A500 hämmästyttävä OD vika (Ratkaistu)

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kingsway, 25.4.2019.

  1. kingsway

    kingsway Gearhead

    Tervyys

    Jälleen on otettu kesäauto ajoon, jee. Mutta, vaihteistossa on hämmästyttävä vika.
    Vaihteisto Mopar A500 42RH 1990, asennettuna tuohon kesäbilikaan.

    Ylivaihde ei mene katkaisijalla päälle. Ainoastaan kierrokset laske noin 200 kiekkaa. Ei tunnu luistavan lainkaan.
    Kun kytken kaveriksi lukon, niin silloin kytkee molemmat päälle. Eikä edelleenkään tunnu luistavan.
    Ylivaihde ja turbiinilukko toimii katkaisijoilla. Katkaisijoita renkkaamalla tilanne ei muutu miksikään.

    Historiaa:
    Taannoin laatikko paukahti hajalle, vapaakytkin meni paskaksi ja hajotti samalla mm. output shaft supportin (mikä se sitten onkaan suomeksi). Remppaa on tehty, kaikki sisuskalut käyty läpi ja tiivisteiden ja levyjen lisäksi vaihdettu muun muassa planeetat, vapaakytkin ja output shaft support. Ennen hajoamista OD toimi oikein, mutta ei enää rempan jälkeen.

    Talvella säädin paineet (line and throttle pressure) kirjan mukaan ohjearvoihin, mutta en ole vielä mitannut linjapaineita mittarilla. Samalla testasin paineilmalla venttiilit läpi, kun venttiilikoneisto oli irti.

    Mikä on vikana?
    Kyllähän tuolla noinkin ajelee, kun eihän noita tarvi ku matka-ajossa. Olisi kuitenkin miellyttävää että ylivaihde toimisi myös ilman lukkoa.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Tässä vanhassa versiossa menee keskeltä 12v sisään ja tarpeen mukaan maadoitetaan joko loikkari tai lukko tai sitten molemmat. Jos lukko menee päälle loikkarin kanssa ilman että loikkarin solkkuun menee sähköä niin turbaanissa on vikaa.
     
  3. kingsway

    kingsway Gearhead

    Lukko ei mene päälle ilman että ylivaihteelle menee sähköä. Ongelmana on se että ylivaihde ei toimi yksin.
    Töihin mennessä vähän taas testailin ja sain ylivaihteen päälle siten että kytkin ensin molemmat päälle ja pudotin sitten lukon pois. Ei kuitenkaan toiminut joka kerta.
    Aamuliikenteen seassa ei vaan saanut sen kattavampaa testiä tehtyä.
    Joku venttiili jumissa? Edelleen turbiini?
     
    Muokattu: 26.4.2019
  4. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    OD:n solenoidi mekaanisesti jumittaa?
     
  5. kingsway

    kingsway Gearhead

    Ei pitäisi jumittaa. Vaihdoin talvella kaiken varalta uuden solkun ja käytin osina myös venttiilikoneiston venttiilit.
    ?
     
  6. kingsway

    kingsway Gearhead

    Ja nyt toimii. Olihan kans vika.
    Asentamani ylivaihteen katkaisija oli viallinen. Se päästi kyllä sähköä läpi mutta suurella vastuksella.
    Tästä selvisi onneksi katkaisijan vaihdolla.
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Eli OD:nn solkku ei saanut tarpeeksi jännitettä? Pitääpä ottaa huomiooon jos oman rottelon A518 alkaa joskus hankalaksi.
     
  8. kingsway

    kingsway Gearhead

    Njoo no tuosta oli nasta löysällä ja varmaan kaiken maailman tärinöistä ja hevosen päästä johtuen kytki millon sattuu. Huomasin pidempään ajaessa että se nakkelee niitä itekseen pois päältä. Siitäpä se alko selviään.
    Nyt on kieltämättä mukava kun satasen vauhdissa kierrokset on alle kahen tonnin.
     
    simeoni tykkää tästä.
  9. simeoni

    simeoni Gearhead

    Minkä moottorin perässä loota on?
     
  10. kingsway

    kingsway Gearhead

    Tämä on vm 1960 318 ryppyreunan perässä.
    Tähän vuosimalliin ei sovi suoraan niin olen tehnyt adapterin väliin.
     
  11. kingsway

    kingsway Gearhead

    No voi video!
    Ei tää ny tällä mennykkään.
    Tänään ei enää ylivaihde toiminukkaan. Ja samaan syssyyn huomasin, että lukko kytkee päälle vaikka OD:lle ei mene sähköä!
    Ainut muutos tässä välissä oli kikkarin vaijerin säätäminen.
    Voi perse!
    Onko se nyt sitten se turbiini?!

    Niin ja kovemmassa kiihdytyksessä 2-3 vaihto venyttää aika pitkään... ei siis korkeille kierroksille vaan itse vaihteen vaihtuminen on kuin kuminauhan venyttämistä. Viittaisko nämä nyt samaan?
     
  12. kingsway

    kingsway Gearhead

    No niin tutkimukset jatkuu.
    Tässä on ollut päällä useita yhtäaikasia juttuja jotka on aiheuttaneet ties mitä.

    Säätelin kikkaria aikani (kiristin) ja muutin myös välitystä kaasarin päästä niin löytyhän se OD taas sieltä. Vaihdotkin parani.
    Tuntuu vaan olevan säädöiltään aika tarkka.

    Nyt vielä hämmästyttää tuo lukon kytkeytyminen ilman OD:ta. Voiko sille olla muuta syytä kuin viallinen turbiini?
    Ei nimittäin ajossa tunnu mitään muita oireita. Ei tärinää, luistoa taikka vuotoja.
     
    Muokattu: 28.4.2019
  13. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  14. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Zekkaisin noi venttiilit että liikkuvat hyvin.
     
  15. kingsway

    kingsway Gearhead

    Hyvä ja selkeä kuva. Tulihan noita venttiilejäkin hierottua kun venakoneisto oli pöydällä.
    Olen tässä nyt katellu kuveja ja kirjoja ja googleakin. Kirja (ATSG) kertoo tässä tapauksessa vian olevan lukon solenoidissa. Solkku kyllä toimii, että ei oikein siihen osu.
    Toisaalta kirja kertoo lukkosolkun ohjaavan kakkosvaihteen painetta ja lukon kytkeytymistä ainoastaan ylivaihteella ohjataan SMEC:illä.
    No eihän tässä tuota SMEC:iä ole, joten onkopa kyse kuitenkin vaan ominaisuudesta?
     
  16. kingsway

    kingsway Gearhead

    Ja siltähän se vaikuttaa, että varsinainen vika eli OD:n kytkeytymättömyys korjaantui katkaisijan vaihdolla. Nyt toimii.

    Lukon kytkeytyminen kolmosella kyllä mietitytti, onko se vika vai ominaisuus. Olen aina ollut siinä käsityksessä, että lukko kytkeytyy vain ylivaihteella.
    Kirjoja tutkiessa ja ameriikan foorumeita lukiessa tulin siihen johtopäätökseen, että lukon kytkeytymiselle pienemmällä vaihteella ei ole mitään varsinaista laatikon sisäistä rakenteellista estettä ja kun SMEC ei ole käytössä niin sekään ei ole ohjaamassa lukon kytkeytymistä vain ylivaihteella.
    Jos nyt kuitenkin olen väärässä, niin saa korjata.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Kyllä sen lukon pitäisi myös kolmosella toimia. Miten lukko on alunperin kytketty ei ole mun tiedossa kun noissa on vain OD nappula.
     

Kerro tästä muillekin!