'62 Chevrolet Chevy II 2D Sedan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja 1320, 5.9.2016.

  1. 1320

    1320 Gearhead

    Laitanpa tästäkin nyt sitten projektiketjun esille jos vaikka jotain kiinnostaa seurailla. Ja jos ei muuta, niin tää ainakin toimii itselle motivaationa ottaa kamera mukaan talliin ja dokumentoida auton projektivaiheita hieman paremmin tulevaisuuden varalle...

    Viime syksynä kaveri tuli maininneeksi, että hänellä olisi '62 Chevy II (4D Sedan tietysti :D ) josta saattaisi luopua edullisesti. Oikeastaan tarkoitus ei ollut hankkia uutta projektia, vaan jatkojalostaa Impalaa, mutta toisaalta olishan tällaisesta pienestä ja ei niin arvokkaasta korista paljon parempi tehdä Street & Race tyyppinen katuauto.

    Joulukuussa Pikkukakkosta lähdettiin sitten katsomaan ja aihio näytti hyvinkin sopivalta omaan tarkoitukseen. Eli siis ei liian hyvä (=kallis) eikä mikään umpimätä raatokaan. Hinta ei tosiaan ollut kovinkaan korkea, joten rullaava kori haettiin pariviikkoa myöhemmin trailerille ja lähdettiin viemään autoa mökille talliin odottamaan sitä kun rakentaja (Minä) pääsee armeijasta pois...

    [​IMG]

    Viimeiset 8 vuotta tuo oli siis seissyt Etelä-Suomessa omakotitalon pihalla pressun alla. Sitäennen koppa on maalattu telalla tuolla punaisella pohjamaalilla ettei se alkaisi ruostumaan. Ja se on kannattanut, ei tuosta ole kovinkaan montaa ruostekohtaa vielä löytynyt. Tuota edeltävästä elämästä mulla ei ole mitään käsitystä, mutta ei tällä selvästikään ole pitkään aikaan ajettu. Joku tuota on kuitenkin joskus jo rakennellut, koria on hitsailtu useistakin eri paikoista ja vieläpä hyvinkin siististi. Ja onhan tuossa viisipulttiset pyörännavatkin joskus joku vaihtanut.

    Ajatus on rakentaa sellainen suhteellisen ripeä katuauto ja ainakin ulospäin auton pitää näyttää siltä kuin sillä olisi voitu ajaa kilpaa joskus '60 luvulla. Muutenkin koitan pitää tämän mahdollisimman Old School tyylisenä, eli ei tähän mitään donkkifillareita ole tulossa vaikka Bowtie niitä varmaan kohta ehdottaakin.;):D Tosin nyt alkuun täytyy päästä vaan ajamaan, eli ihan heti ei tarvitse pystyä täräyttämään kovia aikoja varttimaililla etenkin, kun opiskelijabudjetilla mennään... Ulospäin ehkä isoimpana muutoksena tuossa on ovimäärän vähennys, eli siis 2D Sedan tuosta tulee.

    Viime Joulukuussa auto siis vietiin mökille säilöön. Yllättävää kyllä, muistaakseni kaikki paitsi yksi etukumeista oli täynnä ilmaa. Etukumi suhisi samantien tyhjäksi kun sitä yritti kompuralla täyttää, joten Letukka vinssattiin kärrylle sellaisenaan ja mökille saavuttuamme vaihdoin sitten tuon eturenkaan toiseen joka piti ilmat sisällään. Senverran on tuo "pihatie" mökillä ahdas, ettei kärryllä olisi siitä mahtunut. Nyt kun kaikki gummit oli täynnä ilmaa, rullasi Chevy aikapaljon helpommin talliin...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Tällävälillä oli tietysti hyvä suunnitella tuon rakentelua ja armeijassahan sitä aikaa tähän oli riittävästi. Kesän aikana sain haalittua ekat osatkin projektia silmälläpitäen, aloitin ehkä sieltä olennaisimmasta päästä ja löysin eturenkaat swapista.:D No, pakkohan ne oli hankkia kun eivät olleet yhtään kalliimmat kun "normaalit" etukumit, joten tähän tulee Hurstin 165/80/15 kumit eteen. Sopivan kapeat vanteet pitäisi vaan löytää jostain...

    [​IMG]

    Nojoo, armeija loppui onneks Kesäkuussa ja nyt vihdoin päästiin hakemaan Chevy II kotitalliin kun Impala saatiin siirrettyä muualle. Eilen käytiin siis hakemassa projekti takaisin himaan.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tästä kuvasta näkee hyvin, että esimerkiksi lattia vaikuttaa suhteellisen hyvältä. Kuskinpuolen sain putsailtua irtoroskasta puhtaaksi ja ainoastaan yksi pieni ruostereikä löytyi. Nyt kun sain siirrettyä autoa tallissa hieman keskemmälle, mahtuu huomenna tekemään saman myös apparin puolelle...

    [​IMG]

    Auton sisälllä olikin ostettaessa aikapaljon kaikenlaisia listanpätkiä, tiivisteitä yms. Kunhan saan niille raivattua jostain jonkun paikan, pääsee tyhjentämään takakontinkin tavarasta ja tutkimaan tarkemmin lattian kuntoa sieltäkin...
    [​IMG]

    Kun nyt tänään tuossa tallissa olin, päätin sit purkaa muutaman osan irti autosta. Etulokarit ja ovet lähti siis irti. Konepelti ei ollutkaan millään kiinni, eli se tarvi vaan nostaa säilöön. Lokareita onkin joku joskus hitsaillut ihan siististi:
    [​IMG]

    Toisenpuolen lokaria tarvii tosin hieman itsekin hitsata, se kun on jostain "DeLuxe" mallista listanreikineen.:D

    Sisälokarit, ja oikeastaan koko konehuone on pelleiltään todella hyvä. Vanhoja hitsipaikkoja sieltäkin löytyy, mut onneksi ne ei näytä siltä että niitä tarvisi tehdä uudestaan, vaan joku on joskus tehnyt ihan kunnolla.
    [​IMG]


    Tuollaiselta se tällähetkellä näyttää tuolla tallissa.
    [​IMG]

    Tästä lähtee, ja koitan päivitellä aina kun on jotain näytettävää. Tässä nyt ei vielä rakentamisen makuun päästykään, mut toisaalta parempi kai aloittaa ketju hieman ajoissa eikä sitten kirjoitella myöhemmin jotain todellista maratonviestiä, niin ehkä joku jaksoi tämänkin lukea loppuun asti...
     
    Muokattu: 8.9.2017
    PauliR, ViLU, MOPOAUTO 63 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hyvännäköinen aihio, vaikka ovien vähentämissuunnitelmista suorastaan järkytyin;)
    Mitä tekniikaksi tulossa, onko siitä jo visioita?
     
    altzu tykkää tästä.
  3. altzu

    altzu 1st gear

    hieno aihio !! pidä vaan 4 ovee panostaa vaan alustaan ja tekniikkaan.. ja kauhtunu ulkokuori !! itellä 63 chevy II alkuperäses maalis.. patinoitunu kivasti. mut sit pellin alla 406..
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Nää pikkukakkoset on hauskan näkösiä autoja, josko joskus itsekkin
     
  5. LPV

    LPV 3rd gear

    Mielummin 4 ovisena, noita muutettiin takavuosina 2 ovisiksi aika monta. Eikä aina niin onnistuneesti... kun tekee 4d tolpasta 2d HT:n "ihan itte" on tulos ja korin jäykkyys jotain ihan mahtavaa. :p Tuonnehan voisi loksujen väliin piilottaa vaikka jonkun "nyky kasin", LS?:n tai Vortecin tms. Tekis sen vaan sen näköiseksi, kuin se olisi joku vanha HiPo-kone.
    Eli tupla-puolat yms. piiloon ja iso ilmanputsari ruiskun päälle. Nokaksi joku Thumpr -tyyppinen joka tekee saundiin vähän ränttä-tänttää...:rolleyes: Tulis sellainen 60's lookki jota haet, mutta silti ajettavuus olis tätä päivää. Ei tarvitsis takuta säädöiltään herkän, vanhanliiton koneen kanssa. Manuaali laatikko olis tollaseen tavallaan magee...
     
  6. manun

    manun Gearhead

    Itellä aika samankaltanen projekti aluillaan.voisin tehdä siitä jutun myös tänne jos ei haittaa?auto on 63 4-ovinen.kutosella ollu ja 8 olis jo hommattu tilalle.koneen korvakoita olen itse metsästänyt mutta joutuu varmaan tekemään itse.periaate mulla onkin tässä projektissa tehdä mahd.paljon itse.vähällä rahalla.
     
  7. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Tuossa taitaa olla ns. "open differential"?:D

    Tätä(kin) seuraillaan.
     
    Bowtie tykkää tästä.
  8. MOPOAUTO 63

    MOPOAUTO 63 1st gear

    Mielen kiinolla seurataan. Mullakin on 63 2dht coupe
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    2-ovista tolppamallia kovasti fanittavana sanoisin että anna palaa! Aihio ei ole mikään umpisynkkä, mutta ei toisaalta niin hyväkään että harmittaisi silpoa. Sensijaan se teidän Impala on turhan hieno pilkottavaks, joten tee tästä vaan rallipeli ja Impala museokilpiin :)
     
  10. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitokset kannustuksesta!

    Joo, kyllä tästä kaksiovinen tulee, näitä näkyy kuitenkin ihan tarpeeksi jo neliovisina (Jos tällaisia nyt ylipäätään voi näkyä tarpeeksi). Kaksiovinen on vaan niin paljon tyylikkäämpi, enkä toisaalta tule tarvitsemaankaan takaovia kun takapenkkiä ei ole tulossa tähän.

    Nyt alkuun riittää moottoriksi vain joku V8 mylly, mikä sattuu sopivasti löytymään. Mutta tulevaisuudessa tarkoitus on laittaa keulille 383 Stroke pikkulohko Tunnel Ram imusarjalla ja parilla kaasarilla. Mä olen kai senverran vanhanaikainen, että mikään tuollainen uudempi pikkulohko ei tule kysymykseenkään, vaikka varmasti sellainen olis monella tapaa parempi/helpompi kuin perinteinen SBC. ;)
    Tässä projektissa olis tarkoitus yrittää tehdä toi ovimuutos niin siististi kuin vaan mahdollista ja niin, että ovien pituudet ja oikeastaan kaikki muukin vastaa alkuperäisen 2D Sedanin vastaavia.

    Manuaali tähän onkin suunnitelmissa. Yksi nelivaihteinen tuossa oliskin, katsotaan jos sen saisi tähän istutettua heti alkuunsa.:cool:

    Kuullostaa hyvinkin mielenkiintoiselta projektilta, oikeastaan hyvinkin samanlainen kuin tämä, koska itse tarkoitus olisi kanssa tehdä niin paljon itse kun vaan suinkin on mahdollista, kun toi opiskelijabudjetti ei tunnetusti ole mikään kovin massiivinen...:D Laita ihmeessä oma projektiketju pystyyn tuolle sun projektille! ;)

    Heh, joo, toi Open Differential malli vaan on siitä huono että se vaatii korjausta hieman suljettua mallia useemmin...:D

    Sun kuuskolmosta onkin tullut ihailtua monesti eri tapahtumissa ja tänäkesänä pitikin hieman kurkata sun takajousitusta Porissa noin niinkuin mallina tätä projektia varten. Hieno auto, toivottavasti tämänkin viimeistely olisi joskus edes lähellä sun auton tasoa.

    Joo, ovimuutos kuului suunnitelmiin jo silloin kun mietin että pitäiskö auto ostaa, eli kyllä tästä pari ovea tulee häviämään. Ja oikeastaan tuohon tarkoitukseen tää onkin mitä loistavin aihio, saa keventää ja silputa niinpaljon kuin haluaa, tää tarvii aikapaljon vähemmän tehoa kuin mitä Impala olisi tarvinnut mennäkseen kovaa, koska Impalaa ei olisi tosiaan viitsinyt silputa oikeastaan mistään. Ei sitä museorekata silti kannata tai vuoden ajopäivät loppuu kesken. ;)
     
  11. jariha

    jariha Double Gearhead

    eieieiei kyl neljä ovee pitää olla:p 2-oviset on keskeneräisiä ja niitä halppismalleja:D eli jos tästä poistat niin joudut asentaan impalaan takaovet:D voit tulla kattoon impalan mallia meijän tallille?
     
  12. spede

    spede Gearhead

    Kyllä neljä ovea pitää olla. Itsellä työn alla neliovinen vm.70 Nova.
     
  13. 1320

    1320 Gearhead

    Heh, nyt on mennyt Jarilla numerot sekaisin, kyllähän se neliovinen on aika se keskeneräinen versio.:D Mutta kohta on hyvä kun multa löytyy pelkästään kaksiovisia autoja kun tämän saa muutettua.:p

    Kummallisen paljon täällä onkin näitä neliovisten faneja. Yleensä kun niitä väheksytään kovasti, ja nyt kun neliovisesta tehdään kaksiovinen niin kaikki neliovisten kannattajat herää jostain piiloistaan.:D

    Ei siinä, kyllä tästä kaksiovinen tulee ja se on varma juttu. :cool: Onneksi noita neliovisia näkee liikenteessä ihan tarpeeksi niin ei haittaa vaikka muutama muuttuisikin 2D malliksi.
     
    -nikke- ja MOPOAUTO 63 tykkäävät tästä.
  14. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Se on vähän sama ku joku on laittamassa kutosen tilalle kasia, niin kyllä sitä kutosta sit ylistetään niin että... Ja kuitenkin monella huutelijalla on itellään sama swappi tehtynä. :D

    Hyvä konehan kutonen toki on, mutta kyllä mua kieltämättä välillä ketuttaa se että vakiona suorituskyky on fiat punton luokkaa. o_O

    Menipä vähän ot, sori. :eek:
     
  15. manun

    manun Gearhead

    Mulla olis nuo kuitulokarit jouten jos haluat keventää?harmi kun puhelimesta en ole saanu kuvia lisättyä tänne eikä ole tietokonetta.paitsi myyntipalstalle sain.
     
  16. 1320

    1320 Gearhead

    Heh, joo, noinhan se tuntuu monesti menevän.:D

    No, onneks ei tarvii rakentaa tätä autoa kellekään muulle kuin itselle, voi muuttaa ihan niin kuin itse sattuu haluamaan.:cool:

    Mä taidan pitäytyä peltilokareissa, kun noi ei paljoa paina ja toisaalta mun lokarit on aika hyvässä kunnossakin vielä. Lasikuitupelti voisi olla ihan hyvä vaihtoehto niin saisi keulasta vähän painoa pois eikä toisaalta tarvisi reijittää alkuperäistä peltiäkään.
    Toivottavasti saat jotenkin kuvaongelman selvitettyä! Mä en ole mikään nero noissa asioissa eli en osaa oikein auttaakaan.
     
  17. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Kai tähän jäykkä etuakseli sentää tulee? Ja jos oikee hurjaks alat, ni tee vielä altered wheelbase tyyliin...
     
  18. 1320

    1320 Gearhead

    Ei tuu jäykkää akselia ainakaan alkuun, mutta olishan sellainen tyylikäs! Hieman pidemmät etujouset tuohon kyllä tulee että saa keulaa aavistuksen ylemmäs. Sellainen suht ryhdikkään oloinen laita tän pitäisi kuitenkin olla eli ei ainakaan madalleta.:D

    Tuossa on yksi kuva kun otin takaluukusta irtokamat pois. Lattia on aika hyvässä kunnossa, pari ruostepaikkaa sinne on joskus hitsailtu, mutta nyt ei onneksi ole muuta kuin pientä pintaruostetta.

    [​IMG]

    Sitten rupesin ihmettelemään noita takakylkiä, kun joku on selvästi hitsannut kylkilistojen reijät umpeen. Ajattelin ekaksi, että tää on ihan varmasti se todellinen karvalakkimalli eli Chevy II 100, mutta runkonumeron tarkempi katselu paljastikin, että tämä onkin kerskamalli, Chevy II 300.:D Ei ainakaan tarvii kenenkään pahoittaa mieltä, että olis tehty halvimmasta mallista joku SS replica...

    [​IMG]

    Ja sitten piti alkaa tekemään vähän tilaa takapyörille, kun eipä noihin alkuperäisiin pyöräkoteloihin kovinkaan kummoista pyörää mahdu. Ei tähän mitään läskejä ole tulossa taakse, kun ulkonäkö pitää pysyä vanhantyylisenä, mutta senverran teen lisää tilaa, että siirrän pyöräkoteloita senverran että ne alkaa tuosta "runkopalkista". Eli joku hieman reilu viisi senttiä sinne tulee lisää tilaa joka helpottaa jo kummasti. Sitten täytyy vielä tilailla maailmalta jousien siirtosarjat.

    Tuollaiset kaaret siinä siis oli:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ja kuskinpuolelta homma alkoi, koska kaari on hieman vaikeamman mallinen kuin apparin puolella. Leikkasin kotelon halki tuosta keskeltä, ja sitten poistin lattiapellin aina tuohon "runkopalkkiin" asti.
    [​IMG]

    Se kohta mistä lattiapelti ja runkopalkki on pistehitsattu toisiinsa alunperin, joutui lähtemään niin nyt täytyi itse hitsata lattiapelti ja runkopalkki toisiinsa uudelleen. Ei tuohon mitään ammattilaistason saumaa tullut, mutta ajaa asiansa etenkin, kun nuokin saumat täytyy siloitella ennenkuin pyöräkotelon voi räiskiä paikalleen.

    [​IMG]

    On tuossa vielä vähän tehtävää ennenkuin pyöräkotelon pystyy hitsaamaan takaisin, mutta kyllä se siitä.

    Tuossa muuten näkee, että on joku joskus nähnyt ihan vaivaa tän auton kanssa. Takapyöräkoteloa on joskus hitsailtu aika antaumuksella:

    [​IMG]

    Ja samalla kun hitsipilli oli käsissä, niin hitsailin takakyljestä vanhan bensantäyttöaukon umpeen. Tähän tulee joku muovitankki takaluukkuun, niin tuota ei enää tarvita. Pellistä vaan viilailin sopivan täytepalan ja räkäisin paikalleen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Samalla antenninreikä takalokarin päältä tuli hitsailtua umpeen...
    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.9.2017
    Fileeraus ja Pas(i)kiainen tykkäävät tästä.
  19. 1320

    1320 Gearhead

    Ja tuosta palkista löytyi sitten yksi ruostekohta. Taka-akselin pohjaanlyöntikumin saa kiinnikkeineen siirtää palkin sisäpuolelle, jotta ne ei ole pyöräkotelossa. Kiinnikkeen kun rälläköin irti, niin sen takaa oli palkki päässyt mädäntymään, mikä nyt ei tietysti ole mikään ihme kun tuossa kohtaa pääsee aika vapaasti vesi/lika muhimaan...

    No tämä oli äkkiä korjattu pienellä paikalla.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.9.2017
  20. Fileeraus

    Fileeraus Gearhead

    Selvää edistystä, alussa oli Chevy II 100 ja nyt 300 :D:D
     

Kerro tästä muillekin!