-79 Voortti

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Vuppe, 23.9.2018.

  1. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Tilasin ylävesiletkun, otan tulpat samalla. Niitä ei ole vaihdettu..... viiteentoista vuoteen....

    Tosiankin kun auton starttaa, ei ole kaikki mukit heti mukana. Sit kun käy kaikilla, ehkä 10 sekunnin jälkeen, käy tosi nätisti. Ei kärytä tässä vaiheessa mutta muutaman mintsan jälkeen puksuttaa harmaata käryä, ihan kun ulkona käytyäis viileenä päivänä. Ei o mitään sankkaa käryä mutta sen huomaa. Haisee pahalle. Kun lämpiää niin käry loppuu.

    Voisko starttausvaiheessa pukata gasoo läpi joka sitten käryää pois lämmetessään.

    Olis helpompi nähdä väristä jos olis tavallista bensaa mutta kun se on pienkonebensaa ja se ei kärytä mustaa.
     
  2. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Se on parking brake vacuum release actuator/switch, ja löytyy myös ainakin joistakin Tbirdeistä, 70-luvun Cadeistä sekä 63-75 Imperialeista.
     
    isalmela ja Vuppe tykkäävät tästä.
  3. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Tänks!
     
    ImpJay tykkää tästä.
  4. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ei se cadista oo ainakaan 90-luvun lopulle mennessä mihkään hävinny...
     
    ImpJay ja palontie tykkäävät tästä.
  5. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Kävin nyppäämässä jäähdyttimen irti. Neste oli vihreätä niinkuin muistelinkin ja oli aika kirkasta....

    Jäähyn toinen alakulma oli kostea mutta ei lätäkköä alla, tiputtaa vaan kun on painetta. Näemmä.
     
  6. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Itse asiassa jäähy näyttää aika hyvältä, päädytkin maalipinnalla eikä ruostetta näy. Jostain tyhjennysropun suunnilta vuotaa.

    [​IMG]
     
  7. Visa

    Visa 3rd gear

    Paineilmaa ja sumuttelee saippuavettä, niin eiköhän se löydy
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Hyvä kandidaatti paikkausainekokeilulle.

    Tai no, se on kyllä jo irti, myöhästyit :rotfl:
     
  9. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Ei semmottii tököttejä mun autoon. Toi raanakin on jumissa, jos jäähyehjäämö vaihtas sen, onnistus nesteenvaihto vähän helpommin. Vaikka nopeemmin tyhjenee kun ottaa alavesiletkun irti. Mut roiskuu.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Kylhän sen hanan nyt pitäs auki saada.... ja rautalangalla ronkittua jos ei tule nesteet läpi.

    Ne tökötit on säästänyt multa monta turhaa jäähyremppaa, olin samaa mieltä ekat 25v ja nyt viimeset 10v toinen ääni kellossa, muttei siinttä sen enempää.
     
    Rotten, Camino'79 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  11. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Ropusta pyörii pelkkä siipi.

    Oon mä joskus niitä paikkausnesteitä kokeillut vuotaviin jäähyihin ja usein ne on toiminutkin. Mut tää on seissyt 11v eikä mitään hajua missä kunnossa jäähy on, vaikka päältä näyttääkin ihan hyväkuntoselta. Paineistus antaa osviittaa, luulen.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  12. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Käytin jäähyä näytillä jäähdytinhuollossa, ja jätinkin sen sinne.

    Olihan siitä selkeesti taas toinen pääty taittunut, paineesta kuulemma. Sopivaa kennoa ei kuulemma löydy, pitää teettää.$$$$$$

    Joko se 9lb korkki on jumitellut tai jäähy ei kestä sitäkään painetta.

    Eli todnäk uutta suoleen.
     
  13. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Mahtaako sillä nesteen pinnalla olla sittenkin merkitystä. Eli kun tarra konehuoneessa kertoo että pinta kylmänä vähintään 2.5" korkin alapuolella. Jos se paine karkaa helpommin ilman nestettä.. :)
     
  14. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Eipäs ne tulpat niin tiukassa olleetkaan mitä odotin. Ekaan roiskin weedeetä mut aukes ne ilmankin.

    AcDelcot oli vanhat, muistan kun ne laitettiin kaverin työpaikalla kun se oli vielä röissä Metro-Autossa, vittu siitä on aikaa...

    [​IMG]
     
    palontie ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Nyt toimii kaikki lukot. Kuskin oven lukkovipu ei tullut esiin ollenkaan joten otin lukon perseestä sokan irti ja vaihdoin pelkän lukkopesän.

    Revin rosteripunosletkut (koristeet) lämppäriltä irti, uutta letkua tilalle.
    Kennolta lähtevät putket on 3/4" ja 5/8". Lämppärin hana on sen 3/4" lähdön jatkeena, ja siinäkin 5/8"lähdöt.
    En katsonut sen tarkemmin kuinka se ero on toteutettu, mutta mistä löydän letkunpätkän joka on toisesta päästä 3/4" ja toisesta 5/8".?
     
  16. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    On se salama armoton. Ei se livenä noin pölyseltä näytä.

    Lämppärin letkut oli vaan vedetty vesipumpulta venakopan yli kennolle, ei siihen taida parempaakaan reittiä olla?

    Jätin vanhat letkut koneen päälle malliksi kun en enää huomenna muistais kuinka päin ne oli. Haen huomenna letkua, ja uusia klemmareita. [​IMG]

    Uusi jäähy tilattu.
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Letkun halkaisijoista. -79 lämppärin kennossa on 3/4" sisään, 5/8" ulos. Heater valve -79 malliin on taas sellanen jossa kummatkin lähdöt 3/4". Mutta jostain sitä letkua pitää kuristaa kun toisessa päässä lähdöt on kutenkin 5/8"

    Tässä mun raanassa on molemmat lähdöt 5/8". (koristerosterin poistotalkoot)
    En katsonut onko tossa vaan vedetty klemmarilla överi letku raanan nippaan. Eli toi lyhyt letku pitäs olla 3/4" ja toisesta päästä 5/8".

    [​IMG]

    -78 mallissa kennon lähdöt on 5/8" mut kenno on vähän eri kokoinen.

    Kuinkahan nää alunperin on ollut....
     
  18. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Letkuja vaihdeltu. Eikä ne tähän jäänyt, alipaineletkuja pitää vielä uusia, 1/4 ja 3/8.

    Tää menee ilmeisesti alipainemodulaattorille, puolimetrinen letku on liitetty putkeen ja se sukeltaa vaihteiston suuntaan. oli melkein poikki. Haperoa on.

    [​IMG]
     
  19. Vuppe

    Vuppe Gearhead

  20. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    niin juu, [​IMG] tässä oli tarra tallessa ovitolpassa.
     

Kerro tästä muillekin!