727 metallia öljyssä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ilu100, 22.4.2011.

  1. ilu100

    ilu100 Gearhead

    440 puski voimaansa ulos ja öljynvaihto teki yllärin,vitutus ylhäällä.
    Nyt laatikkoa irti ottamassa ja seuraavaa:öljy tummanharmaata,metallia vitusti seassa,syyskuussa viimeks katoin,ok väri ja haju...
    Kaiketi" pari" viimestä polkasua lokakuussa teki loput tuosta amerikan asennuksesta...
    Nyt sitten otan auki ja katon mitä paskana.
    Onko ajatuksia minkälainen Masterkit tai korjaussarja kantsis ostaa?

    Vikaahan voi jo olla paljonkin,koneistuksia varmaan joutuu tekemään,kevyesti viilattu 440 ja 1600kg auto kyseessä,no otan laatikon auki ja katon mitä yleensä sisältää,nii infoon vastaajia sitte
     
  2. ilu100

    ilu100 Gearhead

    tätä löytyi

    Nyt laatikko levällään ja seuraavaa löytyi:ekan"jarrurummun" kytkinlevyt palaneet,välilevyt vääntyneet sinisiä laikkuja,levynvärin mukaan std kamaa ja oli kuitenkin 4kpl asennettu.Pantana oli Kevlar by DuPont ja ok kunossa se,rumpu itte palamattoman näköinen.Ö-pumppu virheetön,ei mitään kulumajäkeä,planeettapyörästö eka,4 planeettaa kuin uusi ja toka planeettt,3pyöränen ok....takapakka siisti sekin näytti std paketilta.Näillä ajettu 6000 mailia,olisko kuitenki ekan pakan välykset ollu tiukat??vai öljyt pettäneet??
    Tilasin Red Eaglen kitin tuohon korjaukseksi,jos nyt kuitenkin sattuu tulevan stroukin vääntö pistää tiukille :eek:
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Liikaa lämpöä syystä tai toisesta. Toi etukytkinhän siellä yleensä ensimmäiseks surahtaa ku se osallistuu aktiivisesti vaihtotoimintoihin, takakytkin on vaan kiinni eteenpäin mentäessä kun taas etukytkin kytekeytyy kolmoselle vaihdossa samalla kun etupanta aukee. Paineilmalla kattoisin et pakka toimii moitteitta, joskus nähny et on asennettu tohon rumpuun puolväkisin väärä huulitiiviste mikä on jumitellut toimintaa, niitä on kahta eri mallia. TAi sit voi olla et synkka tossa pannan irrottamisessa ja kytkimen kytkeytymisessä ei oo ihan kohallaan. Mut peruslähtökohta täytyy olla et on riittävästi hyvälaatuista ja tarpeeks viileetä löjyä tarjolla, eli kunnon öljyjäähdytin ja syvä öljypohja ovat enempi kuin hyviä vakuutuksia.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Oliko lootaan asennettu jonkinlainen shift kit? Jos ei niin sellainen kannattaa hommata. Ison koneen orkkislootassa takaplaneetankin kuuluis olla 4 rattaalla, mutta kyllä toi 3 rattainenkin aika rumbaa kestää.
    P.S. Kumminssin persiissä roikkuvissa lootissa on 5 ja jopa 6 rattaalla olevia ja ne sopii myös 727 toosaan.
     
  5. Mopar

    Mopar Gearhead

  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Oman kantapääkokemuksen mukaan kolmirattaisellakin pärjää sinne700+ heppaan asti suht ok. Ekana noista meillä on hajonnut ulosmenoakselia vasten olevat alumiiniplaneetan spoorit ja siihen ei kyllä auta vaikka olis 52 ratasta. Teräsplaneetasta sitte on haljennu noita rattaita kolmirattaisessa, ja siihen taas isompi määrä sitte auttais...
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    [​IMG]

    Noista etuplaneetoista ei hajoo boori.
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    niijoo, noit meil ei oo hajonnut ja tainnu olla kolmirattaisia nekin.
     
  9. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Joo,ostin RP:stä kotimaisen ö-pohjan ja tilasin jäähdyttimen rapakontakaa lisäksi.Laatikossa on jonkinlainen siftkit,vaihdot oli suht napakoita.Puran sen matolaatikon ja katon mitä sisältää,pestä sen ainakin joutuu :lol:
     
  10. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Miten toi paineilmalla testaus tehdään?
     
  11. JCE

    JCE 2nd gear

    Laitetaan esim rummun öljykanavasta paineilmaa sisään. Testataan, että mäntä liikkuu hyvin ja palautuu ja tietenkin että pitää ilmaa....Saadaan siis testattua laatikon komponentteja ennen kasaamista.
    Yleisimmät ongelmat laatikoissa on kovettuneet/kuluneet tiivisteet, kuluneet helat ja sitä kautta vuotavat akselin tiivisteet. Ja sitä kautta sitten kuluneet/palaneet kytkimet/pannat. Kytkimet eivät juurikaan kulu jos kaikki ok, mutta kun tuho tapahtuu pikkuhiljaa sitä ei huomaa, varsinkaan omassa autossa.... :eek:
     
  12. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Ok,eli ihan normaalisti kalikka kätösessä toiminnan tarkastus..kiitti,tsekkaampa ennekuin pläjään.Miten muute ö-pumpun hammasvälys?sitähän nyt ei paljo voi olla?Näytti ainakin sileeltä ja virheettömältä ku putsailin,ja tiukalta.
     
  13. JCE

    JCE 2nd gear

    Jos on kaikinpuolin siisti, niin putsaus ja reilusti öljyn kanssa kasaan ja tarkistaa että pyörii jne. Sen voi laittaa tilapäisesti turbiiniin ja pyöritellä siinä. Voi testata että pyörii hyvin jne. Ja sit kun kasaat sitä askia uusilla kytkimillä/pannoilla, niin uita ne öljyssä ennen asennusta! Ei saa kuivana kasata niitä, muuten polttaa.....Sama koskee kaikkia osia, kunnon öljyvoitelu kasauksessa.
     
  14. Ck

    Ck Gearhead

    Laakereissa ja tiivisteissä kannattaa käyttää vaihteiston kasausrasvaa. Se sulaa öljyyn ja kasattu vaihteisto ei kuivu jos se vaikka jää tallin nurkkaan joksikin aikaa. Sillä saa myös liimattua laakereita paikoilleen, helpottaa monessa paikassa.
     
  15. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Juu muistan vanhempien asentajien sanoneen aina kun kasattiin koneita,että öljyä niin paljon että valuu, joka väliin,sitä ei säästellä!
    Muuten saako sinne pakoille nostettua öljynvirtausta jollain tavalla?
    Vaikka suurentamalla joitakin uria tai virtausreikiä?
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu ja ei. Shift kiteissä on selvät ohjeet mitä suurennetaan ja joissain toosissa jopa pienennetään tai tukitaan koko reikä. Summamutikassa ei kannata porata mitään.
     
  17. JCE

    JCE 2nd gear

    Ei sitä suurempaa virtausta tarvita mihinkään peruslaitteissa. Luonnollisesti suuremmilla kanavilla saadaan nopeammin vaihteet kytkettyä, mutta sitä vaaditaan vasta oikeasti viritetyissä vehkeissä, joissa liian hidas kytkeytyminen polttaa pakat jne.
    Ja joo se kasausrasva on hyvä juttu juuri laakereiden ja muiden irrallisten osien kanssa. Itse "liimannut" esim venttiilikoneiston kuulia sillä jne.
     
  18. ilu100

    ilu100 Gearhead

    ok,näin vai joitakin kuvia surffatessa.Niissä oli jotain urien syventämis sorvauksia,kaiketi liitty johonkin ääripään kisavehkeen tekemiseen,kyse ei ollut mistään matolaatikon siftkitistä :lol:
     
  19. JCE

    JCE 2nd gear

    Jep, paras että korjaat askisi suht perus osilla. Koska se maksaa kun ruvetaan laittamaan viripalikkaan ja muokkauksia laatikkoon...
    Mitäs kaikkea siihen laatikkoon meinaat nyt sitten laittaa ?
     
  20. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Nyt on 440 pannu (73 lohko+vm 67 closed chamber+268 nokka+edel 750cfm+hookers),en tiedä onko kansia tehty mitä,männät en tiedä,sysää challengeria aika tiukasti,imarina rpm.Jenkeissä kasattu.... :eek:
    Että tällä kaavalla laatikkoa,tilasin nyt ainakin red eaglen alkuun,ja sisältää kaikki tiivisteet+levyt
     

Kerro tästä muillekin!