6.2d Käynnistäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Charger´69, 23.10.2005.

  1. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Joo, kylmät ilmat alkanu ja sehän se taas tekee tollasen koneen käynnistyksen hieman vaivalloisemmaksi. Mitenkäs nuo 6.2d suositellaan laittamaan käyntiin? Siis tietenki se 10-15s hehkua, mutta entäs kaasupolkimen asento startatessa? Ei kaasua, puolikaasulla, täyskaasulla?? Itellä tuntuu et ainaki jonkin verran pitää kaasua painaa, muuten ei meinaa startata näin pakkaskeleillä ainakaan. Joo tiedän, tää kysymys on varmaan luokassa tyhmät kysymykset mut kysytään nyt kuitenki :odroll:
     
  2. Koistinen

    Koistinen 1st gear

    ainakin mun vani lähtee ilman kaasua tulille.
     
  3. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Hehkut kuntoon niin ei pitäisi olla vaivalloista. Jos sitten vielä pitää antaa kaasua niin polttoaineen syötössä on hämminkiä. 15 sekuntia polttaa jo tietyn sorttiset hehkut pilalle.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä GM:n "Diesel Engine Starting Procedure":ssa (mulla ainakin kuskin aurinkolipan takana) käsketään painamaan kaasua, lämpimälläkin ja kylmänä vielä enemmän, en nyt muista oliko ne 1/4 ja 1/2 vain miten mutta kuitenkin. Siellähän on se nopean joutokäynnin solenoidi ja se ei jaksa työntää sitä kaasuvipua vaan pelkästään pitää sen asennon kun sitä ensin kaasua painamalla avustetaan!
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En nyt käynyt tarkistamassa, mutta muistaakseni se aurinkolipan ohje
    sanoo: lämpimällä ½ kaasua ja kylmässä peräti pohjaan.
    Mulla ainakin vaatii pakkasella vähän kaasua, niin jää paremmin käymään.
    Pohjassa en kyllä ole pitänyt koskaan.
     
  6. thomaso

    thomaso Gearhead

    Mulla kans samanlainen ohje. Viime sysksynä ja talvena starttailin ohjeen mukaan ja hienosti lähti. Nyt jos painaa vähääkään enemmän kaasua niin ei meinaa startata, korkeintaan saa olla jalka siinä pedaalin päällä. Tuntuu et meinaa tukehtua ja tussauttaa ison pölypilven. Syy saataa olla Ruiskupumpussa joka vaihtui vähemmän ajettuun tossa kesällä.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taitaa se ohje siellä lipassa saanut auringonpistoksen, joskus oon kokeillut Bläzeriä ohjeen mukaan yrittänyt käynnistää, tuntu siltä että räjähtää koko paska ja joskus taas sai liikaa ja joutui odottelemaan ennenkuin lähti normaalitavalla käyntiin ( siis ilman kaasun polkemista ).

    Amerikkalaisissa leffoissahan jos auto ei heti lähe käyntiin, alkaa kauhia kaasun polkeminen, niille on varmaan GM luovuttanut sisäpiirin tietoa käynnistämisestä :rotfl: :rotfl:
     
  8. junnu78

    junnu78 1st gear

    nii

    kyllä mä ainakin talvella kun rupeen starttaamaan ni polkasen vähän pedaalia, siis todella vähän. paljon paremmin lähtee, kuin ilman polkasua. 6.2 rock
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    -Eikö teillä muka ole moottorinlämmitintä, jota todella kannattaa ruveta käyttämään jo alle +5 asteen lämpötiloissa!
    Diesel vaati lämpöä!
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    en ikinä diiseliä oo kaasun kans laittanu käyntiin.
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Joo Jeepin nokalla oli aikoinaan se Valmetin 411 kone ja se tartti roikkaa, mutta 5,7dx mikä oli pari ekaa talvea Olssin nokalla lähti aina käyntiin ilman mitään lämmityshömpötyksiä, oli millainen pakkanen hyvänsä.
    Cowboyt sitoo hevosensa kiinni mutta autoja ei tarvitse kahlita millään narulla kiinni.
    Kertokaapas mulle Miksi sitä lämppäriä Kannattaa käyttää?
    Onko olemassa mitään muuta syytä käyttää kuin, että sähköyhtiöt saavat laskuttaa?
    Ok sen ymmärrän että sisätilan lämmittimellä saa lasit auki ja hytin lämpöiseksi (mukavuutta ja turvallisuutta).
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest


    Mitä arvelet tykkäiskö kone jos ajaisit ilman termostaattia kone vajaalämpöisenä? Kylmä kone kuluu kun välykset on mitä sattuu, ja voitelukin pelaa paremmin kun öljy lämmintä (no eihän se normaali lohkolämppäri öljyä lämmitä mutta nopeammin se öljy kuitenkin lämpenee kun lohko ja kansi on lämpimät heti startista lähtien). Starttikin rasittuu vähemmän ku lämmin kone pyörii kevyemmin. Ja mainoksista oon oppinu että polttoaineen kulutus on pienempää :p Viisaammat jatkakoon....
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Virrat päälle ja polkaisee kaasua kerran niin kylmäkäytisolenoidi jää päälle ja sit eikun oottelee hehkutuksen loppun ja täräyttää vehkeen tulille(näin se ainenkin omassa vanissa toimii) en siis paina kaasua startatessa.
     
  14. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Tuli joskus 3 vuotta sitten testattua vanin kylmän kestokyky. Jos pakkasta oli yli 26. --> nii sitten se ei enää käynnistynyt ilman lohkolämppäriä. Kone kyllä pyöri mutta ei vain käynnistynyt. Talvella kannattaa käyttää synteettisiä öljyjä ja kone pyöriikin paremmin kylmänä. Mineraali öljyllä tämä 30 pakkasella käynnistys on rankkaa koneelle kun ei öljy kierrä kunnolla.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Perinteisesti kuorma-autoja ja traktoreita on tullut käynnistettyä siten, että jos on lämmin kesäpäivä, pyöräytetään startilla kokeeksi ja yleensä kunnossa oleva moottori lähtee käyntiin. Paitsi Volvo ei yleensä lähde, jos sitä ei ole hehkutettu kunnolla, tai kone ei ole ajon jäljiltä lämmin.

    Kovemmalla pakkasella sitten kaasulämä lattiaan samalla kun alkaa startilla käynnistää, ei ne oikein muuten lähde. Sitä mukaa kun kone alkaa potkiin ilman startin apua ja käynti tasaantuun, niin kevennetään kaasua, sillä mm. turbo voi ottaa itteensä jos koneessa on alussa liikaa kierroksia, kun ei voitelu vielä pelaa kunnolla.

    Servoletukassahan turboa ei yleensä ole varottavana, muttei vapaastihengittävääkään konetta kannata ryntäyttää heti kun se käyntiin lähtee.

    Jos on vanha ja väljäksi kulunut diesel, niin se ei pakkasella lähde käyntiin ilman jonkinlaista esilämmitystä, se on fakta homma. Siinä se sitten tulee lohkolämmitinkin hyvään tarpeeseen, helpottaa elämää kummasti.
     
  16. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  17. junnu78

    junnu78 1st gear

    no nii

    kysyjällä taas kivaa kun pojat pelaa pesäpalloa... 8)
     
  18. Chevi

    Chevi Gearhead

    Lisää käynnistyksestä: Pakkasten tultua alkoi startti hurttaan tyhjää, Bendiksi vika? Kone on 6,2 diisseli.
     
  19. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Bendixvika
     
  20. petro_din

    petro_din Gearhead

    oma blazeri ei ainakaa lähteny ETES lohkolämppärin kanssa käyntiin ilman kaasunpolkemista...
    20 pakkasasteen jälkeen käynnistys:
    polin lattiaan
    hehkuttelua odottaessa
    avaimen suht nopee käyttö start asennossa ja samalla hetkellä kö röhähtää jalka polkimelta...

    ilman polkimen polkemista pyöri vaan..
    ja autohan oli ajettu(kone myös) semmosen 270tkm..
     

Kerro tästä muillekin!