'76-'92 Cadillac

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja -late-, 27.11.2021.

?

Ovatko lähinnä...?

  1. Lauluautoja.

    1 ääntä
    9,1%
  2. Talviautoja.

    3 ääntä
    27,3%
  3. Jo varteen otettavia harrasteautoja.

    7 ääntä
    63,6%
  1. -late-

    -late- Gearhead

    Muokattu: 18.2.2024
    isalmela tykkää tästä.
  2. -late-

    -late- Gearhead

    Ei taida ruuhkaksi asti pallokenkäiset ja leveelahkeiset, pikkasen muodista jo jäneet Cadillac-autoilijat kirjotella.

    Joku päivä sitten meni takajarru rikki, jarrutti vaan etusilla. Vetäsin vanhasta muistista sen kummemmin tutkimatta uuden pääsylkän ja pieleenhän se meni. Yks ilta kokosin sit irronneet takajarrun osat takas paikalleen. Muutaman osan laitoin asiaan kuuluville paikoilleenkin. Sit vetäsin liikenneympyrän niinko Dukes of Hazzardissa. Varotusvalo vilkkuu vielä, laitellaan se sitten ko viititään.
     
  3. matti R

    matti R 3rd gear

    Minulla on 79 Seville, tuli Kaliforniasta hyväpeltisenä mutta muuten paljon vikoja. Korjailin niitä ja laitoin kilpiin. Vielä on näpräämistä siellä sun täällä. Tosi hyvä ajettava ja varusteita mukavasti. Aikansa kalleimpia Cadillacceja. Oli yli 30 vuotta samassa perheessä joka oli ostanut ekalta omistajalta.
     
    leivonharri ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. -late-

    -late- Gearhead

    Mä kattelin tätä ikäluokkaa takavetoisena jo vuosia sitten. Lähinnä Devilleä coupena, mut myös Sevilleä. Toukokuussa osu intressit yksiin ja cdv muutti meille.

    Sittemmin hieronut siitä pikkuvikoja pois ja opetellut moisen sielun elämää. Lähinnä kolme-nelkytvuotta vanhemman tekniikan parissa puuhailleelle nää varusteet on "uutta ja ihmeellistä". Muovia, alipainetta ja ihmereleitä siellä täällä. Vastuksia ja älysilmiä.
     
    Muokattu: 4.12.2021
  5. matti R

    matti R 3rd gear

    Sevillessä on vankka perustekniikka Oldsin 5,7 kone, TH400 ja lehtijouset takana. Sen päälle sitten uudempaa tavaraa kuten efi ruisku, lambda-anturikin tässä CA-versiossa, muovia enemmän eri puolilla. Jopa taloudellisen ajon merkkivalotkin.
     
  6. Vaari1960

    Vaari1960 1st gear

    Pitikö tässä ilmoittautua,löytyy coude deville vm:84, 4.1 mooottorilla,ajettu viime vuoskymmenellä 5.6vuotta läpi vuoden,hyvin toimi,ilmeisesti suola tehnyt tehtävänsä,nyt ois pari reikää takasisäsuojissa korjattavana,hyvin toimi moottori oli pakasta tai ei,,vesipumpun,ilmapumpun,startin solennoidin,tulpien,jäähdyttimen kennottamisen,öljyjen,lämmityslaitteen sittiäisen vaihto tuli aikanaan,nyt pitäs saada reijät umpeen,uudet venttiilikopan tiivisteet ja kesäksi ajoon,,.
     
  7. -late-

    -late- Gearhead

    Ei kai tässä mitään ilmoittautumisvelvoitetta ole. Noita autoja on toki jonkin verran ja perustekniikka simppeliä. Itse törmäsin vähän yllättäin hankaluuksiin esim. 425cid (myös 472/500) pakosarjojen ja perussähköjen kanssa. Automaattinen lämmitys/ilmastointi ja cruisekin kiukuttelee alipaineongelmia. Kaavailin että osien saatavuus ja korjausvinkit vois olla avuksi itse kullekin.
     
    Muokattu: 4.12.2021
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Minäki voisin liittyä C-body Buickilla tänne, kun ikäluokka täsmää, ja liki samoja pelejähän nää on.

    Itellä olis auto-level controllin tutkimista tiedossa. Cadillacceihinkin sai tuota perän automaattista tasonsäätöä. Osat on kaikki kiinni, muttei skulaa. Eilen kattelin tehtaan korjaamomanuaalin kys.aiheesta ylimalkasesti jo läpi.
     
    Muokattu: 4.12.2021
  9. matti R

    matti R 3rd gear

    Minullakin Sevillessä tasonsäätö ja hommasin jo ilmaiskarit kun normit oli vaihdettu taakse. Sähkökompura toimii ja ilmaputketkin on kaikki paikoillaan. Pitää joskus askarrella pidemmälle.
     
    isalmela ja Inlinee tykkäävät tästä.
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jos alat leipomaan kasaan ja tulee ongelmia, eikä o opuksia, multa löytyy tehtaan manuaali vianetsintöineen tuohon, saa kysyä apua.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. matti R

    matti R 3rd gear

    Thanks. Löytyy 79 shop manuaali ja Fisher shop manual. Apua voi silti tarvita.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  12. -late-

    -late- Gearhead

    Mullon kans jotkut ilmaiskarit takana. Letkujen päässä on painemittari ja rengasventtiilin kaltainen vena. En tiedä onko ollu alunperin mut kompura ei oo osunu silmiin. Toinen päästää öljyä, taidan laittaa tavikset.
     
  13. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kuskin puolen etulokaris on kompura, kuivain ja exhaust valve, samassa integroidussa yksikössä, jos on tallella. Saihan noita toki ihan "pumpullakin" täytettäviä, ja saa yhä.

    E: Ja ainaki Buickelos on myös mittaristossa merkkivalo.
     
  14. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Tuommoinen 80-Seville on mielenkiintoisen ruman persoonallinen Cadillac ja tosiaan, tyyrein vakiomalli tuolloin mitä oli tarjolla.
    Henkilökohtaisesti tykkään paitsi ettei 4d korimallina oikein himoittavinta herkkua olekkaan harrasteautoksi edes Cadillacina mutta erikoinen perä pelastaa paljon ja se etteipä vaihtoehtoja valittavana jos moista halusi.
    Jos vielä jotain toivoisi ja olisin itse siinä iässä ja tarpeessa että nyt vaikkapa Sevilleä kuolaisin harrastejenkiksi niin 5,7Diesel , kiitos.
    Vastaava normaaliperäinen Seville 77- 79 taasen vastaa aika tarkkaan Capricea fiiliksiltään ja ajoltaan,taitavat jakaa alustaa myöten paljon muutakin?

    Toki hintahan niissä oli hurjan paljon kalliimpi eikä uutena tänne montaa tullut toisin kuin Capriceja,liekö sitten tuon ajan Seville antanut välirahalle vastinetta miten Chevyyn verrattuna jos molempiin rasti varusteita tappiinsa??

    Useiden Olds dieseleiden omistajana...herrankiesus....35v sitten viimeisestä...en katkeroitunut mitenkään moisiin eivätkä levinneet vähän väliä ja olivat siis käyttöautoina kesää kuin paukkupakkastalvisinkin.
    Silloin oli -20--30c ihan normaalilukemia,no problems,kulutus oli reilun kympin luokkaa talvisinkin normaalissa käytössä ja lämpöä piisasi kajuutassa ajella vaikka T-paitasilla,toista se on nykydieseleillä tuo tarkenemispuoli ellei lisälämppäriä.

    Taatusti hienokuntoisia tehdaskuosissaan olevia Diesel Caddyjä löytyy yhä eikä revitä käsistä saati hinnankiroissakaan,tokko tietty bensanakaan mitään muuta kuin kilotavaraa jos pikkasenkaan huonompi yksilö ja ajat on mitä on.
     
    Muokattu: 4.12.2021
    Kustom STW ja Inlinee tykkäävät tästä.
  15. Oppi

    Oppi 3rd gear

    Ostin vuonna 2013 Missourista 29k ajetun 1985 Eldorado Biarritzin, joka on alkuperäinen tehtaan avo. Ajelin sillä vuoden Amerikassa, ja toin muuttoautona Suomeen. Jopa siellä tuli ihmiset sanomaan, ettei tällaista autoa ole olemassakaan, 1976 piti olla viimeinen isokorinen avo-Eldorado. Mutta näitä tehtiin 2000 kappaleen erät 84-85, myyntihinta oli tuplat coupe-Eldoradoon nähden, yli $34k sen aikaista rahaa.

    Moottori on parannettu 4.1 L. Vuonna 1985 sarjanumeron FE623772 jälkeen valmistetuissa on tuo tehtaan parempi versio, joka korjasi pahimmat viat, mutta alitehoinen se tietenkin on rungolliseen 6-paikkaiseen amerikanautoon.

    Sitä arvonnousua olen odotellut, mutta ei se näytä realisoituvan ainakaan Suomessa, harrastajapohja lienee pieni ja heillä on jo kalustoa tarpeeksi. Ehkä pitää viedä tuo takaisin Amerikkaan 250-vuotisjuhlien aikaan eli 2026. Maileja kun ei mittarissa ole kuin 34k
     
    impala67, Kustom STW, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. -late-

    -late- Gearhead

    Enpä ole moista ikinä nähnyt, kerran (sata vuotta sitten) tavis eldolla pätkän ajanut. Capriceja mulla oli joskus pari. Varsin saman tyylisiä ominaisuuksiltaan ko deville, mut on siinä sävyero kun on cadillac crestejä sivumarkkerit ja selkänojatki täynnänsä.
     
  17. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kuulostaa mielenkiintoiselta. Olisikohan kuvia?
     
  18. Oppi

    Oppi 3rd gear

    matti R ja Inlinee tykkäävät tästä.
  19. -late-

    -late- Gearhead

    Pari juttua tästä viime päiviltä, pakkastakin kun vähän oli. Auto on ´79 cdv/425cid.

    - Kesällä kilahti startti (päätykoppa halki). Ostin uuden ja hokasin että hajonnut oli uudehko ja samanlainen kuin ostamani. Simmit sun muut kohilleen ja silleen. Uudella on sama oire kun aiemmallakin, aina ei osu hammasväliin mut toisella kolmannella alkaa pyörittää. Luulen johtuvan startista. No, nyt pakkasilla hokasin ettei se oikein jaksa pyörittää jos oikein kylmä. Exide-akun laitoin kesällä ja tsiigailin jännitehäviöt sun muut, pitäis olla ok. Onko kokemuspohjaa noiden taiwanin starttien alempitehoisuudesta?

    - Pakkasilla hokasin myös ettei syksyn aikana tekohengitetty automaattinen lämppäri ole ihan mieleinen. Oikeastaan hokasin sen jo syksyllä, mut ei se silloin niin haitannu. Programmerin alipainekellossa on vuoto ja kiihdytettäessä imarin alipaine vähenee niin vuodon takia säädin käy hetken kylmällä. Olisko joutilaina programmeria tai sen alipainekelloa? Halpa pitäis olla, tai ehjä.

    Muitakin osia voi toki tarjota.
     
    Muokattu: 11.12.2021
  20. -late-

    -late- Gearhead

    Lämppärin puhallin hiljeni ja tuumailin viimein vähän vilkasta. Jotenki oletin puhallin moottorin tai sen nopeutta säätävän kiekuran hanskalokeron takana reistailevan.

    Eipä ollukaan vaan sulake oli jokseenki palanu. Hommansa hoiti sinällään mut vois kai tuosta ylimääräistäkin harmia seurata. Äkkiseltään en virtapiiristä muita virheitä havainnu, joten tuntu hyvältä päähänpistolta seurata tilannetta 5A pienemmän sulakkeen avulla.

    https://photos.app.goo.gl/27KDJFwsJnJtJT1f6
     
    Muokattu: 22.2.2022
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!