-88 Blazerin 350 TBI ja päästöjen kirous

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rivieraruisaaja, 30.10.2019.

  1. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Potilaana siis -88 Blazer jossa 350 TBI-ruiskulla. Käy pirun rikkaalla ja katsuri antoi hylsyn. CO-arvot huitelee tyhjäkäynnillä 8-9%, kierroksilla päästöt on jiirissä. Käy nätisti, ei vikavaloja, ei muita käynnin ongelmia. Lambdaa ei ole ollut ilmeisesti enää vuosiin eikä ole ollut ongelma päästöjen kanssa.

    Tähän mennessä on pajalla mittailtu kaikkien anturien toiminta, kaikki on ohjearvoissaan. Lämpötila-anturi on vaihdettu. Tulpat on uudet ja ilmanputsari puhdas. Sitten ostin TBI rebuild kitin ja vaihdoin kaikki tiivisteet, injektorien o-renkaat jne. Ei vaikutusta, täsmälleen yhtä korkeat päästöt kuin aiemmin.

    Mistäs sitten lähdetään kokeilemaan? Ajatuksia:

    - Voiko injektorit itsessään olla sököt ja päästää läpi liikaa?
    - Voiko IAC venttiili olla sökö vaikka ei anna vikakoodia? Avautua väärin tai jumittaa? Aiheuttaisiko se tyhjäkäynnillä rikkaalla käymistä?
    - Onko siellä mitään muuta mitä manuaalisesti säätää kuin tyhjäkäynnin kierrokset?
    - Vaihdoin lämpötila-anturin kun se antautui kesällä, voiko olla että se on väärän tyyppinen? Onko näitä useampaa tyyppiä? On/Off ja sitten variaabeli? Koska IAC:ssa on selvästi äänestä päätellen ihan moottori, ei solenoidia, tarvitseeko se toisenlaisen lämpötilatiedon kuin mitä se nyt saa?

    Kaikki vihjeet ja kokemukset on erittäin tervetulleita, kiitos!
     
  2. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Miksei?
    Lambdallahan se seoksen haistelee käyntilämpötilassa.
     
    Jussi289, jariha, Karpov ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Siitä päättelen että se on mennyt läpi leimasta tähän asti ilman ongelmaa päästöjen kanssa, vaikka lambdaa ei enää löydy.
     
  4. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Eli miksi laittaa toimintaan, jos on sattunut menemään läpi? Ja jopa useamman kerran..

    Tuo TBI toimii Open loop-tilassa, kun ei saa kaikilta antureilta Closed loop-tilaan tarvittavaa dataa. Esim. Lambdalta jos ei tule oikeaa dataa, niin käy jollain sinne päin olevalla kartalla lämpötilan, alipaineen jne. perusteella.
    Kun kaikki anturit antaa tietoa ja parametrit on kohdallaan, niin siirtyy Closed loop-tilaan ja säätyy kaikkien anturien mukaan.

    Lambda antaa tietoa nimenomaan seoksesta, jolloin ohjaus pystyy sitä säätämään.
    Ilman Lambda-tietoa ECM ei seokselle paljon pysty tekemään.
     
    Jussi289, palontie, stana ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ja toimiessaan vie useamman litran vähemmän bensaakin kuin tehtaan vara-arvoilla....
     
    jariha, palontie, Karpov ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Onko mennyt sulla siis ennen tätä kertaa päästöistä läpi ilman lambdaa?
     
  7. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Ei mulla mutta edellisellä omistajalla kyllä.
     
  8. T5

    T5 Gearhead

    Vai onko edellinen omistaja käynyt jossain "tutun korjaamolla" hakemassa sopivat päästölaput?
     
    Jussi289, jariha, palontie ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Näin vähän arvelinkin..
     
    jariha ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  10. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Olispa mullakin semmosen tutun korjaamo niin tää ongelma olis jo poistunut...

    On se ihan mahdollista tietysti, täytyy selvitellä lisää. Tässä tapauksessa vaan oletus oli tietyistä syistä että homma on ihan läpinäkyvä, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Onko varma että tossa on ollut alunperin lambda? kaverilla oli -88 pickuppi, uutena suomeen tuotu ja siinä ei ollut lambdaa uutena, se lisättiin siihen myöhemmin ja vaati softapäivityksen että se alkoi sitä käyttää. Joku kehtysmaiden export malli siis! :rotfl: ja toisella frendillä oli pikkasen uudempi manuaalivaihteinen tbi blazeri, siinäkään ei ollu lambdaa.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  12. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Kattimalleja kuitenkin?
     
  13. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Oikein hyvä kysymys, en tiedä. Tämä on alunperin ihan Suomi-auto, manuaaliaskilla.
     
  14. speedy

    speedy Gearhead

    Ei ollu mullakaan -88 Suomi sportsidessä lampaadaa, eikä egr:rää.
     
  15. rb

    rb Gearhead

    Joo.... Kundilla on kanssa 88 pikappi Metroauton tuoma, jossa tarra konehuoneessa:

    no catalytic converter

    Nou lamda....
     
  16. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Nyt kun tuli puheeksi niin löysin minäkin tarran konehuoneesta, NO CATALYST. Eli onko sitten niin että lambdaakaan ei oo ollu uudesta?
     
  17. Minimies

    Minimies 3rd gear

    Joskus pienennetty romuista päästöjä reilulla bensiinin jäänestoaine määrällä....
     
    Gary Grand ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Mun mielestä ei ollu katteja. Saiko suomesta edes -88 lyijytöntä gasoo mistään / kaikkialta?
     
  19. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Eipä tossa muuta vikaa voi olla kuin että "ryyppy" päällä koko ajan ja se lämpöanturi kanattais tsekata että onko se oikea ja myös se että sen läpi tulee dataa. Ilman lämpötietoa tietsikka luulee että ilman lämpötila on -40°C.
    p.s. lambda konehuoneessa irtonaisena silleen että se oli maadoitettu koneeseen niin päästöistä heittämällä läpi.
     
    jariha, Rivieraruisaaja ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  20. stratusdriver

    stratusdriver 3rd gear

    Näkiskö vin koodilla catcar.infosta että onko ollunna lambdaa tai catalytic convertoria? Ei tartte päänahkaa verillr kynsiä.
     

Kerro tästä muillekin!