelasin niin erilaisiin moottoreihin mitä niitä oli kytketty, niitä pyörittetiin alueella 9-20000rpm, eli aika iso ero varmaan on tuotossakin silloin....

    Enkä tätä totea myyntipuheena, toivottavasti aloittaja löytää jonkun toisen ahtimen itelleen. Yhden sortin harrastus tästä on tullut tarjota remontoitua ja portattua ahdinta pilahintaan aina jollekin joka suunnittelee ahtamista:D

    Ehkä itsekin kattelisin jonkun nostalgisemman ahtimen tälläisen motin kylkeen ihan ulkonäkösyistä....
     
    Muokattu: 1.8.2019
    sleepercooler tykkää tästä.
  16. Eaton on antanut ylärajaksi 14 000 rpm. Noissa yläpuolen kartoissa viimeinen viiva 13 500 ja sen jälkeen jotain. Toki sitä voi kovempaakin pyörittää..

    Noista pisteistä, kun katselee, niin tässä moottorissa M62:n pyörimisnopeus olisi luokkaa 8000 rpm ja M90:lle vain 6000 rpm.
     
  17. jariha

    jariha Double Gearhead

    mitähän se tollanen lättiskutonen tykkää tollasesta kierroslukuäjjäyksestä? maksimi teho siihen aikaisemmin tullut 1800rpm/105hv ilman apulaiteita:D männän ja kannenväli on pitempi kuin myllypuron leipäjono tms... niin ei sitä oikeen virittämään? tietysti en mä sitä kielläkkään koska oishan se kommeeta;)
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos pyörittäisi M90 Eatonia 1:1 kohteen sivuventtiilikoneen kyljessä, niin voisi olla aikas passeli aloituskokoonpano.
     
  19. Noissa kartoissa on alaraja jossain 4000 rpm. Voikohan tuommoinen roots sakata? Se kai on enemmänkin siipi-ilmiö.
     

Kerro tästä muillekin!