57-61 siipimoparit.....

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kille77, 4.3.2005.

  1. spinout

    spinout Gearhead

    Oli joo vielä NS-360 (jaettu -77) sen jälkeen, kun maalattu -81 Porissa punavalkoiseksi ja alkup. vanteet laitettu. NTT:ksi se muuttui itä-Suomessa. Keulapellit eri mallista? Ehkä eri autosta, mutta samanlaiset. Pellit ovat aina siinä olleet sellaiset kuin siihen kuuluu, mutta etupuskuri on -59:stä. Ehkä ollut keulakolarissa, kun oli Turun seudulla 70-luvulla?

    Turun ja Porin läänissä aloitettiin vanhojen 2-kirjaimisten mustien kilpien uusintakierros n. 1968, kun kolmikirjaiminen E-sarja loppui (EZZ..). Sen jälkeen on saatu TY-570.

    Tämä -57 Fireflite on vähän raksuttanut mihin on kadonnut, jos vielä -76 oli olemassa Kiikalassa, jolloin kuva otettu. Auto ei ole NS-360 eikä AJT-21 (toinen säilyneistä suomi-fliteistä). Veekasissa oli -79-80 viialalaisen autohajottamo Sipiläisen ilmoituksia, jossa oli listattu puretaan mm. -57 DeSoto Fireflite.

    [​IMG]
     
    esmi, Mika.T ja malvasto tykkäävät tästä.
  2. elektro

    elektro 1st gear

    Joskus 70-luvulla , ehkä 71-72 meillä seisoi Kaarinassa kotipihalla DeSoto -57. Rekkaria en kokonaan muista, muuta kuin alku oli AJ , eli oli luultavimmin tämä AJT-41.
    Se oli vanhemman veljeni kaverin R.F.:n auto. Veli ja kaverinsa olivat sen Helsingistä käyneet
    ostamassa. Auto oli aivan ajokuntoinen, katsastus kuitenkin ummessa.
    Tämä kaveri ei voinut sitä kotiinsa viedä, pelkäsi mitä siitä siellä sanoittaisiin.
    Joku hemi siinä oli nokalla, nappilaatikko tietty,sähköpenkki,sähköikkunat,sähköantenni.
    Penkit oli päällystetty punaisella linja-auto plyyssillä, pääväri autossa vaaleansininen,
    osittain valkoinen/tummansininen.
    Avaimia meillä ollut, mutta lähti mukavasti ruuvarilla käymään,joten voitiin käydä koeajamassa (ikä 16).
    Jossain vaiheessa kaveri vei sen siitä johonkin,ja oli kuulemma myynyt rahapulassa siitä vaihdelaatikon.
    Myöhemmistä vaiheista ei tietoa.
    Tämä sama R.F. osti myös samoihin aikoihin Turun tullihuutokaupasta 57- New Yorkerin
    joka myös hinattiin pihaan.Huutohinta muistaakseni 800mk, ei jenkit silloin paljoa maksaneet.Se osoittautui hyväksi ostoksi,lähti lisävirralla heti käyntiin ja 413 kävi kuin kello.
    Katsastuksen jälkeen kilviksi tuli TAY-7.
    Tässä oli Ruotsin kilvet ostaessa, ja huhun mukaan siihen olisi tehty Turussa merkkikorjaamossa koneremppa,jätetty lunastamatta ja siitä tullihäkkiin.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  3. tapsah

    tapsah 2nd gear

    jos nyt ihan oikein muistan niin tuolla sipiläisellä oli irti leikatut takasiivet ja joku tuttu tais ne ostaa joskus 90-luvulla, kyselen kun nään ko. hahmoja.
    Vaaleen siniset olivat.
     
    Muokattu: 31.5.2020
  4. spinout

    spinout Gearhead

    Kyseessä on sama AJT-21 (ei siis 41). Mulla on lista sen omistajista 1964 alkaen 80-luvulle ja auto on Helsingistä siirtynyt -71 Turkuun Risto F:lle, jolla se oli -75 asti. Purettu joskus 76-78 ja kunnostettu takaisin kilpien väliin maybe 80-luvun puolen välin jälkeen. Nykytilanteesta ei tietoa, oli katsastamatta vuosiin, kun A1-katsastuksen sivuilta sai vielä hakea tietoja autoista.

    Kuva on v:lta 2005:

    [​IMG]
     
    esmi, hantta, malvasto ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Olisko jollain kuvia ajokunnossa ennen kolaria siitä 57 Hemi Fireflitestä? Värisävy vaalean vihreä/valkoinen.

    Kolaroitu 90- luvun alkuvuosina.

    Nyt korjattu, katsastettu taas liikenteeseen v. 2010.
     
  6. elektro

    elektro 1st gear

    Joo,kyllä on tutun nä
    Tuttu autohan se siinä,toivottavasti vielä tallessa.
    Korjaus vielä TAY-7:aan,sehän oli tietysti -59
     
  7. hantta

    hantta Gearhead

    Ns- 360 liikkui joka vuosivuodesta -79 eteempäin, jolloin muistaakseni sai nuo kilvet.
     
  8. spinout

    spinout Gearhead

    NS-kilvet ovat olleet jaossa -77. Jossain Amerikan Rauta-lehdessä oli "muumio muistelee"-jutussa kuvia -78 Räyskälä drag racen parkkipaikalta. NS-360 DeSoto oli siellä, vielä -57 etupuskurilla. Seuraavana vuonna siinä oli -59 etupuskuri.
     
    hantta tykkää tästä.
  9. hantta

    hantta Gearhead

    Tarina noihin aikoihin noinniinkuin suurinpiirtein, Soto Raisiosta Turkuun Jouni E. llejoskus 76, josta projektina Ari l. lle Turun Vienolaanabout -77, jolloin auto sai vaalean värin, ja ryppistekniikka käytiin läpi, ja valurauta tf korjattiin+ perä kromattiin, ja auto rekisteröitiin. -78 auto purettiin osittain, ja sai uudet keulapellit, syytä en muista, ja saattavat ollajotenkin erivuotisista kootut teokset.-79tai - 80 minun metriFordilla haettiin Sotoon tuulilasi Kuttilasta.
     
  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    -57 Dodge on iloinen asia ja fryllejä piisaa

    [​IMG]
     
    esmi tykkää tästä.
  11. pagi

    pagi Gearhead

    Tuossa katselin tuossa furyn moottorin petikumeja ja näköjään alkaa olla ehtoo puolella. Eihän kenelläkään olisi jäänyt ehjiä ylimääräisiä nurkkaan pyörimään?

    Omat olisi mahdollista vielä ehjätä mutta, jos vain paremmat on jollain ylimääräisenä niin ei tarvitsisi rueta kikkailemaan.

    [​IMG]

    Tämmöiset siis hakusessa numerot 2120232 ja 2120236 löytyy kumeista
     
    Muokattu: 7.6.2020
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    SiipiMoPar miehen jonkun sortin Dream Team, blondi ja 392!

    [​IMG]
     
    kuula, esmi ja MJF tykkäävät tästä.
  13. JR35

    JR35 3rd gear

     
  14. RT6870

    RT6870 Gearhead

    ei sattuis kellään olemaan tasavirtalaturia -57 Hemin päälle ja venttiilikoppaan ruuvattavat tulpanjohtosuojat, Firedome tekstillä
     
    Muokattu: 22.6.2020

Kerro tästä muillekin!