6.2D starttaa vaan ei käynnisty

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Visa, 26.10.2012.

  1. Visa

    Visa Gearhead

    Hehkuille tulee virtaa. Pakoputkista tulee savua startatessa ja lamppuöljy haisee, mutta ei edes lupaa käynnistyä. Mites sammutus solenoidi? Mikäli se on siinä pumpun vieressä, mihin tulee kaksi johtoa, niin sinne ei ainakaan tule startatessa virtaa. Kuuluuko tulla? Pelihän on joskus dieselöity joten johdotukset on hieman tökeröt.
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Sullon hehkutulpat rikki.
     
  3. Visa

    Visa Gearhead

    Jotenki hankala kuvitella, että kaikki/useampia olis menny kerralla. Eilen kuitenki käynnistyi vielä kohtuu hyvin. Pitänee ottaa hehku kerrallaan irti ja testata.
     
  4. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    Jos rele jumii niin voi palaa kaikki kerralla. Tippaseeko startatessa naftaa jos raottaa suutin putkea? Näin pakkasten alettua kannattaa myös kiinnittää huomiota virtapuoleen, Jos on huonot akut niin eipä lähe diisseli tulille... Voi pyörittää vaikka kuin kauan mut ei käynnisty jos ei saa nopeeta pyöritystä. Kokeile apuvirralla (kunnon kaapelit). Jos ei lähde niin sit raottaa suutinputkea ja testailee hehku puolta...
     
  5. Visa

    Visa Gearhead

    Itseasiassa, nyt kun mietin, niin eilen iltasella kun käynnistin, niin jälkihehkutus kesti varmaan lähemmäs minuutin, joten onhan ne hehkut saattanu kyrvähtää.
     
  6. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    Lähti kuitenkin tulille? Ei ainakaan omat 6.2d vehkeet ole lähteny ilman hehkua näin kylmällä. Ettei ois vaan akut finaalissa? Voi tieten olla vaikka osa hehkuista pimeenä....
     
  7. Visa

    Visa Gearhead

    akut ovat alle 3kk vanhat ja starttaa hienosti. Ei ole perjantain jälkeen käynnistynyt, milloin siis käynnistymisen jälkeen hehkuvalo syttyi uusiksi noin minuutin ajaksi...johtopäätöksenä voisi siis kuvitella, että hehkut kärähtivät samalla. Täytyy tänään tutkia.
     
  8. capri30S

    capri30S 1st gear

    Omakin lähti huonosti käymään eilen, hehkut vaihdettu kesällä uusiin, ja mitattu eilen, olivat ehjät, akut on uudet ja pyörittää hyvin, lähti käymään vaan osalla sylintereistä ja ryskytti aika rajusti. Työnsi myös harmaata putkista aika reilusti. Ei meinannut oikein ottaa kierroksiakaan ja ne aaltoili jonkin verran. Vähän aikaa kun kävi, niin alkoi käymään kaikilla. Kone on ehjä, ei vie juurikaan öljyä, ei ole pahvivikaa tai muutakaan, käryarvot oli joku aika sitten katsastuksessa 0,43 ja kylmäkäynnistys-solenoidikin toimii, eli tipauttaa kierroksia kun on jonkin aikaa käynyt. Mistäs mä hakisin vikaa? Pitäis talvi tolla pärjätä niin, että ainoastaan kotopihassa saan piuhaan.
     
  9. sbf

    sbf Gearhead

    Ei se vastusmittaus kerro koko totuutta.
    tulpat irti ja yksi kerrallaan tarjoaa 12 volttia.
    Huono hehku saattaa mm hehkua vain varresta pään jäädessä kylmäksi.
    Kokemus on itselle opettanut skeptisyyden "uusiin juuri hetki sitten vaihdettuihin" osiin jotka eivät tällä logiikalla ole viallisia.
     
  10. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Juuri näin.

    Ja jos haluaa varmistaa että auton virtapuoli toimii hehkuttaessa, niin ota esimerkiksi kasipytyn hehku irti ja pistä pihdeillä kiinni rungostaan vaikka nostokorvaan tai johonkin mistä maadoittaa yhtä hyvin, kuin kannessa ollesaan.Ja sitten vaan hehkun oma virtajohto kiinni ja hehkut päälle.Näin tiedät mitä siellä oikesti tapahtuu kun hehkutat :)
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Itellä samaa vikaa yöt katoksessa viettävän volkkarin 1y dieselissä muutamana aamuna lähtenyt todella huonosti käyntiin ja vapistaa käydessään ennen lämpenemistä ja seuraavana aamuna ilman mitään ongelmia käyntiin joten syyttäisin ilman kosteutta joka imuilman mukana menee sylinteriin ja huurtuu sinne ja hehku ei jaksa lämmittää huurteisen sylinterin ilmaa syttymislämpöön vaan lähtee niillä käyntiin missä on mäntä ylhäällä, mutta kerkeää hulauttaa jo kylmää ilmaa sylinterin imu kierrossa täyteen.

    Kosteus tuntuu myös sisällä asunnossa tavanomaista suurempana koleutena vaikka lämpö on normaalissa aamuisin herätessä.

    Konstina voisi kokeilla mitä vanhoissa mersuissakin, että hehkutetaan ja hieman vielä jälkihehkulla, startataan pari kierrosta tai sen verran millä normaalisti käynnistyy, odotetaan pari sekunttia ja hehkutetaan ja normaalisti käyntiin.
     
  12. Visa

    Visa Gearhead

    Vaihdoin uudet AC Delcon G60 hehkut ja sahaamiset loppuivat siihen. US-partsista 150€/8kpl.
     
  13. capri30S

    capri30S 1st gear

    Täällä on kanssa lähtenyt ihan normaalisti käymään sen viimeviikkoisen häiriön jälkeen, olisko ollut nikuzain ehdottamaa kosteutta tms, mutta nyt ei oo ollut ongelmia.
     

Kerro tästä muillekin!