60-120km/h aikoja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Karpov, 4.2.2012.

  1. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    vittuako minä saksaan meen,just suli lumet pois ja putsasin vähän putkia kaupasta tullessa,ykkösellä piti lähteä varovasti kun ei oikeen nastoja raaski kalliistarenkaista lennättää mut silti 5,7 s 0-100 km h,loput ajat jääköön kertomatta mut ei menny vectroja ohikaan.kulkeeko sama auto saksassa kovempaa kuin suomessa.
     
  2. Holley

    Holley Gearhead

    Anna olla, missasit koko juttuni pointin. Autosi kiihtyy hyvin 0-100.
     
  3. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    käytännössä niillä vauhdeilla mitä tuolla tien päällä saa vedeltyä niin vectrat ja muut romut jää kyllä perävaloja katselemaan kun 1600kg isolohko challengerilla vähän näyttää kaasua,, :rotfl:
     
  4. Holley

    Holley Gearhead

    Niin jää, niinhän kirjoitin: 60-120 km/h on aika hyvä väli ottaa tänne arvoja. Tosin silloin kun '80-luvulla näistä muksuna intoilin, isolohko-Challenger kepitti sen ajan kaikki urheiluautotkin 0-200 km/h välillä. Nyt joku pirun A6 DIISELI-sedan audi, jonka kuka tahansa tavallisen pikkufirman tj ostaa (vaikka lainarahalla), kiihtyy 6,1s 0-100 km/h. Nelivetoisena varmaan märälläkin asfaltilla eikä tartte olla kovin taitava kuskikaan. Bensana tais mennä sen 5,5 s. Sedanina se on jo "hinnat alkaen" A6, farmarina on vielä laiska 2,0-konekin mukana. miettikääpä sitä, viiden vuoden päästä niitä ostaa vähän köyhemmätkin Saksan-tuonteina tms.
    Tällainen kenellä on kylän nopein auto -väittely on mennyt ainakin mulla ohi, ei mulla ole varaa ajaa saati rakentaa sellaista jenkkiä, jolla joka pirun normaali auto jää kiihdytyksissä. Pitäis olla jotain 700+ hv. Vie jo ihan riittävästi tollanen 330 hv vanhan liiton 350 kakkua muutenkin.
    Mutta on kiva, kun 60-120 km/h sentään menee kohtuullisesti ja pääsee ohi vaikka olisi muutamaa auto ja rekka ohitettavana. Oletus sedan-Capricella 7 s, katsotaan kesärenkailla mitä se menee. 0-100 km/h menee varmaan sen 9 s, josta 0-40 km/h vie varmaan sen 4 s, eli lähtee kuin lehmä makuulta 2,41-perällä TH 350 askilla.
     
  5. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kyll toi A6 diisseliquattro kulkee kaikista parhaiten lumella, sutasee vähän lähtiissä että pääsee heti vetoalueelle ja pakkasella saa raitista ilmaa kunnolla :)
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Voi elämän kevät kun on nopeita riisseleitä. Eikä maksakkaan tommonen 3l tdi audi kuin joku 70 tuhatta euroo. Ja se 5.5sekkaa menevä maksaa bensa skoda maksaa 80tonnii... ja ne hinnat alkaen (viiskyt donaa!) kakslitraset menee jotain kaheksan sekkaa 0-100 ompa kireitä! Että sitä nyt kannata surra jossei tonnin kaprice oo yhtä hyvä. Kyl mä luulen että tumpelompikin kaveri saa sen jenkin kulkemaan kun satsaa siihen tekniikkaan sen seitkyt tonniiiii. Tai vaikka edes muutaman tonnin. Yleensä suorituskyky maksaa. Jossei se suorituskyky senvertaa kiinnosta että siitä viittis maksaa niin kantsii tyytyä vähä lussumpaan.
     
  7. nysse1

    nysse1 1st gear

    Taitaa moottorinlohkolla olla lohko halki pakkasesta ja holleylla seosruuvit kiinni :D
     
  8. WTF

    WTF Gearhead

  9. WTF

    WTF Gearhead

  10. Holley

    Holley Gearhead

    Sijoitan ehkäs sen tonnin vaihteistoon joskus. Kun on neljä autoa ja yksi mp, ei yhteen riitä enää rahaa.
    Maailma muuttuu ympärillä. Onhan niitä muitakin diiseleitä, lastutettuja 330 d Bemareita ja bensa-autoina tuontiskylineitä ja supria. Ei sellaisia ollut 20 vuotta sitten. Oli jenkit ja 2-litaiset nelos-eskortit ämpärinkokoisilla turboilla.
    Bisnesväki ei saanut rahallakaan uusia nopeita autoja. Nyt ne saa. Sitä yritin kertoa, mutta täällä taitaa porukka katsoa sinipunavalkoisin '80-luvun linssein maailman menoa.
    Mulla on neljä jenkkiä ja niistä moderneimmassa on monipisteruisku, mutta ei tämä kehitys minua pahasti haittaa. Sijoitan ehkä siihen viiden tonnin kapriisiin tonnin vielä laatikkoon ja irtosatasia perään ja saa luvan olla siinä. Ymmärrän kyllä, että pikkulohko 1700 kg autossa ei ole se tapa, jolla tullaan sijalle 1 jossain katuautocupissa. Toivon, että tekin friikit ymmärrätte.
     
  11. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    joo,kyl mun 2 litran automaatti 500e dokki sierra kiihtyy ihan tarpeeksi.
     
  12. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Oli näköjään huono väli tuo kuuskytsatakaksyt mitata (nauriilla). Pitäisi muuttaa vaihtokohtaa jotain karvan yli 10% myöhemmäksi niin säästäis ehkä jonkun kympin :odroll: Kyseisellä kauppakassilla on muuten painoa reilusti kolmatta tonnia eli vittu on nää vaan saatanan laiskoja nää jenkit, kyllä joku ooppeli tai kiavitzu olis sitä jotain.. :rotfl:
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    Jännä juttu, kun nyt noi teidän ihan tavalliset jenkit kiihtyy kaikki sen 4-5 sekkaa tuon välin 60-120 jos ihan sitäkään, 2000+ kg näyttävät painavankin. Lähteekö tuo kauppakassi muuten hyvin käyntiin 30 asteen pakkasella? Mun kauppakassilla - amerikkalaisella, ei opelilla, ei kiavizulla eikä 242 Vollellakaan - pitää päästä esim. talvellakin kauppaan. Vastaan voi ajaa uudehko A6 Audi, jossa ei ole rei'itettyjä polkimia, isoja spoilereita eikä GTRZ-merkkejä eikä SS- tai Shelby-raitoja ja jonka omistaja ei edes tiedä mitä se kiihtyy. Minusta joku matala 14 s 400m, jonka se menee, oli ihan nopea, mutta ei kai se enää olekaan, tehän sen tiedätte.
     
  14. saresks

    saresks Gearhead

    Kyllä ymmärrän täysin mitä ajat takaa. Joskus nuorena ku ei ollut velvoitteita, sain kaavittua rahaa leppäkylkeen, listat pois, mustalla taitettu valkoinen väriksi ja oldsin 350 kiristettynä - hi-intensity nokka ja rhoadsin nostajat ja kaikki. Sillä ei jäänyt (ei voittanutkaan) tuliterille PösöMi16:lle eikä pikkukori e260 meselle. Ja se näytti makeelta. Nyt 20 vuotta myöhemmin pihassa on perhe+koirakuljetukseen tarkoitettu musta samanlainen, johon ei enää edes viitti sovitella 245/60/15 rinkuloita alle :rotfl: Perhanan pussihousupappa on tullut joo. Muut papat tulee jutteleenkin auton tiimoilta. Ei ne A6 kuskit.
    Taudista on jotain kuitenkin jäljellä. Kakkoskäyttis on nyt 1600egee maksanu Pösö406veekuusi, joka näköjään vetäsee vakiona ton 60-120 7sek, kolmosella ja lähtökierr 2350rpm. Pakollinen liikennevak. 770€ vuosi 0-bonus. :eek:
    Kuppasessa tallissa makaa osina Cutlassi, joka tätä vauhtia ei valmistu ikinä ja johon on tehty kaikki, mitä muut ei tee. Ja jos se valmistuu joku päivä on se kylän nopeimpia. Mutta ei se enää ole top priority, pääasia että sitä(kin) touhutessa on tehty edes jotain, mitä voi sitten rajapyykin taakse elämänkokemuksena viedä mukanaan.
     
  15. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    onko siis vakuutus mielestäsi halpa vai kallis?
    mun mielest aika normaali.
     
  16. saresks

    saresks Gearhead

    Mulla on kasarilasit, mitäs luulet?
     
  17. Holley

    Holley Gearhead

    Kiitos sareks! Edes joku tajusi, mitä ajoin takaa!
    Noiden muuttuvien autojen kanssa samaan aikaan oma vaatimustaso kasvaa: autojen pitää olla siistejä ja luotettavia ja sellainenkin nuoruusaikana turhakkeena pidetty asia kuin alkuperäiset (niin, se pussihousuilu) ovipahvit sekä kunnon äänieristys ovat nyt poikaa. Aiemmin siinä oli turhia kiloja.

    Olikohan tuo overdrivw:n auto muuten 300C? En aiemminkaan tarkoittanut ihan just sitä. Sellainen olisi ihan kiva.
     
  18. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Kyllä suurin osa sun pointin tajus, tässä vain vähän huudatettiin, sorry :oops: Ei papuja nasaaliaukkoihin :wink: Laitoin ton vireon ihan muistutuksena, että kyllä ne amerikkalaisetkin on vuosien varrella jonnin verran kehittyny ja miinus kolmestakympistä ei ole kokemusta, mutta pari astetta lämpimämmästä on ja etenee hangessakin, kun edessä raapii toinen pyörä ja takanakin yksi toine. :D
     
  19. Holley

    Holley Gearhead

    Oho, tässähän meinas eilen jo mennä oikeesti hermot, mutta nyt palautui taas usko tähän OD:n asiallisuuteen. Noteeraan overdrivw tuon sinunkin viestisi kyllä, kiitos.

    No, nyt siis vois vielä tästä topicista:
    Kun nyt siis tutkin tosiaan töissä tuota A6:n koeajoa TM:stä, tajusin pari juttua.
    Mulla on myös '66 Mercury, joka ei ole mikään performance-auto. Kuitenkaan se ei tunnu mitenkään laiskalta. Siinä on ehkä jotain 230 nettoheppaa (265), mutta vääntöä ihan hyvin 390:stä lähtee, veikkaan sen 500Nm. Auto painaa 1830 kg (veivi-ikkunat eikä ilmastointia, eikä mitään turvajuttujakaan). Sanoisin, että 0-100 km/h on ehkä sen 9,3 s yhdellä Excel-ohjelmalla kun olen spekuloinut. Autossa on 3-vaihteinen manuaaliloota (kaikki sentään synkronoitu).
    No tää A6 ei sekään ole teholtaan mikään mahdoton, 180kW, 244 hv. Painaakin 1800+ kg, TM:n koeajossa liki 2000 kg. Vääntöä siinäkin sen 500Nm. Mutta sepä kiihtyi siinä koeajossa sen 6,3 s 0-100 km/h. Sitä kummastelin viime kesänä, että onpas vakio-diiseli riuska.

    100 km/h asti ei ilmanvastuksellakaan ole suurta väliä. Siis olen sitä mieltä, että jos jollain ilveellä mulla olis tossa Mercuryssä tommonen kakoiskytkentäloota, joka vetäis nelosvaihteen tappiin 100 km/h kohdalla ja slicksit alla (se kompensoisi puuttuvan etuvedon), se tosiaan menis siihen 100 km/h vauhtiin alle 7 sekuntia!

    Vaan eipä minua ne sekunnitkaan silti niin kiinnosta. Jos on joskus rahaa, laitan Mercuryyn 427:n tai 428:n. Siinä on rattishifteri ja aion museoleimata auton, joten menköön noin. Tiedänpä vaan, että jos just täsmälleen sopivalla kierrosluvulla tulee joku uus tällanen A6 rinnalle, mä näytän sille tietenkin keskisormea, kaasutan sen sekunnin tai pari hurmiossa siitä ohi ja heti sitten pistän vilkun jonnekin ja ajan rampilta sivuun tai hiljennän johonkin, ettei vaan millään käy niin pahasti, että se hermostuis ja pääsisi kuittaamaan. Olen ihan varma, että tuollaisen pankinjohtajan tai minkä lie talouspäällikön päivä, tai koko kuukausi menee ihan pilalle!
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    ^ Nuo nykyautot ihmepelejä. Jotkut kulkee ''vähillä'' hevosilla tosi ripeästi ja sitten on niitä ''tuntuu kulkevan'' mutta ei oikeasti kulje, näihin lukeutuu ajamani 6vaihteinen octavia 1.4tsi mikä ''tuntu'' lentävän maantiellä ja missä vaan, paperilla oli yli 10sek 0-100. Samoin palokunnan 140hv td kia farkku.


    Silti nykyäänkin vielä tieliikenteessä reilu vähemmistö nuo A6 osaton pelit ja muutkin vastaavat kalliimmat (ainakin täälläpäin) joten vielä sinäänsä rivakalla jenkillä pärjää.


    Noihin ohituskiihtyvyyksiin kun ei tunnuta tänäkään päivänä hirveästi panostettavan vaikka on pykälää ja ahdinta ja sahdinta sun muuta rompetta. Ainakin mitä noita lehden testejä katsoo mistä moni on montaa mieltä mutta itse ainakin luotan niihin paremmin kun esson baariin.


    Toki se on faktaa että nykyään pääsee jo pikkurahalla kovaa, tuo juur ostamani 9000 turbo on siittä hyvä esimerkki. Hinnat alle tonnin +200hv ja vetoa löytyy maantielläkin. Ei ihan heti samanhintaista jenkkiä löydy ja vetoja.


    Mutta se tunne kun ajaa isolla pehmeellä autolla ''kovaa'', se on jotain! Ei se tommosessa uudessa audissa tunnu miltään ja vie maun touhusta :D


    Nyt alkaa olemaan tiet jo aika kuivakoita noilla baanoilla missä voi aikoja rykiä, heikonpuolesesti niitä ilmoteltu :soosoo:
     

Kerro tästä muillekin!